Gemodificeerde Formost, m`n eerste jet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Daaromo heb ik hem vandaag ook gebracht, hebben we het diunsdag avond wat rustiger ;-)

En het was ook even leuk om live de model tractor pulling te zien :yes:

Vanavond eens kijken wat Martin allemaal met m`n jetje heeft uitgespookt.

De lagers zijn in ieder geval vervangen en alles is gebalanceerd, moet alleen nog even voor een deel in elkaar schijnt en dan proefdraaien.

Ben zeer benieuwd naar zijn oordeel.

Hoop morgen meer te weten en een top motortje te hebben ;-)

Beetje stil hier ;) Ik had toch wel een blij bericht verwacht dat de motor weer klaar is voor de komende 2 jaar :)?

Gisteravond was het dus zover, de P80 wordt eens echt onderhanden genomen.

Gelukkig dat ik de P80 al op zondag aan MArtin had gegeven want het verkeer was een ramp, heb 2,5 uur gedaan over maar 130 km, kwam dus pas om 8 uur aan ipv de 7 uur die we afgesproken hadden.

Maar omdat Martin zonmdag de turbine al in zijn handen heeft gekregen was het grootste werk al gedaan.

Alleen het voorlager vervangen, 1 O-ring verwijderd (de ander was trouwens ook gescheurd) en de voorspanning verlaagd.

Dat laatste is echt een must, zowiezo was de voorspanning veelste hoog, Jetcat heeft dit blijkbaar vanuit de fabiek zo gedaan maar is wel erg hoog.

Martin schat zo rond de 6,5 kilo en dat wil ik wel geloven, hij probeerde het met zijn 4kg weegschaal wat dus niet werkte.
Ikzelf had het al eens met een 5 kg weegschaal getest en die liep ook de schaal uit voordat er maar iets bewoog :roll:

De voorspanning is nu verlaagd naar 3kilo en is nu perfect.

Martin had de as en turbinewielen al zondag of maandag gebalanceerd en voordat ik kwam de motor weer in elkaar gezet.
Nu zat er nog een kleine onbalans in en dat heeft ie even laten zien hoe hij dat doet wegwerken (kan ik dat volgende keer zelf ook doen :-) ).

Toen motor helemaal in elkaar, bakkie koffie, en de motor vastgeschroefd op de workmate.
Alle electronica eraan, peut erin en dan moest het maar eens gebeuren.

1e run starte de motor gelijk, temp. zag er goed uit en de lagers klonken goed, max 60.000 gedraaid en even voelen op onbalans welek natuurlijk er niet was.
Afzetten en even kijken, voelen etc.

Helemaal top.

2de startpoging wilde de motor niet onsteken, maar een kombinatie van een lage akkuspanning (m`n akku wordt slecht had maar 7,7V) en een gleoidraad die er iets verder uit mag steken was hier de oorzaak van.

Na dit verholpen te hebben starte de motor weer perfect op, nu een run naar 80.000rpm en alles bleef mooi, nog steeds geen onbalans en het voorste lager houd zich goed.

alles af en run 3.

Run 3 zelfde verhaal, geen enkele onbalans, toen even maximaal toeen gedraaid, toerental bleef hangen op 118.300rpm met een EGT van 660 graden.
Zo da`s koeler dan dat ie gelopen heeft bij meer toeren.

Alles weer af en weer alles voelen bekijken, etc.

Even de tank weer gevuld met kero en nog een keer starten.

4de (en laatste) start weer perfect, nu een tijdje op vol vermogen gedraaid en wisselnd gas.
Max. toeren is nu zo`n 118.300 met een EGT van 660/650gr.
Een heel stukje koeler dan dat ie gelopen heeft want hij draaide op 118000 vaak tegen de 690/700 aan, dus helemaal goed.

Martin (en ik ook) waren dik tevreden, alles werkt perfect en ook het JM lager werkt momenteel goed.

Nu kijken hoe dit lager zich houdt, ik ga alles goed in de gaten houden (kan mooi in m`n Turbinelogboek ;-) ) en elke verandering noteren/melden.

Ik weet nu hoe de motor loopt op de bank en zo zou die ook moeten blijven lopen in de kist.

Komende dagen (weeken ;-) ) alles weer terug in de kist monteren, nog eens proefdraaien en dan gaat het weer los voor hopenloijk dit hele seizoen :D
(en zo niet dan gaan we aan het sleutelen ;-) ).

Martin Hartstikke Bedankt voor je tijd, inzet, enthousiasme, kennis, informatie, koffie en gastvrijheid.
Ik kom je hier en daar zeker wel weer eens tegen :yes:

Hee Herman,

was gister pas rond half 1 thuis dus dat was een beetje laat maar zie mijn relaas hierboven ;-)

Helemaal goed :) Voorspanning kan je ook niet zo goed meten met de rubbers op zijn plek want dan heb je die weerstand er ook bij. Ik haal de rubbers eruit en meet het dan. Dat heb je het veel nauwkeuriger.

Je motor loopt ook mooi koel inderdaad. 6.5kg voorspanning is wel erg veel, mijn grw's zaten op 4.1. Dat icm iets onbalans en wat mindere lager zorgt voor ene hogere egt.

Hij is er nu weer helemaal klaar voor :) Tijd voor de formost meeting ;)

Eens kijken of ik in de pauze alles weer ingebouwd krijg, dan neem ik hem maar weer eens mee naar de hei kijken of we nog een vluchtje kunnen maken.

Gister in m`n pauze alles er toch nog ingekregen, lekker vroeg van het werk vertrokken en ik moets even naar huis toe om het startgas te halen (was niet van plan te gaan jetten).

Op het veld aangekomen veel wind dus eerst maar een de Jeti 2,4GHz testen met Onno`s fire-bird-geinig-kissie-van-onno-bosmodelair .

Toen de dornier-do-335-pfeil-1-7-versie-2-bijna-af-bosmodelair-28 maar dat wilde ook niet lukken dus maar snel de jet opgebouwd.

En dat ging weer heerlijk, de motor start heerlijk en lootp lekker "koel" dus niets stond in de weg om hem het luchtruim in te sleuren.

Heb weer 7 minuten lekker geragd (en nu echt wel raggen, recht omhoog tot ie bijna verdween :-) ) en een paar circuitjes gedraaid.

De landing kon iets mooier, melkte de kist iets te veel uit in de vlagerige wind dus kwam precies over de rand van het veld binnen met een wat te hoge neusstand.
Volgende keer nog iets meer gas erop houden met deze wind.

Maar hij deed het weer dus mijn avond is weer helemaal top :D

Op naar de volgende vluchten :yes:

Laatst bewerkt door een moderator:
Vanavond voor een heftige bui (en dus tot op het bot zeik nat geregend) en na die bui heerlijk gevlogen met de Formost.

Kissie doet het gewoonweg perfect, kan hem nu ook met windstil weer krijgen waar ik hem wil.
Bij de 2de vlucht 1 doorstart gemaakt en dat gaat ook al moet je wel de snelheid goed in de gaten houden wanneer er nog geen stuwdruk is.

Maar ik heb mezelf weer heerlijk vermaakt :yes:

@Berto

Oeps als enige jetvlieger daro ?? mot daar niet eens veradering in komen ?????, ma super dat je heerlijk aan het jetten bent, en dat je zeiknat bent geregent tja het leven van een jetvlieger gaat ni over rozen he, trouwens ik liet net men vriend de hond uit en toen regende het noggggggggggggg, wel super voor men nieuw gezaaide gras in men tuin.

Groet Japioooooooooooo

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back