Vermogen verschil tussen 2 en 4 takt en methanol vs benzine

Ook even een vraagje.

Ik weet dat een 2 takt methanol motor ongeveer 1/3 meer vermogen heeft als een methanol 4 takt. Hoe verhoude een 2takt benzine motor zich nou kwa vermogen tov. 2 takt methanol?
 
vermogen

In het echt heeft een viertakt meer vermogen als een tweetakt hoor
Trekken beter zeg maar ook een groter koppel
Is dat bij de modelmotoren anders dan
mvg
Frederik
 
tweetakt motoren hebben toch meer vermogen als een 4takt ?
ik weet dat 4takt een groter koppel heeft maar zet eens een 125cc 2-takt racemotor naast een 125cc 4takt ?

zo was dit toch ook in de MotoGP ? 2-takt tot 500 cc en 4-takt tot 1000cc.

en een 2takt benzine motor is hetzelfde als een 2takt methanol motor. alleen methanol is een ander soort brandstof. dit brand veel feller dus geeft het je motor daarom veel meer power, hoeveel weet ik zo niet maar het scheelt wel ERG veel.

en je motor slijt veel sneller.
 
Het hangt er af wat je onder vermogen verstaat, PK of Nm. Tweetakts hebben meer PK's maar viertakts meer Nm...

De Saito FG-36 (viertakt benzine) is qua vermogen vergelijkbaar met een OS 160FX (tweetakt methanol).
 
De methanol nitro brandstof bevat zuurstof die vrijkomt tijdens ontbranding en daarbij heel wat extra meer vermogen maakt om de zuiger naar beneden te duwen t.o.v. normale brandstof lucht mengels. Een mooi stuk racemotoren techniek is hier te vinden. Ga je niet zelf je nokkenassen ontwerpen voor motoGP? Geen probleem, de file 'back to basics' is ook geweldig leesvoer. :p ;)
 
Hoi,

eehh... ik leef in de veronderstelling dat een benzinemotor een beter rendement haalt uit de brandstof dan een methanolmotor. Maar misschien zit ik er helemaal naast ...

Het hangt er af wat je onder vermogen verstaat ...

P = U x I ofwel Vermogen = Volt x Amperage :)
Oh nee, dat is een ander draadje ... :mrgreen:

Grtz,
Menno
 
Hoe verhoudt een 2takt benzine motor zich nou kwa vermogen tov. 2 takt methanol?
De methanolmotor heeft slechts marginaal meer vermogen bij motoren voor modelvliegtuigen.
Inmiddels brengt Saito benzine viertaktmotoren uit. Ook hierbij is het vermogen vergelijkbaar met de methanol-variant.
 
Eh, jouw Saito FG-36 vergeleek je zelf met een OS 160FX. De Saito is 36cc, de OS is 26,7cc.

Dan is de conclusie toch dat die specifieke benzinemotor, afgezet tegen een brandstofmotor, ongeveer 1/3 vermogen minder levert per cc?
 
Hoi,

eehh... ik leef in de veronderstelling dat een benzinemotor een beter rendement haalt uit de brandstof dan een methanolmotor. Maar misschien zit ik er helemaal naast ...

Ik heb mezelf maar ff gequot (raar woord): is bovenstaande niet waar ? Een benzinemotor haalt toch meer vermogen uit de brandstof ofwel is efficienter ???

Grtz,
Menno
 
Een tweetaktmotor levert theoretisch meer vermogen dan een viertaktmotor, omdat de eerste bij iedere omwenteling van de krukas een verbranding kent en de tweede maar eens per twee omwentelingen. Het rendement van een viertaktmotor is wel beter, omdat de verbrandingsgassen veel meer tijd krijgen om uit te zetten en er weinig tot geen onverbrande brandstof via de uitlaat ontsnapt.

Een methanolmotor produceert meer vermogen, omdat met dezelfde hoeveelheid lucht, bijna twee keer zoveel methanol verbrand kan worden als benzine. De Calorische waarde van methanol is wel lager dan die van benzine, maar uiteindelijk ligt het vermogen van methanolmotoren toch ca. 30% hoger.

Nitromethaan is weer iets heel anders dan methanol en hier moet je dus ook geen rekening mee houden in de vergelijking, tenzij je ook andere vermogensverhogende methodes in acht neemt, zoals drukvulling (turbo's, blowers) en zaken als lachgasinjectie.
 
Laatst bewerkt:
Ok maar nu weet ik dus nog niet hoe een 2takt bezinen presteert in verhouding tot een 2takt methanol. Wie kan me dit vertellen. Met andere woorden. Met hoeveel cc metahanol 2 takt kunt je een zenoah zg23 verglijken?
 
Ok maar nu weet ik dus nog niet hoe een 2takt bezinen presteert in verhouding tot een 2takt methanol. Wie kan me dit vertellen. Met andere woorden. Met hoeveel cc metahanol 2 takt kunt je een zenoah zg23 verglijken?


Wat is hier onduidelijk aan?

De methanolmotor heeft slechts marginaal meer vermogen bij motoren voor modelvliegtuigen.
Inmiddels brengt Saito benzine viertaktmotoren uit. Ook hierbij is het vermogen vergelijkbaar met de methanol-variant.
 
Ik heb mezelf maar ff gequot (raar woord): is bovenstaande niet waar ? Een benzinemotor haalt toch meer vermogen uit de brandstof ofwel is efficienter ???
Grtz,
Menno

Is juist, en ook de energiedichtheid van benzine is veel hoger. Alleen de vraag was welke meer vermogen heeft. Een methanolmotor verbuikt veel meer cc's aan brandstof om aan een beetje meer vermogen te komen.
 
Eh, jouw Saito FG-36 vergeleek je zelf met een OS 160FX. De Saito is 36cc, de OS is 26,7cc.
Dan is de conclusie toch dat die specifieke benzinemotor, afgezet tegen een brandstofmotor, ongeveer 1/3 vermogen minder levert per cc?
Dat bestrijd ik ook niet alleen de Saito is een viertakt en de OS een tweetakt, die vergelijk ik niet met elkaar.
 
Hoi Hans,

ja natuurlijk, je hebt gelijk !
Efficientie is natuurlijk wat anders dan vermogen :oops:

Ik heb even niet goed doorgedacht ...

Grtz,
Menno
 
Op de een of andere manier vind ik dit het ultieme appels, peren, pruim, banaan en andere fruitjes topic aan het worden.

Ze leveren allemaal vermogen, alleen hebben ze allemaal andere eigenschappen, gewichten inbouwmaten etc.
Wat te kiezen? Dat hangt er toch helemaal vanaf? En is ook een kwestie van smaak.

In een ultieme klasse als F3A wordt nog steeds met 2t en 4t gevlogen. Dat staat wel los van wat het beste is, of waar de winnaars mee vliegen.
 
Op de een of andere manier vind ik dit het ultieme appels, peren, pruim, banaan en andere fruitjes topic aan het worden.
Waarom?
De vraag is of een benzine tweetakt in vermogen onder hoeft te doen voor een gelijksoortige methanol uitgevoerde motor. Mijn ervaring is van niet.
 
Het is maar net hoe je er tegenaan kijkt. Wat mij betreft zijn er nog maar 2 levensvatbare motortypes: electro en benzine. Electro voor tot 2 meter, benzine voor erboven :)
 
Back
Top