Gemodificeerde Formost, m`n eerste jet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
tja, dat kan wel maar kost me direct alweer 50 euro, kan ik beter goede lagers voor kopen ;-)

Zie net dat ik een kleine meevaller heb, met alle afgehandelde financiele modelbouwleningen ;-) hou ik net genoeg over om een setje JM Precicion lager ste bestellen.

Zal dat dus ook maar even snel gaan doen :D

2400 moet ook voldoende zijn, normaal verbruik je iets van 150 mah per vlucht. Een goede lader is toch wel een slimme aanschaf en een goed behoud van je accu's. Komt vanzelf nog een keer :)

Die lagers zijn snel binnnen (indien op voorraad), kan je straks weer vliegen :)

Zo de lagers zijn ook binnen, kunnen we rustig aan weer verder :-)

Heb nu al een tijdje geen jet meer gevlogen maar heb er wel weer heel veel zin in dus we zullen hem maar eens klaar laten maken.

Berto, hoe is de voorspanning van een P80? Deze lagers mogen maar 2.5kg hebben. Ik heb ook een stuk meer maar minder kan niet helaas want dan komen de lagers niet terug. Ik heb de lagers er nu ook in zitten maar heb nog geen testrun gemaakt. Heb jij er al mee gedraaid?

Hee Herman,

heb geen idee wat de voorspanning is, heb wel gelezen dat ji jhier problemen mee had.

Zal eens kijken of ik iets met Martin kan regelen, dan moet de turbine dit seizoen weer mee kunnen zonder problemen :D

Ik had andere lagers die speciaal waren en ook een andere voorspanning nodig hadden. Deze lijken veel meer op de grw maar het loopvlak is wel anders dus kan de benodigde voorspanning ook anders zijn. Hun geven 12-25N op. Normaal hebben grw's 40-60N nodig en dat klopt want ik heb 3 veer ringen en martin zei dan 2 ook zouden moeten kunnen. Elke ring is 2kg als het goed is (Bereik van 1 tot 3,5kg vaak). Nu is het natuurlijk afhankelijk van de de mate waarin de ring wordt ingedrukt. Ik kan niet minder opgeven want dan komt het lager niet goed terug naar voren als ik hem indruk. Wellicht heb ik daardoor de grw's ook gesloopt omdat ze te weinig hadden of te klem zaten in de rubbers......

Indien je het op een weegschaal kan meten is het mooi. Het gaat om de druk die nodig om de as net iets naar achtere te duwen.

Slecht nieuws. Ik heb net gedraaid met de lagers maar de egt lag duidelijk hoger, veel hoger zelfs. Motor draaide koud erg licht maar zodra hij opwarmt krijgen de lagers meer weerstand. De rundown was erg slecht maar tijdens het koelen ging de motor steeds beter uitdraaien. Toen hij weer afgekoeld was draaide hij heerlijk soepel. Nog een start gedaan maar nog hogere egt en weer een erg lage rundown en slechte uitloop. Ook nu ging de motor tijdens het afkoelen weer beter uitlopen.

Dit lijkt iets met de voorspanning te zijn. Zodra de motor warm wordt glijden de lagers beter en krijgen ze door de veer meer druk en lopen de lagers te stroef. Als de starter ze dan aandrukt gaan ze tijdens het koelen weer iets klem zitten in de rubbers waardoor de voorspanning weer afneemt.

Tenminste, dat is mijn theorie voor nu. Ik ben bang dat je met de P80 hetzelfde resultaat krijgt. Mocht je gaan draaien, let dan enorm op de temp tijdens de accelleratie en op idle. Als deze hoger ligt dan normaal dan direct stoppen. Ligt deze nog net als eerder dan rustig even laten opwarmen en egt in de gaten houden.

Zal zowiezo eens naar de voorspanning kijken.

Motor zit al wel weer bijna in elkaar maar dat si dan zonder balanceren en alleen met vervangen van het voorste slager.

Wie weet ga ik hem zo nog eens draaien om te kijken of ik verschillen in EGT temperatuur zie.

We zullen zien.

Hier weer wat klein nieuws op het jet front.

Heb even contact gehad met Jerry met betrekking tot mijn lagers en hij zegt dat het geen probleem moet zijn, de 608 lagers schijnen meer voorspanning aan te kunnen dan de 688 versies en hij voorziet dan ook geen problemen.

Hij beweert zelfs dat ze met meer voorspanning dan aangegeven in hun pdf nog goed draaien zonder problemen.

We gaan het meemaken want in overleg met Martin gaat hij deze lagers monteren in mijn P80 en dan zullen we eens zien wat het doet.

Hoop eind volgende week weer een topmotortje te hebben met medewerking van Martin :thumbsup:

Ook heb ik nu de knoop doorgehakt en er gaat een Jeti 2,4GHz set besteld worden voor in mijn MC19, het wordt een TU module + een R14 ontvanger.

Heb er toch een beter gevoel bij met de jet.
En op de diverse meetings is een 2,4GHz set soms wat makkelijker, dus in de toekomst wil ik ook een R8 of iets dergelijks erbij kopen voor de wat kostbaardere meetingkisten (Cessna Skymaster bijv.).

I`ll keep you posted.

Ik ook ;-)

M`n nieuwe Jeti spullen zijn onderweg :D

De R14 zal nog 2 weken op zich laten wachten maar ik krijg nu de nieuwste R6 toegestuurd zodat ik al even kan testvliegen hiermee en de zender alvast gereed kan maken en uit proberen voor het echte werk (met dank aan Modelmotors).

Ook zal eind Juli (althans dat is nu de planning) de MGps sensor leverbaar worden.

Deze meet onder andere:
1) De gevlogen afstand sinds het inschakelen van de ontvanger;
2) De de momentele hoogte;
3) De momentele positie;
4) De momentele snelheid;
5) Bij uitval van de ontvanger wordt de laatste positie in de Jeti Box
opgeslagen (handig bij een crash buiten het veld - wordt nog ontwikkeld);
6) Er wordt nog gewerkt aan de software om de minimum/maximum waardes bij te
houden in de Jeti Box;

Okee, hier komt een tip. VOORSPANNING VERLAGEN! :) Lijkt me duidelijk. Ik had 41N en dat is echt teveel voor de jm 608 lagers. Achter raakte echt oververhit. Rundown was ook te kort. Voorspanning verlaagd naar 23N en het gaat een stuk beter. Nu gelijk of betere rundown dan met de grw's.

Dus niet gaan draaien met de standaard voorspanning want dan leven de lagers echt heel kort, en wellicht alles.

Hee Herman,

De jet goeroe mag zijn licht er even over laten schijnen en ik denk dat het dan wel helemaal goed gaat komen.

Maar jij had toch de 688 aan gort gedraaid???

De 608`s zouden het beter aan moeten kunnen volgens Jerry.

Morgen valt ook m`n Jeti TU zendermodule + R6 ontvanger in de bus, kan ik al even met de 2,4 spelen :-)

Laatst bewerkt:
Dit is trouwens wat Jerry mij mailde ivm de lagers:
Jerry zei:
Hi

We have sold hundreds of sets of these bearings and have not heard of any problems.

The 608 bearings have silicone nitride balls which are far more forgiving than the zirconium balls fitted to the 688 bearings.

We have only had two customers who have had problems with the 688 and these were both caused by preloading them to 3 times the maximum limit.

We also run these bearings in our own engines which have a maximum thrust of 90N at 120,000rpm and again have not had any problems.

We actually pre-load them to 45N which I think is similar to the P80

One of the users of the failed 688 bearings also had a failure using GRW bearings so the problem was not specific to our bearings.

Naturally it is important that the bearings are installed the right way round.

I would suggest inspecting them after the first few runs to check lubrication etc but you should do this irrespective of the bearing types used.

Regards
Jerry

Echter geeft dit stukje: "We actually pre-load them to 45N which I think is similar to the P80" wel aan dat ze met een lagere voorspanning ingesteld zouden moeten worden.

Martin wil ze in ieder geval wel monteren en ik ga er dan ook vanuit dat dat helemaal goed gaat komen, desnoodsa met wat minder voorspanning.

We zullen zien.

Zou moeten kunnen dan inderdaad maar ik zie icm met een heet turbine wiel toch echt stroperige olie resten op het achterste lager. Ik ga zo eens kijken hoe het lager nu is met 23N voorspanning. Motor draaide als een zonnetje op 118K en klonk goed.

Vandaag de motor bij Martin afgeleverd op de demodagen in Elst.

Eens kijken of hij tijd genoeg heeft anders zou die dinsdag al wel weer eens klaar kunnen zijn :D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back