Bouwverslag RBC kits Cessna L19 Birddog

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door RCEFlyer, 25 feb 2008.

?

Bouwen is voor mij 50 % van het plezier van modelvliegen

Peiling gesloten op 28 mei 2009.
  1. Ja, mee eens

    87,3%
  2. Nee, niet mee eens

    12,7%
  1. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    @Bram, Nog even ... als je het draadje van Orionrider hebt gelezen, heb je ook gezien dat er 100Watt per kilo voor een Piper Cub staat en 150Watt per kilo voor een trainer.

    De 200Watt die wordt genoemd voor een warbird, gaat hier niet op. Met een warbird wordt een laagdekker met een relatief klein vleugeloppervlak (lees hoge vleugelbelasting en daarmee een hogere benodigde vliegsnelheid) bedoeld.

    De Birddog is meer te vergelijken met een Piper Cub en een trainer (ook allebei hoogdekkers). De genoemde 300 Watt voor een 2 kilo Birddog is dan ook meer dan genoeg om deze kist goed te laten vliegen ...

    Ik denk zelfs dat de Birddog met een 3S Lipo ruim onder de 2 kilo vliegklaar kan komen, waardoor de vermogens / gewichts ratio alleen maar gunstiger uitvalt :)

    EDIT: moest het even opzoeken, de Birddog van Ton weegt 1640 Kg vliegklaar ...

    Grtz,
    Menno
     
    Laatst bewerkt: 31 jan 2009
  2. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.998
    Locatie:
    IJsselstein
    "EDIT: moest het even opzoeken, de Birddog van Ton weegt 1640 Kg vliegklaar ..." Uhh.... Denk dat 1640 gram beter klopt :) :)
     
  3. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Huibert, denk je dat nou echt ??? ;)

    :rolling::rolling::rolling:

    1640 Kg, ppffff ... lekker bezig Menno !!!

    Grtz,
    Menno
     
  4. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    dubbelpost :(
     
  5. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Ton zijn schaal 1op1 Birddog misschien? :rolleyes:
    Nee dat kan niet, want hij vliegt alleen electro :D
     
  6. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Die piper is echter maar 1 kilo, ik hou voor de zekerheid 150 watt aan.

    Heb nog even zitten rekenen en kom tot de volgende cijfers:
    Uitgaande van het gewicht van Ton (zijn birddog) afgerond 1700 gram en 150 Watt per kilo, kom ik op 255 watt.

    Deze motor:
    http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idproduct=3888
    heeft tussen de 20 en de 30 A op max eff, dus tussen de 200 en 300 Watt.

    Deze motor:
    http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7393
    Zou volgens de eerder genoemde test minimaal 37A (bij 13x6 prop) en maximaal 50 A leveren (bij 15x7), dus tussen de 370 en de 500 watt.

    Is het dillema, kies je voor de eerste motor. Goedkoper, lichter en minder verbruik. Maar wellicht aan de lichte kant, qua power.
    Of kies je voor de tweede omdat deze qua power beter is. Verbruik is wel weer hoger, hoewel je met zoveel vermogen uiteraard wel weer met minder throttle gaat vliegen. En het voordeel is dat je meer met de prop kan experimenteren, immers het vermogen kan hoger.

    Afijn ik weet het even niet meer:confused: Ben geneigd om voor de tweede te gaan. Hoewel de eerste ook wel zal vliegen...

    Iemand nog een antwoord waar die 'turns' op slaan?

    Grtz

    Bram
     
  7. astula

    astula

    Lid geworden:
    11 dec 2008
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Fauvillers Belgium
    .

    Is het dillema, kies je voor de eerste motor. Goedkoper, lichter en minder verbruik. Maar wellicht aan de lichte kant, qua power.
    Of kies je voor de tweede omdat deze qua power beter is. Verbruik is wel weer hoger, hoewel je met zoveel vermogen uiteraard wel weer met minder throttle gaat vliegen. En het voordeel is dat je meer met de prop kan experimenteren, immers het vermogen kan hoger.

    Afijn ik weet het even niet meer:confused: Ben geneigd om voor de tweede te gaan. Hoewel de eerste ook wel zal vliegen...

    Iemand nog een antwoord waar die 'turns' op slaan?

    Grtz

    Bram[/quote]

    Hello,
    :D
    Bedankt voor uw snelle en instructieve reakties, ben even gaan kijken op hobbycity en denk er sterk aan om volgende motor op mijn Birddog te plaatsen :( (jammer van de prijs ietsje duurder) :( (35.20$)

    TGY Aerodrive Sk Series 35-48 900kv

    [​IMG]

    groeten
    Astula
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  8. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Turns staat voor het aantal (koperdraad)wikkelingen rond een pool.
    Minder wikkelingen geeft een hogere kv, dacht ik.
     
  9. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Dan maakt het dus niet uit dat de ene motor met 10 turns heeft en de andere (die Astula en ik overwegen) maar 4 turns? Immers de Kv blijft gelijk.

    Thnx

    Bram
     
  10. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Niemand die details weet?

    b
     
  11. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ik had al een antwoord gepost, maar dat schijnt verdwenen te zijn...

    Als alle andere specs van de motor hetzelfde zijn (aantal polen, diameter+lengte stator e.d.) dan geeft minder wikkelingen een hogere Kv. Bij de 3548, 3548B en de 3548C is alleen het aantal wikkelingen anders.

    Bij de andere motor zijn de andere specs waarschijnlijk meer van invloed op het Kv dan het aantal wikkelingen.

    Zoiets denk ik, al zal er vast wel iemand zijn die het precies weet.
     
  12. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    hangt er ook van af of je ster of driehoek wikkelt.
    In geval van ster draai je met 1,7x minder wikkelingen net zoveel kv bij een gelijke motor dan je driehoek zou wikkelen.
    Aantal polen is ook van invloed, zowel stator als magneet polen.
    Kleinere luchtspleet geeft ook een lager kv tov grotere luchtspleet tussen magneten en stator. klein geeft weer meer koppel.

    en zoals al gezegd bij een gelijke motor wordt het kv hoger bij een lager wikkel getal.
     
  13. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
  14. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Volgensmij is de 2e heel iets langer maar staan geen maten bij.

    In de eerste regel van de reviews staat improved version of the (die andere)

    Dus voor die 8 gram zou ik voor de grotere gaan.
    TGY AerodriveXp SK Series 35-48 900Kv

    qua vermogen zit je ergens tussen 4 en 6,5cc.
    6,5cc moet je wel tenminste op 4s gaan draaien. 6.5 trekt een kleine 2.5kg weg. en 4cc kleine 1.5kg
     
    Laatst bewerkt: 6 feb 2009
  15. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    35-48 lijken mij de afmetngen: 35 mm doorsnede, 48 mm lengte
     
  16. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.292
    Locatie:
    Boskoop
    Een paar plaatjes van mijn doggie, het prototype van RBCkits, om dit draadje weer wat leven in te blazen. Wel leuk om te zien dat mijn ontwerpje nog redelijk veel aanhang vind.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Max.
     
    Laatst bewerkt: 13 jan 2010
  17. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Wist niet dat de Birddog ook van jouw hand was. :cool:
    Welke toestellen heb je nog meer ontworpen? En zit er nog wat in de pijplijn?
     
  18. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.292
    Locatie:
    Boskoop
    Skyray, Skyhawk, Tipsy Nipper, Hawk, Pou du Ciel en nog een paar. Maar is al weer even geleden.
    Voorlopig niet. Ik ben al heel lang (niet) bezig met een prototype van een Cessna Bobcat twin. Wie weet binnenkort weer verder.

    Groeten,
    Max.
     
  19. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.307
    Locatie:
    Dordrecht
    Max,

    Blijft een donders leuk kissie:worship: zit met smart te wachten op het verdwijnen van de sneeuw, kan me Birddogje weer de lucht in:D.

    Heb trouwens de Tipsy Nipper, Hawk en Pou du Ciel nog staan de Skyhawk moet ik nog bouwen maar de kit staat in iedergeval veilig.
    O ja heb ook nog de Paddle om te bouwen, is toch ook een ontwerp van jou.

    Zo en nu snel door aan die Bobcat want Max die moet toch echt een keer gaan vliegen.

    Ton
     
  20. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    Ik vind het een schatje en hij ziet er goed uit
    ik heb zelf een keer een bird dog gebouwd voor 4cc
    eige tekening
    was een leuk kisje totdat iemand er op viel
    LETERLIJK
    die was dus plat
     

Deel Deze Pagina