Bouwverslag 1:200 Bismarck

Hallo Bismarckbouwers,
Goede tip Danny, het later plaatsen van de slingerkiel, zodat je er later makkelijk bij kan met schuren! Nu nog een vraag aan de ervaren bouwers, na de eerste laag beplanking heb ik hem mooi strak gekregen met veel schuren en plamuren, bij de tweede laag beplanking moet ik weer behoorlijk schuren en plamuren om hem strak te krijgen, is dit normaal?

hallo

@kois

ja dat is normaal
maar door dat je twee lagen hout hebt krijg je eigenlijk duoplex in plaats van triplex
en zo krijg je een veel steviger romp dan dat je dikke latjes zou hebben gebruikt en minder spleten
met dikke latjes zou je eigenlijk de latjes aan de zijkanten enorm moeten hebben afschuinen om ze tegen elkaar te krijgen en ook het plooien zou heel moeilijk zijn gegaan
billing boats doet net hetzelfde met de oude zeilschepen
de tweede laag laat zich dan beter aanbrengen daar ze reeds steun heeft op de eerste laag
de eerste laag had je eigenlijk alleen moeten schuren tot alles mooi vlak was plamuren heeft geen invloed op de tweede beplanking maar is nutteloos geweest
de buiten huid moet glad zijn want dat is de kant die je gaat zien als hij klaar is

groetjes raf

hallo

die van mij zijn gewoon tegen de romp aan gelijmt
welke lijm ????? maar als ik ze er nu zou moeten opzetten gebruikte ik endfest 300 van UHU
als je ze wil vast zetten langs binnen uit zou ik gaan voor messing of inox parker schroeven
en zeker een rondelletje aan de binnen kant onder de schroef leggen om de krachten die er op komen over een groter oppervlak te verdelen
tijdens het varen ga je er geen probleem mee hebben want als je iets raakt is het juist in de lengte richting en daar zijn ze het stevigst
maar als je ze op de staander gaat plaatsten als ze dan de voet raken en je hebt het niet gezien dat staat heel het gewicht van de boot juist op de zwakste plaats op de kielen
een steun maken die genoeg plaats laat zodat het haast niet kan voorkomen om de boot er verkeert op te zetten wil helpen

groetjes raf

Schroefas gaten in de eerste beplanking

Beste allemaal,

Ben reeds met de tweede beplanking begonnen,maar kom tot mijn stomme verbazing tot de ontdekking, dat ik vergeten ben de gaten voor de schroefassen in de eerste beplanking te maken.Mijn boot wordt een showmodel,de bovendekken heb ik vast gemaakt met contactlijm,dus die krijg je nooit meer los,om er van de binnenkant bij te komen.Er is volgens mij maar een oplossing voor dit probleem,en dat zou wezen latjes tellen vanaf de boordwand.In de afl. 14-15-16 kan je onveer zien waar ze zitten,of is er misschien iemand die een ander idee heeft,zo ja,dan wacht ik dat met spanning af.

Groetjes,

Skip67

Bismarck

Hallo ik ben albert en ben hier nieuw , ben ook begonnen aan de bismarck hier in gent zitten wij maar aan deel 15 , maar ik hoor van dat jullie al veel verder zitten hoeveelste deel dan wel.
Raf bedankt voor je info.

Gaatjes

Alberts1,

Onder ons zijn ook Belgen en die zijn even ver als jij. Wij Ollanders lopen gewoon een aantal afleveringen voor (bij 37 zijn wij nu), maar dat geeft niks. Is misschien wel een voordeel voor jullie. Kunnen wij eventuele problemen van te voren aankondigen.

Skip,

Ik zou een foto kunnen maken van waar de gaatjes bij mij zitten. Ik maak ook een showmodel. Hierbij zitten de gaatjes precies naast het hulpschotje met de schuine zijkanten. Die schuinte geeft de hoek aan waaronder de roeren komen te staan. Ze staan schuin naar buiten toe en niet zuiver vertikaal. Ook in de 2 beplanking moeten die gaatjes doorlopen, zodat je de roeren van buiten af met hun as tegen de zijkanten van het hulpschotje kunt lijmen.

O, het gaat om de schroefassen, sorry. De schroefassen lopen bij het showmodel niet naar binnen. Daar hebben ze niks te zoeken, want er zijn geen motoren. De schroeven worden met hun assen gewoon tegen de bodem gelijmd en de middelste tegen het kunstof deel.

Laatst bewerkt:
Alberts1,

Onder ons zijn ook Belgen en die zijn even ver als jij. Wij Ollanders lopen gewoon een aantal afleveringen voor (bij 37 zijn wij nu), maar dat geeft niks. Is misschien wel een voordeel voor jullie. Kunnen wij eventuele problemen van te voren aankondigen.

Skip,

Ik zou een foto kunnen maken van waar de gaatjes bij mij zitten. Ik maak ook een showmodel. Hierbij zitten de gaatjes precies naast het hulpschotje met de schuine zijkanten. Die schuinte geeft de hoek aan waaronder de roeren komen te staan. Ze staan schuin naar buiten toe en niet zuiver vertikaal. Ook in de 2 beplanking moeten die gaatjes doorlopen, zodat je de roeren van buiten af met hun as tegen de zijkanten van het hulpschotje kunt lijmen.

O, het gaat om de schroefassen, sorry. De schroefassen lopen bij het showmodel niet naar binnen. Daar hebben ze niks te zoeken, want er zijn geen motoren. De schroeven worden met hun assen gewoon tegen de bodem gelijmd en de middelste tegen het kunstof deel.

LeoS,

Bedankt voor het antwoord,dan ga ik verder met de tweede laag latjes.

Skip67.

deel bismarck

@ aan alle
Ik heb voor zachte prijs (50% ) te koop deel 22-23-24-25 tevens nog een paar stabels latjes voor eerste en voor tweede laag van de bismarck omdat ik daar voor watervast triplex heb gebruikt.

mvg
Gerard

Ik denk dat ze bij Hachette een beetje van slag zijn, ik kreeg vandaag deel 22 t/m 25
toegezonden.
Ik heb ook weer 5 nieuwe foto's in mijn album gezet.

Camopaint

hallo

de info komt van deze site
The Bismarck
dus wie er nu gelijk heeft doet niet ter zaken maar als deze info klopt dan is bismarck ten onder gegaan MET het hakenkruis op zijn dekken

groetjes raf

Enige punt wat ik hier op zou hebben is dat ze de verkeerde kant op gaan. De hakenkruizen die ze in WWII gebruikte draaide met de klok mee.

Of is de foto gespiegeld?

Nee hoor, het hakenkruis staat juist weergegeven. Je kunt dat altijd eenvoudig herkennen doordat de twee lijnen die het kruis vormen elk een soort S weergeven.

klopt maar...

Dat klopt maar de foto die gelinkt staat draait ie namenlijk tegen de klok in vandaar.

Maar ok...Heb mij pas eigenlijk gisteravond pas aangemeld terwijl ik al een tijd bezig ben met het bouwen van.

Dankzij een productiefout van Hachetti loop ik al ongeveer 2 a 3 maanden te wachten op deel 22 t/m 25. Ik loop dus al aardig vast.

Heb het een tijd uit kunnen zingen dankzij een verhuizing maar ben alweer aardig ingelopen. Na een aantal keer bellen heb ik te horen gekregen dat ik alles, hopenlijk voor Hemelvaart, binnen zou hebben. Niet dus dus ik gok op maandag.

Dit is het eerste model dat ik van iets maak en ik moet zeggen dat ookal zat het soms tegen, verkeerde lijm enzo, ik het zeer leuk vind om te doen.

Van mij mogen ze wel vaker komen met zulk soort modellen.

delen ontvangen

Enne wij?
Krijgen wij volgende week weer spullen?

2 juni krijgen wij weer de delen 38-39-40-41 maar steld niet veel voor in drie delen zitten alleen maar latjes en in het andere deel de tweede slinger kiel.
Maar bij de delen 42t/m 45 die we op 30 juni krijgen wordt het pas leuk want daar zitten veel plastiek delen bij en kunnen we de romp eindelijk eens af maken

Back