dubbele LiPo's : andere veranderingen nodig?
Hoi
Ga naar de bodem van de tekst om tijd te winnen. Onder de lijn "********* bottom line *********"
Ik heb eens 2 3.7V LiPo's // geschakeld op een X-Twin die wat zwaar uitviel (door er een langere neus op te lijmen, zo'n 4 cm).
Toch had het toestel geen lift genoeg en zakte 1m per 10m. Snel weer beneden dus. Dan heb ik 2 EDF motoren toegevoegd, met hun airflow "schuin VERTICAAL". Daarmee bedoel ik dat ze dus eigenlijk "plat" in de vleugel L+R gelijmd werden, met een "kanteling" voorwaarts van een graad of 15. Daarmee bedoel ik dat de lengte-as van 1 EDF aan de bovenkant van de vleugel zo'n 15 graden in de vliegrichting wees.
Resultaat? Inderdaad meer lift. Maar omdat de EDF's die moesten zorgen voor extra lift OOK in // geschakeld waren met de hoofd-motoren met props (die zonder meer voor horizontale snelheid zorgen), was het besturen van het toestel niet voldoende.
Toen ik besefte dat ik eigenlijk een soort RPM vertrager circuitje nodig had dat het RPM van de EDFs "slim" maakte: bij bocht naar links = linker EDF vertragen, rechter EDF een klein beetje vertragen, bocht naar rechts = omgekeerd (EDF links klein beetje vertragen, EDF rechts veel vertragen). Wou ik toename van altitude? Dan hadden beide EDFs hun RPM VEEL moeten verhogen. Als je het plaatje ziet, herken je hierin VTOL gedrag, en denk je nu aan de richtbare "buckets" op een Harrier Jump Jet.
Daarna dacht ik dat, welke moeite ik ook zou doen, ik met Silverlit materiaal (met zijn beperkte R/C kanalen) nooit een resultaat zou bereiken dat voorbij de "grapjes"-test zou komen, en demonteerde ik alle onderdelen om te gebruiken in een Dizzy Chick. Die doorstond zijn maiden flight, en ik heb wel geen "waaw" toestel gemaakt, ik heb er tenminste 1 waarmee ik "platte figuren" kan vliegen. Verder dan cijfertje "8", en natuurlijk "0", hoef je niet te zoeken.
Wat een lange post!
Nu mijn vraag: Toen ik de 2 // LiPo's scheidde, kon ik 1 ervan niet meer opladen. Eentje dus wel: gewoon de LiPo voorzichtig (sluiting vermijden) solderen op een willekeurige controller, en via die controller het laad-kabeltje van een zender met goed geladen batterijen aansluiten (met ontvanger in de 'uit'-stand, vanzelfsprekend), en zender op "on" schakelen. Het groene lampje brandt keurig tot de LiPo geladen is.
Maar met die 2de LiPo loopt het anders: ik deed alle stappen uit de vorige paragraaf, maar wanneer ik de zender op "on" schakel, dan flitst het groene lampje voor een fraktie van een seconde, en dooft. Ook het rode lampje ("power on") blijft gedoofd.
Mijn vraag in 1 zin: "denk jij dat het // schakelen van 2 LiPo's (met gelijke capaciteit: 3.7V), en ze beide leegladen door belasting met ontvanger + motortjes, de oorzaak is dat bij het losmaken van de // LiPo's, 1 van die LiPo's "dood" geeft?
Met "dood" bedoel ik dat die LiPo waarschijnlijk belast werd (of "uitgeput" werd) tot ONDER die magische minimale spanning (welke waarde ik niet van buiten ken). Ik las dat je zo'n LiPo niet meer "op niveau" kan krijgen zodat hij opnieuw kan geladen worden.
Dat zou betekenen dat het Receiver circuit een "laagspanningsbeveiliging" heeft voor EEN LiPo. Het kan ook nog dat die compleet "uitgeputte" LiPo al voorbij zijn "laagspanningsdrempel" zat VOOR ik hem // schakelde. Maar ik kijk wel uit, en die kans is klein.
********* bottom line *********
Kijk, ik wil gewoon mijn dood LiPootje opnieuw gebruiken. Ik heb veel te veel tekst geschreven om uiteindelijk te komen tot de vraag "hoe re-animeer ik een LiPo die door "de grond" is gezakt?"
Als het even kan, wil je ook een reply sturen naar
stefaan.meeuws@gmail.com? Ik ben nieuw hier.