Hulp gevraagd bij ontwerp Heavy Hauler (Dragon krijgt kleur)

Hallo Ruud,

Hoe kom jij aan deze vertraging. Heb je die zelf gebouwd? ik was van plan om mijn PeterBilt = King Hauler van Tamiya te voorzien van de vertraging van Carson. Deze is speciaal voor Tamiya trucks maar vergt wel meer werk en ook minder mooi als jouw uitvinding.

Groetjes,
Ton...

Hoi Ton,
ik heb twee adressen waar de vertraging unit te koop is.

Het eerste adres is :
RC4WD - The Ultimate Site for RC Off-Road Enthusiast!

het tweede is van Der Getriebedoktor:
Der Getriebedoktor

Selecteer bij Der Getriebedoktor in de linker kolom "Getriebe",
en daar na "Reduziergetreibe".

Bij beide leveranciers zijn meerdere vertragings optie aanwezig.
Je hebt dan de keuze uit 2:1, 3:1, en 4:1

Beide leveranciers leveren met ongeveer 10 dagen uit.

Heb mijn vertraging unit bij RC4WD gekocht en inderdaad met 10 dagen in huis.
 
mark...

misschien moet je wat vet gebruiken en ff laten inlopen? ik heb hem ook.. weliswaar nog niet gemonteerd maar wel al een goed uur laten inlopen en is nu toch gewoon stil hoor... let wel dat je ook het juiste vet gebruikt.

Hoi Cheeta,
welk vet zou ik het beste kunnen gebruiken in de 3bak en de vertragings unit?

De vertragings unit bestaat helemaal uit metalen onderdelen.

Heb bij Der Getriebedokter het LM47 MoS2 vet gezien.
Dat zou een duurzaam vet zijn voor metalen delen.

Maar vraag mij af of dit ook in de 3bak te gebruiken is :confused:
 
mark...

misschien moet je wat vet gebruiken en ff laten inlopen? ik heb hem ook.. weliswaar nog niet gemonteerd maar wel al een goed uur laten inlopen en is nu toch gewoon stil hoor... let wel dat je ook het juiste vet gebruikt.

Alwin...

Alles geprobeerd.
Helemaal vol met vet gegooid. bergen lawaai
Alleen de tandwielen ingesmeerd met ver. Nog meer lawaai.

Nu zelf wat geprobeerd en die werkt vele malen beter.

Sorry dat ik dan mss een beetje met teveel bombarie uit de hoek kom, maar ik vind dat ding van Carson flut(we hebben hem ook 4x(!) omgeruild)
 
Vertraging

Hoi Ruud,

Bedankt voor de reaktie over de vertraging. Der Getriebedoktor is mij wel bekent maar deze had ik nog niet gezien.

Die vertraging van Carson had ik nog liggen. Maar die heb ik al eens ingebouwd. En omdat me dat toen niet beviel heb ik hem er weer uitgegooid. Dus Herr Doktor maar eens mailen.

Nogmaals bedankt,
Ton...
 
Aanpassen brandstof tanks

Omdat ik op de onderdelen voor de vooras ophanging zit te wachten heb ik daar tot op dit moment niet aan kunnen werken.:(

Dus maar vast aan de gang gegaan met het bepalen voor de plaats van de achterassen.

Hiervoor moest ik eerst nog een aanpassing doen aan de brandstof tanks van de truck.

Normaal is de King Hauler uitgerust met één brandstof tank aan weerszijde van het frame die onder de hele lengte van de sleeper door loopt.
Omdat ik de sleeper bijna een keer zolang heb gemaakt, zou de orginele tank dus veel te kort zijn.
Plaats je toch gewoon een tweede tank bij, zou je zo denken.
Jammer, daar is net niet genoeg ruimte voor.

De oplossing, van twee tanks één lange tank maken.:)

Dus zo gedacht, zo gedaan.

Eerst de verbinding ringen voor het aan elkaar zetten van de twee tanks maar even maken.
n6ztbo.jpg



Even passen en kijken of het klopt.
2645bp0.jpg


30vlto8.jpg


2uylwcx.jpg


Yep, daar kan ik goed me leven.
Dus nu de ringen afwerken.
Het grondlaagje voor het chroom aanbrengen en daarna het chroomlaagje zelf.
nl5qvm.jpg


Als dat gedaan is en de ringen opnieuw zijn aangebracht zien de verlengde tanks er zo uit.
i3cot1.jpg


Daarna even kijken hoe ze onder de sleeper staan nu ze af zijn.
246w4jt.jpg


ygbw3.jpg


mh9g8p.jpg
 
Ik kom nu pas dit bouwverslag tegen :hammer:, het ziet er weer geweldig uit Ruud :worship:
Vraagje, ga je de originele wielen gebruiken die bij het model zaten ?
 
Hoi Ruud,

Het blijft geweldig om jouw zo bezig te zien. Hoe verchroom jij die ringen. Hoe doe je dat precies Ruud dat verchromen van die ringen. Het resultaat ziet er weer geweldig uit. Kan niet wachten tot hij klaar is.

Groetjes,
Ton...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben nu ineens erg nieuwschierig naar dat laagje chroom.
Is dat lak zoja zou ik erg blij zijn door me te vertellen wat voor lak dat is :confused:

Hoi Ruud,

Het blijft geweldig om jouw zo bezig te zien. Hoe verchroom jij die ringen. Hoe doe je dat precies Ruud dat verchromen van die ringen. Het resultaat ziet er weer geweldig uit. Kan niet wachten tot hij klaar is.

Groetjes,
Ton...

Hoi Robbert en Ton,
het chroom is gepoten met Alclad chroom verf.:p
Dit spuitwerk was een stokpaardje in mijn vorige project.
abc-hobby-austin-mini-countryman-retro
Bij dit project is al het chroom werk aan de Mini met Alclad chroom gespoten.
Het is wel even oefenen, maar het resultaat is er dan ook wel naar.

Het belangrijkste van chroom spuiten is dat je een zeer glimmende zwarte onderlaag spuit waar je in heeeeeel dunne laagjes het chroom op aanbrengt.
Tussen elk laagje weer even het spuitwerk op glans brengen en dan pas het volgende laagje aanbrengen.
Het op glans brengen doe ik met een watte staafje. GEEN SCHUUR OF POLIJST PAPIER GEBRUIKEN.;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik kom nu pas dit bouwverslag tegen :hammer:, het ziet er weer geweldig uit Ruud :worship:
Vraagje, ga je de originele wielen gebruiken die bij het model zaten ?

Hoi Robbie,
voor de achterassen gebruik ik de orginele wielen.

Bij de vooras ga ik supersingle wielen gebruiken.:p
Dat komt aan de voorkant een stuk realistischer over.;)
 
Verkoop je toevallig niet de originele voorwielen :?: Aangezien je ze gaat vervangen voor supersingels.
Ik ben voor mijn GMC bus aan het kijken voor wielen, m'n wielkasten zijn berekend (zoals je weet) voor de brede supersingels. Echter, maakt het voor mijn model niet uit of er brede of smalle voorwielen onderzitten, vanaf de buitenkant van de bus zijn ze niet te zien.
 
Verkoop je toevallig niet de originele voorwielen :?: Aangezien je ze gaat vervangen voor supersingels.
Ik ben voor mijn GMC bus aan het kijken voor wielen, m'n wielkasten zijn berekend (zoals je weet) voor de brede supersingels. Echter, maakt het voor mijn model niet uit of er brede of smalle voorwielen onderzitten, vanaf de buitenkant van de bus zijn ze niet te zien.


Hoi Rob,
heb je een PB'tje gestuurd.;)
 
Hoi Ruud,

De brandstoftanks zijn super goed gelukt, wie het niet weet zou denken dat het zo standaard in de doos zat.

Hoe noemt men je nu ook weer de MASTER OF CHROOM.

Groetjes
 
Vooras geplaatst

Hier weer een update van de vorderingen.

Heb alle onderdelen voor de vooras ophanging binnen en gemaakt, dus kan de montage beginnen.

De ophanging is er toch anders uit komen te zien dan ik in de vorige proefopstelling gedacht had.

De plaats van de schokbrekers en de montageplaat voor de spoorstangen zijn veranderd.
De in eerste instantie gebruikte montageplaat viel te groot uit om goed in te kunnen zetten.
Wat aanpaswerk met de dremmel gaf ook niet heb beoogde resultaat.

Dus de "stoute schoenen" maar eens aan getrokken en zelf een paar aluminium montageplaten gemaakt.
Dit is de eerste keer dat ik zoiets onderhanden had en heb alleen maar de beschikking over een dremmel, schuurpapier en wat sleutelvijltjes :lol:


Niet helemaal de kwaliteit die Piet (Volvo FH 16 660) zou maken :lol: maar voor een eerste keer kan ik er mee leven.
Zie hier het resultaat. :-D
r09yk8.jpg


Daarna alle onderdelen aan de as en het frame gemonteerd.
9kyruo.jpg

23mph6q.jpg


23tjnfm.jpg


Nu met de wielen er aan.
nds9sk.jpg


Het binnenwerk van schokbrekers heb ik enigzins aangepast omdat deze anders te stug zouden zijn.
Heb de 2 gaatjes in het demperplaatje in de schokbreker van 1 mm naar 1,5 mm opgeboord en de olie vervangen voor dunnere olie zodat het geheel nu wat lichter veert.

Als de body op het frame geplaatst is past alles ook precies.
Even een kijkje onder de motorkap. :)
2pousfm.jpg


Ook zitten de voorwielen weer netjes in het midden van de wielbakken.
30w5g8i.jpg


Deze klus heeft echter wel wat sporen van de experimenten achter gelaten.
23iy0c3.jpg


Ziet er echt niet uit. :(
Heb me dus al voor genomen, dat zodra het hele frame klaar is ik de hele boel weer uit elkaar haal en nieuwe framebalken ga plaatsen.
De framebalken die er nu in zitten ga ik dan als mal gebruiken voor de uiteindelijke framebalken.

Kan dus nu rustig verder experimenteren op de huidige balken daar deze straks toch vervangen worden. :p

Zag, toen de body op het frame stond, dat ik deze ook nog iets meer aan moet passen.
Zit nu een aardige opening tussen het trapje onder de stuurcabine en de wielbakken.
Eens kijken of die opening straks eventueel kleiner of anders dicht te maken is.
28gqsug.jpg


Maar na een weekendje klussen is het nu tijd voor :proost:
 
hallo
even mn complimenten voor het model tot deze fase is het dus perfect,
vraagje hoe breed is nou de vooras met deze supersingles eronder??!!!
en waar komen deze vandaan??!!
die ruimte tussen treeplank en spatbord,hoort daar geen luchtfilter of wat je wel eens ziet zo n chroom rond geval??!!
kan ook de treeplank verlengen tot zeg maar een opstapje om bij de voorraam of motorruimte te kunnen komen,
een accubak zit zeker ergens anders bij de 1:1 truck??!!!
en het chroomwerk keurig hoor,
dat oppoetsen met wattestaafje doe je dan zeker als de verf droog is of hoe zit dat,
ik hoor het graag van u,
met vriendelijke groeten markioo
 
Hey Ruud,

Ben blij dat de voorwielophanging zo goed gelukt is. Deze ziet er echt knap en robust uit. De aanpassing van de zuiger is een mooie oplossing. Zo te zien op de foto beweegt het geheel nu heel soepel, trailtrucklook (mooi woord he)

Aangaande het gapende ruimte probleem.

Ben op het net deze foto tegen gekomen, het leek me wel een mooie oplossing.
24zglkn.jpg

Zoals je nog net kan zien is de motorkap/cabine naar onder toe verlengd. Een andere mogelijkheid is om een ladder/opstapje te maken en dit ook te verchromen.

Een mooi voorbeeld van het soort opstapje dat ik bedoel vindt u terug op het amerikaanse truck forum onder topic:
Mercedes Armoured Actros Truck Build: Styrene Work Started pg11
 
Laatst bewerkt:
hallo
die open ruimte opvullen???
ik dacht even dat jan m bedoelde er nog een as tussen te plaatsen??!!!
hihihihi
mvg markioo
 
Back
Top