Silverlit modellen voor 2008

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door Commander Clumsy, 6 mrt 2008.

  1. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    hier mijn foto's en filmpje van een paar pagina's terug!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. stefaanmeeuws

    stefaanmeeuws

    Lid geworden:
    16 feb 2009
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Roeselare, 8800 Belgium
    dubbele LiPo's : andere veranderingen nodig?

    Hoi

    Ga naar de bodem van de tekst om tijd te winnen. Onder de lijn "********* bottom line *********"

    Ik heb eens 2 3.7V LiPo's // geschakeld op een X-Twin die wat zwaar uitviel (door er een langere neus op te lijmen, zo'n 4 cm).

    Toch had het toestel geen lift genoeg en zakte 1m per 10m. Snel weer beneden dus. Dan heb ik 2 EDF motoren toegevoegd, met hun airflow "schuin VERTICAAL". Daarmee bedoel ik dat ze dus eigenlijk "plat" in de vleugel L+R gelijmd werden, met een "kanteling" voorwaarts van een graad of 15. Daarmee bedoel ik dat de lengte-as van 1 EDF aan de bovenkant van de vleugel zo'n 15 graden in de vliegrichting wees.

    Resultaat? Inderdaad meer lift. Maar omdat de EDF's die moesten zorgen voor extra lift OOK in // geschakeld waren met de hoofd-motoren met props (die zonder meer voor horizontale snelheid zorgen), was het besturen van het toestel niet voldoende.

    Toen ik besefte dat ik eigenlijk een soort RPM vertrager circuitje nodig had dat het RPM van de EDFs "slim" maakte: bij bocht naar links = linker EDF vertragen, rechter EDF een klein beetje vertragen, bocht naar rechts = omgekeerd (EDF links klein beetje vertragen, EDF rechts veel vertragen). Wou ik toename van altitude? Dan hadden beide EDFs hun RPM VEEL moeten verhogen. Als je het plaatje ziet, herken je hierin VTOL gedrag, en denk je nu aan de richtbare "buckets" op een Harrier Jump Jet.

    Daarna dacht ik dat, welke moeite ik ook zou doen, ik met Silverlit materiaal (met zijn beperkte R/C kanalen) nooit een resultaat zou bereiken dat voorbij de "grapjes"-test zou komen, en demonteerde ik alle onderdelen om te gebruiken in een Dizzy Chick. Die doorstond zijn maiden flight, en ik heb wel geen "waaw" toestel gemaakt, ik heb er tenminste 1 waarmee ik "platte figuren" kan vliegen. Verder dan cijfertje "8", en natuurlijk "0", hoef je niet te zoeken.

    Wat een lange post!

    Nu mijn vraag: Toen ik de 2 // LiPo's scheidde, kon ik 1 ervan niet meer opladen. Eentje dus wel: gewoon de LiPo voorzichtig (sluiting vermijden) solderen op een willekeurige controller, en via die controller het laad-kabeltje van een zender met goed geladen batterijen aansluiten (met ontvanger in de 'uit'-stand, vanzelfsprekend), en zender op "on" schakelen. Het groene lampje brandt keurig tot de LiPo geladen is.

    Maar met die 2de LiPo loopt het anders: ik deed alle stappen uit de vorige paragraaf, maar wanneer ik de zender op "on" schakel, dan flitst het groene lampje voor een fraktie van een seconde, en dooft. Ook het rode lampje ("power on") blijft gedoofd.

    Mijn vraag in 1 zin: "denk jij dat het // schakelen van 2 LiPo's (met gelijke capaciteit: 3.7V), en ze beide leegladen door belasting met ontvanger + motortjes, de oorzaak is dat bij het losmaken van de // LiPo's, 1 van die LiPo's "dood" geeft?

    Met "dood" bedoel ik dat die LiPo waarschijnlijk belast werd (of "uitgeput" werd) tot ONDER die magische minimale spanning (welke waarde ik niet van buiten ken). Ik las dat je zo'n LiPo niet meer "op niveau" kan krijgen zodat hij opnieuw kan geladen worden.

    Dat zou betekenen dat het Receiver circuit een "laagspanningsbeveiliging" heeft voor EEN LiPo. Het kan ook nog dat die compleet "uitgeputte" LiPo al voorbij zijn "laagspanningsdrempel" zat VOOR ik hem // schakelde. Maar ik kijk wel uit, en die kans is klein.

    ********* bottom line *********

    Kijk, ik wil gewoon mijn dood LiPootje opnieuw gebruiken. Ik heb veel te veel tekst geschreven om uiteindelijk te komen tot de vraag "hoe re-animeer ik een LiPo die door "de grond" is gezakt?"

    Als het even kan, wil je ook een reply sturen naar stefaan.meeuws@gmail.com? Ik ben nieuw hier.
     
  3. stefaanmeeuws

    stefaanmeeuws

    Lid geworden:
    16 feb 2009
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Roeselare, 8800 Belgium
    Bedoel je met "schellak-draadjes" die 2 super-superfijne geleiders van concreet de Silverlit X-Twin Acrobat Pro 3D, die leiden van 2 punten op het Printed Circuit Board, via de binnenkant van de tail-section naar uiteindelijk 2 uiteinden van die koperkleurige spoel die stand van de elevator via vaste magneet controlleert.

    Ik geloof dat die super-superfijne geleidertjes bij de meeste Acrobat toestelletjes 2 kleurtjes kregen: 1 koper/goudkleur, en 1 blauwe kleur.

    Ik ben zo uitvoerig in het stellen van mijn vraag omdat jouw oplossing van hoe die super-superfijne geleidertjes elektrisch te verbinden, zo waardevol lijkt.

    Ik heb die blauwe en goudgele geleidertjes 1 keer met succes elektrisch verbonden met "soldeervernis". "Soldeervernis" is wat de elektronica-expert-verkoper het heette, en doordat ik maar 1 meter van dat soldeervernis kocht, heb ik geen rijkere informatie.

    Meer nog, ik ZIE (noch ruik) geen enkel verschil tussen een soldeerlas die ik maak met 1mm diam soldeervernis en een soldeerlas gemaakt met 1mm diam soldeertin.

    Ik dacht dat solderen met vernis een isolerende laag zou geven die de soldeerlas zou afschermen. Ik bedoel: als ik een verniste (ook "gelakte") geleider wil aftakken of verlengen, dan weet ik direct dat die geleider vernist is: mijn soldeertin "kleeft" niet aan een verniste geleider, en vroeger nam ik een super-scherp cutter mesje om heel, heel zacht en langzaam een stukje vernis weg te schrapen.

    Dat deed ik bvb om de antenne-draad verlengbaar te maken. De antenne-draad is ook een voorbeeld van een verniste geleider, plus ik heb deze vraag erover: ik gebruik nu zeer dunne, niet-geisoleerde koperdraad om de antenne-draad uit te lengen. De vraag: welke soort draad / geleider zou ik beter gebruiken?

    Ideaal gesproken zou ik met wat geluk de complete lengte van de antenne-draad kunnen recupereren van een toestel, maar dat lukt alleen op papier: de antenne-draad loopt doorheen secties foam die zijn doordrenkt met van die Silverlit incredibly strong Depron glue/binder.
     
  4. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    als een lipo eenmaal dood is doorte ver opgeladen of te ver ontladen(of gewoon veel gebruikt;)) kan je hem niet meer"reanimeren" dan moet je gewoon een nieuw lipotje kopen.
     
  5. Heka

    Heka Guest

    Antenne

    Hoi,

    Mss niet helemaal (of helemaal niet ) de juiste plaats voor m'n vraag, maar goed, toch maar proberen.
    Vorig jaar voor zoontje lief een silverlit gekocht bij Conrad. Nu is de antenne gebroken en heb ik dus een andere nodig. Al gesnuffeld bij Conrad, maar kom er niet echt goed uit.
    Welke antenne moet ik nu hebben voor die afstandsbediening?

    Alvaste bedankt voor een reaktie!!
    HEKA
     
  6. Celle

    Celle

    Lid geworden:
    20 aug 2008
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Belgium
    Ik heb nog een antenne liggen. Laat maar iets weten.
     

Deel Deze Pagina