Bouwverslag RBC kits Cessna L19 Birddog

Bouwen is voor mij 50 % van het plezier van modelvliegen


  • Total voters
    55
  • Poll closed .
Hoi astula,

Ga je je leading- en trailingedge nog schuren? Dan is het wellicht handig dat te doen voordat je de scharnieren vastzet.
Check de methode van Ton van Munsteren nog even, wordt er erg mooi van
I am building the new RBC BIRDDOG - Page 4 - RC Groups
Vanaf post #338.

Grtz

b
Beste Bramman,
:p
ben vlug even gaan kijken naar de afwerking van Ton, en reken er maar op het komt in orde maar het zal niet voor morgen zijn.
Groeten
Astula
 
Constructie Bird Dog

:p
Na een koud week-end vliegen, nog even aan de bird dog gewerkt, klein canopy lock gevonden bij hobbycity
full

:p
full


groeten
Astula

Alle foto's van de opbouw zijn te zien op mijn site Modelfan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Foto verslag constructie Bird Dog

:p
De fuselage heeft stilaan zijn vorm
full

:p
De delen passen perfekt in elkaar
full

:p
Groeten
Astula

Alle foto's van de constructie mijn site Modelfan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Foto bouwverslag Bird Dog

:p
full

Even nadenken hoe het moet, lijmen, plakken
:p
full

en schuren.
:p
full

Langzaam maar zeker krijgt de Bird Dog vorm
:p
Groeten
Astula

Alle bouwverslag foto's op mijn site Modelfan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bouwverslag Bird Dog

Ziet er netjes uit, komt er ook nog een cockpit interieur in.

Ton
:p
Hello Ton, voorlopig denk ik nog niet aan de totale afwerking, eerst de constructie tot een goed eind brengen !!!
:p
Voorbereiding voor het landingsstel
full

:p
Een sandwich blokje gemaakt met een hard tussen laagje, om zo de schroeven netjes in te werken.
De afwerking is nog niet tip-top, opschuren en gaatjes opstoppen is bij de finale afwerking.
full

Groeten, Astula
Alle bouwverslag foto's op mijn site : Modelfan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
bouwverslag Birddog

hallo, Bird Dog Bouwers :p
Na wat nakaarten voorig week-end over de Bird Dog bij ons in de club en de eventuele keuze van een motor voor voorgenoemde, heb ik eventjes de tijd genomen om op zoek te gaan naar een electro motor voor mijn bird Dog.

Zo het resultaat van mijn zoektocht is :

Motor
TURNIGY Aerodrive XP
TR 42-50A 700kv Brushless outrunner / 720W
Max efficiency : 38A
Max load : 43A
Pull/Trust : 900 - 2100 gr
Prop : APE 13x8
Voltage Range : 9 -15v
No Load Current : 3.4A
Max Efficiency : 82%
Gewicht : 195 gr
Prijs : 29,95 $

Variateur (Speed Controller)
TURNIGY Plush 60amp Speed Controller
Cont Current : 60A
Burst Current : 80A
Bec Mode : Switching
Bec : 5v/3A
Input : 5.6v - 22v
Gewicht : 60 gr
Prijs : 43.89 $

Accu
3500 mAh 3s (lipo)

:p
Wat denken jullie ervan en heeft u eventueel opmerkingen of andere voorstellen :rolleyes:

Groeten
Astula
 
Motor
TURNIGY Aerodrive XP
TR 42-50A 700kv Brushless outrunner / 720W
Max efficiency : 38A
Max load : 43A
Pull/Trust : 900 - 2100 gr
Prop : APE 13x8
Voltage Range : 9 -15v
No Load Current : 3.4A
Max Efficiency : 82%
Gewicht : 195 gr
Prijs : 29,95 $

Hoi Astula,
Interessante vraag. Heb zelf deze op het oog:
Hobbycity Online R/C Hobby Store : TR 35-48-B 900kv Brushless Outrunner Eq: AXi 2826 $23.80
Voor prijs niet veel verschil.
Gewicht echter wel. Ik vind de 700 Kv van jou wel laag. Heb alleen gezocht naar een equivalent van de geadviseerde Typhoon motor. Deze kwam er het dichtste bij.

Vind je ESC wel ruim, maar dat is geen probleem. De Lipo is voldoende denk ik. Toch gauw een minuut of 12 vliegen schat ik...

Ben benieuwd naar de reacties.

b
 
misschien al bekend bij jullie, maar het is zeer aan te raden om dit verhaal even door te lezen en alles na te rekenen:
http://www.wattflyer.com/forums/showthread.php?t=27019


zo wil je (Astula) bijvoorbeeld met een 3S LiPo gaan vliegen, wat neerkomt op een spanning van zo'n 10V onder belasting. Vermenigvuldig je dit met een efficiency current van 38Ampere, dan kom je op 380Watt vermogen uit... Lijkt me wat magertjes voor deze kist... 4S of 5S zou misschien wat soepeler vliegen.
 
misschien al bekend bij jullie, maar het is zeer aan te raden om dit verhaal even door te lezen en alles na te rekenen:
Magic numbers for modelers... - WattFlyer RC Electric Flight Forums - Discuss radio control eflight


zo wil je (Astula) bijvoorbeeld met een 3S LiPo gaan vliegen, wat neerkomt op een spanning van zo'n 10V onder belasting. Vermenigvuldig je dit met een efficiency current van 38Ampere, dan kom je op 380Watt vermogen uit... Lijkt me wat magertjes voor deze kist... 4S of 5S zou misschien wat soepeler vliegen.

Kende hem al. Maar 380 Watt is niet zo mager als je RBC mag geloven:
Motor: Axi 2820/10 (of Typhoon 29/12/10)...or equivalent 300 watts

En klopt redelijk als je de nadere nummers pakt:
De wattage is 150 Watt per kilo voor een trainer en 200 watt voor een warbird.
Dus respectievelijk 150*1.6= 240 en 200*1.6=320 Watt. Zelfs als de kist 2 kilo wordt is het net te doen...
Tis immers geen jager...

Toch goed dat je me herinnerde, was nog niet zo ver.

Het door mij genoemde motortje zit tussen de 220 en 300 Watt in (max eff). Denk dat deze beter is:
http://www.hobbycity.com/hobbycity/...5-48-C_800kv_Brushless_Outrunner_Eq:_AXi_2826
Zit rond de 370 Watt (zie customer comments)

Grtz

b
 
Laatst bewerkt:
sja, ik zou liever iets vermogen over hebben, maar dat is mijn mening.

op zich zou het voldoende zijn als je erg licht bouwt. Je kunt dan gewoon 'schaal' opstijgen omdat je wel moet... en gewoon wat rondjes vliegen...


misschien zit ik teveel met Porter-specificaties in mijn hoofd. Die moet kunnen STOLlen, en ik wil er misschien zwevers mee wegbrengen enzo. Dan heb je iets meer nodig.
 
Laatst bewerkt:
Hoi,

@Ton, status ? Tja, ben weer eens even ziek geweest. Dus verder niets opgeschoten :(

@Astula: tjonge, je gaat lekker hoor :) Als ik de foto's bekijk, valt het me op dat je erg netjes bouwt. Moet helemaal goed komen ...

Wat betreft de motor die je voorstelt, los van de discussie over vermogen valt mij het volgende op: 700 Kv lijkt mij aan de lage kant op een 3S Lipo vanwege het toerental wat je uiteindelijk draait. 700 Kv x 11,1V = 7700 toeren :schrik: Dat is naar mijn idee erg laag, daar komt bij dat dit ook nog eens het onbelaste toerental is. Met prop en onder belasting valt dit dus nog lager uit. Ik denk dat je prop niet erg efficient z'n werk zal doen op dit toerental ...

Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die het beter weten (gaarne reacties), maar ik denk dat je moet mikken op een 9000 tot 10000 toeren.

Dan even over het vermogen, dit is een hoogdekker en daarvoor geldt de stelregel (net als bij een trainer) dat ie met 150 Watt per Kilo prima vliegt.

Ik zie meer en meer mensen die zo'n kist motoriseren met een overdosis aan vermogen. Het gaat om een goede combinatie en om de vliegervaring van de piloot. Overigens zie je hetzelfde in brandstofland gebeuren ...

Just my 2 cents ...

Grtz,
Menno
 
Laatst bewerkt:
Back
Top