(Af)bouwverslag: QQ Yak-54 2.2mtr

Je kunt toch gewoon de motordome inkorten? gewoon aan alle kanten 5cm eraf en je bent klaar (heb ik zo vaak moeten doen, is niet echt spannend of moeilijk ofzo:p)

Grt.

Daar zat ik ook al naar te kijken jah, maar ik vind het vrij eng om te gaan zagen in die constructie.

En dan weer koud op elkaar lijmen? hoe krijg ik die constructie dan weer goed en recht?

Dit bleef bij mij ook niet zo .

Deze bouwart van de motordome is ontworpen om zo veel mogelijk trillingen op te vangen en daar bij ook nog licht en sterk te zijn.

Extra rubbers zou ik al overbodig vinden .
(bouw zo wie zo alle motoren zonder rubbers in) ;)

En het is altijd eerst kijken of het wel past als je er een grotere motor op plaats als is bedoelt .

Kom je nog wel uit met de lengte van je uitlaatbocht / uitlaat . ?

Deze moet toch wel een bepaalde lengte hebben en kan je niet zo maar inkorten anders krijg je wel een hitte probleem .

Ben wel benieuwt of dit wel allemaal gaat werken .

Mvg Johan

Hee Jaap,

wat maak je me nou???
Zo wil ik die kist niet op het veld zien hoor :nooo:
Dit ziet er niet uit, die prop moet vlak voor de kap zitten, zelfs 2 cm zou ik al teveel vinden.

Dus hop, de zaag ering en inkorten die motordome :yes:
(wel jammer van het al aanwezige gat in de motorkap :-( ).

Succes.

Daar zat ik ook al naar te kijken jah, maar ik vind het vrij eng om te gaan zagen in die constructie.

En dan weer koud op elkaar lijmen? hoe krijg ik die constructie dan weer goed en recht?

Ik zou er gewoon die centimeters tussen uit zagen .

Daarna weer stomp aan elkaar lijmen met UHU Endfest plus 300 met in de hoeken een grenen driehoeks lijst van 5 cm en aan de buiten kant stroken (8x 5cm lang) vliegtuigmultiplex van 3 mm sterkte.

Mvg Johan

En het is altijd eerst kijken of het wel past als je er een grotere motor op plaats als is bedoelt .
Dat ben ik nu ook aan het doen, maar ik wilde wel eerst alles gemonteerd hebben om te zien hoe het zou passen.

Kom je nog wel uit met de lengte van je uitlaatbocht / uitlaat . ?
Ja, daar kan nog wel wat van af!

Hee Jaap,

wat maak je me nou???
Zo wil ik die kist niet op het veld zien hoor
Dit ziet er niet uit, die prop moet vlak voor de kap zitten, zelfs 2 cm zou ik al teveel vinden.

Dus hop, de zaag ering en inkorten die motordome
(wel jammer van het al aanwezige gat in de motorkap ).

Succes.
Ben ik niet de enige die nog niet tevreden is :)

Dat gat kom ik wel mee weg. Ik heb expres dat gat zo klein mogelijk gemaakt omdat ik al dacht dat ik die motor nog moest gaan verplaatsen. De kap moet nog iets verder naar achter en ik moet wat ruimte om die kap heen hebben. Ik heb dus wel wat speling daar. Dat gaat goed komen.

Ik maak me meer zorgen om de stevigheid van die motordome als die alleen met wat lijm aan elkaar hangt en er een 58cc motor aan staat te trekken. Daarnaast moet de motor ook weer wat verplaatst worden als het hele spul wat verder naar achter komt te staan, want anders staat de prop niet meer in het midden. :X

Oh well. Hij hoeft niet morgen te vliegen.

Laatst bewerkt:
Ik maak me meer zorgen om de stevigheid van die motordome als die alleen met wat lijm aan elkaar hangt en er een 58cc motor aan staat te trekken.
Dat komt vast wel goed, anders even je steun en toeverlaat inschakelen of heeft die het te druk met poepluiers? ;-)

Gewoon de cm's inkorten die je nodig hebt. Vervolgens koud op elkaar lijmen. Aan de binnenkant 3-hoeks latten ter versteviging. Aan de zijkanten parkers door en door. Die komt niet meer los dan:D

Bij mijn DA150 heb ik het met alu hoekprofielen verstevigd, maar dat zou ik bij deze kist niet doen, alleen maar gewicht.

DA150enzo_2_.JPG

DA150enzo_5_.JPG

Gaat helemaal goedkomen dan:)

Bij mijn laatste extra (van de foto's) was het zelfs de bedoeling dat je de dome zelf op maat maakt, het schot en alles moest nog worden gelijmd. Zo zou eigenlijk iedere ARF moeten zijn, want niet iedere motor is even lang......

Grt.

Bij mijn laatste extra (van de foto's) was het zelfs de bedoeling dat je de dome zelf op maat maakt, het schot en alles moest nog worden gelijmd. Zo zou eigenlijk iedere ARF moeten zijn, want niet iedere motor is even lang......

Maar ze geven al de gaten voor 2 motoren aan DA en 3W .:D
En de motordome heeft ook de lengte voor deze motoren .

Dat ben ik nu ook aan het doen, maar ik wilde wel eerst alles gemonteerd hebben om te zien hoe het zou passen.

Zo iets werk niet , je moet voor je in de motorkap gaat zagen al 100% weten dat de motor keus goed is en de motor op de juiste plaats zit .

Ja, daar kan nog wel wat van af!

Je hebt een bepaalde lengte +- nodig weer afhankelijk van het toerental wat je gaat maken , dit heeft dus ook weer met de prop keuze te maken .

Mvg Johan

Zo iets werk niet , je moet voor je in de motorkap gaat zagen al 100% weten dat de motor keus goed is en de motor op de juiste plaats zit .
De motor keus is goed. DA50/DL50 of 3W50 wilde ik niet op deze kist hebben, die motoren zijn net wat te licht voor deze kist en voor wat ik er mee wil.
En de motor zit op de juiste plaats. (prop mooi in het midden) Alleen iets te ver naar voren. Ik dacht dat de motor 2cm ofzo uit zou steken. Dat zou perfect zijn geweest, maar helaas ik heb me daarop verkeken/verrekend. het is nu 4cm.

Je hebt een bepaalde lengte +- nodig weer afhankelijk van het toerental wat je gaat maken , dit heeft dus ook weer met de prop keuze te maken .
Ja, maar hier kan ik nog wel wat mee schuiven. Die +/- 2cm kan ik wel opvangen door de uitlaat verder met de motor mee naar voren/naar achteren te schuiven in zijn tunnel.

Laatst bewerkt:
Dat is leuk, maar niet iedereen heeft een DA of 3W;)

Iedereen moet zijn motorkeus zelf maken kwa merk en grote .
Er staat genoeg geschreven op het forum over de merken.

Ik persoonlijk hou niet van MVVS motoren .:D

En als er dan ook nog de gaten voor DA en 3W op de dome getekend zijn .:cool:

Mvg Johan

Ik persoonlijk hou niet van MVVS motoren .:D
En ik persoonlijk wel. Heb er goede ervaringen mee, zowel met de motoren als de technische support als je er eens een vraag over hebt.

En als er dan ook nog de gaten voor DA en 3W op de dome getekend zijn .:cool:
Dat zijn beide 50cc motoren en die zijn qua vermogen naar mijn mening voor wat ik met de kist wil doen wat aan de krappe kant.

Dat zijn beide 50cc motoren en die zijn qua vermogen naar mijn mening voor wat ik met de kist wil doen wat aan de krappe kant.

Op mijn Yak had ik ook niets minder dan de 58 willen hebben, nu kan er een 3-blads op en heb je alsnog voldoende power:p

@ Alexz een 50 met gewone demper is idd aan de krappe kant... met een tuned pipe gaat het wat beter... Deze yak is wel slanker en kleiner, volgens mij moet dat met een 50Cc wel lukken natuurlijk zal je met deze motor zeker power genoeg hebben. Waar kopen jullie de mvvs'en aan?

@ Alexz een 50 met gewone demper is idd aan de krappe kant... met een tuned pipe gaat het wat beter... Deze yak is wel slanker en kleiner, volgens mij moet dat met een 50Cc wel lukken natuurlijk zal je met deze motor zeker power genoeg hebben. Waar kopen jullie de mvvs'en aan?
Voor F3AX achtige dingen is zo'n 50 cc krachtig zat. Ik heb nog over de mvvs 45 zitten denken en die is volgens mij ongeveer even sterk/zwaar als een DA 50. Maar die motoren moeten voor 3D vliegen toch vrij hard werken met vrij weinig voorwaartse snelheid en dus weinig koeling. (teminste dat is mijn idee, maar daar kunnen ervaren 3D vliegers misschien wat zinnigs over zeggen) Daarnaast wilde ik ook smoke mee omhoog nemen en daar wordt de kist ook weer wat zwaarder van. Dus wilde ik een sterkere motor. En dan is de 58 qua gewicht/prestaties een prima keuze. Daarnaast wordt ie waarschijnlijk ook wat minder warm omdat ie minder toeren hoeft te draaien dan een DA50 voor dezelfde prestaties (de 58 draait een grotere prop rond). 3W, DA, ZDZ, hebben volgens mij net niet iets met hetzelfde gewicht en dezelfde performance. Maakt ook niet uit want ik wil bij voorkeur toch MVVS ivm de support. Oh en omdat ik met mijn MVVS 45 afgelopen jaar echt veel gevlogen heb en dat is een heel betrouwbaar werkpaard gebleken. Altijd twee of drie klappen en lopen, en elke keer exact hetzelfde presteren, nooit met afstelling hoeven klooien, nooit bang voor motor-uitval. Dat is me heel wat waard!

Dus waarom zou ik niet weer voor MVVS gaan? Alleen omdat de gaten niet overeen komen? Ik wil toch de motor in rubbers hebben, dus die gaten kloppen dan toch al niet, daarnaast past de MVVS 58 precies goed in de kap als ik hem gewoon op het motorschot geschroefd had, maar door de rubbermount heb ik net 2cm extra nodig. Dat was met de DA50 ook gebeurd! Had ik ook die 2cm extra gehad met rubbers.

In principe koop ik alle motor gerelateerde onderdelen bij www.mvvs.nl, al moet ik eerlijk bekennen dat ik deze keer de motor uit duitsland heb gehaald omdat hij bij www.mvvs.nl niet op voorraad was op het moment dat ik hem wilde hebben. De persoon achter www.mvvs.nl heeft ook echt uitgebreid kennis van deze motoren en is altijd bereid om uitgebreid advies te geven over motor/prop/uitlaat keuze, montage, afstellen, etc. DAAROM kies ik voornamelijk voor MVVS.

Laatst bewerkt:
Over die power voor F3M en 3D... ik kan je vertellen dat ik meer behoefte heb aan power bij het vliegen van moeilijke F3M programma's dan in 3D. Er zijn maar enkele 3D figuren waar je echt alle power aan boord kan gebruiken... voor de rest ben je eigenlijk beter gewoon voorzichtig met de power. F3M wreed power en hoe meer power hoe gemakkelijker je fouten kan rechtzetten enzo. Wel moet je overweg kunnen met die power en daar had ik vroeger het meeste problemen mee denk ik. Het is volgens mij makkelijker rustig te vliegen met een kist met minder power. Maarja dat leer je dan ook weeral :-). Dit jaar heb ik heel wat vooruitgang kunnen maken in de F3M door de Hulp van een super F3M piloot. En ik moet zeggen dat het vooral tips met de gas waren die veelal doorslag gaven (al lijkt die gasstick soms de minst belangrijke).

Heb je ook al naar je zwaartepunt gekeken Jaap?Misschien zoals hij nu staat is het perfect en moet er niets veranderd worden?
Het is natuurlijk mooier dat hij wat verder in motorkap komt;

Groeten,Gert

Back