(Af)bouwverslag: QQ Yak-54 2.2mtr

Je kunt je gascurve ook aanpassen voor programma en/of 3D.
Bij programma reageerd men gas trager.Bij 3D ligt de curve hoger zodat hij sneller oppakt bij kleinere stick verplaatsing.Maar dat kan voor iedereen anders zijn natuurlijk.

Inderdaad, kijken naar het zwaartepunt en dan indien het kan inkorten die dome :)

Ik vraag me af wat hij aan het doen is "as we speak" ;)

@Berto
Poepluiers??? Rick is zinnelijk vanaf de geboorte, alleen hij kan zelf nog niet naar het toilet, dus dat is het probleem....
Maar ik heb nog wel tijd om wat te hobbieen hoor. Misschien laat ik binnenkort nog wel wat foto's voorbij komen van mijn nieuwe projectje.

Groetjes

Heb je ook al naar je zwaartepunt gekeken Jaap?

Groeten,Gert

en

Inderdaad, kijken naar het zwaartepunt en dan indien het kan inkorten die dome :)

Ik vraag me af wat hij aan het doen is "as we speak" ;)

Mark geeft de clue al weg, ik was inderdaad zelf ook nieuwsgierig naar het zwaartepunt dus ik heb de kist maar even in elkaar gezet met alles op ongeveer de juiste plaats los erin.

Het zwaartepunt komt niet heel belachelijk raar uit zoals het nu is. Ik moet de ontvanger accu's wel achter de richtingsroer-servo leggen, maar dan is het zwaartepunt goed.
Dat is dus het probleem niet.

Hoe ziet de kist er dan uit?
Schuin van voren zie je hoe ver de prop uitsteekt.
img_6038.jpg

Van de zijkant ziet het er al minder dramatisch uit.
img_6041.jpg

Jah, ik moet hem in mijn woonkamer in elkaar zetten omdat ik anders nergens genoeg ruimte heb. Let niet op de 'achtergrond'.

Zoals gezegd, ik zou nog een paar millimeters kunnen winnen in de motormount, maar voor centimeters moet er ECHT gezaagd worden :(

Dan komt het zwaartepunt wat verder naar achteren, maar de accu's kunnen verder naar voren. Dus ook als ik de motor 2cm naar achteren zou zetten zou het zwaartepunt goed moeten kunnen komen.

Hm. Als ik de motor star op het motorschot schroef hoef ik alleen maar 4 gaatjes te boren en ben ik van al het gezeur af. ;) Dan heb ik die 2cm gewonnen en kan de gevreesde zaag in mijn schuurtje blijven liggen.

Of ik kan het gewoon zo laten en er eerst eens mee gaan vliegen natuurlijk :D
Aan de andere kant het is nog geen vliegweer en ik heb de Yak vooral gekocht om me een beetje bezig te houden in de winter.
Anders zit ik toch alleen maar te interwebben en fora af te stuinen :D

Keuzes, keuzes.... Nog maar een nachtje over slapen.

Laatst bewerkt:
De schroef mag er "ver genoeg" van staan de kap staan, dat zal de efficiëntie van je prop alleen maar ten goede komen bij kisten met zo een motorkap.

Een yak is op zich een heel gemakkelijke kist om de motor in te bouwen want je hebt heel wat speling, maar dit is toch wel wat overkill :-) Ik zou het zoiezo wat inkorten. (of zonder rubbers naar persoonlijke voorkeur).

ps: De meeste merken werken wel met een kortere motorbox, en geven dan aan welke stand off's te gebruiken voor welke motoren, volgens mij een betere oplossing... (ook voor het inbouwen van rubbers etc). Helaas is dit nu bij deze kist niet het geval.

Laatst bewerkt:
Keuzes, keuzes.... Nog maar een nachtje over slapen.
Niet echt, rubbers er tussen uit en klaar (met een 2cm kier kan ik wel leven, eigenlijk ook niet maar ja `t mijn kist niet).

Zoals het nu zit kan echt niet :nooo: :cry:

(maar ja wie ben ik ;-) )

Idd gewoon star monteren, dat dat ook werkt wordt al door genoeg mensen bewezen.

Wil je toch rubbers.. zo heel veel werk is het echt niet om de motorbox een stukje in te korten. Daar ben je in een uurtje echt wel mee klaar..

ziet er goed uit ik zou zo wel een 3M versie willen met dit kleuren schema:p
en met die mvvs ga je echt kracht genoeg hebben ze:p

greets

Hmm, ik neig naar een dubbeldekker omdat die romp vrij breed lijkt aan de achterkant. Maar ik zie aan de onderkant van de romp (nog) geen uitsparing voor de ondervleugel, hmm, lastig........

Gezien de bouwwijze is het een kit uit het mooie Veendam?:)

Grt.

p.s. Jaap vindt het vast niet erg dat we even zijn draadje lenen

Wordt een hele mooie duikboot Mark! Maar je zit in het verkeerde subforum te posten.
Duikboten - Modelbouwforum.nl

;)

Anyway. Ik heb ook weer wat gedaan.

Scharnieren van de rolroeren gelijmd.
img_6042.jpg

Ik moet de andere vleugel nog schoonmaken (tape + epoxyresten weg peuteren), maar das een rotklusje dus ik wilde eerst even snel wat anders doen.

Die kerel met die onderzeeboot hier boven heeft gisteren even meegekeken en bedacht hoe de motor wat naar achteren gehaald kan worden zonder drastisch de constructie aan te passen! :banana: Ook heb ik even met hem meegekeken en zijn projectje is echt indrukwekkend!

De plaat waar de motor aan hangt heb ik nu voor de montagepunten van de motor zitten. Let op, de motorplaat is nog steeds een tijdelijk ding, die wordt nog dikker.

img_6044.jpg

img_6047.jpg

img_6049.jpg

Hiermee win ik zo al de dikte van die blauwe montagepunten van de motor en de dikte van de motorplaat. Das al snel 1,5cm. En ik denk dat ik de motor nog wel een stukje naar achteren kan krijgen als het echt moet.

Laatst bewerkt:
He, gaaf dat het gelukt is. Toch een 1,5cm... dan zou ik ophouden zo. Dan nog ons spinner idee en klaar is kees.

@Gert, helaas geen SU-29...
@Alexander, Geen veendam kist, wel afgekeken ja... Ja het is een geheel eigen ontwerp, beetje van mezelf en een beetje van maggie, waarom zou je het wiel 2 keer uitvinden, het bouwt zo mooi..., Als hij goed genoeg vliegt wel voor de wedstrijden, ja.
@Jeroen, Nou doe een gok dan, of weet je het toevallig?

He, gaaf dat het gelukt is. Toch een 1,5cm... dan zou ik ophouden zo. Dan nog ons spinner idee en klaar is kees.

Ik heb nu (met een paar dikke aluminium ringen bij de rubbers) 3mm ruimte tussen de achterkant van de koppen van de bouten waar de motor mee vast zit en het originele motorschot van de yak. Als ik gaten in dat motorschot maak waar die koppen van de bouten in kunnen vallen en die aluminium ringen weghaal, dan kan ik nog bijna een halve cm naar achter.

Ik pak even een oude foto erbij. De nieuwe motorplaat hangt in rubbers aan de 'blokjes' op de vier hoekpunten. Op onderstaande foto zitten er pas twee blokjes opgelijmd (linksonder en rechtsboven) maar het idee mag duidelijk zijn. De motor zit dus op die motorplaat bevestigd met vier bouten.

Die bouten vallen ongeveer voor de gaten waar 'DA50' bij staat (ongeveer, bij de MVVS58 zitten de gaten in de breedte precies zoals de DA50, maar zitten ze in de hoogte verder uit elkaar) zouden dus uitgeboord moeten worden tot een formaat waar M4 boutkoppen doorheen kunnen + wat speling omdat de motor kan bewegen in de rubbers. Zeg even 15mm diameter ofzo. Met andere woorden, dat grote gat in het midden wordt gewoon (veel) groter gemaakt.

img_6027.jpg

img_6047.jpg

Vraag is, kan ik zo maar veilig die gaten maken? Dan wordt het originele motorschot wel echt een gatenkaas. In principe hou je dan alleen de vier hoekpunten nog over. Aan de andere kant, de motor hangt ook alleen op die vier hoekpunten, de rest van het originele schot wordt volgens mij niet belast, maar de motor trekt wel aan die vier hoekpunten en dus aan het schot. toch?

Laatst bewerkt:
Back