veiligheidskleppen

Mooi werk Frederik.
Is dit uw ketel voor de opduwer?
Hij ziet er wel zeer degelijk uit.

Grtz...

Marc
 
Mooi werk Frederik.
Is dit uw ketel voor de opduwer?
Hij ziet er wel zeer degelijk uit.

Grtz...

Marc
Eigenlijk niet he Marc
Daar moet een staande inkomen
Die is dan tegelijk wat groter
Wat ook wel gezien het stoomverbruik wel moet hoor
mvg
Frederik
 
Veiligheid
Ik ben benieuwd naar de commentaren

Benieuwd naar de commentaren ????

Dat is toch een perfect werkende veiligheids klep !!!

SUPER, netjes gedaan, ik kan niet anders zeggen, opent en sluit heel netjes.

Ik denk dat dit type klep U wel bevalt ?
Geen lang blazende klep meer... maar direct open en direct dicht.

Zo helpen we elkaar weer een stapje verder.
 
Benieuwd naar de commentaren ????

Dat is toch een perfect werkende veiligheids klep !!!

SUPER, netjes gedaan, ik kan niet anders zeggen, opent en sluit heel netjes.

Ik denk dat dit type klep U wel bevalt ?
Geen lang blazende klep meer... maar direct open en direct dicht.

Zo helpen we elkaar weer een stapje verder.

Wil er een nog kleiner gaan maken maximaal 5 mm binnenwerk
Maar dat moet op een andere manier ben ik achter gekomen
Dat leg ik later nog wel eens uit
Eerst de onderdelen maken
Kan ik door foto.s het beter uitleggen
mvg
Frederik:D :D

ps
Dus John 33
Een beetje beter je berichten in de gaten houden hoor
 
Hallo allen

De zelf gemaakte veiligheidskleppen werkten op lucht prima en kun je laten ploffen door de hoeveelheid lucht te regelen.Maar op stoom is een ander verhaal ,want hoe bereken je de doorlaat die nodig is voor je ketel.In theorie is dat geen gemakkelijke opgave daar om moet je hem in de praktijk testen...en dat heb ik gedaan ,maar omdat mijn modelketel een inhoud heeft van 3 liter en dan de veiligheid bij 3.5 Bar open gat heb je meer stoom om af te blazen dan een ketel van 1 liter inhoud.Mijn veiligheid ploft dan niet maar blijft langer open staan,openen bij 3.5 Bar en sluiten bij 3,2 Bar en werkt overigens prima,dus echt openen en sluiten.Wil ik hem echt laten ploffen moet ik een veiligheid met een grotere doorlaat maken b.v. 6 0f 7 mm mm.

Graag kommentaar/toelichting hier over is welkom

Gr.Joop
 
1249498438d57c27a.jpg


Hier de aanvang van een heel klein exemplaar
Doorlaat gat 2.5 mm
Binnenwerk 5 mm
Draad 5x05 heel fijn dus
Voor kleine ketel bedoeld bijv Wilesco
mvg
Frederik :D :D
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo allen

De zelf gemaakte veiligheidskleppen werkten op lucht prima en kun je laten ploffen door de hoeveelheid lucht te regelen.Maar op stoom is een ander verhaal ,want hoe bereken je de doorlaat die nodig is voor je ketel.In theorie is dat geen gemakkelijke opgave daar om moet je hem in de praktijk testen...en dat heb ik gedaan ,maar omdat mijn modelketel een inhoud heeft van 3 liter en dan de veiligheid bij 3.5 Bar open gat heb je meer stoom om af te blazen dan een ketel van 1 liter inhoud.Mijn veiligheid ploft dan niet maar blijft langer open staan,openen bij 3.5 Bar en sluiten bij 3,2 Bar en werkt overigens prima,dus echt openen en sluiten.Wil ik hem echt laten ploffen moet ik een veiligheid met een grotere doorlaat maken b.v. 6 0f 7 mm mm.

Graag kommentaar/toelichting hier over is welkom

Gr.Joop
Al die berekeningen : daar houd ik mijn eigen niet mee op Joop.
Gewoon ; omdat ik dat dus niet weet van hoe of wat.
Voor stoommachines heb ik een soort formule: uit gaande van de diameter zuiger en dat is dan ook alles hoor.
Maar dat ploffen wou bij mij dus ook niet in het begin.
Maar door expirimenteren met verschillende veren.
Heb ik berijkt van wat je op het filmpje ziet.
Als je tenminste heb gekeken .
En de ketel is van Cheddar.
Waar hij op zit.
mvg
Frederik
 
Hallo allen

De zelf gemaakte veiligheidskleppen werkten op lucht prima en kun je laten ploffen door de hoeveelheid lucht te regelen.Maar op stoom is een ander verhaal ,want hoe bereken je de doorlaat die nodig is voor je ketel.In theorie is dat geen gemakkelijke opgave daar om moet je hem in de praktijk testen...en dat heb ik gedaan ,maar omdat mijn modelketel een inhoud heeft van 3 liter en dan de veiligheid bij 3.5 Bar open gat heb je meer stoom om af te blazen dan een ketel van 1 liter inhoud.Mijn veiligheid ploft dan niet maar blijft langer open staan,openen bij 3.5 Bar en sluiten bij 3,2 Bar en werkt overigens prima,dus echt openen en sluiten.Wil ik hem echt laten ploffen moet ik een veiligheid met een grotere doorlaat maken b.v. 6 0f 7 mm mm.

Graag kommentaar/toelichting hier over is welkom

Gr.Joop

Misschien ideetje:
In plaats van 1 grotere klep, maak een T stuk en zet daar 2 kleinere op en stel ze af op de afblaasdruk ?
Ik ken iemand die heeft 4 veiligheidskleppen op zijn locomotief zitten, ze gaan niet allemaal tegelijkertijd open, maar mocht de druk bij 2 geopende kleppen nog oplopen dan zijn er nog 2 kleppen die open kunnen gaan.

De berekening is afhankelijk van:
Ketelinhoud
verward oppervlak
stoomdruk
stoomcapaciteit v/d ketel (hoeveel stoom de ketel in kg/uur kan maken

Ik heb wel wat gegevens maar het is een lastige berekening.
Ik houd de manier van Frederik aan, gewoon proberen, en zonodig aanpassen.
 
Ik ben vanmiddag nog aan het testen geweest.ik heb n.m. twee veiligheden op mijn ketel zitten,de ene op 3.5 Bar afgesteld en de andere op 3.6 Bar afgesteld .
Als de 3.5 Bar veiligheid opengaat en mijn branders vol open blijven branden gaat de 3.6 bar veiligheid ook even open(dus ploffen) hier ben ik tevreden mee en laat het zo want tijdens het testen is niet te vergelijken met normaal bedrijf ,daar regeld de gas regelaar al bij 2.5 Bar en gaat op waakstand bij 3 bar.Je gaat de ketel ook opstoken om hem te gebruiken om de stoommachine aan te drijven en zal de veiligheden niet open gaan.Dus in de noodsituatie WERKEN de veiligheden en dat is voor mij het belangrijkste.
Ik wil een dezer dagen nog een kleinere veiligheid voor een stoomcolega(onze Klaas) van mij maken,die heeft een wat kleinere ketel(REGNER met één brander).

Bij locomotieven met kolen gestookt kan ik mij wel indenken dat meer of grotere veiligheden noodig zijn om dat de geleverde warmte niet zo goed te controleren als met een gasbrander.Ik heb er wel eens een kijkje genomen en zag dan dat de veiligheden geregeld afstonden af te blazen.

Gr.Joop
 
Mooi concept! Ik ga de komende weken ook een aantal maken, ik post wel wat foto's tegen die tijd.

Groeten JP
 
12494985a2935d8bd.jpg

Hier dan het verslag van de mini plofklep zeg maar. van links naar recht op de foto

De eerste is de klepzitting met aansl op de ketel
De draad is ketel 6x75
De draad van het ventiel zelf 5x05

de tweede is de spanningsdop om de druk te regelen
ook met 5x05 draad

De derde is dus het binnenwerk
De klepdrukker zeg maar in dit geval een losliggend kogeltje van 4 mm

En het vierde is het huis wat nog in bewerking is
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bij locomotieven met kolen gestookt kan ik mij wel indenken dat meer of grotere veiligheden noodig zijn om dat de geleverde warmte niet zo goed te controleren als met een gasbrander.Ik heb er wel eens een kijkje genomen en zag dan dat de veiligheden geregeld afstonden af te blazen.

Gr.Joop

Klopt inderdaad,

je kunt een kolenstoker niet zomaar op een laag pitje zetten, dan gaat het vuur uit.
Er moet altijd een zekere trek door het vuur gaan om de kolen aan het gloeien te houden.
Met een nozzle in het hart van de schoorsteen stuur je een stoomstraal, deze zorgt voor trek op het vuur bij stilstand.
Daarbij ontstaat een zekere traagheid, de blazer (nozzle) trekt het vuur aan, dit gaat langzaam feller gloeien en meer warmte ontwikkelen.
Daarmee loppt de druk dan ook op, maar als je dan de blazer dicht zet ijlt het vuur nog wel even na en blijft de druk oplopen, POEFFFFFFFFFFFFFFF veiligheidsklep slaat open.
J ekunt dan wel koud water inpompen om de druk wat te laten zakken maar als de ketel boordevol water zit gaat dt ook niet meer.

Ten 2de, een kolengestookte locomotief, locomobiel etc. is in een bepaalde mate zelfregelend met de stoomdruk, Hoe ??

De uitlaatstoom van de machne gaat net als bij de blazer door het hart v/d schoorsteen naar buiten, dit creeerd trek op het vuur zodat dit levendig blijft.
Ik ga even uit van een locomotief:
Als de locomotief start moet deze een zware trein in beweging zetten, de uitlaat slag is dan ook zwaar, de cilinder hebben een maximale stoomvulling, deze moet er ook weer uit, door de schoorsteen.
Deze zware uitlaatslag geeft een grote trek op het vuur, dat gaat dus feller branden, waarbij veel warmte wordt ontwikkeld, ketel gaat meer stoom produceren.
Zodoende compenseert de ketel het grote stoomverbruik.

Eenmaal op gang kan de machinist de vulling van de cilinder terug zetten naar de helf of minder van de slag.
De uitlaatslag in de schoorsteen wordt daardoor ook minder en de trek op het vur dus ook, en dimt het vuur.

Stel deze trein komt een lichte helling tegen, dan gat de trein eerst iets lamgzamer rijden, maar de toegevoegde stoom aan de cilinders blijft gelijk, dus wordt de uitlaatslag weer sterker en gaat het vuur feller branden en de ketel meer stom produceren, druk gaat omhoog en trein hervind kracht om de helling te nemen.
Bij helling omlaag gaat dit precies andersom, dan wordt de uitlaatslag bijna niets, dimt het vuur en dus ok de stoomproductie.

Met gas of spiritus is dit niet te realiseren.
Tenzij er een regeling bij wordt gezet die de branders op de keteldruk laat reageren.

Daarom is in de grotere modelbouw het stoken met kolen ook zo leuk, je bent altijd bezig.
Vuur laten branden, waterpeil regelen, het rijden zelf etc.etc.

Dus op het moment
 
Zo de kleine is klaar op een haar na
Moet die ene kant nog rond draaien
Morgen maar eens testen
mvg
Frederik

12494985da8f757db.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Veiligheids ventiel

Om maar meteen met de deur in huis te vallen.
Het werkt dus niet.
Ik heb : een klein vermoeden als dat de tweede klep dus te klein van diameter is geworden.
Het kogelt je is 4 mm.
Maar de tweede trap dus ook.
Want ik wou het immers KLEIN houden.
Dus dat was wat werk voor niets
mvg
Frederik :D :D
 
John

Nog bedankt voor de uitleg.Ik vond vroeger die grote stoomlokomotieven zeer facinerend.Ik heb in mijn jeugd tegen over het station in Oldenzaal gewoond en dan kwamen die Duitse lokomotieven binnen denderen ,dan beungelde de lamp bij ons in de woonkamer aan het plafond telkens heen en weer.Verder gingen de lokomotieven niet en draaien konden ze ook niet omdat de draaischijf te klein was dus gingen ze achtwaards weer naar Duitsland.Vooral als ze op gang gingen komen kwamen er enorme rook en stoom wolken uit de pijp en mijn moeder maar schelden als het op maandag wasdag was ,want ze heeft verschillende keren de was over moeten doen omdat het vol met roet zat.

Frederik

Ik heb ook een kleiner veiligheid gemaakt en op lucht werkt hij prima,ik heb n.m. de verhouding van afmetingen het zelfde aangehouden ,ook de rvs klepsteel heb ik het zelfde gemaakt ,de afmetingen zijn nu ,doorlaat klep is 4 mm ,klep zelf 6 mm.en 6,1 mm waar de klep in zit,ik heb wel een beetje met de veer moeten spelen.De doorlaat is dus 1:2.

Je heb hebt een kogeltje van 4 mm,maar de doorsnede van de zitting is belangrijk,om de kogel open drukken en niet de dikte van de kogel.
Waarom moet het een kogeltje zijn,een klep werkt toch net zo goed.


Gr.Joop
 
Je heb hebt een kogeltje van 4 mm,maar de doorsnede van de zitting is belangrijk,om de kogel open drukken en niet de dikte van de kogel.
Waarom moet het een kogeltje zijn,een klep werkt toch net zo goed.


Gr.Joop
Dat zal best wel Joop
Maar dit is en was mijn idee naar aanleiding van wat er op de tekening staat he
En rvs kogeltjes had ik er nog wel een stel
mvg
Frederik
 
Hallo Allemaal

Joop heeft zoals hij eerder heeft geschreven ook een veiligheid voor mij gemaakt.
En deze heb ik getest en heb daar een filmpje van gemaakt.
kijk op Udl6n2Innoc[/media] - Stoomveiligheid

Groetjes
Klaas

Nou niet nijdig worden
Maar hij blijft als ik naar de mijne kijk
Ook op een filmpje
Veel te lang open staan
En je raakt daar door veel te veel stoom kwijt
Maar dat is mijn mening hoor
mvg
Frederik
http://video.google.com/videoplay?docid=-8387072819028274844
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Beste Frederik

Je hebt helemaal gelijk, maar wilde het even laten zien .
Je mag er vanuit gaan dat daar nog wel aan gewerkt wordt door joop en mij.
 
Back
Top