orion1980 zei:@Zjeraar
Je kan wat mij betreft nog meer dinge verzinnen, maar ik snap niet waar jij ergens in mijn repliek leest dat ik het over 4 takt heb als het om de charger gaat dus waarom je daar over begint is mij een raadsel.
Iedereen hier kan verder wel leuke dingen roepen, maar ik heb pas 2 onderbouwde replieken gezien hier. En onderbouwd zijn dingen die je kan vertellen uit EIGEN ervaring en of dingen die je weet door bepaalde kennis die je vergaart hebt met je werk/hobby etc. Ik heb het dan niet over dingen die 16 jaar gelden gebeurt zijn en of dingen die je op een of ander forum vind/ziet.
for the record: ik ben student, heb m'n professionele bachelor autotechnologie vorig jaar afgerond, en ben momenteel bezig aan m'n master automotive engineering. Dus ik weet wel degelijk waar ik over praat!
Ik heb nergens gezegd dat jij het over 4 takt motoren had. Ik had het over jouw redenering dat turbo's/compressors (of zoals jij het noemt: chargers) niet werken omdat een motor zelf lucht aanzuigt. Elke zuigermotor zuigt zelf lucht aan. Met dat argument zou het dus op geen enkele soort motor (2 of 4 takt) mogen werken. Maar bij motoren op het 4 takt principe (dat zeg ik, niet jij!) werkt het zeker wel. Dus jouw argument dat 't nooit kan werken omdat een motor z'n eigen lucht aanzuigt is gewoon fout. Het werkt niet bij een 2 takt motor omdat de extra lucht gewoon rechtstreeks in de uitlaat geblazen wordt in plaats van in de verbrandingskamer te blijven (wat bij 4 takt motoren wel gebeurt, omdat de uitlaatklep dicht is).