Gemodificeerde Formost, m`n eerste jet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Die mogelijkheid heb ik nog niet daar ik deze met een Y-kabel heb lopen ivm geen vrij kanaal voor zover.
 
Jaja.

Het was even puzzelen maar als het goed is ben ik eruit.
Moet het nog even op de kist checken maar in de zender werkt het nu goed.

Heb een extra vluchtfase aangemaakt (landing 1) en kan nu tussen normale flaps of flaps met rolroeren schakelen.

Als ik later een ontvanger met nog meer beschikbare kaneln heb kan ik ook de rudders eventueel nog mixen (landing 2) of alleen flaps met rudder (landing 3) of alleen rudder (landing 4) of....................

Naja mogelijkheden ten over je moet ze alleen even kombineren ;-)

Morgen kijken of het op de kist klopt en dan kunnen we zonag het eens testen :D
 
Net even de crowstand onder een schakelaar op de kist getest en dat werkt.

Hup alles de auto in en op naar morgen :D
 
Gister op Appingedam 4 heerlijke vluchten gemaakt.

De motor is er geen 1 keer mee gestopt en liep goed, echter was het starten bij vlucht 3 en 4 wat minder maar dat komt door de lagers.
Die zijn nu echt op aan het gaan (zat in de lijn der verwachting), Martin zij het direct na de eerste vlucht al.

Heb nog lagertjes liggen en die ga ik nu eerst even monteren en kijken wat die dan doet.
Dan wil ik ondertussen een nieuw setje bestellen om deze te laten monteren en het geheel uit te laten balanceren.

Dan zou ik er weer even tegen moeten kunnen ;-)

Heb ook even de stuwdruk gemeten en met 118.000 rpm druk de motor 7,6kg
Kist vliegt daarmee heel lekker :yes:

De landingen ga ik ook steeds meer door krijgen, de eerste vlucht was het nog even mikken maar daarom had ik Ger ook even naast me staan.
Een onbekend veld is altijd wel even lekker met wat back up.

Daarna nog 3x heerlijk gevlogen :D

Wilde nog meer vliegen maar ja de motor wilde niet meer opstarten :-(

Dus we gaan weer even sleutelen en tzt weer lekker jetten, heb in ieder geval genoten en de kist weer beter leren kennen.

Gear heeft het alle vluchten ook goe dgedaan da`s ook weer een meevaller ;-)
 
Hier een filmpje van mijn Formost op Appingedam, de eerste vlucht (ook het enige wat Onno gefilmd heeft, ging allemaal te snel voor hem :roll: ;-) ).
Modified Formost vlucht nr 1 op Appingedam en nr 8 totaal 3min 20sec / 17.1Mb

Hobbelig veldje:rolleyes:
Toch mooi dat lawaai van die turbine...
Hoop dat nog een keer live te zien, ehhh horen
1232_picking_crud_from_his_ear.gif


Grtz
b
 
Veldje is minder hobbelig dan ons knollen veldje op de hei.

En een nadeel van vele jets is dat het landingsgestel is geveerd en dan zijn ze direct al een stuk springeriger. . . .

De later vluchten waren ook weer een stukje minder hobelig omdat ik daarbij langzamer binnen kwam.
 
Veldje is minder hobbelig dan ons knollen veldje op de hei.

En een nadeel van vele jets is dat het landingsgestel is geveerd en dan zijn ze direct al een stuk springeriger. . . .

De later vluchten waren ook weer een stukje minder hobelig omdat ik daarbij langzamer binnen kwam.

Net nog ff naar maiden zitten kijken, daar is het dan redelijk vlak? Volgens mij was dat rozenburg toch?

Blijft fascinerend ;)

grtz

b
 
Yep, Rozenburg is vlakker echter weer met wat hoger gras.

+ op Rozenburg had ik meer baan dus had langer de tijd om de snelheid eruit te laten halen.

Bij de eerste vlucht op Appingedam (die op het filmpje dus) ligt de snelheid eigenlijk nog te hoog, maar omdat de baan vrij kort is en een doorstart geen optie meer was zet ik hem eigenlijk met een te hoge snelheid neer, dan 1 hobbel en de kist gaat gewoon weer vliegen (die vliegt al met een snelheid van bijna niks :roll: ).

De latere vluchten waren de landingen al een stuk beter, ik wen meer aan de kist en het veld en dan worden de landingen ook meteen netter.

+ het feit dat ik op het filmpje de baan diagonaal wil pakken om de meeste baanlengte te verkrijgen (en de wind meer uit die hoek kwam), snelheid schatten is dan een stuk lastiger omdat je meer op je af vliegt.

Ach wie weet wordt het wel een keer wat ;-)
 
Zo m`n motortje ligt ook weer uit elkaar, kan ik hem meteen even netjes schoonmaken en verder inspecteren :D
 
Ik heb nog niet echt gevoeld maar de voorste hoor je veel slechter lopen dan de achterste.

Heb nog een lager liggen, wil die nog eens even monteren om te kijken wat en hoe die het doet.

Dan moet ik toch maar eens gaan sparen voor nieuwe lagertjes........
 
Die zullen het waarschijnlijk ook wwel gaan worden maar dan nog moet er gespaard worden ;-)

Heb nog wat peut en een klein deel van de kist af te lossen :-(
En moet alweer nieuwe peut hebben :roll:

Komt allemaal vast wel goed weer :yes:

Wil deze "stop" meteen even aangrijpen om de staarbomen vaster te zetten en eens te kijken naar de vleugelverdraaiing.

Had het idee dat de kist tijdens de laastte 2 vluchten volgas laag constant irritant naar links wilde rollen :roll:
Dat moet er even uit.

En wil direct m`n wielassen vervangen en de remmen even verbeteren.

Zo hou ik mezelf wel bezig ;-) (alsof ik nog niet genoeg te doen heb :lol: )
 
Wacht effe... naar links rollen met vermogen erop? Dat had ik de eerste 2 vluchten ook.... Hij staat ook iets 1 kant op getrimd nu. Als je gas los liet wou hij wat naar rechts..... Ik merk het nu niet meer. Gek, instelhoek motor oid? Ik heb de motor op het ook precies recht gezet in de romp.

Wiel assen en remmen verbeteren is altijd een goed idee :)
 
Hehehe, Formost kwaal dus ;-)

Maar daar gaan we even aan werken met mijn volle vermogen is het net even teveel om te laten zitten.
En ja mijnes staat ook konstant naar 1 zijde getrimd.

Mijn motor is op het oog recht in de romp geplaatst op de orginele houders, misschien dit eens goed uitmeten?!?


Wielassen worden vervangen omdat deze net te dun zijn voor de geboorde gaten van mijn velgen.
En de remmen moeten een langere levensduur krijgen al heb ik ze zondag zonder problemen kunne gebruiken.


Ook mijn eigengemaakt landingsgestel houdt het goed, hier en daar wel wat speling op de dunne M3 boutjes maar dat mag ook wel voor zo`n eigen stukje huisvlijt.

Ben er verder dik tevreden over.
 
Ben er waarschijnlijk ook achter waarom toen op de hei de motor er mee stopte.

Om de zoveel vluchten lees ik alles even uit en noteer dat in m`n Turbine excel lijst en wat zie ik tot mijn verbazing.

De motor is nu in totaal 2x afgeslagen door een een lage akkuspanning, 1x was al zo na de ontvangst maar de 2de keer is gebeurt tijdens 1 van mijn vluchten en dat moet dus die ene vlucht zijn geweest, kan vrijwel niet anders.

Weten we dat ook weer ;-)
 
Ah, dat is vrij duidelijk lijkt me. Je hebt natuurlijk de boel ook weer geladen nadat je gevlogen had :) Had je geprobeerd te starten toen had je het wel gemerkt. Daarom test ik alles ter plekke als iets geks doet. Mooi dat je het kan uitlezen.

Wat voor accu heb je? Ik heb op de ecu's nu 2s lipo 3000 mAh zitten. Gaat zeker 10 vluchten mee. Deze kosten ook niet eens zoveel, 15 euro oid.
 
Die bewuste avond heb ik verder niet alles uitgelezen, te druk met vliegen en lessen geweest ;-)

Er zit een gewone 6 cellen akku in van 2400 mAh, op Appingeadm zonder problemen 4 vluchten meegemaakt en aan het eind van de dag nog genoeg spanning.
De eerste keer op Rozenburg zonder problemen 5 vluchten dus dat zal nog wel goed zijn.

Normaal laad ik alles ook op voor het vliegen gaan maar het zo zou maar kunnen zijn dat de akku er toen maar 6 of 7 uur onder lading heeft gestaan (te weinig eigenlijk) doordat ik alles op het werk had staan en redelijk wat gespeeld heb toen.

Zal het komende tijd eens in de gaten houden.

LiPo`s leuk maar dan komt er ook weer een lader bij etc dus dan ben ik nog duur uit, laat mij maar klooien met de "oude" akku`s ;-)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top