Grunau Baby

Ik heb een schets gemaakt van die ontkoppelbare "haak".
Die haak komt in de zijkant van de romp. Links en rechts. Pakweg 10 cm onder de vleugel (bij mijn kist, die een spanwijdte heeft van 3m80 en romphoogte van ± 30-35 cm!!!)
full


Over jouw sleepkoppeling. Ik heb in mijn Racek-3 (vrijwel) dezelfde ingebouwd. Ander merk, een stootrandje, maar zelfde soort mechaniek.
Alleen is mijn neusblok VEEL minder diep (± 2-3 cm).
Ik zou in eeste instantie proberen het blok veel minder dik te maken door een extra spant vooraan toe te voegen. Pakweg 6 cm. Je neusblok wordt dan maar 3 cm. Wel een spant achter dat neusblok, goed verlijmd met de lengtespanten, want daarop komen de sleepkrachten!
Als dat te lastig blijkt, zou je het blok ook kunnen uithollen, en dan de koppeling daar inbouwen. Maar dan moet je het wel flink met glasdoek verstevigen (1x 160 grams), anders ben ik bang dat je ooit een keer alleen je neusblok de lucht in laat slepen ...:confused:

Ik hoop dat jij (en anderen) hieraan wat hebt.

Gr. Dirk.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het is lastig om bij dat neusblok te komen. Maar goed punt dat het goed verstevigd moet zijn. Die sleepkoppeling heb ik overigens nog niet besteld, dus ik kan nog voor iets anders kiezen.

Gek, als ik op het linkje in jouw bericht klik kom ik uit bij mijn eigen fotoalbum. Als ik eerst op jouw naam klik en dan jouw fotoalbum dan krijg ik het wel te zien.
Bedankt voor die tekening, maakt een hoop duidelijk. Heb je deze setup al eens werkend bij een ander toestel gezien?


Je gaf in jouw eerste bericht in dit draadje ook aan dat het overtrekken van de Racek-3 ook kwam door een verkeerde instelhoek en een te voorlijk zwaartepunt. Heb je de lierstart ook nog eens geprobeerd nadat de instelhoek en het zwaartepunt beter waren? En zo ja, waren er toen minder problemen bij de lierstart?

Gr,

Johan
 
Gek, als ik op het linkje in jouw bericht klik kom ik uit bij mijn eigen fotoalbum. Als ik eerst op jouw naam klik en dan jouw fotoalbum dan krijg ik het wel te zien.
Ik heb het bericht geëdit. Zou nu beter moeten zijn.

Je gaf in jouw eerste bericht in dit draadje ook aan dat het overtrekken van de Racek-3 ook kwam door een verkeerde instelhoek en een te voorlijk zwaartepunt. Heb je de lierstart ook nog eens geprobeerd nadat de instelhoek en het zwaartepunt beter waren? En zo ja, waren er toen minder problemen bij de lierstart?
Ja! 1 keer, en die liep opnieuw bijna dodelijk af. Weer overtrek na 20 m. Enkele heel riskante capriolen die je vrijwillig niet doet, nog net een stel bomen kunnen ontwijken en half onzichtbaar (achter de bomen) in het weiland naast ons veld geland. Toen besloten er alleen nog mee op de helling te vliegen, of een deugelijker lier methode.
Die goede liermethode denk ik nu gevonden te hebben. Zal hem met knikkende knieën gaan uitproberen ...

Heb je deze setup al eens werkend bij een ander toestel gezien?

Dit is afgeleid van deze originele lierkoppeling van een (mandragende) Doppelraab:
full

Ik heb ooit ook foto's gezien/gehad van het mechanisme aan de binnenkant, maar die kan ik niet meer vinden.
Aan de binnenkant zit aan die centrale pen een handel. Daarmee kun je die pen draaien en via een soort schoefdraadmechanisme schuift die pen dan naar binnen en ontkoppelt de lierlijn. Er zit zo'n ding aan beide rompzijkanten, via een staalkabel worden beiden tegelijk bediend.

Het is dus ook nog een soort schaal-lierkoppeling. Misstaat niet op een old-timer. Toch?!

Gr. Dirk.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Misschien eerst uitproberen op mijn kist, als dat mis gaat is de schade niet zo groot. Ik heb er geen 800 uur bouwtijd in zitten :)

Ik vindt het echter wel behoorlijk forse aanpassing. Mijn model is natuurlijk een stukje kleine dus ik kan lang ziet zo goed bij de lokatie komen voor het aanbrengen van de noodzakelijke verstevigingen e.d. Nog eens even over denken.
 
Bedankt voor die aanvulling Dirk. Ik ben erg benieuwd hoe dat gaat werken en of je dan idd met een sterke hoogstart veilig kunt starten.
 
Nadat ik Jakkie takkie afgelopen woensdag met de Racek heb zien vliegen begon de Grunau Baby ook weer te roepen..... ze wil ook vliegen.

Gisteravond een gat geboord voor de sleepkoppeling en 1 van de 2 vleugeldelen aangepakt.

De vorige eigenaar vond het belangrijk om de GB te verkopen zonder servo's en heeft deze dus ook uit de vleugel gesneden, en niet zo netjes ook.... echt eeuwig zonde, ik had graag wat meer betaald als hij de servo's had laten zitten maar goed.

Foto-V6K4TZ7B-D.jpg


Om het geheel er later netter uit te laten zien heb ik van de drie lelijke gaten 1 nieuwe gemaakt die er veel netter uitziet.

Foto-WS4OX6UZ-D.jpg


Foto-A688ZEND-D.jpg


Ik twijfel nog aan welke servo's ik zal gebruiken. Ik vlieg meestal met Hitec's. Ik heb nog 4x HS-645MG's liggen. 1 daarvan wilde ik in ieder geval voor de sleepkoppeling gebruiken. In eerste instantie wilde ik ook 1 op richting en 1 op hoogte doen, maar gisteren las ik ergens dat iemand gewoon standaard 3kg servo's op hoogte en richting had omdat de GB een langzaam vliegende kist is met weinig druk op de roeren.

Verder zag ik dat er in 2 verschillende GB's HS-125MG's op de rolroeren en HS-81MG op de verstoorders gemonteerd waren.

Graag zou ik dus willen horen of die HS-645MG's overdreven zijn om op hoogte en richting te monteren en of het bijv. net zo goed kan met de standaard HS-311's. En standaard HS-311's op Rolroeren en verstoorders? Of toch iets anders??

Ik ben benieuwd naar de reacties.

Groeten,


Johan
 
Van Berrie heb ik inmiddels begrepen dat standaard servo's voldoen voor de GB vanwege de lage vliegsnelheid. Op sleepkoppeling komt dan alsnog een HS-645MG. Volgende week maar even een paar standaard servo's halen.
 
Maiden flight geslaagd!!!

Wat een heerlijke avond zeg. Mooi weer, weinig wind en een sleper (Richard Branderhorst met zijn Greenly) op de club die de Grunau Baby kon slepen. Perfecte condities.

Heerlijk 4 vluchten gemaakt, zonder problemen. Zwaartepunt lijkt mooi te liggen. Aileron differentieel was ik vergeten in te programmeren, dus dat heb ik na de eerste vlucht gemaakt. Rudder was 0% meegemixt op ailerons tijdens sleep. Na ontkoppelen schakelaar om en 50% mix. Dit bleek nog te weinig. Uiteindelijk geeindigd op 60% rudder mix en 100-10% Aileron differentieel.

De Baby vliegt echt heerlijk, relaxed in de sleep, mooi vliegbeeld en landen absoluut niet-kritisch, spoilers erbij, geen stallneigingen.....

Wat een heerlijke kist. Blij dat ik nu wat sleepervaring zodat ik ook lekker met deze kist kan vliegen.

Foto van na het vliegen.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Van harte!
Tijd voor een Grunau Baby meeting :-)
Of een Vintage Scale meeting, ook leuk!
 
Bedankt. Eerste videobeelden van de 1e vlucht komen straks online. Gefilmd met Flycam op de pet, kwaliteit beelden daarom niet geweldig. Komend weekend hoop ik betere beelden (ook on-board) te kunnen maken.

In het filmpje hoor je mij voor het final circuit (rond 1:00m) zeggen, klep uit, dat was omdat ik de remkleppen nog niet had geprobeerd en ik dit niet dichter bij de grond wilde uitproberen. Vervolgens dus volgens plan een landingscircuitje gevlogen en geland.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Johan,
Gefeliciteerd met de maiden van je "BABY" het is ook echt een moooooooie kist!!
Geweldig....(kijk maar links op foto)

groet Erwin & Melvin
 
Afgelopen weekend tijdens het BIGGS evenement heel veel met de Grunau Baby gevlogen, met de vario kun je dan toch een stuk langer boven blijven. De langste vlucht was gelijk de laatste vlucht op zondag, zo'n 20 minuten. Wel een hele uitdaging om een kist met een glijhoek van een baksteen zo lang boven te houden. Maximale hoogte was 538m, en op die hoogte wordt zo'n 3,5m kistje toch wel erg klein.

Wat mij wel erg bevalt is het geel en wit op de vleugel. Vooral de doorschijnende witte vlakken geven op grote hoogte duidelijk zicht op de kist.

full



full



De kleine speedbrakes zijn erg effectief.
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Filmpje

En nog een filmpje van het vliegen met de Grunau Baby afgelopen weekend. Wat een heerlijke kist is dit, ondanks dat je veel minder lang boven blijft dan de modernere kisten heb ik hier veel plezier mee. Het vliegbeeld is geweldig en het silhouet is duidelijk te onderscheiden van andere kisten.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat een heerlijke kist is dit, ondanks dat je veel minder lang boven blijft dan de modernere kisten heb ik hier veel plezier mee. Het vliegbeeld is geweldig en het silhouet is duidelijk te onderscheiden van andere kisten.
Het zou een citaat uit mijn Elefant draadje kunnen zijn. Heerlijk hè? Het is genieten met dit soort vliegtuigen.
Heeft je ASW17 er ook nog gevlogen?
 
Laatst bewerkt:
Het is natuurlijk allemaal heel persoonlijk. Nu ik wat heb kunnen proeven aan langer boven blijven mbv een Vario kan ik mij heel goed voorstellen dat anderen juist heel erg genieten van die modernere kisten waarbij je dan nog veel langer boven kunt blijven. Met de ASW kan ik veel hoger vliegen omdat hij dan nog steeds goed zichtbaar is, dus daar zal ik ook nog wel veel plezier van hebben. Maar zo'n klassieke kist als de Grunau Baby zo lang in de lucht houden vind ik echt een uitdaging en daar geniet ik erg van.

Bij de ASW17 heb ik vorige week alle folie van de vleugels gehaald om ze opnieuw te folien. Helaas had ik dat nog niet af voordat ik vrijdag weg moest. Ik heb daar ter plekke nog staan folien. Ook kwam ik er donderdag achter dat de 2 2-cell LiPo's een beetje bol bleken te staan, snel nog nieuwe NiMH accu's gekocht, die moesten het weekend ook ingebouwd worden, maar dan een stuk naar achteren vanwege het zwaartepunt. Dit heeft er voor gezorgd dat ik maar 1 keer met de ASW heb gevlogen op zondag.

Bij die ene vlucht kwam er helaas een stuk folie los, gescheurd net achter de verstoorder, misschien heb ik door de haast ook niet zo netjes gesneden waardoor het makkelijk verder kon scheuren. Maarten ga mij naderhand nog een tip om op dat soort plekken Heisssiegelkleber van Oracover te gebruiken. Dat ga ik dus nog eens proberen.

Groeten,


Johan
 
Pottes

De Grunau Baby van Mad Duc heeft het inderdaad schitterend gedaan in Pottes.;)
Heb ik zelf kunnen zien.
De groeten,
Aurectar
 
Back
Top