Hyperion G3 accu's draadje (CX, VX en EX serie)

Hier een heel interessant edf draadje over nieuwe 10.000W edf fans.
XPS Fan Adapters and systems - RC Groups
Xtreme Power Systems
Hier worden xps cellen gebruikt ergens op 12s-20s en gaat met 150A continu. Omdat het draadje gigantisch lang is kan ik even niet de info vinden over de cellen specifiek. Wel kan ik uit gehuegen melden dat deze cellen een bijprodukt is voor hun motoren en dat die cellen tegen inkoopprijs verkocht wordt. ook zijn deze cellen specifiek volgens hun specs in bulk geproduceerd. Prijzen zijn zeer aantrekkelijk, maar ook de prestaties schijnen behoorlijk hoger te liggen als de concurrenten.

Wil er even bij benadrukken dat A123 maar een keuze is uit vele. Voor elk model een eigen toepassing. Voor een jet zal is waarschijnlijk weer teruggrijpen naar Lipo maar dat ligt voornamelijk in het feit dat een fan slechts 60% rendement tov een prop, edf+Lipo dus redelijk in verhoudinng kan zijn met A123 en prop.
A123 is op zich niet een competitieve cel, Ik zie dit meer als een cel voor sportmodellen en schaalmodellen waar massa ter compensatie van een brandstofmotor best wenselijk kan zijn.

De levensduur van deze xps cellen worden op 200x geschat en 500x bij normale belasting.
 
> Jij was ook niet zeer genuanceerd
nog een menings verschil :-)

Nog iets anders, mag je die lipo's direct weer opladen met 4C/5C, als je op de grond bent, bij A123 mag dat zonder verlies van levensduur,
...
Ik heb maar 1 nadeel kunnen vind en dat is het gewicht, ja ze zijn 25%( 12s4600mAh tegen 10s5000mah) zwaarder, maar op de hele kist praat je over 4 %. ( heb het over de extra ).
>jij zei simpelweg dat na levensduur in berekening te nemen een Hyperion G3 accu 4X zo duur word (verder niks), ik noemde dat bull, ik vond het nodig er zo op te reageren, heb niet elke keer zin om met 10 reden te komen waarom ik iets vind, maar meestal plaats ik er een paar, nu ook gedaan trouwens, gelijk in dezelfde post.

Direct laden doe ik ook, met 2-3C dan. Rond Quicky wedstrijden juist expres vlak voor de heat van de lader. Dan hebben ze het meeste power.

4%!
En dat hangt ook af van hoe zwaar de rest van de kist is en de hoe de verhoudingen liggen. Ik zal eens berekenen wat 25% extra accu bij mijn totaal gewichten zou doen.
 
De cellen worden na een vluchtje van 10min (ongeveer 1600 van de 2100mah eruit gevlogen) niet echt warm. Ik zou het maximaal lauw noemen. Ik heb ze daarna direct geladen ... anders heeft het natuurlijk weinig nut. De tijd zal het leren of ze ook nog een beetje duurzaam zijn.
 
Jammer dat de betaalbare laders nog niet meekomen.

Stel ik ga F3A vliegen met een 10s pack van deze lipo's, 4000mAh.

Stel ik wil die met 5C laden. Dan moet ik dus een lader hebben die 20A kan leveren bij 40 volt, dus grofweg 800Watt.

Zie die maar eens te vinden.. dan kom je al aan 2 laders van 400Watt, die er ook al amper of zelfs niet zijn voor LiPo.

Dus leuke gadget het met 5C laden, leuk voor kleine pakketten, zeg tot 3~5s maar daarboven niet echt functioneel meer omdat je dan buitensporig veel aan laders zou moeten uitgeven.
 
Opdelen als 2X 3S en 1 4S, dan aan 3X hyperion EOS0720i, 28V 30A voeding erbij.
Mogelijk, wel. Praktisch niet. Liever met 500W genoegen nemen en dus 2X5s.
Als je gewoon zoon lifepo lader neemt en de spanning juist kan instellen dan is het al goed, die gaan al tot 1200W.
 
3x 720i = EUR 600
1x 30A voeding = EUR 200

dus 800 euro alleen al aan een lader-setup. Dan wordt brandstof ineens weer interessant :P
 
Interessant draadje!!
bij deze een abo

Heb meteen een mailtje gestuurd naar HC of zij deze ook op gaan nemen in hun assortiment.
 
Ik heb de startpost weer bijgewerkt en een aantal verkooppunten erbij gezet.

Ik kan me echter wel iets herinneren over het plaatsen van links naar niet-sponsors, dus mocht het niet toegestaan zijn dan haal ik dit weer weg.
 
Jammer dat de betaalbare laders nog niet meekomen.

Stel ik ga F3A vliegen met een 10s pack van deze lipo's, 4000mAh.

Stel ik wil die met 5C laden. Dan moet ik dus een lader hebben die 20A kan leveren bij 40 volt, dus grofweg 800Watt.

Zie die maar eens te vinden.. dan kom je al aan 2 laders van 400Watt, die er ook al amper of zelfs niet zijn voor LiPo.

Dus leuke gadget het met 5C laden, leuk voor kleine pakketten, zeg tot 3~5s maar daarboven niet echt functioneel meer omdat je dan buitensporig veel aan laders zou moeten uitgeven.

Hezik,

20a is de maximale laadstroom wat ze adviseren. Dat betekent niet dat het ook moet! Je kan ook je pakket met 0.5C laden zodat je de levensduur verlengd. Dan is een goedkope lader dus ook voldoende.

Een ander ding is dat je een 10s pakket wat lastiger kan balanceren omdat de meeste balancers tot 6s gaan (behalve shulze tot 8s en 14s dan ;) ) Je zal dat een pakket van 5x 2s of 2x 5s in serie moeten schakelen. Tijdens het laden kan je die als 5s2p laden mits de balanceerkabels zijn doorverbonden. De cellen balanceren zichzelf zo. Hierdoor kan je het pakket dan met 40A laden ipv 20A.

dat de grote fabrikanten geen verstand hebben van balanceren ben ik hier achter gekomen (knullig antwoord van een fabrikant die een setup op 17S wil gebruiken):
RC Groups - View Single Post - XPS Fan Adapters and systems

Duidelijk draadje over balanceren in Parrallel (en dus ook laden):
About parallel charging of Lixx / PB packs. - RC Groups

Succes, Erik
 
3x 720i = EUR 600
1x 30A voeding = EUR 200

dus 800 euro alleen al aan een lader-setup. Dan wordt brandstof ineens weer interessant :P


Kan je beter ook mijn 1200W lader aanschaffen. Gewoon op 230V. Is eigenlijk ook aan de minimale kant met 25A maar er zijn nu even geen alternatieven (schijnt dat Emcotec met een hele zware lader uitkomt! )
 
Net de packs met een balancer geladen en de cellen zijn goed gematched van zowel de 3s2100 cx en de nieuwe 3s2500 cx. De cellen van de 2100 waren niet gedrift na 5x laden met 10A zonder balancer.

BTW de 3s2500 is net zo groot en zwaar als een Kokam H5 3S2100
 
Laatst bewerkt:
Ik had niet anders verwacht.


Erik, mss kun je de link in je onderschrift veranderen naar hier... ;)
 
Is mijn draadje niet ;)
Heb er ook nog geen ervaringen mee maar een abbotje is wel neig :)
Link in handtekening blijft nog even hoor. vind het nog steeds vreemd dat een officiele wedstrijdklasse zoon krom regelement toepast.

Back to topic.
 
De regels maken A123 vliegen idd onmogelijk, maar het moest simpel en zonder kosten opgesteld worden, als je echt wilt dat de regel aangepast word moet je gewoon langskomen met een A123 quicky...

En idd, Back on topic.
 
Ik heb vandaag voor het eerst gevlogen met 3300mah 5S CX,
In mijn EF Extra 58" werkt dit perfect, De accu wordt lang niet zo warm
als de Flightpower Evo 25 3700mah 5S. Vermogen weet ik zo niet heb niet gemeten, Ik heb zo veel vermogen ( 1.6 kW ) dat ik het niet merk. Maar omdat het pack minder warm wordt, moet dat wel het geval zijn

Ik trek dus 90A ( met FP ) , zal dus nu wel iets meer zijn. Met de flightpower wordt de accu 45 graden met de CX was onder 30 graden, dit geeft me dus het vertrouwen dat je direct kunt laden, Laden ben ik niet boven de 9,2A geweest, lader kan gewoon niet meer, Maar met 18-20min is het al heel acceptable,

bye bye ,A123 , heb ook 2 x 5000mah 5S voor mijn extra 88".

Bart,
 
Heb gister,
de 4S-2500 GX binnen gekregen voor in de Vanquish.
Eerst ff de vanquish in elkaar lijmen en dan zullen we het eens gaan proberen.
Ben benieuwd....

Groeten,
Jeroen
 
Ik heb de startpost weer bijgewerkt en een aantal verkooppunten erbij gezet.

Ik kan me echter wel iets herinneren over het plaatsen van links naar niet-sponsors, dus mocht het niet toegestaan zijn dan haal ik dit weer weg.


zolang dit als vergelijk materiaal gedaan word en niet als recleme, zie ik er niet zoveel problemen in.

wel zoals opgemerkt, rc technics is reeds lang trouwe sponsor van het forum, neem tenminste daar eens een kijkje op hun site ;)
 
Back
Top