H
hezik
Guest
Even op mijn/onze strepen gaan staanLucien is elektrotechneut, Ernst ook, ik ook. Een motor die stil staat trekt blokkeerstroom. Dat geldt dus ook een motor die wil gaan draaien want die staat per definitie stil. Zo gauw motor loopt, zakt de stroom want er wordt een tegenspanning (generatorwerking) opgewekt. Bij blokkeren/stilstaan is een elektromotor bijna een kortsluiting, de stroom wordt alleen door de (lage) weerstand van de koperdraden bepaald. De maximale aanloopstroom is gelijk aan blokkerstroom.
En nu even uitleggen waarom dat voor een digitale servo anders zou zijn dan voor een normale.
Waar je het nu over hebt, zijn pieken die beide servotypes hebben en extreem kort zijn, immers zodra de servo beweegt, is het probleem opgelost.
Overigens heb je bij brushless motoren (zoals bij de BLS servo's van futaba) minder gelijk.. daar is de blokkeerstroom hoger. Immers de regelaar zal de motor aansturen.. en zodra ie merkt dat ie niet in beweging komt, zal de regelaar 'harder gaan duwen'.
@Nando: ik heb geen logger maar heb mijn servo's dus wel zo getest en heb daarnaast in de Alliance gevlogen met de Emcotec BIC die ook weergeven welke stromen er maximaal opgenomen zijn. Die kwamen zelden tot nooit boven de 1.5 ampere uit, ook niet in een vlucht waarin bv. een snaproll gemaakt werd. Die 1.5A is dan voor 2 BLS 451'2 en 2 9150's samen.