Extreem offroad luchtfilter

Verdiep je eens in de echte wereld van de racerij en je zult zien dat K&N niet de enoge naam is en je zult ook zien dat er genoeg andere merken zijn die voor allerlij toepassingen foamfilters leveren.
En dan.... je zult ook zien dat het (gedeeltelijk) reviseren van een motorblok na iedere race vrij normaal is, daarom zie je bij sommige auto's ook alleen maar open kelken.

Dus ja, als je denkt beter en sneller te kunnen rijden met een filter die er "cool" uit ziet en naast meer lucht ook meer vuil door laat moet je ook sneller je motoren reviseren/vervangen.

citaat van pkracing:
K&N luchtfilters zijn de perfecte filters om je motor te beschermen tegen schade door binnenkomend zand en vuil. De gemiddelde nitro motor maakt zo'n 30.000 toeren, en 30.000 toeren maal 1 korreltje zand geeft veel schade aan je zuiger en cilinderwand. Een K&N filter beschermt je motor veel beter dan de standaard schuimrubberjes, die vaak scheef gaan zitten, en al gauw kieren of scheuren vertonen. Bovendien geeft een K&N filter al gauw 5% meer vermogen. Helaas zijn de prijzen van de filters fors gestegen, maar toch blijft het een goede investering. De meeste nitro motoren kun je niet zomaar voorzien van een K&N filter, het filter is breder dan de standaard filters, en komt dan tegen de cilinder en/of de sproeier houder.
 
nog een citaat:
Tegenwoordig hoor je regelmatig verhalen dat een K&N filter niet goed zou zijn. Dit is echter niet terrecht. Helaas zijn er op het moment immitatie filters te koop, voor een lagere prijs dan de orginele filters, die verkocht worden als zijnde een K&N filter. Dit is echter niet zo.
Bij de immitatie filter komt het vaak voor dat de het beschermende filter materiaal niet goed aansluit op de boven of onder kant van het filter, en/of niet goed aansluit waar het filter materiaal elkaar moet overlappen. Je kijkt dan op diverse plaatsen zo door het filter heen naar buiten, wat wil zeggen dat een zandkorrel ook zo naar binnen kan.
 
Kijk, alleen die laatste regel maakt je vorige uitleg volledig overbodig. Je erkent hier namelijk zelf dat ze inderdaad minder bescherming bieden, zonder hoesje.

Nee, daar begrijp je me verkeerd, ik doe er een hoesje omheen omdat ik anders erg snel al moet wisselen van filter. Waar ik rij is het nogal stoffig, en omdat mijn xut als een speer over de baan gaat, vlieg ik wel eens op een stuk baan waar allemaal stuifzand ligt, dat moet je niet vaak doen want dan verstop je je filter. Vandaar het hoesje.

Mijn filter is van binnen mooi schoon, van buiten niet na een dagje rijden. De mensen hier met een dual stage foam filter moeten zeker 1 keer wisslen van filter vanwege verstopping. Zelfs de binnenste filter is dan zwart van het stof en zand.
 
Nog een bekende citaat: Wij van WC-eend adviseren......

En nu we toch met citaten van PKracing bezig zijn:
"Stationair lopend komt de motor helemaal niet op de normale bedrijfstemperatuur (100 - 120 graden voor recreatie motoren, tot 140 graden voor competitie motoren), en door een motor dus lang stationair te laten lopen, neemt de prestatie van de motor drastisch af"

Als ik al mijn competitiemotoren op 140 graden afstel wordt het voor mij een heel duur seizoen want de bedrijfstemperatuur ligt afhankelijk van weer en uitlaat tussen de 100 en 120 graden.
En helaas staat er nog meer onzin op die site.......

Maar OK, jij zal wel gelijk hebben dus doe wat je niet laten kan.
 
Nog een bekende citaat: Wij van WC-eend adviseren......

En nu we toch met citaten van PKracing bezig zijn:
"Stationair lopend komt de motor helemaal niet op de normale bedrijfstemperatuur (100 - 120 graden voor recreatie motoren, tot 140 graden voor competitie motoren), en door een motor dus lang stationair te laten lopen, neemt de prestatie van de motor drastisch af"

Als ik al mijn competitiemotoren op 140 graden afstel wordt het voor mij een heel duur seizoen want de bedrijfstemperatuur ligt afhankelijk van weer en uitlaat tussen de 100 en 120 graden.
En helaas staat er nog meer onzin op die site.......

Maar OK, jij zal wel gelijk hebben dus doe wat je niet laten kan.

er staat duidelijk tot, dat betekend niet hoger dan.
 
Beste Dennis, je hebt precies moeite met het begrijpen van Roelof zijn punt. Laat ik het eventjes netjes voor je uitleggen; hij trekt de parallel tussen wat Pkracing zegt over de motortemperatuur en wat Pkracing zegt over de K&N's. Hij maakt hiermeer duidelijk dat beide citaten of beweringen volslagen onjuist zijn.
Als jij reclamepraatjes van een winkel wilt geloven, moet je dat natuurlijk zelf weten, maar het getuigt in elk geval niet van veel verstand. (Hoewel ik daarvan al niet overtuigd was als je "dat betekend" met een D schrijft. ;))


En om nog even op Orion1980 terug te komen; je zegt dat je het hoesje gebruikt omdat anders je filter te snel verstopt? ;)
Tja, ik zou eigenlijk al niet meer moeite moeten nemen om daarop te reageren, want het feit dat je filter verstopt als je ermee in het zand gaat rijden, wilt zeggen dat het filter niet goed zijn werk doet.
Ik heb vorige zomer enkel en alleen met mijn Savage in een zandgroeve gereden en heb hierbij op één dag ook maar 1 goed geolied dual stage foamfilter nodig gehad. Hier had ik dus géén extra hoesje voor nodig. ;)
Je zegt dat je dat bij je K&N wel nodig had, omdat het filter anders verstopt geraakt; dat zegt meer dan genoeg...
 
Nou dan reageer ik ook nog maar een keer he...

Zoals ik eerder al zei, K&N is een sport filter, ook wel een OPEN filter genoemd. Ik weet niet of je weet wat een open luchtfilter is? maar je kan het verglijken met rijden ZONDER filter. Oftewel, je hebt free air flow. Maakt dit wat uit? Hell yeah, en niet zo een beetje ook. Je vermogen gaat er merkbaar op vooruit. Helaas is er ook een down side aan dit verhaal, een van de grotere lawaai veroorzakers op motoren is de lucht-intake, een spons/schuim absorbeert veel van het geluid, dus demt beter, nog beter is een INS-box (verplicht in de efra ON-road, toch?). Een open lucht fliter houd het geluid niet tegen. Zie het zo, een BMW maakt niet het geluid dat jij wil, een andere uitlaat er onder bracht eninge verbetering maar je wilt meer, dan druk je er een open luchtfilter op, tadaa daar is je motor geluid.

Maar goed, ik durf zelfs te stellen dat de 5 % vermogen up die pk aanhaalt onder de maat is. Waarom? Ik had hier een HPI k4.6 liggen, met dual stage foam filter, ging lekker, maar ja t was niet toppie, hij had geen mooie top speed ondanks alle mods ed. Toen iemand zijn luchtfilter beschadigd was heb ik de foam filter uitgeleend en verder gegaan op de K&N, poeha.... Ik heb de auto meerdere keren aan de kant gehaald omdat ik dacht dat de luchtfilter er compleet af was, wat een flow, uit nood zelfs een venturi moeten aanbrengen omdat het me een beetje te werd.

Al met al, je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar rijden zonder luchtfilter zou je vermogen zeker ten goede komen, alleen je motor niet, dus daarom ben je noodgedwongen er een filter op te drukken. Kijk het is maar net hoe ver je je motor wil laten gaan.

Ik heb mijn blokje (3.5cc) in ieder geval al zo ver dat ik met mijn zware truggy (een xut) een lichtere (nieuwre) truggy met een OS .30 er makkelijk uitrijd.
Dit komt natuurlijk niet alleen door het filter, maar deze speelt er zeker een rol in.

Terugkomend op het verstoppen van een K&N, omdat de air flow zo groot is zuigt deze meer rommel aan, daarom zit er een hoesje op. Daarbij is het hoesje anti statisch, dus stoot het rommel af.

Als je nu nog twijfeld of zo probeer dit eens:

Blaas eens op een foam filter en doe het zelfde eens bij een K&N filter.
 
Ja. punt blijft gewoon, dat als een K&N bakken los zand tegenkomt, je 99 procent kans heb, dat je de motor weg kan gooien, jij hebt gewoon precies die 1% getroffen, gefeliciteerd.

Kom op man.. je moet ook geen .18 luchtfilter op een .28 zetten, dat kan niet, dat is inderdaad te klein voor de doorlaat... Gebruik voortaan die grote dual stage van HPI zelf is makkelijk schoon te maken, werkt goed, en zit stevig in elkaar.

Vermogen dat omhoog gaat door betere airflow hahahaha, bij de 1:1 motoren werkt dat zo ja, en daar gebruiken ze ook in grote mate K&N, maar heb je zelf wel eens gekeken hoe groot de carburateur doorlaat is bij de schuif? die is laang zo groot niet als je rubberen luchtfilter buis/aansluiting.. dus maakt helemaal niet uit hoe groot je filter is.]


Edit: Amen
 
Ik zal het nog maar een keer herhalen: de K&N filters die voor rc-doeleinden worden gebruikt zijn eigenlijk bedoeld als carterventilatiefilters. Ze zijn dus helemaal niet ontworpen om er lucht door aan te zuigen, maar juist om er gassen doorheen te blazen en dus al helemaal niet om fijn zand/stof te filteren.
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat ze niet werken. Ze werden ooit wel gebruikt voor de micropulling, maar als je na 1 run al een vinger vol stof uit de carburateurkelk kunt vegen, zegt dat wel genoeg.
 
Orion1980; lees nu eens eventjes dit topic door en kijk eens naar de reactie die gepost werden over de K&N's... Je kunt nu toch zelf ook zien dat foamfilters door iedereen verkozen worden boven K&N's? Ik snap niet waarom je er telkens zo omheen blijft lullen. Het is gewoon een feit dat een K&N in beginsel slechter werkt dan een foamfilter. Waarom probeer je niet gewoon eens een foamfiltertje uit, dan zul je zien dat we het enkel goed bedoelen...
Verder ga ik er geen woorden meer aan vuil maken; alle argumenten pro en contra spreken voor zich. :)
 
Ja. punt blijft gewoon, dat als een K&N bakken los zand tegenkomt, je 99 procent kans heb, dat je de motor weg kan gooien, jij hebt gewoon precies die 1% getroffen, gefeliciteerd.

Kom op man.. je moet ook geen .18 luchtfilter op een .28 zetten, dat kan niet, dat is inderdaad te klein voor de doorlaat... Gebruik voortaan die grote dual stage van HPI zelf is makkelijk schoon te maken, werkt goed, en zit stevig in elkaar.

Vermogen dat omhoog gaat door betere airflow hahahaha, bij de 1:1 motoren werkt dat zo ja, en daar gebruiken ze ook in grote mate K&N, maar heb je zelf wel eens gekeken hoe groot de carburateur doorlaat is bij de schuif? die is laang zo groot niet als je rubberen luchtfilter buis/aansluiting.. dus maakt helemaal niet uit hoe groot je filter is.]


Edit: Amen

Ow jee daar komt een expert, 15 jaar oud en weet alles van 1:1 auto's wacht jij nou eerst maar eens tot je daadwerkelijk mag gaan auto rijden voor je begint te brallen over dingen.

Een betere air flow is tegen jou beweren in wel degelijk merkbaar, gaat het omhoog door gebruik van een open luchtfilter.... JA. Daarbij heeft air flow niks te maken met de grote van opeingen maar met de aanzuiging. Als je een beetje moeite had genomen om te lezen had je dit wel gezien. Of geloof je soms dat de lucht uit zich zelf de motor instroomt? Waar het om gaat is dat een foam filter meer lucht tegen houd dan een K&N filter. Basta. Dan kun je nog zo hard amen roepen (op je eigen bericht nogwel), maar wat je zegt slaat echt nergens op.

Edit:

Hoe kom je er eigenlijk bij dat een K&N filter voor .18 motoren is?

Ik zal het nog maar een keer herhalen: de K&N filters die voor rc-doeleinden worden gebruikt zijn eigenlijk bedoeld als carterventilatiefilters.
De mijne niet hoor, zat een mooie gebruiks aanwijzing voor modelbouw bij. En ja die zat in de gesealde verpakking.
 
Laatst bewerkt:
Orion; de jongen mag dan wel 15 zijn, maar hij is tenminste niet zo koppig als jij en kijkt eventjes verder dan zijn neus lang is. Daarbij heeft hij ook gewoonweg gelijk. Air flow heeft véél minder belang op rc-auto's omwille van het feit dat de carb opening zoveel kleiner is. Waarom denk je bijvoorbeeld dat die overgewaarde micro compressors van RB Innovations e.d. niet werken?
Maar je wilt kennelijk je oogkleppen ophouden en mensen met ervaring blijven tegenspreken, terwijl je onze informatie ook als een handige tip kunt bekijken.
 
Orion; de jongen mag dan wel 15 zijn, maar hij is tenminste niet zo koppig als jij en kijkt eventjes verder dan zijn neus lang is. Daarbij heeft hij ook gewoonweg gelijk. Air flow heeft véél minder belang op rc-auto's omwille van het feit dat de carb opening zoveel kleiner is. Waarom denk je bijvoorbeeld dat die overgewaarde micro compressors van RB Innovations e.d. niet werken?
Maar je wilt kennelijk je oogkleppen ophouden en mensen met ervaring blijven tegenspreken, terwijl je onze informatie ook als een handige tip kunt bekijken.

Tu tu tu, je moet niet jezelf de hemel in prijzen he. Wie zegt er wie gelijk heeft he? Jij gaat er maar gelijk klakkeloos van uit dat ik ONGELIJK heb, terwijl je niet eens weet of dat wel zo is. Dus wie heeft hier nou ongelijk?

Je kan moord en brand schreeuwen over dat IEDEREEN dit en dat vind, maar vind je dat zelf nou eigenlijk ook dan? Of praat jij gewoon andere na omdat je eens een korreltje zag liggen in je carb toen je K&N gebruikte?

Voor je mee kan praten over air flow in motoren ga dan eerst even na hoe een motor werkt. Stel je zelf vragen als: waarom zit er een air intake op een carb, waarom gebruik ik een luchtfiter, wat gebeurt er met de lucht in een motor enz enz. Kom dan nog maar eens kijken.

Dat ding waar jij t over hebt is die charger toch? Nog al wiedes dat dat niet werkt. Je motor zuigt zelf lucht aan, dan ga je er toch geen lucht inblazen, dat is een overkill, waar het hier om gaat is de optimalisatie van de bestande airflow.

Als we het hier dan toch met experts te doen hebben, hoe zit het met de werveling van de ingaande fuel dan? Zal ook wel niks uitmaken voor je motor he? Of toch wel?
 
Wil je meer prestaties uit je motor?
Dan moet je in de motor gaan modificeren. Met 1 minuut dremelen haal ik veel meer uit je motor dan jij ooit met een K&N filter denkt te halen.
 
Offtopic of niet, er wordt gepraat over betere prestaties omdat er meer lucht door komt. De prestaties van een 2-takt motor worden vooral bepaalt door de timingen en de daarbij passende uitlaat. Echt, 1 kleine verandering aan je krukas doet veel meer.
 
Offtopic of niet, er wordt gepraat over betere prestaties omdat er meer lucht door komt. De prestaties van een 2-takt motor worden vooral bepaalt door de timingen en de daarbij passende uitlaat. Echt, 1 kleine verandering aan je krukas doet veel meer.

En het gewicht van je zuiger, minder gewicht is meer toeren , en dan he je ook een niet zon zwaar vliegwiel nodig toch???
:evil:
 
Uiteraard spelen die dingen ook een rol maar dan moeten eerst je timingen dusdanig ver opgerekt worden voor meer toeren en koppel voordat het gewicht van de bewegende delen een beperkende factor gaat worden.
 
De mijne niet hoor, zat een mooie gebruiks aanwijzing voor modelbouw bij. En ja die zat in de gesealde verpakking.
Let op, lesje marketing:
Men neme 1 carterventilatiefilter, schrijf daarbij een gebruiksaanwijzing, verpak het opnieuw (ik dacht in een blister, samen met een klein beetje olie, nietwaar?) en verkoop het als een luchtfilter voor modelmotoren. Zo moeilijk is het niet.
Maar goed, doet er niet toe. Feit blijft dat ik en enkele andere micropullers destijds meerdere motoren hebben mogen afschrijven wegens "zandinhalatie" en na het overstappen op schuimfilters dit probleem grotendeels uit de wereld was.
(en, aangezien leeftijd blijkbaar van belang is, dit alles speelde zich af toen jij nog maar net de lagere school verlaten had)
 
Offtopic of niet, er wordt gepraat over betere prestaties omdat er meer lucht door komt. De prestaties van een 2-takt motor worden vooral bepaalt door de timingen en de daarbij passende uitlaat. Echt, 1 kleine verandering aan je krukas doet veel meer.

offtopic: mag je mij eventjes vertellen wat die aanpassing is:p
 
Back
Top