Electronica, speciaal voor schepen/duikboten

Ben heel benieuwd, een aantal knappe koppen heeft zich hier al eens overgebogen en tot de conclusie gekomen dat 360 graden continue niet mogelijk is.

Om er ook nog maar één in de groep te gooien: ik zou nog wel eens zou willen is DP-en met m'n schip
DP is kort voor Dynamic Positioning.
Tijdens het DP-en blijft een schip door middel van z'n eigen (boeg en hek)schroeven op z'n plaats liggen.
Lijkt mij uniek om niet voor anker te hoeven gaan en dat het schip toch op haar plek blijft liggen!

Misschien een iets eenvoudiger gadget om mee te beginnen:
Met één knuppel geef je aan welke kant het schip op moet, en een toverdoosje in het schip bepaald welke aandrijvingen hiervoor ingezet dienen te worden om de gewenst richting op te gaan.

Volgens mij kun jij tot ruim voorbij je 65ste vooruit met ideeën die hier gespuid worden. :cool:
 
Hoi Adam,

Hahaha, tot mijn 65e :D
Al zal het best eens zo kunnen zijn ;)

Ja die topic heb ik destijds ook gelezen en volgens mij ook in gereageerd.
Echter had ik geen benul van die digitale wereld.

Ik heb hierover maar even een apparte topic gestart...
Om dit idee wat beter te beschrijven en wellicht te verbeteren, met hulp van anderen.

Betreft het DP-en...
Klinkt wel als mogelijk, echter hoe nauwkeurig is tegenwoordig een GPS module ?
Zeker in deze schaal, zal het gaan om een mm nauwkeurigheid.
Zal inderdaad wel cool zijn, om een knop om te zetten en het blijft keurig op zijn plekkie liggen.

En die toverdoos, ik zal Hans Klok eens vragen :D
Maar dit is zeker mogelijk, qua aansturing.
Je stuurt immers met die 2 kanalen een X-as en een Y-as, naar die toverdoos.
En bijv. via een schakelaar kun je nog kiezen, of je met de kop of met de kont wil sturen... of tegelijk natuurlijk.

Ik las ook laatst ergens in een topic, dat je met een dubbele schroef-aandrijving...
En je gaat met èèn van de motoren achteruit, dat dan het roer aan dezelfde kant, automatisch naar rechtuit gaat.
Dit zou ook moeten kunnen, mits je 2 servo's gebruikt voor je roeren.
 
Dit laatste is zelfs al te realiseren door naar een servotester terug te koppelen bij achteruitslaan.
Alleen zal je dit eigenlijk op de zender moeten kunnen uitschakelen voor echt achteruitvaren met 2 motoren want dan zul je wel willen sturen.
 
Hoi Pergotje,

In de PIC kun je zeggen, dat dit enkelt maar werkt in zijn vooruit !
Ga je met beide motoren achteruit, dan wordt deze functie automatisch uit gezet.
Ook is er een optie mogelijk, om het handmatig aan of uit te zetten natuurlijk.
Dit dan via een multi-switch...
 
Met DP heb ik al gevaren toen ik bij Neokemp voer.

In de zeevaart was het al in gebruik en ze gingen met 1 van onze schepen testen of ze het ook geschikt konden maken voor de binnenvaart.
Dit was een tijdelijke test.

De computer haalde de positie van voor en achterschip met 2x GPs.
Een windmeter op het stuurhutdak gaf de wind door, stroming werdt zelf uitgerekend.

De computer bediende hier zowel de stand als de toeren van de 2 schottels achter en de 360 graden boegschroef.

1 druk op de knop en het schip bleef liggen, motoren gingen zelf op gewenste toeren en stand.

Wilde je bijv. 30 meter dwars naar bakboord, dan voerde je dit in en het schip schoof op.


We konden dit systeem ook met 1 joystick sturen.

Nu gebruikte we dit systeem ook met mannouvreren
Je had een joystick zoals je op de computer voor vliegspellen gebruikt.
die kon alle kanten op maar ook draaien.

Als je de stick een kant op deed ging het schip recht die kant op.
Des te verder de uitslag, des te harder het ging.

Wilde je het schip draaien, kon je de joystick draaien.
Het schip draaide zolang je de knuppel draaide.
Meer was harder, los en het schip kwam weer stil te liggen.



Dat wordt echt een toverdoosje om dit te krijgen....
Overigens, mischien wel 1 gps maar de lengte is te kort om er 2 te plaatsen.
Wil je het echt met DP doen zul je een GPS in combi met een compas moeten gebruiken voor de richting.

Ik zou toch liever die bochtaanwijzerpiloot op mn bootje plaatsen, die kan ook nog als kompaspiloot gebruikt worden.
(dat ding bestaat uit 3 grote kasten met een behoorlijk gewicht....)
 
@Marten,
Mijn internetverbinding is aan boord op dit moment erg traag vandaar dat mijn postings geplaatst worden met een vertraging en er al posts tussen zitten.

Ik heb van elektronica weinig verstand maar wel ervaring met de praktijk vandaar mijn reactie's.

We hebben dat DP systeem toen ook zelf moeten aanpassen want de elektronica experts wisten niet wat het schip precies deed.

Zo hebben wij zelf een aanpassing aangevraagd.
Bij mannouvreren gingen de schottels beide zachtjes naar buiten draaien zodat het achterschip stil lag en met een beetje gas (links OF rechts) het schip corigeerde.
Dit werkte in de sluis niet, het water werdt te wild.
We hebben zelf gevraagd om de beide schottels naar binnen te draaien als sluismodus en dat bleek een hele verbetering te zijn.
Verschil tussen zee en binnenvaart.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Pergotje,

Het systeem klinkt wel erg intressant.
Al ben ik toch bang, dat het niet nauwkeurig zal werken in een schaalmodel.

En elk schip heeft ook zo zijn karakter, zowel in het water, met de wind en zo zijn er vast wel meer kenmerken die dat bepalen.

Als het te fabriceren is, dan zal het nog een aardige klus zijn, om het voor het te gebruikte schip comtible te krijgen.

Hoeveel gas moet er gegeven worden, hoeveel roeruitslag, met boegschroef of zonder...
Al deze info moet worden bepaald, door diverse gegevens van buitenaf.
 
Wat wij aan boord kregen had zich al bewezen in de zeevaart en nog gingen er maanden aan programeerwerk in de computer zitten.
Dit zegt geloof ik al genoeg.
 
Ja dat geloof ik direkt...
Dit is niet 1,2,3 klaar voor gebruik.

Zal me ook niks verbazen, dat het ook steeds bijgesteld moet worden.
Je zult ook wel het geladen gewicht moeten invoeren, voor een juiste correctie ?
 
Nou het systeem moest wel aangepast worden aan de vaste beperkingen en gedragingen van het schip.
Maar verder was het zelflerend.

Hij voerde berekeningen door.
Hij wist de windkracht, snelheid, plaats en richting voorschip en achterschip en de variabelen zoals invloed van stroming rekende hij zelf uit en die invloed was leeg en geladen anders maar alles wat hij kon verkrijgen kreeg hij en daar moest hij maar mee rekenen.

Overigens waren deze scheepjes bijna altijd geladen, maar toch bijna leeg.....
Ze lagen met die containers niet overdreven diep.
Wel hadden we een digitale beladingsmeter aan boord, alleen deze was geloof ik niet gekoppeld aan het DP systeem, had ook nog gekund dus.

Maar het was wel vreemd dat de boot een opdracht alleen uitvoerde.
De motoren gingen harder of zachter, de boegschroef stuurde en zocht zelf zn toeren.

Overigens moest het systeem ook zn werk kunnen doen als 1 van de 3 motoren uitviel.
Dat was een berg rekenwerk meer voor de comp.


Niet van toepassing dus op onze modelbootjes.
Het rekenwerk kwam trouwens uit 1 laptop en dat was 8/9 jaar geleden dus dat moet het probleem niet zijn.
 
Ik verwacht ook dat DP-en niet realiseerbaar is. Is ook te onnauwkeurig voor ons.
Stel op zee een naukeurigheid van een halve meter, dat komt niet goed in model.
Misschien dat DGPS nog iets zou kunnen verbeteren, maar dan moet je je eigen referentie zender gaan plaatsen bij je vaar vijver :nooo:
Dan zie ik meer mogelijkheden voor het "toverdoosje" voor de joystick besturing.
 
Hoi Adam,

Inderdaad heeft die toverdoos meer kans op werken en zal daar zeker eens induiken.
Het zal dan enkelt voor schepen zijn, die een dubbele schroef hebben en het liefst nog een boeg/kopschroef.

Ben nu men 4-kanaals multi-switch aan het uitbreiden naar een 8 of misschien zelfs 12 kanaals :-)
Deze is dan voor de meeste zenders bruikbaar.
Er zitten natuurlijk wel een paar maar-en aan.
Er kan maar èèn kanaal gelijktijdig aan of uit gezet worden.
Voor de meeste digitale zenders is het vrijwel Plug and Play, daar kan gebruik gemaakt worden van de V-mix functie...

Voor de andere zenders, zal er een kleine aanpassing gedaan moeten worden in de zender.
In de meeste gevallen een enkele weerstand die extra nodig is.
Zodat de uitslag van het kanaal wordt beperkt.(soort dual-rate)
Het is nog in test-fase, om te zien of het stabiel genoeg is.
 
Het zal dan enkelt voor schepen zijn, die een dubbele schroef hebben en het liefst nog een boeg/kopschroef.
Laat ik die nou net hebben....:cool:

Las ik ergens terug ook nog; het aansturen met schakelaars van servo's via je multi switch lijkt mij ook nog een welkome aanvulling.
Volgens mij ga jij dat echt niet allemaal redden voor je 65ste :lol:
 
Hoi Adam,

Klopt inderdaad, ik heb 2 soorten daarin...
Eentje via 1 schakel-kanaal en die gaat van A naar B, met instelbare max positie en snelheid.
En die andere werkt via 2 schakel-kanalen en die blijft op zijn laatste positie staan.
Waarbij de max posities en de snelheid ook instelbaar zijn.

De meeste servo's kunnen 180gr. verdraaien, dit is dan ook uiteraard de grens van de max positie.

Overigens wellicht nog een handige module...
Via 1 zenderkanaal: met de stick omhoog, kun je de pomp van de blus-monitor regelen qua toerental en...
Met de stick omlaag, een 2-kanaals multi-switch aansturing.
Stick kort omlaag is schakel-kanaal-1 en langer dan 2sec, is schakel-kanaal-2.

Hahaha, je moet toch iets te doen hebben he, tot je 65e :-)
 
hallo

dat is het probleem dat ik met mijn zelf gebouwde diepte bepaling dus ook had
de druk meter wilde de boot op een bepaalde ingestelde diepte houden
dus als hij te diep ging pompte de pomp er wat water uit en anders om als de boot te hoog kwam liggen
resultaat meerdere verbrande pompen voor ik door had wat de reden van het verbranden kon zijn
kleine snokjes voor en achteruit deden de pomp na een 5 minuten zo heet worden dat de magneten rondom de kolector smolten
het is niet dat het niet kan werken maar de apperatuur moet ook tegen de stuur pulsen kunnen want bij de pompen niet het geval was

groetjes raf
 
hallo
1 zender signaal verdelen over een multiplexer in 256 schakelaartjes
met een demultiplexer in de boot heb je dan over 1 kanaal 256 funkties
alleen waar was dat knopje nu ook weer voor????????

groetjes raf
 
Hallo,

Ik heb nog een idee over dat DP-systeem...
Een GPS is misschien te on-nauwkeurig, maar het is misschien een idee om dan twee, of beter drie zenders een meter of tien uit elkaar te zetten langs de waterkant en dat een ontvanger op de boot die uitgezonden signalen opvangt en d.m.v. peiling (soort radiopeiling) z'n positie kan houden.
Dus het is eigenlijk een soort GPS-systeem, maar dan in het klein ;)
Ik weet niet in hoeverre dit te realiseren en of het nauwkeuriger is...wie het weet mag het zeggen....

Gr, Daan.
 
Laatst bewerkt:
hallo


doe dan drie sonars zetten op die boot
dan kan hij de afstand tot de kant meten en sonar is wel tamelijk juist
en dan gebruik je niet alle wettelijke kanalen op 1 band
want anders zullen ze je nogal graag zien komen op een treffen denk ik

groetjes raf
 
maar het is misschien een idee om dan twee, of beter drie zenders een meter of tien uit elkaar te zetten langs de waterkant en dat een ontvanger op de boot die uitgezonden signalen opvangt en d.m.v. peiling (soort radiopeiling) z'n positie kan houden.
Dit is het principe van DGPS, maar vind ik persoonlijk iets te omslachtig al dat gesjouw met die zenders ;)
 
Back
Top