Berto,
Crow werkt prima, is een van de beste opties om te remmen. Plus beveliging tegen tipstall.
Bert, de Roo (correct me if I'm wrong) heeft de vert stabs onder een hoek staan, remmen met naar buiten geslagen rudders zal anders werken wanneer ze verticaal staan zoals de Formost.
Op de carriers wordt het naar binnen gaan van de rudders (de zgn "toe in" uitslag) gebruikt op de F18 om bij bepaalde bewapening, méér UP elevator authority te hebben, die ze tekort kwamen bij full UP elev. Er zijn foto's op het net waarin je dit kunt zien, kan er ff geen vinden.
Ofwel het levert bij een kleinere uitslag een UP moment op en dat wil je ook niet helemaal.
Ook bij verticale rudders zal dit effect wel aanwezig zijn, maar minder.
Gewoon proberen op veilige hoogte. Zowel naar binnen als buiten uittesten.
De F28 heeft een speedbrake doordat de achterkant van de romp zich open splitste, is vergelijkbaar met split rudders, maar vrijwel trim neutraal en minder belastend op de constructie van de vert. staart.