Gemodificeerde Formost, m`n eerste jet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Als ik de foto's zo zie kom je nog best hoog binnen. je hebt maar 10cm nodig boven die hei eromheen :) De neus komt wel aardig omhoog tijdens de landing wat zou betekenen dat hij genoeg remt...... die laatste foto's waren de landing toch?
 
Klopt, ik kan zeker nog lager binnenkomen als het moet :D

De laatste foto`s is van de landing na de flame out (de landings foto`s ervoor met motor op idle en lage neusstand).

Die stand moet ik mezelf ook nog even aanpraten met de motor aan.



Hoop dat het woensdag nog gaat lukken ivm de droogte op de Veluwe :roll:
 
Net de jet weer even opgestart en alles werkte naar behoren, de startmotor moest wel 3x opstarten voordat de turbine aansloeg maar dat kan ook mijn fout zijn geweest daar ik het gas nog dicht had zitten en pas bij de eerste mislukte start deze opende, beetje laat dus.

Verder draaide de kist weer als vanouds, toerental staat nu op max 118.000 toeren (had ik op 116.000 staan) en dan heeft de EGT een waarde van 700 (net eronder eigenlijk).

Heb net wel gezien dat met lang vol gas vliegen m`n hopper tank een beetje vervormt, de turbine zuigt zo hard dat deze de hopper in laat deuken.
Zodra ik wat gas terug neem komt ie weer terug in z`n oorspronkelijke vorm.

Tijdens het draaien de kist eens op z`n kop gehouden en geschud en geen enkele luchtbel gezien, de laatste flame out is dus nogf een klein raadseltje.

Ik hoop dat de droogte morgen wat minder is zodat we veilig kunnen jetten anders gaan we pas weer vliegen komende zondag.
 
Flameout moet haast wel een los stekkertje zijn geweest. Het was zo direct aan het begin van de rol dat het moment de stekkers iets lostrok.

Die hopper is een bekend probleem voor motoren die veel pomp vermogen nodig hebben. De zak in de hopper heeft veel weerstand en kan ook voor lucht zorgen eventueel maar dat is pas bij grotere vermogens zo. Pieter had dezelfde hopper op zijn 20kg frank turbine maar die vliegt nu zonder hopper en dat gaat ook probleemloos :) Mocht je problemen houden kan je de zak verwijderen en een buisje op de nippel hardsolderen die precies in het midden van de hopper uitkomt. Zo zit het ook op de vision en dan heb je minder weerstand. Ik heb nog geen last met die hopper en hij gedraagt zich goed. De jetjoe verbruikt ook wat minder kero dus dat scheelt.

Zulke wijzigingen altijd testen zonder staartbomen want teveel pompspanning zorgt voor mooie vlammetjes ;)
 
Veluwe brandwarning zit in oranje, ik zou het zeker niet doen als ik jou was. zeker aan het eind van de dag is de droogte het grootst, ik heb gisteravond al in de tuin gesproeid...de bovenkant is gortdroog.
 
@ Herman,

stekkertjes zitten nu vast gekit ;-)

Ik heb een gewone hopper (een gewone tank dus) geen UAT dus ook geen zak ;-)

Heb net lekker getest met de kist vliegklaar, moet geen problemen opleveren daar ik ook niks aangepast had.
En hij is nog steeds heel ;-)


@ Richard,

Ik hou die site ook angstvallig in de gaten :yes:
 
Ik heb gezien hoe snel droog gras vlam vat door een hete turbine. Dat is instant...... je moet er inderdaad niet aan denken dat door een simpele noodlanding buiten het veld er net wat gras de uitlaat raakt en in de fik vliegt. Briesje erbij en het is niet meer te houden. Daarnaast loopt je kist ook direct brandschade op.

Maar als het nu al niet kan....... dan kan je daar niet vaak vliegen met mooi weer :(
 
Ah, geen zak uat. Dan zijn je doorvoer openingen wat klein denk ik. Ik zie op de uat edg dat tussen tank en pomp overal 6mm slang zit en dus ook dikke nippels op de uat.
 
Heb gisteren ook nog even gevlogen met de T22. Bij 't starten is 't gras mooi aan 't smeulen, maar als ik weg vliegt blaast íe de vlammetjes netjes weer uit.. Toch maar 'n plank hout mee gaan nemen denk ik...
 
Yep, da`s een klein nadeel van vliegen op de hei met jets :-(

Kan altijd nog op G & E gaan vliegen....................

Ach zondag mogen we weer ;-)


Ik heb niet al te grote doorvooropeningen zitten op de hopper al zou het wel genoeg moeten zijn in verhouding tot de 4mm slang naar de motor toe.

Naja, zal wel eens zien eerst maar weer eensa vliegen, aanpassen kan ik het altijd nog, feit is dat de kist en de motor het goed kunnen doen.

En anders kan ik altijd nog zonder hopper eens gaan testvliegen komt m`n zwaartepunt ook heel veel ten goede ;-)
 
Het gaat meer om de opening tussen tank en hopper. De tank heeft ook iets weerstand door de klunk edg en als dat wat lastig gaat zal de hopper zoveel onderdruk moeten genereren om toch genoeg te kunnen aanzuigen uit de tank. Bij een wat flexibel tankje zal deze indeuken :) Dat doet hij bij het leegtanken ook zeker? Wel in mijn vision tenminste. Bij het tanken zet hij zo uit dat de tywraps gewoon knapte waar hij mee vast zat....... waren ook wel dunne maar geeft een leuk effect.
 
Heb gisteren ook nog even gevlogen met de T22. Bij 't starten is 't gras mooi aan 't smeulen, maar als ik weg vliegt blaast íe de vlammetjes netjes weer uit.. Toch maar 'n plank hout mee gaan nemen denk ik...

In appingedam is het ten strengste verboden om het gras te kleuren met een turbine ;) Het ligt er zo mooi bij...... Ik heb er ook een plank onder en ander starten met de kont boven de sloot, werkt ook goed ;)
 
Die hopper is een bekend probleem voor motoren die veel pomp vermogen nodig hebben. De zak in de hopper heeft veel weerstand en kan ook voor lucht zorgen eventueel maar dat is pas bij grotere vermogens zo.



Ik denk dat dat niet helemaal klopt wat jij hier nu zegt.
die zak in een uat is juist om te voorkomen dat er lucht mee gaat.

ik weet dat er plus minus 1500 uat per jaar gebruikt worden in het leger met drones waar 3 P200 turbines op zitten(22 kg trust p/st)
die hadden problemen met lucht als ze van vertikaal naar horizontaal gingen op volle snelheid.
met de uat is het probleem verholpen.

bij grote motoren met hoge vermogens werkt het ook perfect.
wij vliegen met P160 P200 en amt olympus(23 kg) met uat.
nooit problemen .

het is voor ieder persoonlijk wat hij gebruikt maar ik heb er alleen maar goede ervaringen mee.
(heb nu al dit jaar er bijna 80 liter kero er door heen zitten );)

gr maikel
 
Het probleem met DEZE uat (die ik heb en andere op de club) is dat de zak vrij dicht van structuur is en hierdoor bij grote stromingen lucht in de brandstof kan zuigen. Dat heb ik gehoord. Hetzelfde zie je als je aan het pompen bent dan zie je door de grote stroming ook bellen ontstaan in de brandstof. Een UAT opzich is geen probleem, het gaat juist om dit type.

Iemand anders vliegt met een P80 met 120K zonder problemen ermee maar weer iemand anders met een dikke frank turbine heeft het advies gekregen om een andere te gebuiken om dat dit type voor problemen zorgt.

Ik heb de uat ook van ger gekregen omdat hij problemen had met de turbine en met een andere uat niet.

Probleem van berto is dat het tankje wat meegeeft maar zolang deze niet inelkaar zakt zou ik me er geen zorgen om maken. Er is duk verschil dus dat moet ergens door worden opgevangen.......
 
Het probleem met DEZE uat (die ik heb en andere op de club) is dat de zak vrij dicht van structuur is en hierdoor bij grote stromingen lucht in de brandstof kan zuigen.

wat voor eentje hebben jullie dan?

ik gebruik BVM of die van digitech.

hebben jullie een ander merk of imitatie?
altijd leerzaam om even te weten

gr maikel
 
Laatst bewerkt:
Berto gebruikt een gewone tank, die is wat soepeler en zie je daarom vervomen. De UAT zie ik ook niet vervormen en ik heb er zelf nog geen problemen mee maar een clubgenoot heeft hem op aanraden verwijderd omdat deze bij grote doorvoer snelheden voor problemen kan zorgen. Indeuken is geen probleem dan.
 
Vanochtend de motor weer even gestart en met de eerste poging direct lopen :D
Even weer wat gespeeld en van idel naar volgas doet de motor er 8 seconden over......

Verder had ik gister ook even oordopje gehaald, eenmaal vliegend is het geluid geen probleem maar als je er konstant op de grond bij staat is het een ander verhaal.

Volgende fase is weer lekker vliegen :yes:
 
das inderdaad niet heel snel... Geen idee hoe lang mn P120 (oude versie) er over doet, maar volgens mij geen 8 seconden...

Maarja, 't vliegt er niet minder om! Nog 'n paar dagen, en dan op naar Appingedam!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top