Spinning Birdy bouwverslag *crash!!!*

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door jesse, 16 mrt 2009.

  1. jesse

    jesse

    Lid geworden:
    25 jun 2006
    Berichten:
    1.153
    Locatie:
    Groot Ammers
    Vandaag was het dan eindelijk zo ver, tijd voor de maiden !
    Eigenlijk gisteren al maar dat is niet echt noemenswaardig, teveel wind, niet goed getrimd, stuurvlakken niet naar mijn zin etc etc.

    Na vanmiddag nieuwe stuurvlakken gemaakt te hebben (de oude waren te zwaar, die waren verstevigd met zeer dunne Multiplex, maar daardoor waren ze te zwaar geworden) was het zwaartepuntgelijk een heel stuk gunstiger waardoor ik zelfs het lood uit de neus kon halen!

    Ik heb nog steeds niet gewogen, zal ik woensdag even doen, dan heb ik een nieuw batterijtje voor mijn weegschaal.

    Afijn, om een lang verhaal niet korter te maken, we zijn vanmiddag even lekker wezen vliegen :p

    En wat vliegt dat héééérlijk !!! :eek:
    Klein zetje gegeven, beetje aftrimmen en gooien maar.
    Eerst gewoon even szijlings gegooid, ik heb nog nooit een dlg-worp gedaan dus ik moest eerst even een beetje wennen, ik schat dat ik op die manier op een meter of 10 hoogte kwam.
    Tegen de wind in is de birdy heerlijk traag en blijft hij goed op hoogte, met de wind mee lekker sportief en dan is er ook nog wel een looping uit te persen.

    Toen langzaam aan toch maar eens proberen te dlg'en.....
    Het leek waarschijnlijk nergens op wat ik deed maar af en toe werkte het wel, in een mooie rechte lijn omhoog (meter of 15 - 20) maar 90% van de keren rolde hij weg over de linkervleugel, daar maak ik me niet zo druk om, ik neem aan dat dit aan mijn (gebrek aan) techniek ligt.

    En toen.... liet ik mijn broertje even vliegen, die normaal helemaal niets heeft met "zweefgevallen" maar het moest blijkbaar toch maar even;)
    en wat gebeurd er ! dat "jong" stuurt hem gelijk in een bel(letje).
    De Spinnig Birdy waggelde even lichtjes met zijn staart als een jonge hond die je een koekje voorhoudt en daar ging 'ie "up up and away!" nou.. viel wel mee, het was maar een klein belletje maar het was een machtig mooi gezicht.
    Maar....! "The cherry on top, the icing on the cake, de slagroom op de taart was toch wel toen 2 ooievaars die de top van hun eigen bel 200 meter verderop bereikt hadden naar "onze" bel toe kwamen en op bijna gelijke hoogte met de birdy mee gingen cirkelen, gewoon fantastisch!!! helaas heeft geen van ons ooit eerder in een bel gevlogen dus we waren er ook snel weer uit maar dat maakt me geen bal uit, het was geweldig.

    Dat was het weer even voor vanavond, ik zal aan mijn vrouw vragen of ze woensdag een stukje wil filmen.

    Groetjes, Jesse.
     
  2. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.034
    Locatie:
    Huissen
    Mooi verhaal over je ervaringen, om kort te gaan: VERSLAAFD:D

    Loet
     
  3. jorn

    jorn

    Lid geworden:
    6 nov 2008
    Berichten:
    1.321
    Locatie:
    Leeuwarden
    Hahaaa, you're hooked!!!
     
  4. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Ja hoor, weer een hooked. Jesse, vanaf nu heb je geen moment rust meer. Steeds maar weer zul je naar buiten kijken. Als het regent ben je gefrustreerd, als het zonnetje schijnt en je vliegt niet ben je ook gefrustreerd. Telkens maar die dromen over draaiende ooievaars en andere birdies.

    Welkom bij de club.
     
  5. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    gefeliciteerd met de maiden!
    het eerste belletje pakken is altijd leuk. techniek is een kwestie van oefenen maar je kan natuurlijk altijd zondag a.s. komen kijken bij de wedstrijd in arnhem ;)
     
  6. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Jesse,

    Helemaal top!!! Dat gevoel wat jij vanmiddag had kan ik me maar al te goed voorstellen. Enkele jaren geleden had ik dat ook als ik per ongeluk een bel te pakken had.
    En als je denkt dat het went, nee hoor ik vind het nog steeds geweldig!!!

    Rollen naar links na de worp.
    Dat heeft inderdaad met je techniek te maken. Naast de juiste timing van het loslaten is een rechte arm en GEEN polsbeweging van belang. Je hebt niet zoals bij een tennisbal weggooien een polsbeweging. Dan "haak" je namelijk het model. Laat de stift gewoon uit je vingers glijden!!
    Zorg dat de werpstift op je vingertoppen ligt en niet achter het eerste vingerkootje. Dat lijkt eng in het begin en vraagt wat vertrouwen. Gewoon oefenen. Niet 1 keer maar honderden keren. En aan jou verhaal te horen zal dat het probleem niet zijn.
    We zien je zondag? hahaha
     
  7. jesse

    jesse

    Lid geworden:
    25 jun 2006
    Berichten:
    1.153
    Locatie:
    Groot Ammers
    Wauw ! wat een ontzettende leuke reactie van jullie allemaal, onwijs bedankt!
    hooked, verslaafd, verslingerd...nou en of!!
    hahahaha, nee ik kom niet naar arnhem zondag, ik ben zondag vrij en nu is het eindelijk eens tijd voor mijn gezinnetje, dat heeft er tijdens de bouw van de Spinning Birdy een (héél) klein beetje onder moeten lijden, dus ik kom niet (helaas! :p)

    Komende week ga ik er nog een mooi transport kistje voor maken dan kan die hij mooi achter in de auto staan, wanneer ik van mijn werk naar huis rij (en andersom) rij ik door kilometers vlakke polder, dus dan weet je wel wat er gebeurd zeker!? :)

    nou, ik ga weer ff aan t werk :p, groetjes.

    ps, Theo bedankt voor de nuttige tips, dit ga ik van de week gelijk in de praktijk brengen.
     
  8. Flying Davy

    Flying Davy

    Lid geworden:
    20 jul 2006
    Berichten:
    738
    Locatie:
    Vleuten
    Heey broertje;),

    Gefeliciteerd met je maiden he, haha. Ik lees hier dat jij zondag naar arnhem moet!!! Leer gooien met je lijf zodat je niet een half uur bezig bent en 60 keer gegooid hebt haha;).
    Vloog leuk hoor, maar ik blijf erbij dat ik een motor nodig heb(sorry overige dlg'ers hier)
     
  9. jesse

    jesse

    Lid geworden:
    25 jun 2006
    Berichten:
    1.153
    Locatie:
    Groot Ammers
    Misschien leuk om nog even tusendoor te melden:

    nadat ik de stuurvlakken opnieuw gemaakt heb kwam ik met het zwaartepunt zo gunstig uit dat al het lood uit de neus kon, ik zit nu op een vliegklaar gewicht van 159 gram !
    Ik ben er erg blij mee omdat hij in eerste instantie te zwaar was.

    ff een vraagje nog, om een mooie glijvlucht te krijgen zonder "pompen" moet ik iets down geven, ligt dit soms aan de instelhoek, en zo ja, kan ik dit verhelpen met een stukje balsa onder de achterlijst ?
     
  10. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    zwaartepunt iets verder naar voren kan ook helpen ;)
     
  11. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Dan gaat hij nog erger pompen.
    Iets down trimmen en eventueel het zwaartepunt nog iets naar achteren.
     
  12. kevin f1m

    kevin f1m

    Lid geworden:
    15 mrt 2004
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Delft
    huh?
     
  13. jesse

    jesse

    Lid geworden:
    25 jun 2006
    Berichten:
    1.153
    Locatie:
    Groot Ammers
    Bedankt Alex, dat ga ik vanaond ff proberen
    Het aangegeven zwaartepunt is 71mm vanaf de voorlijst en dat ligt nu op 65mm, maar het lijkt me toch niet dat die 6mm het verschil maakt?
    Ik ga gewoon ff kijken wat het doet.

    Groetjes, Jesse.
     
  14. maaskie

    maaskie

    Lid geworden:
    23 jun 2006
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Nijmegen
    Ohhh, dit zal zeer zeker een wereld van verschil maken! Het zwaartepunt echt goed krijgen is millimeter werk.

    Als het zwaartepunt naar achter gaat, zul je op je staart meer down moeten geven (minder instelhoekverschil = hoek tussen vleugel en stabilo). Hierdoor zal de kist minder neus-omhoog gedrag krijgen bij hogere snelheden, zoals bij het lanceren of aanduiken om snelheid te maken. Dit is dus ook weer fijner om tegen de wind in te kunnen komen (minder weerstand). Maar pas op dat je niet te ver naar achter gaat met het zwaartepunt, want dan begint het kistje te "dwarrelen". Het beste is dus om de tekening aan te houden: 71mm van de voorlijst.

    Greetz,
    Jurgen
     
  15. jorn

    jorn

    Lid geworden:
    6 nov 2008
    Berichten:
    1.321
    Locatie:
    Leeuwarden
    6mm is op zo'n klein kistje een halve olietanker verschil. een beetje teveel lood voorin vliegt wel makkelijker, maar het vliegt het mooist als je hem goed hebt uitgetrimd.
     
  16. Flying Davy

    Flying Davy

    Lid geworden:
    20 jul 2006
    Berichten:
    738
    Locatie:
    Vleuten
    Vandaag heeft Jesse zijn zwaartepunt naar precies 71mm van de voorlijst weten te verplaatsen.
    Net zijn we dat even wezen testen en ondanks de wat hardere wind vloog het heerlijk! Ik heb hem ook nog even onder handen mogen nemen en het voelde nog beter dan gisteren. Op dit tijdstip natuurlijk geen thermiek meer maar dat deed niet af aan de lol die we weer gehad hebben een half uurtje ofzo.
     
  17. jesse

    jesse

    Lid geworden:
    25 jun 2006
    Berichten:
    1.153
    Locatie:
    Groot Ammers
    Jaaaah het was weer ff héérlijk vanavond, uit mijn werk nog ff snel een weiland in gedoken en lekker staan smijten.
    DLG'en gaat steeds beter, ik krijg hem nu in ieder geval in een rechte lijn omhoog zonder weg te rollen.
    De komenden dagen wil ik nog wel het een en ander doen, zo ga ik waarschijnlijk toch terug naar 4 cellen nimh voor de ontvanger/servo's, dit komt het zwaartepunt nog meer ten goede, het ZP ligt nu wel goed maar alleen maar omdat ik tijdelijk een héél klein beetje gewicht in de staart gestopt heb puur om te kijken of het vliegbeeld beter werd van een exact juist zwaartepunt.

    En dat verschil is er!! het pompen is gelijk over, het down trimmen ook, behalve als ik tegen een flinke bries in vlieg wil hij nog wel uit zichzelf omhoog, maar dit is misschien wel normaal gedrag??

    De stuurvlakken kunnen wat mij betreft nog wel wat strakker tegen de stabilo/kielvlak aan gezet worden.

    En er moet echt een nieuw dekseltje komen voor de romp want dat @^$%# ding blijft breken.

    Morgen, zoals beloofd, vraag ik mijn lieve vrouw of ze een stukje wil filmen en dan mogen jullie je genadeloze oordeel geven over het vliegbeeld en mijn werpgepruts;)
     
  18. jorn

    jorn

    Lid geworden:
    6 nov 2008
    Berichten:
    1.321
    Locatie:
    Leeuwarden
    Op youtube filmpjes kijken van mensen die gooien heeft mij erg geholpen. Het is makkelijk om te zien wie goed gooit en wie niet. Nadoen is moeilijker :?.
     
  19. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.034
    Locatie:
    Huissen
    Nou, dan ben ik toch benieuwd naar een analyse van dit filmpje.
    Mijn fysiotherapeut heeft wel een mening over mijn stijl/en misschien problemen.

    Wie gooit er goed en wie niet:D

    [URL=" - DLG Launch techniek[/URL]

    Loet
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  20. jesse

    jesse

    Lid geworden:
    25 jun 2006
    Berichten:
    1.153
    Locatie:
    Groot Ammers
    hahaha Loet, ik vind het ook nog best lastig om op een youtube filmpje te zien wat er precies gebeurd hoor, welke beweging ze nou precies maken en hoe de voeten neergezet worden. waar de DLG blijft ten opzichte van het lichaam/arm en het draaimoment van het bovenlijf. Dit filmpje heb ik ook al helemaal grijs gedraaid.:) Waarschijnlijk komt het beter over als je het iemand in het echt ziet doen, ik zal Berrie eens een pb'tje sturen dan kunnen we samen met Meylink eens wat afspreken, lekker een daagje gezamelijk smijten :)
     

Deel Deze Pagina