@ nijsinkgj,
Thanxs, ik klooi ook maar wat aan
@ Bramman,
Wat een rust ineens en wat een zwever is die kist, ken genoeg schaalmodellen met vergelijkbare vleugelbelasting die met zo`n kleine daalhoek propmt uit de lucht komen vallen, wat een verschil is dat zeg.
Flame out oorzaak moet ik nog even zien op te sporen, feit is dat de ECU manual aangeeft al heb ik dat zelf niet gedaan.
Ga van het weekend (moet toch weer werken ;-) ) eens op onderzoek uit.
@ Jaap,
Mooi he die filmpjes en ook zeer leerzaam voor mezelf vandaar dat ik vaak zulke kisten laat filmen, kun je veel beter zioen waar je verbeteringen qua vliegen aan kunt brengen
Wat betreft de folie ik weet het

Ik heb het er even tegen aangehouden maar ik kan het niet over m`n hart verkrijgen om het erop te plakken, zal me vast een keer een stabilo gaan kosten maar met de folie erop ziet de kist er van onder gewoon veel minder goed uit :-(
Ik waag het er voorlopig nog even op om zonder te doen, met een kleine stabilobrandblusser bij de hand voor het geval dat.
Wie weet verbeter ik ooit mijn leven nog een keer na de eerste stabilofire (zolang het maar niet boven in de lucht gebeurt maar DAT lijkt mij onwaarschijnlijk).
Nog even terug komend op het gefilmde.
Ik heb nu 2 verschillende vluchten vlak na elkaar gemaakt met verschillende uitkomsten.
Vlucht 1 natuurlijk met z`n overshoot en vlucht 2 met de flame out.
Uit deze vluchten kun je redelijk wat verbeter punten halen zeker voor wat betrfet de landingssnelheid.
Allereerst kun je nu heel duidelijk het verschil zien in aanvliegsnelheid voor de landing met of zonder turbine draaiend.
In het eerste filmpje blijft de kist gewoon doorvliegen, terwijl in het tweede filmpje de landingssnelheid veel lager ligt.
Maar in het tweede filmpje heb ik de neus ook iets meer getrokken (met half flaps in plaats van vol flaps), dat scheelt al een hoop echter is het verschil met of zonder stuwkracht op idle duidelijk waarneembaar.
Zaak is nu dus om tijdens het aanvliegen die neus hoog te houden zodat de snelheid er verder uit loopt.
Kan makkelijk want in het tweede filmpje vlak voor de landing is de neus vrij getrokken terwijl de kist gewoon door vliegt zonder het idee te hebben te willen wegvallen.
Op het eerste filmpje kom ik zowiezo vrij vlak binnen met zelfs een "onrustig" hoogteroer, de kist golft een beetje wat puur door mij kwam maar dat komt de snelheid ook niet ten goede.
De kist ligt veelste vlak waardoor ik geen snelheid verlies en dus pas halverweg de baan de grond raak.
Maar zover aangekomen is er al geen weg meer terug, enige optie zou geweest zijn om op de baandrempel de motor uit te gooien dan was ik beter uit gekomen maar dat is niet mijn ding :noo:
Dan raakte de kist de grond en springt weer vrij hoog op.
Dit komt door een te hoge landingssnelheid en een iets te ferm contact met moeder aarde, zaak is dan om te onderdrukken om de kist te ver af te vangen waardoor stuiter nummer 2 ontstaat (bij stuiter nummer drie is het altijd over met als gevolg schade!!!).
In dit soort gevallen moet je vaker iets drukken dan trekken om de kist vlak te houden (doe je te ver trekken dan is het over en gaat die zeker stuiteren).
Ik zet hem dan toch nog redelijk netjes neer echter vlak voor het einde van het veld en met een overshopot als gevolg.
Schade was dus minimaal, neuswiel mechaniek was verbogen maar kon ik op het veld met een waterpomptang weer in orde brengen.
Voor vlucht 2 eerst even de film terug gekeken en dan vooral de landing een aantal keer om even een beter beeld in m`n hoofd te prenten van de stand van de kist.
En dit heeft klaarblijkelijk redelijk geholpen bij vlucht 2.
Echter dat was natuurlijk wel een flame out landing dus iets anders dan met de turbine op idel maar ik weet wel hoe langzaam de kist nu kan dus volgende keer gaan we daar weer op oefenen.
Komend weekend dus knutselen en dan gaan we de volgende zaken aanpassen:
- zwaartepunt nog wat verder naar achteren zien te krijgen,
- lekkage van het landingsgestel opsporen,
- evenzo lijkt er tijdens het remmen iets lucht te lekken dus ook dat weer verhelpen,
- landingsgestel intrek/uitklap snelheid wat vertragen,
- motor weer eens starten en kijken of ik iets kan ontdekken wat de flame out zou kunnen hebben veroorzaakt,
- de staartbomen kunnen iets op en neer bewegen dat wil ik er nog uit hebben.
Maar al met al weer 2 leerzame vluchten, ben ook zeer tevreden over m`n landingsgestel, dat heeft nu toch al een paar vluchten zijn stevigheid bewezen.
Heb ook wel zo`n vertouwen in de kist (en vooral mezelf ;-) ) dat ik rustig met de kist hier en daar durf te vliegen.
Op naar de volgende vluchten, hopenlijk komende woensdag weer