Gemodificeerde Formost, m`n eerste jet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Verbruik van een P80 is bij rustig vliegen inderdaad erg netjes, was mij ook al opgevallen. Mijn 85N turbine lust wat meer (mijn vliegstijl ook :))

Naja fratsen........ een P80 is een heel stuk zwaarder en 400ml hopper...... 200 kan ook :) Dan alles lipo en geen retracts, geglasde vleugel enz.... gaat hard :) Ik ga ook goed op het gewicht letten voor en tijdens de bouw. 7kg stuwkracht is ook niet bijster veel ;)

Op zich maakt het dus maar 1 kilo uit, leeg 7 is vol 9 kilo.
Met LiPo`s zou je nog wat kunnen winnen maar ben benieuwd of dat zoveel is.

als het echt maar een kilo scheelt dan denk ik dat ik het niet verkeerd doe met mijn kissie met alle fratzen erop en eraan :-)

Ben benieuwd waar je vliegklaar op uit komt.

Heb nu dus +/- 8kg (zal ik eens gaan meten) op een kist van, let wel, 10 kg en 133 gr (afgetanktd en wel) :D
En nog vliegt ie lekker :cool:

Een lager gewicht scheelt zeker in je naderingssnelheid maar retracts geeft net weer dat extra`s ;-)

Ga jij jouw verise opnieuw bespannen of ook glassen??

Het gebruik van "spludders" is aan te bevelen als lucht rem. Op mijn aller eerste Kangaroo had ik ze ook zitten. Deze bewogen alleen naar buiten, zowel bij sturen als bij remmen.

In het echt worden deze spludders (Split Rudders) vaak gebruikt als luchtrem. (O.a bij de Space shuttle en de Rutan canards.)

Een van de redenen waarom je kist niet wil gaan landen is de aanwezige residual thrust van de turbine. Als je op een heel klein veldje moet landen helpt het enorm om de motor af te zetten op het moment dat je over de drempel van de baan bent gekomen. De laatste keer dat ik in Ede heb gevlogen met de Kangaroo was het veld door de beesten helemaal omgewoeld. Met veel pijn en moeite was er een stukje van 20x5 te vinden wat bruikbaar was. Door de motor op het juiste moment af te zetten paste dat precies. Hoe lichter de kist hoe groter het probleem.

Een crow stand helpt ook erg met remmen.

Hee Bert,

dat motor afzetten wordt zeker vaker toegepast maar is niet helemaal mijn ding :noo:

Wat betreft de "Spludders:" :-) zou dat een optie kunnen zijn, ik dacht dara ineens aan omdat ik de Speed Canard die wij onderhouden hetzelfde heefttijden shet sturen bewegen die ook alleen naar buiten.

Echter zal ik dat voorals nog achterwege laten daar ik m`n kanalen niet kan scheien nu nog.

Eerste experiment zal dus de "crow" toepassing worden tzt.

Wat betreft die zwijnen op Ede is dat gelukkig verleden tijd voor nu, we hebben nu weer de volledige beschikking over 80x100 mtr.

6.5kg leeg wordt ook nog 8.5 getankt..... en retracts wil nog nog wel gaan regelen, als hij lekker vliegt. Veel ga ik niet aanpassen. Carbon buisje door de ribben, beetje verstevigd bij het laatste stukje buis. Daarnaast de wiel bevestiging verstevigen en even kijken hoe we het voor kunnen doen zonder veel te gaan slopen. Hoogteservo wordt in het hoogteroer ingebouwd, staartbomen zijn stevig genoeg.

De jetjoe heeft ook minder idle thrust dus dat scheelt een hoop. Licht kist zweeft beter MAAR heeft ook minder massa dus minder enrgie terwijl hij bij dezelfde snelheid wel dezelfde weerstand heeft ;) Mooi vergelijk als we samen vliegen dit jaar :)

Laatst bewerkt:
rem flaps

De formost van mij met in gebouwde rem flaps land ik netjes af gevangen voor de voeten.
In het begin zonder rem flaps was het niet mogelijk om op een klein veldje te landen.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Hehe, en dan seggen sommigen nog dat mijn 82graden teveel is :lol:

Yep, heb dat syteem ook gezien op RCUniverse, rolroeren door de helft, binnenste deel als flap aansturen + een stukje remklep op de bovenzijde.

Ik heb dat niet toegepast omdat ik het minder mooi vindt, daarom heb ik voor de splitflaps gekozen.

Misschien iets minder effectief maar qua uiterlijk vind ik het mooier.

Berto,
Crow werkt prima, is een van de beste opties om te remmen. Plus beveliging tegen tipstall.
Bert, de Roo (correct me if I'm wrong) heeft de vert stabs onder een hoek staan, remmen met naar buiten geslagen rudders zal anders werken wanneer ze verticaal staan zoals de Formost.

Op de carriers wordt het naar binnen gaan van de rudders (de zgn "toe in" uitslag) gebruikt op de F18 om bij bepaalde bewapening, méér UP elevator authority te hebben, die ze tekort kwamen bij full UP elev. Er zijn foto's op het net waarin je dit kunt zien, kan er ff geen vinden.

Ofwel het levert bij een kleinere uitslag een UP moment op en dat wil je ook niet helemaal.
Ook bij verticale rudders zal dit effect wel aanwezig zijn, maar minder.
Gewoon proberen op veilige hoogte. Zowel naar binnen als buiten uittesten.

De F28 heeft een speedbrake doordat de achterkant van de romp zich open splitste, is vergelijkbaar met split rudders, maar vrijwel trim neutraal en minder belastend op de constructie van de vert. staart.

belastend op de constructie van de vert. staart.
Mhhh, da`s ook een goede de staartbomen moeten er wel mee om kunnen gaan.

Maar zoals gezegd gaan we eerst crow toepassen tzt :D

ps. ik heb als het goed is nog een paar mooie foto`s van gister, zal ze vandaag of morgen wel even plaatsen.

KISS

@Berto.

En wat denk je van de meest effectieve manier, gewoon flink slippen op je rudder, blijft je volledige elev control behouden :yes: en je snelheid is er snel uit.
Wel een beetje oefenen hoor, flink rudder met rol correctie, maar ehh, voor jou totaal geen probleem :wink:
Ik denk dat je na nog zo'n 10 vluchtjes het niet eens meer in de gaten hebt, mijn XL Boomie bleef ik in het begin ook ruim binnen de flight enveloppe vliegen todat ik erachter kwam dat die héééééél langzaam kon, ja en toen leek het wel een parkflyertje.

Ger.

vliegdaggie

@Jacques.

OFF TOPIC.

Moeten maar weer eens een gezamelijk vliegdagje afspreken.
Kom je nog effe buurten in Rozenburg of in Appingedam?
vlieg je maar effe met de XL Velox aan een draadje :mrgreen:

Ger.

ON TOPIC.

Moet nog even kijken of ik de kist voor woensdag wel gereed krijg, ben momenteel even druk met de kisten voor de watervliegmeeting komende zaterdag en dan blijft de jet even rechts liggen.

Hoef er niet veel aan te doen maar toch nog net even dat wat wel moet gebeuren voor het vliegen, na ja we zullen zien.

Heb vandaag welk een gratis CO2 blussser gekregen dus dat valt al weer mee ;-)

MOrgen jetten op Ede zit er vrij waarschijnlijk niet in, heb al wel wat gedaan maar nog niet wat ik allemaal wilde doen en kom er waarschijnlijk ook niet aan toe :-(

Ik heb al wel het hoofdlandingsgestel voorzien van een lockboutje zodat die niet meer kunnen verdraaien wat 1x gebeurt is.

Verder wil ik de motor een hafl a 1 cm verder naar achteren plaatsen om het zwaartepunt wat naar achteren te verschuiven.

En ik moet nog even kijken of ik die linkerpoot betrouwbaarder kan maken qua uitklappen en ik wil de wileassen vervangen door een fraktie dikker type.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back