strafbaar of niet?

Status
Niet open voor verdere reacties.
hallo ik heb een belt cp v2 ELECTRO helicopter,

en hier vlieg ik [URL="
- belt cp v2[/URL]
zoals je ziet lekker midden in dorp vanaf mijn dakterras :D

nou weet ik dat ik nergens met brandstof modellen mag vliegen behalve op een club of aangewezen stuk land maar wat zijn de regels voor zo'n electro heli eigenlijk? moet ik met zo'n kleine electro ook altijd bij een club vliegen of mag je met zo'n ding wel gewoon overal vliegen..

of mag je boven eigen terrein zowiezo wel vliegen zolang je maar geen geluidsoverlast veroorzaakt?? (tis tenslotte mijn dakterras)

groet
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je mag met je electroheli overal vliegen zolang je maar geen mensen in gevaar brengt. Dus niet in een parkje tussen de mensen door vliegen:D
 
Als je brokken maakt en je gaat door een glasdak kan je wel eens een groot probleem hebben .

Geloof niet dat je WA daar op in trapt .

Mvg Johan
 
hallo ik heb een belt cp v2 ELECTRO helicopter,

en hier vlieg ik [URL="
- belt cp v2[/URL]
zoals je ziet lekker midden in dorp vanaf mijn dakterras :D

nou weet ik dat ik nergens met brandstof modellen mag vliegen behalve op een club of aangewezen stuk land maar wat zijn de regels voor zo'n electro heli eigenlijk? moet ik met zo'n kleine electro ook altijd bij een club vliegen of mag je met zo'n ding wel gewoon overal vliegen..

of mag je boven eigen terrein zowiezo wel vliegen zolang je maar geen geluidsoverlast veroorzaakt?? (tis tenslotte mijn dakterras)

groet

Hoi


Ik vind dit zeer onverantwoord.
als je heli onbestuurbaar word en lager op de straat tussen mensen terecht komt wil je niet weten wat ewr gebeurd.

dus gewoon bij een club gaan


groete hans
 
Laatst bewerkt door een moderator:
of mag je boven eigen terrein zowiezo wel vliegen zolang je maar geen geluidsoverlast veroorzaakt?? (tis tenslotte mijn dakterras)

groet

Ja maar gevaarzetting waar schade uit ontstaat maakt jouw schadeplichtig, boven of in de buurt van mensen vliegen met een 450 size is gevaarzetting.
Zeg niet dat je dat hier doet kan ik niet beoordelen of zien.
Dus trek je eigen conclusie's.
 
Voor zover ik weet mag je tot 500 gram vliegen waar je wil (VEILIG)...en is het niet nodig om het op een club te doen..

Dat het onverstandig is doet hier niet terzake, dat is de vraag niet..Daar zal hij zelf het antwoord ook wel op weten.

--== Freddy ==--
 
Zoek maar eens op dit forum op wildvliegen....
Dan zul je zien in wat voor potentieel wespennest je je gestoken hebt met deze vraag;)
Een van de belangrijkste zaken is het controleren of je WA verzekering RC vliegtuigen & helikopters dekt. Bij mij was dat standaard tot ik geloof 25KG gedekt.
Daar naast is het natuurlijk altijd aan jou om de anderen tegen de gevaren van je heli te beschermen.

Ik vlieg zelf ook altijd "wild" en heb al diverse malen mijn heli gecrashed om mensen te beschermen.
Voorbeeld: Een groepje tieners staat op het veld te kijken naar mijn vlieg oefeningen en ondertussen ook andere dingen te doen. Ik heb van te voren even met ze gesproken over de gevaren etc en met ze afgesproken dat ze achter mij blijven. Dit gaat goed totdat er een nieuw iemand komt met een bal. Binnen 30 sec rolt de bal onder mjin heli door en rennen er twee jongens achteraan om nog geen 10 cm langs de rotor van de heli. 35 seconden nadat ik de eerste geluiden van een voetbal hoorde had ik mijn heli op de grond staan maar dat was eigenlijk al te laat.

Groeten, Wilbert.
 
Zoek maar eens op dit forum op wildvliegen....
Dan zul je zien in wat voor potentieel wespennest je je gestoken hebt met deze vraag;)
Een van de belangrijkste zaken is het controleren of je WA verzekering RC vliegtuigen & helikopters dekt. Bij mij was dat standaard tot ik geloof 25KG gedekt.
Daar naast is het natuurlijk altijd aan jou om de anderen tegen de gevaren van je heli te beschermen.

Ik vlieg zelf ook altijd "wild" en heb al diverse malen mijn heli gecrashed om mensen te beschermen.
Voorbeeld: Een groepje tieners staat op het veld te kijken naar mijn vlieg oefeningen en ondertussen ook andere dingen te doen. Ik heb van te voren even met ze gesproken over de gevaren etc en met ze afgesproken dat ze achter mij blijven. Dit gaat goed totdat er een nieuw iemand komt met een bal. Binnen 30 sec rolt de bal onder mjin heli door en rennen er twee jongens achteraan om nog geen 10 cm langs de rotor van de heli. 35 seconden nadat ik de eerste geluiden van een voetbal hoorde had ik mijn heli op de grond staan maar dat was eigenlijk al te laat.

Groeten, Wilbert.



Hoi wildvliegen is nu de tijd taboe, veel verzekeringen dekken de schade die je maak niet meer als je niet in het bezit bent van een brevet en op een club vliegt.
De reden hiervoor is dat er te veel ongelukken gebeurd zijn in het verleden.

kijk als je je heli moet laten crashen of laten landen om te voorkomen dat je mensen aanvliegt is het al niet goed. wel eens rotorbladen zien vliegen als hij de grond ingaat???




groete Hans
 
ja! ik neem de camera mee.. leuk voor The funniest home-videos ;)

een verzekering mag niet eens vragen of je in het bezit bent van een brevet. en lid zijn van een club is ook niet verplicht door de wet, maar het kan zijn dat je polis er wel om vraagt.
volgens de wet mag je met ELK vliegtuig (tot 25kg (of soms zelfs maar 20kg volgens je polis)) overal vliegen waar je maar wilt, mits 500m buiten de bebouwde kom en met toestemming van de grondeigenaar. soms is toestemming van de gemeente ook verplicht, denk maar aan geluidsoverlast ofzo.

dit is wat ik weet (misschien weet ik nog iets meer, maar dat schiet me zo even niet te binnen)

aanvullingen zijn welkom, maar een brevet is so wie so geen vereiste volgens de wet (en club ook niet, maar dat staat hierboven al ;))
 
Hoi

Ik vind dit zeer onverantwoord.
als je heli onbestuurbaar word en lager op de straat tussen mensen terecht komt wil je niet weten wat ewr gebeurd.

dus gewoon bij een club gaan


groete hans

Ja maar gevaarzetting waar schade uit ontstaat maakt jouw schadeplichtig, boven of in de buurt van mensen vliegen met een 450 size is gevaarzetting.
Zeg niet dat je dat hier doet kan ik niet beoordelen of zien.
Dus trek je eigen conclusie's.

waar ik opstijg is mijn dak +- 6 bij 20 m als ik dan vooruit vlieg kan ik nog linksaf boven een winkel vliegen dat is +- 30 bij 80 m

ook zit ik nog in het begin van het leerproces dus t is veel hoveren en voorzichtig een beetje draaien en wat rond klooien af en toe, eigenlijk bijna altijd boven eigen dakterras.

dus dat lijkt me niet zo gevaarlijk,

en die 7 min vliegtijd zal ook wel geen geluidsoverlast zijn 1 a 2 keer per dag

en de club is om de hoek, maar daar word alleen zondags gevlogen, en met bijna altijd vlagerige wind op een open veld met zo'n klein helitje is ook niet echt genieten, telkens drops van 5 m als de wind wegvalt of dan stijgt ie weer 10 m, doe me dan maar lekker windstil in het centrum :D


Dat het onverstandig is doet hier niet terzake, dat is de vraag niet..Daar zal hij zelf het antwoord ook wel op weten.

--== Freddy ==--

nou nou zoveel geweld is het nou ook weer niet ;) ik heb de 1e keer noodgedwongen de rotorbladen die volgas draaiden door de idle switch vast in mijn arm tot stilstand laten komen omdat ik het landingsgestel wou pakken :mrgreen: de eerste 10 min lijkt je arm op 3 plaatsen gebroken maar dat valt na een paar uurtjes ook wel weer mee..

3 dikke vette littekens alsof een tijger me met zijn klauw in mijn arm heeft gepakt, achja weer een mooi verhaal :D

en als je ervan uitgaat dat er misschien wat mis kan gaan dan kun je beter helemaal niks meer doen, skydiven is ook gevaarlijk, maar wel uberleip

vliegen ook, zo vaak mogelijk

@ wingman gehehe het is pal naast de kerk gehehehe

en ik kan er toch gewoon ff me verzekering op aanpassen, ga morgen ff bellen om te informeren.

groet

gaha
 
Laatst bewerkt:
Daar valt dus geen eer meer aan te behalen.
Je bent dus bereid willens en wetens anderen in gevaar te brengen met je heli. Rotorbladen tegen je arm of in je oog.....er is een verschil.

Erg jammer, maar helaas
 
waar ik opstijg is mijn dak +- 6 bij 20 m als ik dan vooruit vlieg kan ik nog linksaf boven een winkel vliegen dat is +- 30 bij 80 m

ook zit ik nog in het begin van het leerproces dus t is veel hoveren en voorzichtig een beetje draaien en wat rond klooien af en toe, eigenlijk bijna altijd boven eigen dakterras.

dus dat lijkt me niet zo gevaarlijk,

Met alle respect, wie zegt dat het een stuurfout van jou is wat ervoor zorgt dat het misgaat? Storing kan net zo goed ernstige gevolgen hebben.
 
als je de situatie eens goed zou bekijken en je dan nog eens afvraagt of het gevaarlijk is zul je zien dat er niks mis kan gaan,

hij valt altijd wel op 1 of ander dak, ik vlieg nooit boven mensen, of op verzoek met de camera de hele buurt vind em geweldig :D

alleen als hij onbestuurbaar volgas zou wegvliegen zou hij misschien wel ergens schade aan kunnen richten ja, 100 m verderop

maar daar gaat toch niemand van uit,

als het echt noodzakelijk is plof je hem toch zo tegen de grond (dak),

dat kun jij toch niet vanachter je laptoppie beoordelen..

groet
 
Van storing gaat ook niemand altijd uit, maar dat is ook iets wat je niet kan uitsluiten. Probeer er dus altijd rekening mee te houden.
 
Lees allereerst dit even voordat je post, zodat het op de juiste plaats staat:
http://www.modelbouwforum.nl/threads/heliforum-sitemap.70587
Ik verplaats dit draadje dus naar de pilot's mess.


Verder vraag je naar mijn mening naar de bekende weg....
Vanaf jouw manier van oefenen kan het altijd veiliger en beter.
Strak en mooi vliegen, en de heli volledig onder controlle hebben vanaf een mooi gemaaid veld ziet er toch echt stukken mooier uit vind ik :)

Eric
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je vraag gaat enkel over of je mag vliegen boven eigen terrein, ok, daar heb je diverse antwoorden op gekregen maar verder sta je niet echt open voor kritiek/suggesties over veiligheid, lijkt me dat je het onderwerp toch onderschat.

ook zit ik nog in het begin van het leerproces dus t is veel hoveren en voorzichtig een beetje draaien en wat rond klooien af en toe, eigenlijk bijna altijd boven eigen dakterras.

dus dat lijkt me niet zo gevaarlijk

alleen als hij onbestuurbaar volgas zou wegvliegen zou hij misschien wel ergens schade aan kunnen richten ja, 100 m verderop

maar daar gaat toch niemand van uit

Zeker als beginner is het erg moeilijk goed te anticiperen op situaties die onverwacht en onvertrouwd voor je zijn.

Gr, Roy
 
neem effe een kijkje hier, KNVvL Modelvliegsport - Downloads en dan de regeling modelvliegen.
Lees dan ook heel goed artikel 5,3 en 5,4 van de luchtvaartwet. Artikel 5,7 van de luchvaartwet is ook een heel goede om eens door te nemen, en als je dan toch bezig bent neem ook het alcohol beleid van de luchtvaartwet door...............

Als je dat allemaal hebt doorgenomen weet je dat je daar niet mag vliegen, en ja een model heli valt ook onder de luchvaartwet. Zelfs die kleine prulletjes van silverlit en alle andere op afstand bestuurbare vliegende speelgoed dingen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top