Gemodificeerde Formost, m`n eerste jet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Afgezien van de weersverwachtingen, zijn die sporen op het veld ook niet bevorderlijk voor je MLG, gisteravond nog met de tijgers gevlogen en de (uitstekende)vering van die kisten ging tot aan de aanslag
 
Het weer voor morgen werkt niet echt mee neen, maar niet getreurt een afspraak om te jetten staat al weer :D


Net de motor 1cm naar achter verschoven, even een wat langer brandstofslangetje monteren en dan hebben we dus een iets naar achter verschoven zwaartepuint gecreeerd.
Moet nog even kjijken wat er eventueel nog iets verder naar achteren kan.

Anders een iets kleinere hoppermonteren dan scheelt al snel een 200 gram op een 20cm voor het zwaartepunt (natuurlijk dan wel weer goed uit wegen ;-) ).

We knutselen gestaag voort :-)
 
Het weer voor morgen werkt niet echt mee neen, maar niet getreurt een afspraak om te jetten staat al weer :D


Net de motor 1cm naar achter verschoven, even een wat langer brandstofslangetje monteren en dan hebben we dus een iets naar achter verschoven zwaartepuint gecreeerd.
Moet nog even kjijken wat er eventueel nog iets verder naar achteren kan.

Anders een iets kleinere hoppermonteren dan scheelt al snel een 200 gram op een 20cm voor het zwaartepunt (natuurlijk dan wel weer goed uit wegen ;-) ).

We knutselen gestaag voort :-)

Hoi Berto.

2 cm naar achter, vanaf de laatste keer dat je ermee vloog zal goed zijn, als zo'n dubbelstaarter zogenaamd iets 'achterlijk' is op z'n zwaartepunt, merk je dat alleen aan het feit dat je elevator respons (up) wat giftiger wordt, komt door het feit dat de z.g.n. tips van het stabilo opgesloten zit door de 2 richting roeren :wink: waardoor de luchtstroom goed blijft stromen over je stabilo, p.s. je stabilo moet wel groot genoeg zijn, :idea: zie de ver voorliggende postings over de kleine Velox.

Ger.
 
Hee Ger,

ik heb nu 1 cm "gewonnen", eens kijken waar ik die andere cm vandaan ga toveren maar daarvoor gaat alles eerst weer even in elkaar om te kijken hoe die nu valt.

Komt wel goed.

Japio is ook alweer op de hoogte en Onno probeert ook mee te komen die wilt hem nu ook weer zien vliegen.

We houde kontakt :yes:
 
Ik zat net nog even na te denken over die rudders als remkleppen en heb misschien een idee :) Wat denk je van een delta mixer? Daar gaat dan rudder + flap kanaal in en deze mixt ze dezelfde kant op voor rudder en tegen gesteld voor remmen ;) Dan kan je het rudder kanaal nog gebruiken voor de neus aansturing. Lijkt me een oplossing :) Zo ga ik het proberen op te lossen als ik met 7 kanalen dan genoeg heb.
 
Afgezien van de weersverwachtingen, zijn die sporen op het veld ook niet bevorderlijk voor je MLG, gisteravond nog met de tijgers gevlogen en de (uitstekende)vering van die kisten ging tot aan de aanslag

Staan er nu weer sporen in het veld? Of zijn dat nog de restanten van eind vorig jaar?

Hier zou ik graag even duidelijkheid over hebben, want als er nieuwe sporen in het veld staan heeft het voor mij weinig zin om de 80km te rijden naar het veld. In iedergeval niet met mijn brandstof-kisten.

Zou wel erg zuur zijn als er weer nieuwe sporen in staan zeg :(
 
Ik schrok ook eerts maar het zijn de sporen nog van vorig jaar.

No problemo dus voor jou :D
 
Ik schrok ook eerts maar het zijn de sporen nog van vorig jaar.

No problemo dus voor jou :D

Oh, daar rollen die kisten wel overheen. Alhoewel het voor de duurzaamheid van de kisten ook niet goed is.
Ze krijgen af en toe wel flinke tikken bij het uitrollen in tegenstelling tot op een mooi vlak grasveldje.
Maarja, een Yak of Extra met een geveerd cub landingsgestel ofzo is weer niet 'schaal' he. ;)

Maar ik kan me voorstellen dat jou snelle jet met 'kleine' wieltjes daar wel moeite mee heeft.
 
Laatst bewerkt:
Maar ik kan me voorstellen dat jou snelle jet met 'kleine' wieltjes daar wel moeite mee heeft.
Yep, al zijn die wel were lekker afgeveert, maar wat verder op het veld van de lange baan zou het goed te deon moeten zijn.
 
Als alles morgen meezit en ik voel me goed bij de condities dan gaan we morgene en poging wagen om vanaf de hei te gaan vliegen :D

Ben me al aan het voorbereiden ;-)
 
Mooi :) Binnen hoeveel meter komt hij los ongeveer? Trek je hem echt los of doet hij het zelf? Hoe ligt jouw zwaartepunt nu tov op de tekening?
 
Denk dat de kist binnen 30 meter wel los komt (Ede (+/- 100 bij 80 mtr) is wat harder en heeft heel kort gras tov Rozenburg), echt los trekken doe ik hem niet, zodra de snelheid hoog genoeg is de neus een tikje lichten dan gaat ie er als een spreer vandoor in een mooie flauwe hoek.

Zwaartepunt moet ik nu even bekijken hoe dat uitkomt, hij zal nu 1 tot 1,5cm achter de aangeven lokatie liggen.
Heb hem nog niet gevoeld met alles erop en eraan.

Maar de motor is 1 cm naar achterverschoven + ik kan de akku`s nog een fraktie verschuiven dus ga even kijken hoe een en ander nu uitkomt.
 
Okee. Ik was benieuwd omdat matthijs hem op het originele zwaartepunt vliegt. Ik wil hem zo makkelijk mogelijk los kunnen trekken. Al het gewicht zit bij mij al naar achteren zodat ik hem mooi kan balanceren.
 
Denk dat wat verder naar achter beter is, al speelt het gewicht etc. natuurlijk ook wel mee.
Feit is wel dat het orginele punt een goede start is.

Ik had juist alles ver voorin gebouwd omdat op RCUniverse ze het erover hadden dat de kist staartlastig was, iemad had zelfs de neus open gezaagd om de ontvangerakku helemaal voorin te krijgen.
Naja, ik geef gewoon m`n hopper de schuld ;-)
 
Net weer even de filmpjes teruggekeken om mezelf even voor te bereiden en ik zie hier en daar al wat verbeteringen in het vliegen waardoor zelfs vanaf Ede geen probleem moet zijn.
Voordeel is zowiezo dat je de omgeving veel beter kent en we geen last hebben van hekken en dergelijke, kan op 50cm over de baandrempel binnenkomen als het moet.

Daarnaast zie ik de kist nog wat langzamer kan binnenkomen, wat op het 2de filmpje al een stuk beter lukt dan tijdens de eerste vlucht (helpt ook de wind op de kop wel mee ipv 90 gr. van rechts ;-) ).

Moet dus helemaal goed gaan komen morgen :yes:
 
Anders gaan slippen om de snelheid eruit te krijgen.

Wat ik ook zie op sommige filmpjes is dat ze vrij stijl aan komen duiken en dan met veel up flaren. Dit kost enorm veel energie en zo kan je ook over bomen aankomen duiken en toch een lage eindsnelheid behouden. Ik kom toch liever verweg al laag aanzetten ;)
 
neuspoot

@Herman.

Herman zorg ervoor dat je neuspoot zó lang is dat de kist, als ie op zijn pootjes staat, een klein beetje met z'n staart hangt, dus nose iets high, dat vliegt tie zichzelf los.
PS de UAT is onderweg.

(En ja Berto, ik zal niet meer weglopen tijdens het tanken :wink:)

Ger.
 
Zo gister weer 2 vluchten gemaakt met m`n jetje vanaf ons thuisveld.

Het waren 2 lekkere vluchten met elk hun eigennaardigheden.


Als eerste wilde de Jetcat niet starten, bij de eerste poging zei die wel pef maar dat was het, na diverse startpogingen starte die wel in 1 keer dus gaan met die jet.
Het vliegen zelf was gewoonweg weer lekker, niet te gek doen maar gewoon lekker rondjakkeren.

Toen een aantal circuits gemaakt, zonder flaps, 1/2 flaps en vol flaps, kwam elek keer naar mijn mening goed uit dus dan moet het maar eens aankomen op een echte landing.
Alles voelde goed en zag er ook goed uit maar de kist zweefde weer als een idioot door en raakte pas halverweg het veld, sprong weer ver op en kwam rustig neer.
Alleen het veld was niet langer :-( gooide meteen de motor uit en de remmen erop maar dat kon niet verhinderen dat de kist toch de baan af schoot de heide in :-)

Kist opgehaald en tot de conclusie gekomen dat het neuswiel wel erg veel speling had, het mechaniek was opengebogen maar met een waterpomptang heb ik dat weer kunnen fatsoeneren en werkend genoeg kunnen krijgen.

Na alles ingebouwd te hebben moesten we het nog maar een keer gaan proberen :yes:

Start was weer een eitje maar tijdens intrekken van het gear bleef de linkerpoot uitstaan, nog een keer proberen en toen kwam de rest maar half in :roll:
Nou dan alles weer uit en hopen dat ze gelocked zijn.
Wel nog even lekker met gear uiut rond gekacheld echter tijdens een rol op hoogte had ik een flame out.

Kist al zwevend naar de baan gebracht, was even bang dat ik veelste ver aan had gehaald maar haalde het veld precies :D

De GSU uitlezing gaf geen oorzaak behalve dan "manual off" maar dat heb ik dan niet gedaan :roll:

Verder niet meer gevlogen met de jet, blijkbaar zit er een lek in het luchtsysteem, en de oorzaak van de flame out moet ik nog even zien te achterhalen.


Maar al met al was mijn dag weer goed, de kist vliegt verder perfect, vliegen vanaf een korte baan is zeker te doen alleen moet ik zelf nog de kist verder durven uitmelken, de kist kan dat makkelijk aan, gezien de redelijk hoge neusstand tijdens de dead stick landing dus daar moet even verder op geoefend worden.

Maar ach het is pas vlucht 5 en 6 van mij dus heb nog zat te oefenen.

Op naar volgende week :yes:


Vanavond of morgen zla ik de filmpjes en foto`s van beide vluchten plaatsen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top