Extreem offroad luchtfilter

orion1980 zei:
@Zjeraar

Je kan wat mij betreft nog meer dinge verzinnen, maar ik snap niet waar jij ergens in mijn repliek leest dat ik het over 4 takt heb als het om de charger gaat dus waarom je daar over begint is mij een raadsel.

Iedereen hier kan verder wel leuke dingen roepen, maar ik heb pas 2 onderbouwde replieken gezien hier. En onderbouwd zijn dingen die je kan vertellen uit EIGEN ervaring en of dingen die je weet door bepaalde kennis die je vergaart hebt met je werk/hobby etc. Ik heb het dan niet over dingen die 16 jaar gelden gebeurt zijn en of dingen die je op een of ander forum vind/ziet.

for the record: ik ben student, heb m'n professionele bachelor autotechnologie vorig jaar afgerond, en ben momenteel bezig aan m'n master automotive engineering. Dus ik weet wel degelijk waar ik over praat!

Ik heb nergens gezegd dat jij het over 4 takt motoren had. Ik had het over jouw redenering dat turbo's/compressors (of zoals jij het noemt: chargers) niet werken omdat een motor zelf lucht aanzuigt. Elke zuigermotor zuigt zelf lucht aan. Met dat argument zou het dus op geen enkele soort motor (2 of 4 takt) mogen werken. Maar bij motoren op het 4 takt principe (dat zeg ik, niet jij!) werkt het zeker wel. Dus jouw argument dat 't nooit kan werken omdat een motor z'n eigen lucht aanzuigt is gewoon fout. Het werkt niet bij een 2 takt motor omdat de extra lucht gewoon rechtstreeks in de uitlaat geblazen wordt in plaats van in de verbrandingskamer te blijven (wat bij 4 takt motoren wel gebeurt, omdat de uitlaatklep dicht is).

Ik vind alles best, maar kun je mij wellicht vertellen waar jij gelezen hebt dat ik zei:

dat 't nooit kan werken

Ik zei overkill, misschien lopen we mekaar daar mis, maar hier betekend dat woord niet dat het niet kan of onmogelijk is. Verder is het leuk allemaal, maar en ja ik weet dat ze er zijn, maar het lijkt me stug dat degene een 4 takt motor in bezit heeft, dus waarom zou je die er bij betrekken?

Als je alle post had gelezen had je gezien dat het gaat om de optimalisatie van de bestaande airflow, er lucht in blazen is te veel van het goede (lees:overkill). Die bestaande air flow is volgens een hoop mensen hier gelijk of er nu een K&N of een schuim filter op zit. Daar ben ik het niet mee eens.

Snap je nu wellicht mijn postings?¿

Ja, dan heb ik je daarin verkeerd begrepen. Maar ga er niet zomaar vanuit dat ik niet alle postings gelezen heb :wink: Dat heb ik namelijk wel gedaan. Ik heb over de airflow ook gereageerd in m'n eerste reactie.

Ik ben het met je eens dat een K&N minder weerstand geeft dan een schuimfilter van dezelfde afmetingen. Ik ben het niet met je eens dat een K&N beter filtert dan een schuimfilter. Beide zijn gewoon tegenstrijdig.

Daarbij is het ook volstrekt logisch dat een K&N minder weerstand biedt... Het filter is gemaakt voor een ander doeleinde en de structuur van het filter is een stuk grover (anders zou je niet minder weerstand ondervinden bij het blazen; dat is gewoon een fysisch feit en niet te ontkennen. ;)).
Het feit dat de filter een stuk grover is, wilt ook zeggen dat er makkelijker zand en stof door kan sluipen. Je spreekt jezelf voor de zoveelste keer nog maar eens tegen dus. Dat je zelf je motortje naar de haaien wilt helpen zal me worst wezen (je moet daarbij echter ook niet hopen op een schadevergoeding zoals je eerder dacht hoor; geloof me ;)), maar ga dan geen andere forumgebruikers dezelfde prullen-filter aanpraten. :)

(Enne, als Koning Koppig van dit forum, Dennis W., nu al zelfs toegeeft fout te zijn, zou ik eens goed nadenken over jouw eigenwijsheid. ;))

Beweren dat een K&N beter filterd dan een schuim filter hoor je mij ook niet zeggen. Dat zou volkomen onzin zijn. Mijn punt ligt hem op de lucht doorlaat baarheid van het materiaal gebruikt in de filter.

Maar sander, als jij zo zeker bent van je zaak, hoe groot is de structuur van een K&N filter?

Jou stelling is volkomen onjuist, want in een K&N filter word gebruik gemaakt van ander filtermateriaal als bij een foam filter. Dus de 2 zijn niet te verglijken. Elke stof,schuim of wat dan ook heeft zijn eigen eigenschappen kwa lucht doorlaatbaarheid.

Er van uit gaan dat de stuructuur grover is omdat er meer lucht uit gaat/in gaat bij de een in verglijking met de ander is dus een beetje vreemd aangezien het hier over 2 totaal verschillende materialen gaat.

Laatst bewerkt:
:mrgreen:
Beweren dat een K&N beter filterd dan een schuim filter hoor je mij ook niet zeggen. Dat zou volkomen onzin zijn. Mijn punt ligt hem op de lucht doorlaat baarheid van het materiaal gebruikt in de filter.

Maar sander, als jij zo zeker bent van je zaak, hoe groot is de structuur van een K&N filter?

Jou stelling is volkomen onjuist, want in een K&N filter word gebruik gemaakt van ander filtermateriaal als bij een foam filter. Dus de 2 zijn niet te verglijken. Elke stof,schuim of wat dan ook heeft zijn eigen eigenschappen kwa lucht doorlaatbaarheid.

Er van uit gaan dat de stuructuur grover is omdat er meer lucht uit gaat/in gaat is dus een beetje vreemd aangezien het hier over 2 totaal verschillende materialen gaat.

dua als ik het goed begrijp is het
K&N: motor loopt sneller, maar slijt ook sneller.
Foam: moter loopt mindersnel, maar slijt ook mindersnel.

Er van uit gaan dat de stuructuur grover is omdat er meer lucht uit gaat/in gaat is dus een beetje vreemd aangezien het hier over 2 totaal verschillende materialen gaat.

Je spreekt jezelf tegen, vriend. ;)
Eerst erkén je het hele punt van deze discussie; namelijk dat K&N filter inderdaad slechter filteren dan foamfilters. :roll: En daarna impliceer je dat de structuur van K&N's niet grover zou zijn dan foamfilters.
En de stelling 'hoe meer luchtweerstand, des te fijner de structuur van het filter' is niet mijn stelling hoor, het is een algemeen aanvaarde fysische regel.
Ook al zijn de filtermaterialen totaal niet gelijk, toch geldt die regel hier, of je dat nu fijn vindt of niet. ;)
Je hebt trouwens zélf erkent dat K&N's slechter filteren, wat neerkomt op zeggen dat K&N's filterstructuur veel grover is dan die van foams. Waarom blijf je jezelf nu steeds verder vastpraten? Met een beetje redelijk verstand kan zelfs een 15-jarige begrijpen dat een K&N lang niet zo goed filtert als een foamfilter...

Laatst bewerkt door een moderator:
Het verschil is verwaarloosbaar en niks van te merken.Ik heb meerdere filters geprobeert waaronder een k&n(op een oude motor voor de zekerheid) en het verschil is 0.Met een k&n filter heb je wel iets meer lawaai wat de snelheidsensatie wat groter maakt,maar de prestaties zijn gelijk.De lucht die een rc motor aanzuigt is zoiezo al meer dan genoeg met een schuimfilter.Meer lucht vliegt er zonder functie gewoon meer uit.

En als ze bij pk ook de tekst geloofden die bij het filter stond zouden ze er zelf wel mee racen in bijv. de truggycup.Voor zover ik heb gezien rijden ze gewoon met schuimfilters.

Op 1:! auto's werken k&n filters ook nauwlijks.bij de gemidelde motor is dit 1 a 2 pk,dus op de 100pk die de gemiddelde personenauto heeft. ook te verwaarlozen.Mensen die met filters meer vermogen uit hun motor halen gebruiken daarvoor een airbox(dacht dat het zo heten)voor een betere luchtcirculatie,daardoor koelt de lucht ook wat ook weer gunstig is voor de prestaties.

; namelijk dat K&N filter inderdaad slechter filteren dan foamfilters. :roll:

Nee ze verstoppen wat gemakkelijk bij offroad gebruik, daarom gebruik ik een hoesje.

En daarna impliceer je dat de structuur van K&N's niet grover zou zijn dan foamfilters.
En de stelling 'hoe meer luchtweerstand, des te fijner de structuur van het filter' is niet mijn stelling hoor, het is een algemeen aanvaarde fysische regel.
Ow is dat zo? Beetje vreemde regel om zomaar toe te passen, want elk ander materiaal heeft een andere moniculaire sturctuur en zijn eigen eigenschappen. Daarbij is de dikte van het gebruikte materiaal ook zeer bepalend voor deze regel.

"het gebruikte materiaal 4 lagen 'medisch katoen' heeft een hele hoge luchtdoorlaatbaarheid ,deze is namelijk 40% meer dan een standaard filter, en de speciale 'olie' waarin het filter gedrenkt is wordt door de langsstromende lucht statisch geladen en houdt daardoor de stofdeeltjes vast. De stofdeeltjes worden op zo'n manier vastgehouden in het filter dat de flow nauwelijks vermindert tijdens het gebruik." aldus K&N

Laatst bewerkt:
Ah, die lampenkappen die lekker boven het motorblok hangen en de warme lucht opzuigen. Nee, van die 5pk wat ze beweren aan winst te hebben gaat direct weer 10pk verloren.

Verstandig is inderdaad een airbox die de lucht direct uit de grill of bij een wielkast pakt ipv bij de motor vandaan.

Nee ze verstoppen wat gemakkelijk bij offroad gebruik, daarom gebruik ik een hoesje.

Ow is dat zo? Beetje vreemde regel om zomaar toe te passen, want elk ander materiaal heeft een andere moniculaire sturctuur en zijn eigen eigenschappen. Daarbij is de dikte van het gebruikte materiaal ook zeer bepalend voor deze regel.

Duidelijk heb je niet veel verstand van natuurkunde. De moleculaire structuur is namelijk totaal niet van toepassing hier, aangezien de lucht- of zand- en stofmoleculen niet doorheen de moleculaire structuur van het filter voortbewegen, maar wel doorheen de materiële structuur. Al was het filter van steen gemaakt; het heeft geen belang. Zo is lavasteen een enorm poreuze steensoort (het wordt zelfs vaak als filter gebruikt bij vijvers), maar zo bestaan er ook andere derivaten van lava, bijvoorbeeld onyx, die dezelfde moleculaire samenstelling hebben, maar toch totaal niet poreus zijn.
Datzelfde gaat ook op bij synthetische materialen zoals filters of schuimpjes. K&N filters zouden volgens jou van een medisch katoen zijn gemaakt; wel daar heb je ook verschillende graden van poreusheid in.
Dus hier vergis je je echt in hoor. ;)

pfoe..... Na mijn gefundeerde reacties nog 3 bladzijden met tekst... Wat moet ik nog toevoegen?
Dat K&N Carter ontluchting filters geen luchtfilters zijn, maar onwikkeld om olie op te vangen/vast te houden
Dat de filterwerking van zo'n K&N filter gebaseerd is op de olie (zegt orion ook zelf..), en zodra die verzadigd is dat de rest van het stof gewoon passeert en in de motor komt.
Dat het GEEN medisch katoen is (waarom zouden ze steriel materiaal gebruiken?) maar een papiersoort die speciaal ontwikkeld is om oliedamp op te nemen en vast te houden?

Hoe ik aan al die kennis kom? K&N is een Nederlands bedrijf en het is heel makkelijk om die mensen even te bellen voordat je 20 euro uitgeeft aan een filter waarover al jaren gediscusieert wordt op een forum...
Ze zijn heel open en eerlijk over hun producten en als je even de moeite neemt om dat bedrijf te bellen dan vertellen ze alles wat je wil weten....

pfoe..... Na mijn gefundeerde reacties nog 3 bladzijden met tekst... Wat moet ik nog toevoegen?
Dat K&N Carter ontluchting filters geen luchtfilters zijn, maar onwikkeld om olie op te vangen/vast te houden
Dat de filterwerking van zo'n K&N filter gebaseerd is op de olie (zegt orion ook zelf..), en zodra die verzadigd is dat de rest van het stof gewoon passeert en in de motor komt.
Dat het GEEN medisch katoen is (waarom zouden ze steriel materiaal gebruiken?) maar een papiersoort die speciaal ontwikkeld is om oliedamp op te nemen en vast te houden?

Hoe ik aan al die kennis kom? K&N is een Nederlands bedrijf en het is heel makkelijk om die mensen even te bellen voordat je 20 euro uitgeeft aan een filter waarover al jaren gediscusieert wordt op een forum...
Ze zijn heel open en eerlijk over hun producten en als je even de moeite neemt om dat bedrijf te bellen dan vertellen ze alles wat je wil weten....
Net zoals staat in mijn post in het engels, ZE ZITTEN NIET IN DE R/C BUISSNIS!!

Back