!!! hoge BEC belasting door digitale servo's

Zo zie je maar dat een externe ontvangeraccu nooit kwaad kan en voor extra veiligheid zorgt ...... dat beetje meer gewicht kan best de moeite waard zijn ....

Scorpion heeft een steekje laten vallen, ze konden wel nagaan dat de trend van tegenwoordig zwaar 3D is waarbij praktisch altijd dig servo's gebruikt worden ... en ja als je rond dat "tijdperk" een nieuwe ESC op de markt brengt moet hij daar toch zeker mee overweg kunnen ..... vind ik ....

Blijkbaar heeft Kontronik met zijn nieuwe jive reeks het beter voor elkaar, daar heb ik dit soort problemen nog niet gelezen ....

Bas
 
Laatst bewerkt:
Die Kontroniks hebben toch ook een 5A BEC? Dat is dus te weinig zoals in het stukje staat en KAN problemen opleveren. In het artikel staat dat de stroom bij digitale servo's tot 2A per stuk op kan lopen in rust rond de middenstand. 8A min of meer continu door de BEC is dus niet ongebruikelijk. Een externe BEC van 10 of 15A zou het prima doen.

Overigens weet je met dit soort dingen natuurlijk nooit of Kontronic niet dezelfde problemen heeft. Dat je er niet over hoort betekent niet dat het niet voorkomt....toch? Ik vind het van zo'n Scorpion-man erg dapper en eerlijk het probleem op een forum aan te kaarten.
 
Overigens weet je met dit soort dingen natuurlijk nooit of Kontronic niet dezelfde problemen heeft. Dat je er niet over hoort betekent niet dat het niet voorkomt....toch? Ik vind het van zo'n Scorpion-man erg dapper en eerlijk het probleem op een forum aan te kaarten.

Vaak is het wel zo, dat als er gesc#$%#$% is met een bepaalde regelaar je dat echt wel terugleest op diverse fora.
Volgens mij hadden de jive's in het begin een probleem met sommige motoren ivm timing, meen ik mij te herinneren. Dat is ook naar voren gekomen in diverse fora, met name de Duitse.

Bas
 
Ja, maar dan hoor je de klachten van gebruikers. Hier is het iemand van de fabrikant die het zélf aan de orde brengt. Dat bedoel ik eigenlijk.

Maar goed, 4 digitale servo's trekken in een hover dus zo'n 8A bij elkaar. En dat is voor 3A BEC systemen dodelijk, dat is de boodschap van het artikel. Het is niet de schuld van Scorpion dat mensen 8A door een 3A BEC laten lopen. Het zijn duidelijk de gebruikers die zich niet bewust zijn van dit probleem.
 
Dat wilde ik ook al zeggen, Scorpion maakt hier geen fout en hun producten zijn dus niet fout, tenminste, ik neem aan dat de specs bekend zijn.

Het zijn eindgebruikers die de producten (onbewust) buiten de specs gaan gebruiken, die de problemen veroorzaken. Het is alleen maar netjes dat Scorpion de moeite neemt daarvoor te waarschuwen.
 
Maar goed, laten we nou niet zeggen dat een 6A regulator of BEC niet voldoende is. Ligt aan de servo's en of ze vastlopen of niet.

8A in een hover zou dus betekenen dat niemand met een standaard 600E of 600ESP zou kunnen vliegen ;)

Zoals een aantal weten blokkeerde laatst mn swash waardoor dus 3 hongerige digitale servo's vastliepen. Ik had verwacht dat daardoor de spanning te laag zou worden maar dit was in dit geval niet zo.

Heb een leuk overzicht gezien over populaire swash servo's en hun vraag naar stroom. Rond de 1.2A per stuk ( bij vastlopen ) zat het gem. Dan zou een 6A BEC nog niet over z'n nek gaan. ( zal de link zoeken ).

Er zijn zoveel bekende vliegers die 4 min lang hun heli van links naar rechts laten knallen met een standaard regu of BEC van 5A of 6A. Geen problemen.

Vanaf een 6A continu zit je redelijk safe. Mits hij ook niet te warm wordt tijdens de vlucht.
 
In het artikel gaat het over de Scorpion regelaars met een 3A BEC die mensen gebruiken in combinatie met 4 digitale servo's. Dat is het nou juist. Een exemplaar met een 5 of 6A BEC houdt dat, een 3A niet.
 
8 amp in hover ??? Dan heb je toch wat verkeerd gebouwd en loopt alles aan.
Je moet niet overal sec.lijm en locktite op smeren !!!

Ik verbruik 300-400mAh per vlucht. Goed, ik ben niet van het gooi- en smijtwerk maar doe ook wel iets meer dan alleen hover.
Ik zou dan maar 2 minuten of zo vliegen ??? Dan verbruik ik die andere 6 minuten blijkbaar niets.

Bij de site van de Arizona-regulator staat/stond zo'n tabel waarop te zien is wat de servo's incl gyro verbruiken tijdens 3Dvlucht. Dat past niet bij 8A in hover.
 
Je mag natuurlijk het verhaal in twijfel trekken maar ik citeer enkel wat in de door Ron genoemde link staat, van een fabrikant van ESC's. Je hoeft dat niet te geloven maar zoals in het artikel staat zijn er een aantal heli's naar beneden gekomen doordat ze wél rond de 8A trokken wat de eigenaar duidelijk niet wist.

Geloof je het niet of weet je zeker dat je onder de 3A blijft? Prima, dan hoef je nergens over in te zitten. Heb je 4 sterke digitale servo's aan boord en een 3A BEC? Dan kun je beter een beetje oppassen, dat is alles wat gezegd wordt.

Innov8tive zei:
.......
I have spent a large amount of time over the past couple weeks analyzing the ESC's that have been returned, and tried to piece together what might be causing these failures. What I have determined is that the failures are being caused by the end user overloading the BEC circuit with high power digital servos. In most of the cases, the end user is not aware that they are doing anything wrong, but that does not stop the fact that the BEC is being overloaded.

Over the past several months, people have found out about the performance increases that can be gained by switching to Digital Servos. These servos provide faster response, better centering, and more responsive control, but all that comes at a price.

The older analog servos would gradually increase their current draw as a control was either moved or drifted off center. Small current inputs would correct any off center conditions, and everything was fine. The newer digital servos provide full operating current as soon as the servo moves off center and corrects the surface more accurately and much quicker. Unfortunately, these new servos can pull as much as 2 amps of current every time the move at all, and this creates an extreme load on the BEC circuit. If you multiply this by 4 servos, then you end up with current surges in the 8 amp range and this will quickly toast the BEC circuit.
 
Laatst bewerkt:
Lucien Miller heeft een elektrotechnische achtergrond :) Goed volk dus ;)
Ik heb het hier in heli-forum geplaatst maar zou het ook spelen bij vliegtuigen? Dan plaats ik het ook nog even daar.
 
Laatst bewerkt:
O, 8A piek (kortstondig) geloof ik best maar dan wel tijdens gooi en smijtwerk, niet in de hover.

Dan snap je dus niet hoe een digitale servo werkt, of eigenlijk geloof je niet dat een digitale servo werkt als beschreven.
Ik vind het prima, ik zal me er niet meer mee bemoeien.

@Ron, ik denk dat het bij vliegtuigen óók (maar veel minder vaak) speelt. Minder vaak omdat er minder de trend is extreem snelle/sterke servo's te gebruiken.
 
Dan snap je dus niet hoe een digitale servo werkt, of eigenlijk geloof je niet dat een digitale servo werkt als beschreven.
Ik vind het prima, ik zal me er niet meer mee bemoeien.

@Ron, ik denk dat het bij vliegtuigen óók (maar veel minder vaak) speelt. Minder vaak omdat er minder de trend is extreem snelle/sterke servo's te gebruiken.

Los van hoe een digi servo werkt. Hoe meer kracht een servo moet leveren uit meer A hij trekt. Vandaar dat 8A tijdens een hover moeilijk te geloven is ;)

En in het algemeen, ik raad ook iedereen die 3A regu en becs af! Dat is spelen met het lot.
 
De enige eerlijke benadering zou zijn dit in de manual en bij de specificaties te vermelden.
I.p.v. diverse handelaren combo deals te laten aanbieden die specifiek voor helikopters bedoeld zijn.
Ik noem dit je handen wassen in onschuld.
Je klanten aansporen tot educatie nadat ze problemen ondervinden met jouw product, vind ik een tikje klantonvriendelijk, je zelf boven iets plaatsen (arrogant), en dus niet zo slim in deze.
Het is toch geen nieuws dat VEEL mensen met dergelijke setups vliegen?.
Als je eerlijk en duidelijk bent over je product, dan kan iedere consument er tevreden over zijn.

Eric
 
Laatst bewerkt:
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt. Je kunt het een fabrikant van regelaars toch niet kwalijk nemen dat er steeds snellere/sterkere servo's komen waarvan onduidelijk is dat ze zoveel stroom trekken JUIST in hoversituaties? Ben ik nou de enige die echt gelezen heeft wat er in het stukje staat?
De fabrikant geeft heel duidelijk aan dat het een 3A BEC is, waar mensen 4 knoepers van digitale servo's aanhangen, zonder dat ze weten dat die veel meer stroom gebruiken. En die BEC fikt dan uit. Dat kun je die BEC toch niet verwijten of ben ik nou gek?

Verder, probeer bij die snelle digitale servo's eens uit te vinden hoeveel stroom ze opnemen. Dat staat er meestal helemaal niet bij. En in de manual van een regelaar staat niet vermeld hoeveel stroom JOUW servo's verbruiken. Hoe zou een fabrikant van regelaars dat ooit voor elkaar kunnen krijgen....?
 
Los van hoe een digi servo werkt. Hoe meer kracht een servo moet leveren uit meer A hij trekt. Vandaar dat 8A tijdens een hover moeilijk te geloven is ;)

Lees nou eens het stukje dat in mijn vorige post vetgedrukt staat. Daar gaat het nou juist om. Een digitale servo gebruikt een hele hoge stroom zodra hij beweegt, in tegenstelling tot een analoge servo. En dus ook (of misschien wel vooral) tijdens de hover omdat die servo dan voortdurend een klein stukje beweegt. Nog maar een keer dan:
"The newer digital servos provide full operating current as soon as the servo moves off center and corrects the surface more accurately and much quicker. Unfortunately, these new servos can pull as much as 2 amps of current every time the move at all,..."

Moeiljk te geloven maar wel waar.
 
Laatst bewerkt:
Lees nou eens het stukje dat in mijn vorige post vetgedrukt staat. Daar gaat het nou juist om. Een digitale servo gebruikt een hele hoge stroom zodra hij beweegt, in tegenstelling tot een analoge servo. En dus ook (of misschien wel vooral) tijdens de hover omdat die servo dan voortdurend een klein stukje beweegt. Nog maar een keer dan:
"The newer digital servos provide full operating current as soon as the servo moves off center and corrects the surface more accurately and much quicker. Unfortunately, these new servos can pull as much as 2 amps of current every time the move at all,..."

Moeiljk te geloven maar wel waar.

Dat een digitale meer gebruikt dan een analoge is duidelijk natuurlijk maar het kan niet zo zijn dat een digitale servo bij de kleinste beweging al zijn max vermogen nodig heeft.
Je kunt het ook zien op je BEC als deze lampjes heeft, beweeg zachtjes maar constant, dan blijft het voltage nagenoeg gelijk. Ga je als een gek op en neer met de swash dan zakt het voltage soms wel 1,5 V in. Verder, hoe meer weerstand je de servo's geeft hoe meer A ze nodig hebben en hoe verder het voltage inzakt.

Als dit waar zou zijn dan zou echt bijna niemand met een 3A bec kunnen vliegen. ( met digi servo's )
 
Back
Top