Electronica, speciaal voor schepen/duikboten

Hoi John,

Welke maat past er overigens wel in, in die kleine duikboten ?
Wellicht kan ik het daar op aanpassen.

Nou, zo klein mogelijk.

die van Norbert Bruggen zijn circa 25x50x15mm

enne de relai, zijn dat mechanische relais, of electronische ?
Ik kan me voorstellen dat een echt relais in de achteruit extra stroom trekt om het relais bekrachtigd te houden.

Norbert gebruikt een PIC waar alles in zit + wat smd diodes.

by the way, Norbert verkoopt de voor geprogrammerde PIC gewoon hoor, rond de 10 euro geloof ik.

hallo

liever 100% achter uit LOL
door de balance regelaar hebben duikboten die onder water varen de onhebbelijke gewoonte om bij achteruit varen hun kont de lucht in te willen steken LOL
als de neus omlaag gaat wil de regelaar die terug omhoog brengen en zet dus de achterste duikroeren naar boven
vaar je nu achteruit gaat de neus nog meer naar beneden maar de kont komt omhoog
en dan is de kans groot dat je terug ontvangst krijgt

groetjes raf

Hoi Raf,

100% achteruit kan ook natuurlijk ;)
Het is maar net wat je hebt ingesteld.

Er zou zelfs een extra uitgang op kunnen komen...
Zodra de FailSafe actief is, wordt die extra uitgang geactiveerd.
Hierop kan iets op aangesloten worden, waardoor bijv. de pomp aanslaat en alle ballast eruit pompt.

Bij enige twijfel, zet je de zender uit en alles gaat vanzelf weer omhoog.
Is die weer boven, dan kan de zender weer aan en je hebt hem weer onder controle.

Neem aan dat je ook een schuif-potmeter op de zender gaat gebruiken...
Waarmee je dan het niveau bepaalt ?

Als voorbeeld:
Schuifpot op de zender staat helemaal naar onder, dan is de tank leeg...
Schuifpot in de middenstand, de tank is dan halfvol...
Schuifpot helemaal omhoog, de tank is volledig gevuld...
(Uiteraard alle standen ertussen, spreken voor zich.)

Het zal wel met een H-brug gedaan moeten worden, anders wordt de relai gek :)
Dit kan een L298 worden en dan parallel gebruiken. (zijn 2 H-bruggen in 1 ic)
Zo zijn ze gekoeld belastbaar tot 4Amp.

De schuifpot voor de servo, zal een 10K moeten wezen. (lijkt mij geen probleem, die te krijgen)

Hoi Marten,

Gebruikelijk is dat de tank vrij loopt tot 80%vol. Op de laatste 20% van de slag wordt dan de schuifpot meegenomen en is hij proportioneel regelbaar. Druk je hem weer verder leeg dan het bereik van de schuifpot loopt hij helemaal leeg. Vol en leeg zijn dan met eindschakelaars beveiligd. De regelaar moet dan eigenlijk het gehele bereik van de schuifpot gebruiken, loopt die tegen zijn eind aan bij het leegpompen blijft de motor doorlopen totdat de tank leeg is tegen de eindschakelaar aan.

In de zender dan inderdaad een schuif of draai potmeter voor de aansturing. Koeling van de FET's moet je niet erg veel van voorstellen in een sub. Beter is dat de met minimale koeling (alleen afstraling) 4 amp aankunnen. Het is ook geen permanente belasting, alleen bij onder en op duiken wordt de tank bewogen, eenmaal onder of boven staat de boel stil.

Alvast bedank voor je moeite, zou mooi zijn als dit te realiseren is!

Groeten, Lex.

[edit] ik lees net die failsave functie van Raf, als dat er ook op zou kunnen is het nog mooier. Geen ontvangst of storing = tank leeg! [/edit]

Laatst bewerkt:
Nou, zo klein mogelijk.

die van Norbert Bruggen zijn circa 25x50x15mm

enne de relai, zijn dat mechanische relais, of electronische ?
Ik kan me voorstellen dat een echt relais in de achteruit extra stroom trekt om het relais bekrachtigd te houden.

Norbert gebruikt een PIC waar alles in zit + wat smd diodes.

by the way, Norbert verkoopt de voor geprogrammerde PIC gewoon hoor, rond de 10 euro geloof ik.

als ik de juiste componenten weet te vinden, dan wil ik ook liever de relai vervangen.
Voorlopig blijft dit nog even met een relai.

Helaas heb ik niet de matrialen, om SMD te kunnen solderen.
Anders is die maat inderdaad geen probleem.

Mijn standaard PIC's zullen niet meer gaan kosten dan 5,- euro p/st.
Indien speciale wensen, dan komen er kosten bij.

Hoi Marten,

Gebruikelijk is dat de tank vrij loopt tot 80%vol. Op de laatste 20% van de slag wordt dan de schuifpot meegenomen en is hij proportioneel regelbaar. Druk je hem weer verder leeg dan het bereik van de schuifpot loopt hij helemaal leeg. Vol en leeg zijn dan met eindschakelaars beveiligd. De regelaar moet dan eigenlijk het gehele bereik van de schuifpot gebruiken, loopt die tegen zijn eind aan bij het leegpompen blijft de motor doorlopen totdat de tank leeg is tegen de eindschakelaar aan.
Alvast bedank voor je moeite, zou mooi zijn als dit te realiseren is!

Groeten, Lex.

[edit] ik lees net die failsave functie van Raf, als dat er ook op zou kunnen is het nog mooier. Geen ontvangst of storing = tank leeg! [/edit]

Hoi Lex,

Als ik het goed begrijp is de trim in functie, als je max onder water bent.
(dus als de tanks voor 80% gevuld is, gaat de werking van de servo van start)

Nu heb je geen trim als je weer boven bent !

Kun je dit ook niet toepassen en de schuifpot door middel van 2 drukveren...
In zijn middenpositie houden.
(ik kan daar een breder gebied van maken, zodat de servo-motor daar niet aanslaat!)
Door middel van 2 instelbare meenemers, kun je nu beide kanten trimmen !

Weet niet hoelang de schuifpot mag wezen ?
Ze zijn er in diverse lengtes.

Ook op de servo kan een FailSafe komen :)

Hoi Marten,

Bovenwater is geen trim nodig. Leeg is leeg, en dan wil je zo hoog mogelijk op het water liggen. Onderwater is de trim om de boot op zweefgewicht te brengen. Dat verschilt per waterkwaliteit en temperatuur. Het luistert in model nog nauwkeuriger dan in het echt...;) vandaar dat proportioneel dan de voorkeur heeft.

Ik gebruik potmeters van Conrad, Conrad Electronic - Europa's grootste webwinkel in elektronica en techniek Maar die zijn eigenlijk wat te groot. Die kleinere die ook in zenders gebruikt worden voor schuiven zouden mooi zijn. Je hebt een slag van 4-5 cm op het proportionele deel van de slag van de tank. De totale slag ligt ergens bij 20-25 cm, afhankelijk van het type.

Hoi Lex,

Voor korte schuifpots, kijk hier eens:
Tyco Electronics | Passives | Resistors, Potentiometers or Control Knobs | Resistors, Variable Panel Mount | Slide, Slidetrack and Faders
Ik bestel daar regelmatig.
Hou er wel rekening mee, dat je boven de 50,- euro moet bestellen als particulier !
Maar dat zal vaak geen probleem zijn, ze hebben veel bruikbare materialen.

Ik heb wel al wat ideeën betreft de sturing van die servo.

Van de schuifpot op de zender, daar gebruik je 90% voor de servo-aansturing.
Als je de schuifpot helemaal naar boven doet, dan gaat de motor lopen en zal de tank gevuld gaan worden...
Zodra die het punt bereikt heeft, waar de servo schuifpot begint...
Dan is de positie te bepalen vanaf 5% tot 95% van de schuifpot op de zender.
(0% tot 4% is tank max leeg en 96% tot 100% is tank vullen tot aan servo-bereik)

Dat dit zo gaat functioneren, is mijn probleem/uitdaging :)

Zo kun je met een enkel kanaal, je volledige tank aansturen.

Hoi Marten,

op zich hoef je dat niet zo moeilijk te maken. Ik heb het nu zelf zo:

16024a1ab996837a7.jpg

Dit plaatje heb ik op de schuif van de zender gemaakt. Bovenaan is leeg bij mij, onderaan is vol. " + nul - " is het bereik dat de motor 'vrij' loopt. Schuif op 'nul' en de motor staat stil, op + loopt de tank vol, op - loopt hij leeg. Laat ik de schuif op + staan dan loopt de tank vol tot de potmeter beweegt. Tot aan het proportionele deel dus. Van + tot onderaan 8 is het proportionele deel. Ik trim de boot met lood in de basistrimming zo af dat het zweefgewicht dan rondom de 4 à 5 bereikt wordt. Dan heb ik genoeg speling om haar zwaarder of lichter te maken.

Begrijp ik jou idee met die schuif goed; helemaal vol is tot het prop deel begint. Dan weer terug naar beneden om binnen het prop deel te kunnen regelen? Dat is een mooie oplossing, maar voor de praktijk niet handig. Wat je aan de waterkant doet is namelijk het volgende. Bij de eerste keer te water laat ik de boot zakken tot op periscoopdiepte. Dan weet ik op welke stand de schuif moet staan voor zweefgewicht in dat specifieke water. Tijdens het verdere varen gebruik ik dan eigenlijk alleen de 'leeg' en de net bepaalde 'zweef' stand. Als je moet wachten totdat de tank in het prop deel zit om dan verder af te regelen is lastig tijdens het varen. Stilligend misschien wel, maar vooral varend is niet te zien wanneer je aan dat prop deel begint. Nu schuif ik 'm zo van leeg naar 4, 'slide and forget' zo te zeggen ...

Je hoeft het jezelf niet moeilijker te maken dan het is. De regelaar zou 90% van de weg van de schuif op de zender in het bereik van de potmeter moeten zitten. De resterende 10% is dan voor 'vrijlopend' legen van de tank. Daar zou je een paar 'leerpunten' in kunnen bouwen zodat het legen ook met de 'volle kracht' op de motor gebeurt, en waarschijnlijk moet ook de mate van 'gasgeven' op de tankmotor in te stellen moeten zijn. Als het bereik van nul tot vollast te klein is gaat zo'n tank namelijk pendelen. Steeds beetje vullen, beetje legen, beetje vullen rondom de ingestelde stand.

Ik gebruik nu als aansturing voor de tank een omgebouwd servo, met twee microswitches als vooruit-achteruit. Parallel aan de potmeter op de uitgaande as van de servo zit dan de schuifpot, zodat de servo van beiden terugkoppeling krijgt. Dit werkt goed, maar wat grof, elektronisch zou mooier zijn.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Lex,

De schaal maakt niet veel uit voor mij, qua programmeren.
Maar inderdaad is jouw schaal-indeling wel logischer voor gebruik.
Ik zal deze indeling aanhouden, dat lijkt mij geen probleem.

Begrijp ik uit jouw uitleg, dat de motor tijdens het legen op vol vermogen moet...
en dat de snelheid voor het vullen oplopend moet gebeuren ?

Kan ook allebei met een oplopende snelheid programmeren.
Dit is ook beter voor de motor en zal ook ten goede komen voor het gedrag.

Ook kan er eventueel een max snelheid bepaald worden, tijdens de 1e setup bijv.
Zo is de motor-afstemming makkelijker te realiseren, voor het systeem.

Edit: Om het jezelf makkelijker te maken...
Je kunt de schuifpot op de zender ook overbruggen met een schakelaar !
Zodra je de juiste zweefdiepte hebt ingesteld en je wilt weer omhoog, dan zet je de schakelaar aan...
Wil je weer terug naar de zweefstand, dan hoef je nu alleen maar die schakelaar uit te zetten ;)

Laatst bewerkt:
Begrijp ik uit jouw uitleg, dat de motor tijdens het legen op vol vermogen moet...
en dat de snelheid voor het vullen oplopend moet gebeuren ?

Hoi Marten,

De snelheid van de motor hoeft niet te variëren. Ik bedoel meer rondom het nulpunt. Hoe veel afwijking is er nodig om de motor op vol vermogen tegen te laten sturen. Vergelijk het maar met servo-elektronica. Bij een graadje verdraaing van de servohevel gaat de motor tegenwerken, bij 2 graad meer, en bij zeg 5 graad op volle sterkte. Dat regelbereik bedoel ik. De motor moet snel op vol vermogen zitten om een secure regeling te kunnen krijgen, maar ook weer niet te snel om pendelen te voorkomen. De regelaar zoals ik 'm bedoel wordt eigenlijk als servo-elektronica gebruikt, en moet je niet zien als snelheidsregelaar voor de tankmotor.

Zo'n zuigertank heeft een seconde of 15-20 nodig om van leeg naar vol te komen. Daar hoeft verder geen sneheidsregeling op, heeft geen zin.

Laatst bewerkt:
hallo

tank leeg pompen is geen optie (heb het reeds meerdere keren gepost)
als je een lek hebt is tank leeg geen optie
dan trek je evenveel water IN de wtc als je der uit pompt langs de tank

gewoon volgas achteruit is prima maar inderdaad norbert zijn printjes werken zonder relais en 100 % vermogen in beide richtingen

om die 35 euro te slaan met de kabels en aansluit klemmetjes er op zal je toch veel goedkoper uit de bus moeten komen dan norbert

groetjes raf

@ Lex,

Ik begrijp je uitleg... gaat goed komen ;)

@ Raf,

De regelaar die ik nu gemaakt heb, is voor algemeen gebruik bedoelt.
Ik heb geen zin om 80,- euro neer te tellen, voor een gemiddelde regelaar...
Als voorbeeld maar even een robbe truck-regelaar.

De regelaar van mij, voldoet voor mij aan de belangrijkste eisen/verwachtingen.
Als ik er mensen mee blij kan maken, dan doe ik dat graag.

Voor mij is zo'n regelaar van Norbert geen optie, voor algemeen gebruik.
800Hz PWM, geen FailSafe en minimaal 15,- euro duurder...
Zo is mijn keuze snel gemaakt.
De grote maakt voor mij niet zo'n verscheel, heb er ruimte genoeg voor.

Deze regelaar kan ik nu mooi toepassen in al mijn 1/16 - 1/14 vrachtwagens en in al mijn schepen.

Ik kan me voorstellen, dat er voor jullie wel wat andere eisen meespelen.
Ook daar wil ik best in meegaan, als ik jullie daarmee kan helpen.

PS) de tank leegpompen was maar als voorbeeld...
Ik heb er verder geen ervaring mee ;)

hallo

tank leeg pompen is geen optie (heb het reeds meerdere keren gepost)
als je een lek hebt is tank leeg geen optie
dan trek je evenveel water IN de wtc als je der uit pompt langs de tank

groetjes raf

Hoi Raf,

Zo heeft iedereen zijn voorkeuren. Bij mij graag wel de tank leeg bij een storing, maar laten we daar in dit draadje geen discussie over beginnen. misschien kan de failsave programmeerbaar worden? Vol, leeg, neutraal, wat de gebruiker dan maar wil. Maar we moeten het voor Marten ook niet lastiger maken dan het is. Mijn eerste verzoek was alleen maar een regelaar met een losse terugkoppelpotmeter om hem als servo-elektronica te kunnen bebruiken, nu word er steeds meer in gestopt .. ;)

We hebben het hier over 2 verschillende dingen...
Namelijk "zender storing" of "Water lekkage"

Bij zender storing:
Een FailSafe met als optie Vol, Leeg of Neutraal lijkt mij geen probleem.

Bij water lekkage:
Een water-sensor kan altijd toegepast worden.
(al is dit meer interessant, voor de regelaar van de hoofdmotor.)

Zoals al eerder vermeld, kan dan de regelaar een extra uitgang activeren...
Waarop ook andere apparatuur aangesloten kan worden.
Zo kan dan de juiste actie ondernomen worden, wat zoveel als mogelijk naar wens in te stellen is.

Verdere discussie is niet zo'n probleem, als ik daar maar de juiste info uit kan halen (voor jullie) :)
en anders open ik er wel een apart draadje voor :)

hallo lex

iedere duikboot vaarder heeft zo zijn eigen oplossingen en hervaring
die regelaar zal heel felxible moeten worden opgebouwd LOL
maar als het alleen op programatie aan komt is het niet zo moeilijk
een extra uitgang kan standaard zelfs voor een oppervlakte schip (bv een lamp of toeter laten horen )als er water inbreuk is
kan eventueel met een pomp dubbel gezet worden
gij wil de regelaar gebruiken voor de sturing van je duiktank dus andere doeleinden
ik wil hem als motor regelaar gebruiken
maar dat relais heb ik slechte hervaringen mee van die oude robbe regelaars van vroeger
die bleven soms nogal eens plakken met alle gevolgen vandien

@marten

voor mij als opties
voor en achteruit liefst zonder relais
failsafe bij ontvangst verlies alles achter uit
indien geen water inbreuk leeg pompen
failsafe uitschakelbaar door middel van een jumper ???

ik denk dat dit positieve info is waar je iets mee moet kunnen doen

groetjes raf

Laatst bewerkt:
Hoi Raf,

De opties die je daar opnoemt, zijn zeker een goede aanvulling waar ik iets mee kan.
De H-brug versie zal er zeker gaan komen.
De FailSafe is zelf instelbaar, middels de 1e setup.

Ik zal eens zien of het mogelijk is, dat de FailSafe ook uitschakelbaar is.
Gezien het nu al aardig vol gaat raken, met de PIC die ik hiervoor toepas.

1 SET-button
2 Water-Sensor
3 Puls van ontvanger
4 PWM uitgang
5 Relai aansturing / H-brug-1
6 Controle LED / H-brug-2
7 Controle LED (in H-brug setup)

Hmm... met de H-brug ga ik zeker tekort komen aan poorten.
Dan zal in dit geval, een ander type PIC gebruikt moeten gaan worden :)

Hallo allemaal,

Zojuist samen met Bart de regelaar getest met een oude type zender...
Ook hiermee werkt die naar behoren, er waren wel wat storingen...
maar dit was mede de ontvanger verloopkabels...
Die zaten er losjes in...

Ik heb in dit geval een goede hoop, op de werking met oude zenders.

Na de test van de oude zender, had ik direct mijn nieuwe MC-19 zender erop aangesloten.
Je kon hieruit duidelijk opmaken, dat de oude zender een andere pulstijd heeft.
Oftewel, de regelaar eerst even opnieuw ingesteld :)

Weet zo even niet welke zender het precies was, in elk geval een multiplex.
Wellicht wil Bart dit nog even vermelden !?

De zender was een Multiplex Europa Sport-Serie zender.

Ook zal ik de regelaar mogen nog even op een Terra Top en een Promars testen.

Bart

Back