Gisteravond was het dus zover, de P80 wordt eens echt onderhanden genomen.
Gelukkig dat ik de P80 al op zondag aan MArtin had gegeven want het verkeer was een ramp, heb 2,5 uur gedaan over maar 130 km, kwam dus pas om 8 uur aan ipv de 7 uur die we afgesproken hadden.
Maar omdat Martin zonmdag de turbine al in zijn handen heeft gekregen was het grootste werk al gedaan.
Alleen het voorlager vervangen, 1 O-ring verwijderd (de ander was trouwens ook gescheurd) en de voorspanning verlaagd.
Dat laatste is echt een must, zowiezo was de voorspanning veelste hoog, Jetcat heeft dit blijkbaar vanuit de fabiek zo gedaan maar is wel erg hoog.
Martin schat zo rond de 6,5 kilo en dat wil ik wel geloven, hij probeerde het met zijn 4kg weegschaal wat dus niet werkte.
Ikzelf had het al eens met een 5 kg weegschaal getest en die liep ook de schaal uit voordat er maar iets bewoog :roll:
De voorspanning is nu verlaagd naar 3kilo en is nu perfect.
Martin had de as en turbinewielen al zondag of maandag gebalanceerd en voordat ik kwam de motor weer in elkaar gezet.
Nu zat er nog een kleine onbalans in en dat heeft ie even laten zien hoe hij dat doet wegwerken (kan ik dat volgende keer zelf ook doen

).
Toen motor helemaal in elkaar, bakkie koffie, en de motor vastgeschroefd op de workmate.
Alle electronica eraan, peut erin en dan moest het maar eens gebeuren.
1e run starte de motor gelijk, temp. zag er goed uit en de lagers klonken goed, max 60.000 gedraaid en even voelen op onbalans welek natuurlijk er niet was.
Afzetten en even kijken, voelen etc.
Helemaal top.
2de startpoging wilde de motor niet onsteken, maar een kombinatie van een lage akkuspanning (m`n akku wordt slecht had maar 7,7V) en een gleoidraad die er iets verder uit mag steken was hier de oorzaak van.
Na dit verholpen te hebben starte de motor weer perfect op, nu een run naar 80.000rpm en alles bleef mooi, nog steeds geen onbalans en het voorste lager houd zich goed.
alles af en run 3.
Run 3 zelfde verhaal, geen enkele onbalans, toen even maximaal toeen gedraaid, toerental bleef hangen op 118.300rpm met een EGT van 660 graden.
Zo da`s koeler dan dat ie gelopen heeft bij meer toeren.
Alles weer af en weer alles voelen bekijken, etc.
Even de tank weer gevuld met kero en nog een keer starten.
4de (en laatste) start weer perfect, nu een tijdje op vol vermogen gedraaid en wisselnd gas.
Max. toeren is nu zo`n 118.300 met een EGT van 660/650gr.
Een heel stukje koeler dan dat ie gelopen heeft want hij draaide op 118000 vaak tegen de 690/700 aan, dus helemaal goed.
Martin (en ik ook) waren dik tevreden, alles werkt perfect en ook het JM lager werkt momenteel goed.
Nu kijken hoe dit lager zich houdt, ik ga alles goed in de gaten houden (kan mooi in m`n Turbinelogboek ;-) ) en elke verandering noteren/melden.
Ik weet nu hoe de motor loopt op de bank en zo zou die ook moeten blijven lopen in de kist.
Komende dagen (weeken ;-) ) alles weer terug in de kist monteren, nog eens proefdraaien en dan gaat het weer los voor hopenloijk dit hele seizoen

(en zo niet dan gaan we aan het sleutelen ;-) ).
Martin Hartstikke Bedankt voor je tijd, inzet, enthousiasme, kennis, informatie, koffie en gastvrijheid.
Ik kom je hier en daar zeker wel weer eens tegen
