Extreem offroad luchtfilter

Een rc auto is heel anders dan een sneeuwscooter tho.

wide variety of applications including racing vehicles, radio-controlled cars

Regardless of the angle or offset diameter of the air intake, there is probably a K&N Universal air filter for your equipment.

Dusse dit zijn leugens? Het verhaaltje tevens het verhaal dat in mijn gebruiks aanwijzing staat staat er niet voor niks he.....

Wat ik overigens wel kan toegeven is dat de filters die PK verkoopt er niet tussen staan. Want ook daar heb ik er 1 van, die hebben een metale bovenkant en zijn niet opgenomen in de lijst, wellicht zijn dat die ontluchters waar jullie het over hebben?.

Zal vanmiddag na het werk eens foto's maken van de filter die ik uit elkaar heb gehaald zodat weer eens verder kunnen met onze discussie over het materiaal gebruikt. :mrgreen:

Nog even voor ik ga:

afffig2.gif

afffig4.gif

1. Open cell foam usually saturated with oil.
2. Dirt builds on outside and blocks the openings.
3. Higher vacuum pressures distort the cells drawing dirt deeper into the filter.
4. Airflow is reduced as cells become blocked.
5. Turbulent filtered air.

Laatst bewerkt:
Orion1980 word het niet eens tijd dat jij je opgeeft :p
Blijkbaar heeft iedereen zijn mening nu wel getoond en heeft iedereen duidelijk wel een andere mening over een K&N filter of een schuimfilter..

Die schetsen laten ook gewoon netjes zien dat het filterproces niet afhankelijk is van de moleculaire structuur, maar van het ontwerp op zich (materiële structuur), zoals ik voorheen al had aangehaald. Blijkbaar kunnen we het er toch nog over eens zijn dus. :)

Merk bij de schetsen trouwens ook op in welke richting de lucht zich verplaatst. Van binnen naar buiten. ;) Dit onderbouwt dus wat Bart Banaan eerder al zei; het filter is ontworpen voor het filteren van met olie verzadigde lucht die uit het motorblok naar buiten gaat. Niet andersom.

Die schetsen laten ook gewoon netjes zien dat het filterproces niet afhankelijk is van de moleculaire structuur, maar van het ontwerp op zich (materiële structuur), zoals ik voorheen al had aangehaald. Blijkbaar kunnen we het er toch nog over eens zijn dus. :)

Merk bij de schetsen trouwens ook op in welke richting de lucht zich verplaatst. Van binnen naar buiten. ;) Dit onderbouwt dus wat Bart Banaan eerder al zei; het filter is ontworpen voor het filteren van met olie verzadigde lucht die uit het motorblok naar buiten gaat. Niet andersom.

Verder denken dan je neus lang is.

De plaatjes (en als je goed gelezen had, had je dit ook zelf kunnen zien) geven aan hoe de lucht van BUITEN naar BINNEN stroomt, hoe zou je anders vuil binnenin je sponsje kunnen hebben?

Ik snap jou redenering wel, jij ziet t plaatje en denkt meteen heyyyyy die k&n zit andersom, maar dan weet jij dus niet hoe een K&N er aan de binnenkant uitziet. Want aan de binnenkant zit ook gaas. Maar desondanks, doet de beweging buiten-binnen of binnen-buiten er niet toe, de schets geeft mooi weer dat een foam filter niet bevordelijk is voor de airflow. Dat was een van mijn punten.

Nu moeten er nog foto;s komen van het materiaal, zodat je zelf kan zien, dat er geen papier in de filter zit. En dat de mensen van K&N die LUCHTFITERS maken heus wel weten waar ze mee bezig zijn en niet pappier in de ene filter stoppen en katoen in de andere.

Maar, dus als BB wat zegt dan is het waar? Kan deze mens geen fouten maken? Of misschien heeft hij wel 100% gelijk, want zoals ik al zei de filters van PK hebben een metale kop en die kan je niet terug vinden in de K&N lijsten. Maar goed, jij vind de mensen achter K&N dus leugenaars en bedriegers.

Deze discussie is op diverse amerikaanse forea ook al uitgebreid gevoerd. En hey ook in die discussies heb je mensen die praten over eigen bevindingen en kennis en heb je mensen die andere na-praten en / of dingen van horen zeggen hebben.

tijd dat jij je opgeeft

Waarvoor?

En de stelling 'hoe meer luchtweerstand, des te fijner de structuur van het filter' is niet mijn stelling hoor, het is een algemeen aanvaarde fysische regel.

Heeft deze regel niet te maken met een aantal voorwaarden? zoals de dikte/ lengte breete/ soort materiaal gebruikt?

Eveneens, een spons filter absorbeerd en stof filter niet (althans in vele mindere maten). Dus hoe kan die regel hier nu dan precies toegepast worden?

Kort samengevat, als ik blaas op een stuks spons van 2,5 cm dik en op een aantal laagjes stof dikte 2 mm dan zou het dus kunnen zijn dat de spons me meer weerstand geeft, of andersom, of dat ze de zelfde weerstand geven. (op deze mannier pas jij het regeltje namelijk toe)

Lijkt mij dat de lucht veel minder weerstand ondervind bij de 2mm stof omdat de lucht die geblazen word een veel kortere afstand door het mareriaal dat gebruikt word hoeft af te leggen. Maar de laaste keer dat ik op school zat is al een aardige poos geleden dus verbeter me aub, want ik zit gewoon hardop te denken.

Daarbij, een spons is opgebouwd uit allerlij kleine blaasjes, dus de lucht legt nooit de afstand recht af, maar altijd van blaasje naar blaasje. Zoals je op de tekening al kan zien doet dat de luchtstroming al geen goede, maar wat ik zeggen wil, dan word de afstand die lucht aflegd toch al weer alleen maar langer......

Hopenlijk kan je hier een mooi natuurkundig antwoord op geven, ben erg benieuwd namelijk. Zo leer je toch weer wat bij hier op dit forum.

Laatst bewerkt:
Verder denken dan je neus lang is.

De plaatjes (en als je goed gelezen had, had je dit ook zelf kunnen zien) geven aan hoe de lucht van BUITEN naar BINNEN stroomt, hoe zou je anders vuil binnenin je sponsje kunnen hebben?

Ik snap jou redenering wel, jij ziet t plaatje en denkt meteen heyyyyy die k&n zit andersom, maar dan weet jij dus niet hoe een K&N er aan de binnenkant uitziet. Want aan de binnenkant zit ook gaas. Maar desondanks, doet de beweging buiten-binnen of binnen-buiten er niet toe, de schets geeft mooi weer dat een foam filter niet bevordelijk is voor de airflow. Dat was een van mijn punten.

Nu moeten er nog foto;s komen van het materiaal, zodat je zelf kan zien, dat er geen papier in de filter zit. En dat de mensen van K&N die LUCHTFITERS maken heus wel weten waar ze mee bezig zijn en niet pappier in de ene filter stoppen en katoen in de andere.
ik heb nog wel een oude kn filter, moet ik um uitelkaar halen??

Heeft deze regel niet te maken met een aantal voorwaarden? zoals de dikte/ lengte breete/ soort materiaal gebruikt?

Natuurlijk speelt dat mee, dat is zelfs heel belangrijk, maar hoe dikker of langer (lees: groter contactoppervlak) je filtermateriaal wordt, hoe meer luchtweerstand er dan ook zal zijn. ;)

Het verschil in luchtweerstand tussen een dikke spons en een dun stukje filterpapier is trouwens heel logisch en doet geen afbreuk aan die fysische stelling. De materiële structuur is namelijk compleet anders.
Als papier, hypothetisch gezien, in een belletjes-structuur kon worden omgezet (wat in theorie ook wel mogelijk is), zal het gelijke filtereigenschappen hebben als een spons van dezelfde omvang en dichtheid. Dus het is van geen enkel belang van welk materiaal het filter is gemaakt, als het gaat om air flow en luchtweerstand.
Als K&N filters dus minder luchtweerstand ondervinden, ligt dat aan de materiële structuur en niet de moleculaire structuur. Hiermee gaat dan ook gepaard dat de structuur grover is (zie die natuurkundige stelling) en dus makkelijker stof en zand doorlaat.

surgical cotton is absorpsie katoen. Dat wordt gebruikt om het bloed op te deppen tijdens operaties. Het neemt makkelijk dikke vloeistof op en houdt dat vast.
Daarvoor zijn deze carterontluchtingsfilters ontwikkeld.
Dat plaatje is van een luchtfilter van K&N, niet van een carterontluchtingsfilter. Je kan hem ook niet op de luchtfilter site van K&N vinden, want het is geen luchtfilter, maar een carterontluchtingsfilter welke ontwikkeld is als carterontluchtingsfilter.
Die is anders geconstrueerd en zorgt dat de lucht ontdaan wordt van olie voordat deze vanuit het carter in de buitenlucht ontsnapt...

Ik kan het echt niet duidelijker maken, en het is echt waar....

Een beetje zoeken leverde dit op:

De K&N waar jullie het over hebben:

62-2470 - K&N Crankcase Vent Filters, Vent Filter

Volgens mij is dit de gene die ze ook bij pk hebben. Ik kan het nu even niet helemaal bevestigen want bij mij is pk down. Wellicht dat er nummers zijn die overeen komen.

Ik gebruik er namelijk een met een rubberen bovenkant.
En dat is toch echt wel een luchtfilter (van buiten naar binnen).

Dan blijft nog steeds het feit dat je zélf toegegeven hebt dat die K&N's daadwerkelijk slechter filteren dan een foamfilter als je er geen hoesje om doet. ;)
Daarbij wordt dat dan ook nog steeds onderbouwd door het principe dat ik in mijn laatste 2 posts uit de doeken heb gedaan.
Je motor kàn er misschien dan wel sneller van worden, maar de kwestie was hier of K&N's standaard goed filteren. En op die vraag kunnen we allemaal volmondig neen antwoorden. (zelfs jij deed dat zelf ;))

Een beetje zoeken leverde dit op:

De K&N waar jullie het over hebben:

62-2470 - K&N Crankcase Vent Filters, Vent Filter

Volgens mij is dit de gene die ze ook bij pk hebben. Ik kan het nu even niet helemaal bevestigen want bij mij is pk down. Wellicht dat er nummers zijn die overeen komen.

Ik gebruik er namelijk een met een rubberen bovenkant.
En dat is toch echt wel een luchtfilter (van buiten naar binnen).

Orion, je linkt echt naar carterontluchtingfilters, er staat nergens dat dit luchtfilters zijn... Dit is precies wat ik bedoel, het zijn carterontluchtingsfilters, géén luchtfilters! Ik kan het echt niet duidelijker maken, carterontluchtingsfilters zijn anders dan luchtfilters.... Carterontluchtingfilters zijn gemaakt om olie te absorberen....

@Bart denk ook wel dat ze dat ondertussen snappen maar dat het voor doeleind A is gemaakt wil niet zeggen dat het ook bruikbaar is voor doeleind B natuurlijk. Wat deze filter is of voor is maakt toch niks uit, het gaat er om of die het goed doet (waar ik GEEN oordeel over ga geven) waar je hem voor gebruikt. Of dat nu van binnen naar buiten of van links naar rechts is doet er toch niet toe. Een ander zal bijv wat extra poorten in ze cilinderwant maken of de timings veranderen, je motor kan dan wss meer kracht leveren maar het leverd ook meer stress voor de motor oftewel een waarschijnlijk kortere levensduur. Zo hebben genoeg dingen een kanttekening.

Dus ja het is net wat je waar voor over hebt en wat voor jouw de beste/meest haalbare oplossing is. (ik ga niet in me cilinderwand kloten bijv. dat is niet voor mij weggelegt ;)).

Laatst bewerkt door een moderator:
Dus ja het is net wat je waar voor over hebt en wat voor jouw de beste/meest haalbare oplossing is.

Zoals een paar keer opgemerkt doet een K&N niets merkbaars aan de prestaties dus is het ook niet de meest haalbare oplossing. ;)

Fantastische discussie!

Maar ik mis 1 vervelende eigenschap van deze K&N filters in de discussie, namelijk het snelle verstoppen (zeker in de offroad) en wat dat doet met de afstelling van je motor!...

Ik heb dit uit eigen ervaring (dus dan kunnen we die discussie meteen achterwege laten). Want inderdaad zoals gezegd heeft het sneeuwbal effect ervoor gezorgd dat we deze filters ooit eens hebben gebruikt, toen het normaal was dat er papieren luchtfilters werden gebruikt, wel inmiddels 20 jaar geleden....

Weten we hoe een choke werkt op een 2-takt brommer?...
Je doet de luchtinlaat deels dicht, hierdoor komt er verhoudingsgewijs minder lucht binnen, dus meer brandstof, en je koude motor kan starten.
Een langzaam verstoppend K&N filter zal ervoor zorgen dat je motor steeds rijker gaat lopen, waardoor je hem steeds armer gaat zetten om dit op te vangen, resultaat, langer rijden op een tank (dat is wel mooi natuurlijk), MAAR vooral minder smering en een loei hete motor, die snel stuk zal zijn.....

Laatst bewerkt:
Orion, je linkt echt naar carterontluchtingfilters, er staat nergens dat dit luchtfilters zijn... Dit is precies wat ik bedoel, het zijn carterontluchtingsfilters, géén luchtfilters! Ik kan het echt niet duidelijker maken, carterontluchtingsfilters zijn anders dan luchtfilters.... Carterontluchtingfilters zijn gemaakt om olie te absorberen....

Beste jaap,

Daarom poste ik deze ook. Om jullie te laten zien dat dit NIET de filter is waar ik het over heb, maar dat dit (volgens mij) best wel eens de filter kan zijn die ze bij pk verkopen als zijnde een luchtfilter. Gezien de afmetingen en het metalen bovenkantje.

In de catagorie luchtfilters van K&N heb je ongeveerde zelfde alleen dan zonder metaal bovenkantje, deze zijn bedoelt om lucht te filteren. voor de intake van een motor. Roelof poste de link ergens een stuk terug naar de lijst met afmetingen en soorten.

@M7H

Bekend probleem bij K&N en off-road gebruik. Vandaar dat er extra anti statische hoesjes zijn en of andere speciale hoesjes al dan niet ontwikkeld door K&N. Volgens K&N zelf zou de airflow niet veel tot geen last hebben van het vuil dat zich ophoopt op een filter. Maar goed, hoe minder vuil hoe beter lijkt me zo.

Maar goed, dit verhaal geld ook voor foam filters mochten ze verstopt raken.

Dan blijft alleen de vraag welke verstopt sneller, althans welke heeft eerder last van verstopping.

Ik weet uit eigen ervaring ook te vertellen dat K&N filters niet zogoed kunnen tegen de brandstof en olie die soms tijdens starten wel eens terug kunnen spatten uit onze carb tegen het filter...
Foam kan hier wel tegen....

Nou, foam neemt die brandstof op, maar omdat je bij foam filters meestal een bocht gebruikt haalt de brandstof het niet tot het filter. Als een foam filter te verzadigd is doet hij zijn werk ook niet meer goed, heb ze hier ook wel eens voorbij zien komen, de vaak kleinere modellen, met een foam filter zonder bocht met een zeiknatte filter door de opspattende brandstof.

Met mijn K&N heb ik er zelf nooit echt problemen mee gehad, maar ik neem aan dat je ongeveer het zelfde probleem ondervond toch? Maar kan je dat probleem niet beperken door geen gas te geven tijdens het starten?

Nou, foam neemt die brandstof op, maar omdat je bij foam filters meestal een bocht gebruikt haalt de brandstof het niet tot het filter. Als een foam filter te verzadigd is doet hij zijn werk ook niet meer goed, heb ze hier ook wel eens voorbij zien komen, de vaak kleinere modellen, met een foam filter zonder bocht met een zeiknatte filter door de opspattende brandstof.

Met mijn K&N heb ik er zelf nooit echt problemen mee gehad, maar ik neem aan dat je ongeveer het zelfde probleem ondervond toch? Maar kan je dat probleem niet beperken door geen gas te geven tijdens het starten?

Leuk om te zien dat er mensen zijn die zo eigenwijs zijn als de TS. Gewoon voet bij stuk houden en alles uit de wind slaan wat er ook voor tegen argument gegeven word. Ga zo door, gewoon weg hillarisch om allemaal te lezen, kostelijk

Back