!!! hoge BEC belasting door digitale servo's

Even op mijn/onze strepen gaan staan ;) Lucien is elektrotechneut, Ernst ook, ik ook. Een motor die stil staat trekt blokkeerstroom. Dat geldt dus ook een motor die wil gaan draaien want die staat per definitie stil. Zo gauw motor loopt, zakt de stroom want er wordt een tegenspanning (generatorwerking) opgewekt. Bij blokkeren/stilstaan is een elektromotor bijna een kortsluiting, de stroom wordt alleen door de (lage) weerstand van de koperdraden bepaald. De maximale aanloopstroom is gelijk aan blokkerstroom.

En nu even uitleggen waarom dat voor een digitale servo anders zou zijn dan voor een normale.

Waar je het nu over hebt, zijn pieken die beide servotypes hebben en extreem kort zijn, immers zodra de servo beweegt, is het probleem opgelost.

Overigens heb je bij brushless motoren (zoals bij de BLS servo's van futaba) minder gelijk.. daar is de blokkeerstroom hoger. Immers de regelaar zal de motor aansturen.. en zodra ie merkt dat ie niet in beweging komt, zal de regelaar 'harder gaan duwen'.

@Nando: ik heb geen logger maar heb mijn servo's dus wel zo getest en heb daarnaast in de Alliance gevlogen met de Emcotec BIC die ook weergeven welke stromen er maximaal opgenomen zijn. Die kwamen zelden tot nooit boven de 1.5 ampere uit, ook niet in een vlucht waarin bv. een snaproll gemaakt werd. Die 1.5A is dan voor 2 BLS 451'2 en 2 9150's samen.

waar analoog alleen bij extreme 3d zijn volle snelheid en dus amperage van de BEC vereist, doen digi servos dit dus ook bij de kleinste aanpassingen. De BEC krijgt dus veeeeel meer pieken en heeft veel minder tijd om af te koelen, waardoor hij er de brui aan geeft. En let wel dat bij een 120 graden CCPM setup je 3 servos tegelijk stuurt en de staart servo ook gewoon altijd corrigeert. Dat alles digitaal is een flinke klap op je BEC (hihi).

Sumier samengevat, maar ik vond de uitleg wel duidelijk in de post van Lucien op RCgroups.

Hier zit het probleem. Wat jij schrijft spreek ik niet tegen, sterker nog, dat beschreef ik eerder.

Alleen heb je het dan over de beweging. Dat is dus na de 'aanlooppiek' waar Ron het over heeft. In die specifieke beweging vraagt een digitale inderdaad meer stroom, dat spreek ik niet tegen. De aanlooppiek hebben zowel digitale als analoge mee te maken, in beide zit uiteindelijk een electromotor die 'op gang' gebracht moet worden.

Het zijn niet die pieken die het 'probleem veroorzaken', althans, dat hoeft niet persé.

Als je extreem 3D gaat vliegen met een heli, belast je je servo´s op je swash zwaar. Zeker als je dan sterkere en snellere digitale servo's op zet, zul je met een 3A bec ongetwijfeld niet wegkomen. Niet omdat al die servo's samen continu hun stall current staan te trekken, maar omdat je BEC wel continu een hoge belasting voor z'n kiezen krijgt.

Ik geloof dus best dat er BEC's sterven voor stroomhongerige servo's, maar niet dat dat door het digitaal zijn van die servo's veroorzaakt wordt.

Wat mij betreft maken ze alle RC apparatuur geschikt voor 2s lipo (8.4v), er zijn al fabrikanten die dat doen, dus het kan wel.

Op die manier kan elk apparaat zelf voor de correcte voeding zorgen. Bijkomend voordeel is dat de stroom omlaag gaat.

Als ik luciens post lees dan is het omdat bij digi servo's er steeds de volledige belasting gebruikt word en analoog alleen bij extreme maneuvres. De BEC heeft bij digi dus meer te verduren.

Maar jij zegt dat een BEC die het bij analoge servos doet het ook gewoon zou moeten doen bij Digi servos? Zit Lucien dan fout met z'n redenatie of heb ik het gewoon verkeerd begrepen.

Of dat de BEC dus niet explodeert als je alles aansluit maar enkel tijdens het vliegen als je gebruikt maakt van digi servos.

Laatst bewerkt:
Ik blijf het verwonderlijk vinden hoe fabrikanten zo laks kunnen zijn
met alles wat spanning en stroom aangaat.

Dit is een leerzame foto;

CC80WiringDiagram005.jpg

Voor mensen die het nuttig kunnen vinden natuurlijk.

Back