Bouwverslag 1:200 Bismarck

Ja, en dan kan ie nog net voor de vakantie eindelijk in de G4 en de plamuur.
En dan daarna komt het messing. Vergt een heeeel andere manier van werken dan met het hout.
 
zie hier de boot is dicht
full


hier ziet men dat de boeg is mooi geschuurt
full


hier zie dat de gatjes er zijn voor de schroeven en roeren
full


hier ben ik zelf met mijn boot
full
Hoi allemaal,

Ik volg dit forum al een tijdje, maar ik reageer niet zo vaak.
Maar wat ik me al een tijdje afvraag is hoe hebben jullie de positie kunnen bepalen van de roer en schroefas gaten. Volegens mij ben ik dat onderwerp nog niet tegen gekomen.

gr Jimmy
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gaten

Helboy,

De gaten voor de roeren (ø3mm) van het statisch model moesten naast het hulpschotje geboord worden in dezelfde hoek als de zijkanten van dat schot. Dat stond in de gebruiksaanwijzing ergens na het aanbrenegen van de 1e beplanking.
Bij een statisch model zitten er geen gaten voor de schroefassen, die worden er tegenaan geplakt. Voor de RC schroeven zullen per gekozen aandrijving de gaten verschillen denk ik. Twee of drie schroeven, plaats motoren, enz. enz.
 
Laatst bewerkt:
Zo mensen,

ik zie dat jullie niet stil gezeten hebben afgelopen 3 maanden. Ik heb nog aardig wat inhaal werk te doen!! Moet straks met 26 gaan beginnen. Zag dat bij mij dat het onderdeel bijgeleverd in deel 37 ook gebroken was maar dat is wel weer te lijmen als ik dat zo zie.

Succes met bouwen, groeten
 
G4

Skip,

G4 is een polyurethaan hars van Voss Chemie en wordt op de Bismarck gebruikt als een poriënvullende waterdichte laag, waardoor het hout niet meer gaat werken en geen vocht meer op kan nemen. Je smeert het op de 2e belanking en daarna kun je plamuur erop doen. Heb hier ook gelezen dat er mensen zijn die de G4 ook aan de binnenkant van de romp smeren.
 
Skip,

G4 is een polyurethaan hars van Voss Chemie en wordt op de Bismarck gebruikt als een poriënvullende waterdichte laag, waardoor het hout niet meer gaat werken en geen vocht meer op kan nemen. Je smeert het op de 2e belanking en daarna kun je plamuur erop doen. Heb hier ook gelezen dat er mensen zijn die de G4 ook aan de binnenkant van de romp smeren.


Tank you.:worship:

Skip.
 
Hoi allemaal,

Ik volg dit forum al een tijdje, maar ik reageer niet zo vaak.
Maar wat ik me al een tijdje afvraag is hoe hebben jullie de positie kunnen bepalen van de roer en schroefas gaten. Volegens mij ben ik dat onderwerp nog niet tegen gekomen.

gr Jimmy

Wel Jimmy k'zal je vertellen hoe ik aan die info kom :p ik lees veel de duitse site Die Bismarck en daarvan weet ik wat waar en hoe komt te staan ;) maar je moet wel duist kunnen lezen zoals ik kan ben een kind van een beroepsmilitair die in duitsland was gestationneerd en van daar lees schrijf ,spreek en versta ik heel goed duits voor mij nu een klein voordeel :mrgreen: verder groetje,ikzelf ben nu bezig met het dek dicht te maken en foto's zullen even moeten wachten tot het dek af is :worship:
 
zoals gezegd heb ik eerst heel de rechterkant afgemaakt en doe ik dan de linkerkant, vond ik fijner werken. De slingerkiel zit nog niet vastgelijmd maar zit klemvast in de opening. ik heb het dek verzonken in de beplanking en moest daarom het dek rondom 1.5 tot 2mm afslijpen. de schroeven zullen uiteindelijk vervangen worden door magneten zodat het dek geen lelijke schroefgaten heeft.

het model ziet er hier redelijk bobbelig uit maar dit is in werkelijk minder erg dan hier lijkt, de lichtval is wat ongelukkig....

dsc01771m.jpg


dsc01772u.jpg


dsc01773t.jpg


dsc01774c.jpg


ik heb ondertussen ook al wat onderdelen besteld om de romp af te maken, welteverstaan 'wenkbrauwen' voor op de patrijspoorten, traptreden, en die zwenkdingen ( weet de officiële naam niet) die de schroeven beschermen wanneer het schip aangemeerd ligt. levertijd is 8-10 weken, precies op tijd voor deel 47. in deel 47 zit het laatste messing wat benodigd is voor de romp. daar zitten ook luikjes in die volgens de normale bouwmethode pas rond deel 105 gemonteerd worden, wat nergens op slaat want deze delen kunnen makkelijk al bij deel 47 gemonteerd worden...

vandaag is trouwens het laatste deel in duitsland verschenen. bestaat uit 12 pagina's ( 24 bladzijden) en 108 bouwstappen :shock:
 
en inmiddels staat het laatste deel online:
Die Bismarck

nondeju, wat een prachtmodel!
op die site staat helaas 1 fout, één van de pagina's is nog van deel 139, waarschijnlijk wordt op de ontbrekende pagina getoond hoe de ankerketting gemonteerd dient te worden...

ook heb ik twee slordigheidsfoutjes in het tijdschrift ontdekt, maar de oplettende modelbouwer doet die eigenlijk vanzelf wel goed...

ik doel dan op het laddertje in stap 37 wat met rechtopstaande treden wordt vastgelijmd, op de kabeltrommels waarvan er één zo wordt vastgelijmd dat ie een trap in de weg zit...

verder een lust voor het oog en ik kan niet wachten tot het zover is, nog maar 101 weken....
 
101 weken = bijna 2 jaar

Ja, zij wel he, wij hebben nog twee jaar te gaan. Heb elke keer met belangstelling het uitkomen van de delen op die Duitse site gevolgd en inderdaad het is een perfect model, mits nauwkeurig gebouwd. Maar dat geldt voor alle modellen, hoe simpel ook. Ik snap nog steeds niet waarom mensen zo'n detailrijk schip als varend model willen gebruiken. Gewoon in de huiskamer is het al kwetsbaar.
 
Wel Jimmy k'zal je vertellen hoe ik aan die info kom :p ik lees veel de duitse site Die Bismarck en daarvan weet ik wat waar en hoe komt te staan ;) maar je moet wel duist kunnen lezen zoals ik kan ben een kind van een beroepsmilitair die in duitsland was gestationneerd en van daar lees schrijf ,spreek en versta ik heel goed duits voor mij nu een klein voordeel :mrgreen: verder groetje,ikzelf ben nu bezig met het dek dicht te maken en foto's zullen even moeten wachten tot het dek af is :worship:

Bedankt voor de reactie.
Ik ben er nog niet veel mee opgeschoten.
Dan ga ik ook maar eens kijken op de duitse sites ondanks dat me duits slecht is, dus ik hoop dat ze dan niet al te technisch typen hahahah:D
 
hallo leo

waarom varen met zo een model
wel omdat het juist de uitdaging is om zo een model te laten varen
een stevige kist om het in te transporteren is geen luxe en er rekening mee houden dat je elke keer stukken gaat hebben

groetjes raf
 
Frustrerend

Maar Raf, dat is toch frusterend. Heb je net 2 en een half jaar aan een pracht boot gewerkt. Ga je een keer varen een ben je gelijk al een deel van je messing frutsels kwijt. Of zal het zo'n vaart niet lopen?
 
hallo leo

zo een vaart loopt het niet
wat fragiel is aan de boot en je kan beschadigen zijn
de trapjes die langs de romp omlaag hangen
de reddings boten met de davids
dan die ronde palen langs de romp om drenkelingen terug op te vissen en of torpedo netten aan op te hangen
de boeg als je telaat stopt
en vooral de gespannen antennes zien vreselijk af bij het transport
die dwars stukjes wegen niet veel maar als je rijd snokken die toch aan de antennes en dan durven die na verloop van tijd breken

dus nee geen frustraties bij een boven water boot
bij een duikboot is het nog erger daar moet alles echt goed vast zitten want dat ben je door de water druk tijdens het varen zo kwijt

groetjes raf
 
Hallo allemaal. Ik ben Peter, heb me net geregistreerd en ben net als jullie bezig met het Bismarck model. Toen ik er aan begon heb ik in het rond gezocht op internet naar documentatie over de Bismarck. Daarbij vondt ik een boek getiteld "Anatomy of the ship - The Battleship Bismarck" door Jack Brower. Dit is een boek met 160 paginas met enkel maar schemas, dwarsdoorsnedes en tekeningen van het schip. Een soort blauwdruk van het hele schip. dek voor dek en van voor naar achter. Het is misschien iets om bij de hand te hebben. Als je goed zoekt, zij er ook pdf's van te vinden. Verder kwam ik hier terecht omdat ik zocht naar oplossingen voor mijn voordek wat niet goed aansluit en een beetje schuin omhoog loopt. Inmidels begrijp ik dat speling en modelbouw hand in hand gaan en dat het gewoon een kwestie van afvlakken is.

Tot tikkens maar weer :)
 
Laatst bewerkt:
gelukkig valt het op de bismarck mee met het fragiel zijn van de reddingsboten. de boten zitten op stevige steunen vast en zweven niet over de rand van het schip heen. het enige wat kapot gaan bij varen zijn inderdaad de trapjes en die sleepbalken. ook het anker helemaal voor op de boeg lijkt me wat fragiel, maar daar zou niets bij in de buurt moeten kunnen komen. hoe het zit met alle spandraden op het model zou ik niet weten, op mijn titanic zit alles na 3 jaar nog steeds vast, en die stof ik regelmatig af waarbij ik die draden niet ontzie...

gewoon een kwestie van alles goed vastzetten en rustig varen met weinig golfslag op het water en alles komt goed.:cool:
 
en inmiddels staat het laatste deel online:
Die Bismarck

nondeju, wat een prachtmodel!
op die site staat helaas 1 fout, één van de pagina's is nog van deel 139, waarschijnlijk wordt op de ontbrekende pagina getoond hoe de ankerketting gemonteerd dient te worden...

ook heb ik twee slordigheidsfoutjes in het tijdschrift ontdekt, maar de oplettende modelbouwer doet die eigenlijk vanzelf wel goed...

ik doel dan op het laddertje in stap 37 wat met rechtopstaande treden wordt vastgelijmd, op de kabeltrommels waarvan er één zo wordt vastgelijmd dat ie een trap in de weg zit...

verder een lust voor het oog en ik kan niet wachten tot het zover is, nog maar 101 weken....
nou hun zijn daar klaar,nog 2 (leuke) jaartjes volhouden :-D.....
 
Back
Top