Gemodificeerde Formost, m`n eerste jet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Mooi gedaan :) Jammer dat het allemaal niet perfect gaat maar dat had ik ook, wen je aan ;) Gek dat de motor op user off stond, perongeluk zelf gedaan? Failsafe (heeft die ontvanger dat wel??) Ik hoorde laatst een gek geluid en heb toen in paniek ook zelf de motor op off gezet zonder dat ik dat had gemerkt. Ik wist het veel later pas weer. Als je gasgeeft blijft hij lopen, ook met switch op off maar gas dicht de hij gaat toch uit. Mischien dat je met de gear aan het spelen was en ook de motor schakelaar hebt omgezet?

Turbine trainers zweven zonder motor vaak nog best aardig, viel mij ook mee. Landt dan haast makkelijker omdat hij beter voorspelbaar is zonder die restdruk van de turbine.

Gewoon nog even oefenen dan gaat alles perfect in appingedam :)

Hee Jaap,

Mooi he :D

Hee Japio,

Dank je :oops:

Hee Herman,

Het hoeft ook niet altijd perfect te gaan dat maakt het juistum ook wel weer leuk ;-)

Manual oof heb ik zeker niet gedaan, zat met beide handen aan de knuppels en de standen schakelaar stond nog netjes in het midden na de vlucht.

Met m`n gear was ik aan het spelen in het beginvan de vlucht een minuten later had ik pas een flame out.
Ook zit de gear schakelaar tussen de knuppels in en m`n turbine schakelaar linksboven dus dat was zowiezo niet het geval.

Naja, volgende week weer proberen, moet van het weekend weer werken en dan ga ik de motor weer even aanslingeren en het luchtlek traceren.

Landingen zonder de restdruk zijn een stuk gemakkelijker, echter dat is niet mijn visie, zo`n kist moet je na de landing gewoon weer terug kunnen taxien.
Dus we gaan gewoon volop oefenen hierop.

Is puur een kwestie vand e kist nog beter leren kennen maar dat gaat zeker gebeuren :yes:

Zal eens kijken of ik vanavond de video`s er al op krijg, hebben jullie een beeld van mijn gepruts :cool:

Failsafe, heb ik niet ingesteld, doet de Ecu dat misschien zelf anders bij een fout??
Maar toch vreemd dat ie dan alsnog manual aangeeft :roll:

Naja doet er nog even weinig toe en nee dat laatste is toch ook het weer net niet ;-)

Bij manual zou je zeggen dat de ontvanger meer dan 1 sec trim laag heeft doorgegeven aan de ecu waardoor deze vondt dat de motor maar uit moest. Ik weet niet wat voor melding die geeft als het signaal echt storing geeft of wegvalt. Misschien een draadbreuk of stekker probleem waardoor het signaal wegviel? Ik zou dan een signal loss melding verwachten. Ik ken de jetcat ecu niet dus geen idee of dat zou kunnen.

Dit zijn de read outs die ik eventueel kan krijgen:

Manual = AUX switched to Off position or throttle stick and throttle trim moved to the minimum position.
OverTemp = Turbine running over temperature.
IgnTimOut = Turbine did not ignite within programmed time interval.
AccTimOut = Turbine achieved ignition, but did not accelerate within programmed time interval.
Acc. Slow = Turbine achieved ignition, but acceleration was less than the programmed value, during startup.
Over-RPM = Turbine exceeded the maximum RPM, by 5%.
Low-RPM = Turbine running under the minimum RPM, by 10%. Usually triggered by a flame out.
BattryLow = Battery pack dead. Cell voltage is < 1.0V.
HiTempOff = EGT exceeded the maximum range (~950 °C).
Auto-Off = Turbine shut down via the AutoOff sequence, using the AUX channel.
LowTemp = EGT dropped below the minimum value. A dislodged EGT sensor can trigger this shut down.
GlowPlug! = Defective glow plug.

Throttle trim staat bij mij altijd op max met de turbine en die stond na de vlucht ook nog op max.

Dus we gaan de volgende keer eens kijken wat er gebeurt.

Stel dat ie uit gevallen is door luchtbellen (wie weet) wat voor een read out zou ik dan krijgen?
Draadbreuk oid zou kunnen gebeuren maar ook dan de vraag welke read out ik zou krijgen.....

Dan een flameout -> De vlam dooft.

Mmh, hij heeft daar geen melding voor. Kan dan temp low of rpm low zijn.

Er is geen aparte melding voor manual of weggevalen signaal. Dat zou dus gebeurd kunnen zijn.

Laatst bewerkt:
@Berto

Ik heb met veel plezier naar je filmpies gekeken, gaat helemaal goed komen met jou en je jet.

Wat mij opviel is dat jij je stabilo nog niet bekleed hebt, met de door mij beschikbaar gestelde alufolie FOEIIIIIIIIIIIIII Bertootje, gewoon ff plakken
is gedaan in een paar minuutjes, kom je te kort la ma weten via msn.

@Bramman

Klopt wat betreft die vogeltjes die kennen Berto, of ze nu Berto uitfluiten of toefluiten dat weet ik niet precies, ik denk toefluiten, (dat doen die vogeltjes omdat ze wat moeite hebben om Berto een applaus te geven met hun pootjes), gezien de perfecte landingen van Berto.

Vriendelijk groeten Japio

Laatst bewerkt:
@ nijsinkgj,

Thanxs, ik klooi ook maar wat aan :yes:

@ Bramman,

Wat een rust ineens en wat een zwever is die kist, ken genoeg schaalmodellen met vergelijkbare vleugelbelasting die met zo`n kleine daalhoek propmt uit de lucht komen vallen, wat een verschil is dat zeg.

Flame out oorzaak moet ik nog even zien op te sporen, feit is dat de ECU manual aangeeft al heb ik dat zelf niet gedaan.

Ga van het weekend (moet toch weer werken ;-) ) eens op onderzoek uit.

@ Jaap,

Mooi he die filmpjes en ook zeer leerzaam voor mezelf vandaar dat ik vaak zulke kisten laat filmen, kun je veel beter zioen waar je verbeteringen qua vliegen aan kunt brengen :yes:

Wat betreft de folie ik weet het :oops:
Ik heb het er even tegen aangehouden maar ik kan het niet over m`n hart verkrijgen om het erop te plakken, zal me vast een keer een stabilo gaan kosten maar met de folie erop ziet de kist er van onder gewoon veel minder goed uit :-(

Ik waag het er voorlopig nog even op om zonder te doen, met een kleine stabilobrandblusser bij de hand voor het geval dat.

Wie weet verbeter ik ooit mijn leven nog een keer na de eerste stabilofire (zolang het maar niet boven in de lucht gebeurt maar DAT lijkt mij onwaarschijnlijk).

Nog even terug komend op het gefilmde.

Ik heb nu 2 verschillende vluchten vlak na elkaar gemaakt met verschillende uitkomsten.
Vlucht 1 natuurlijk met z`n overshoot en vlucht 2 met de flame out.

Uit deze vluchten kun je redelijk wat verbeter punten halen zeker voor wat betrfet de landingssnelheid.

Allereerst kun je nu heel duidelijk het verschil zien in aanvliegsnelheid voor de landing met of zonder turbine draaiend.
In het eerste filmpje blijft de kist gewoon doorvliegen, terwijl in het tweede filmpje de landingssnelheid veel lager ligt.
Maar in het tweede filmpje heb ik de neus ook iets meer getrokken (met half flaps in plaats van vol flaps), dat scheelt al een hoop echter is het verschil met of zonder stuwkracht op idle duidelijk waarneembaar.

Zaak is nu dus om tijdens het aanvliegen die neus hoog te houden zodat de snelheid er verder uit loopt.
Kan makkelijk want in het tweede filmpje vlak voor de landing is de neus vrij getrokken terwijl de kist gewoon door vliegt zonder het idee te hebben te willen wegvallen.

Op het eerste filmpje kom ik zowiezo vrij vlak binnen met zelfs een "onrustig" hoogteroer, de kist golft een beetje wat puur door mij kwam maar dat komt de snelheid ook niet ten goede.
De kist ligt veelste vlak waardoor ik geen snelheid verlies en dus pas halverweg de baan de grond raak.

Maar zover aangekomen is er al geen weg meer terug, enige optie zou geweest zijn om op de baandrempel de motor uit te gooien dan was ik beter uit gekomen maar dat is niet mijn ding :noo:

Dan raakte de kist de grond en springt weer vrij hoog op.
Dit komt door een te hoge landingssnelheid en een iets te ferm contact met moeder aarde, zaak is dan om te onderdrukken om de kist te ver af te vangen waardoor stuiter nummer 2 ontstaat (bij stuiter nummer drie is het altijd over met als gevolg schade!!!).
In dit soort gevallen moet je vaker iets drukken dan trekken om de kist vlak te houden (doe je te ver trekken dan is het over en gaat die zeker stuiteren).
Ik zet hem dan toch nog redelijk netjes neer echter vlak voor het einde van het veld en met een overshopot als gevolg.

Schade was dus minimaal, neuswiel mechaniek was verbogen maar kon ik op het veld met een waterpomptang weer in orde brengen.

Voor vlucht 2 eerst even de film terug gekeken en dan vooral de landing een aantal keer om even een beter beeld in m`n hoofd te prenten van de stand van de kist.
En dit heeft klaarblijkelijk redelijk geholpen bij vlucht 2.

Echter dat was natuurlijk wel een flame out landing dus iets anders dan met de turbine op idel maar ik weet wel hoe langzaam de kist nu kan dus volgende keer gaan we daar weer op oefenen.

Komend weekend dus knutselen en dan gaan we de volgende zaken aanpassen:
- zwaartepunt nog wat verder naar achteren zien te krijgen,
- lekkage van het landingsgestel opsporen,
- evenzo lijkt er tijdens het remmen iets lucht te lekken dus ook dat weer verhelpen,
- landingsgestel intrek/uitklap snelheid wat vertragen,
- motor weer eens starten en kijken of ik iets kan ontdekken wat de flame out zou kunnen hebben veroorzaakt,
- de staartbomen kunnen iets op en neer bewegen dat wil ik er nog uit hebben.

Maar al met al weer 2 leerzame vluchten, ben ook zeer tevreden over m`n landingsgestel, dat heeft nu toch al een paar vluchten zijn stevigheid bewezen.

Heb ook wel zo`n vertouwen in de kist (en vooral mezelf ;-) ) dat ik rustig met de kist hier en daar durf te vliegen.

Op naar de volgende vluchten, hopenlijk komende woensdag weer :D

Oorzaak Flame Out

Hee Berto,

Als trouwe lezer en kijker van dit geweldige draadje, viel het me op dat ik je voor de eerste keer een rol zag maken, daarna een Flame out.
Heb je je kist aan de grond al ondersteboven getest ??.

Groet Gijs

Hoi Gijs,

Leuk dat je ook meeleest :D

Ik vermoedt van niet, tijdens vlucht 6 heb ik namenlijk ook gerold ( de kist heeft ook gerold in vlucht 4 met Ger aan de knuppels) en toen bleef de motor ook lopen.
Ook ligt de kist een aantal keer toch vrij sterk op zijn rug en dan bleef de motor het ook doen.

Ik hoop dit weekend meer te weten.

Laatst bewerkt:
De motor ging uit op het moment dat je de rol begon. Geluid heeft iets vertraging en zodra je de vleugel bewoog ging hij uit. Zo lijkt he mij tenminste. Dan kan hij dus even lucht aanzuigen maar dat moet de hopper opvangen.

Gezien de kist wel goed reageerde lijkt het me geen failsafe. Ik zou de bedrading eens goed checken tussen de ecu en de ontvanger, anders zou ik het niet weten.

Ik denk zelf dat er tijdens de overshoot iets gebeurt is in de kist wat er tijdens de 2de vlucht voor gezorgd heeft dat de motor uitpoefde.

MOet toch alles nalopen dus de radioplaat gaat eruit en alles zal even weer opnieuw gemonteerd worden.

Hoop dat ik iets aanwijsbaars kan vinden en anders gewoon weer lekker testvliegen :yes: :D

flameout

Ik heb het ook gehad weg vallen signaal met als gevolg flameout diverse keren, nu op de 2.4 GHZ geen enkele keer meer.
Even weg vallen signaal merk je vaak niets van .

Ik heb wat schade aan de motor starter was los gelopen flink balen as krom compressor stuk.
Nieuwe as heb ik er al weer in zitten compressor 2038 is het wachten op.

Gr Gerrit Jan

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back