Extreme Flight Extra 88,5" Electro "Bouw"verslag

> Ik monteer iig de motor zodat de prop aan de ene kant van het motor
> schot zit en de motor zelf aan de andere kant.

Ga ik nu ook doen, maar dan ook nog met een lager er achter, ik heb twee
dagen geleden de motor steun van een A60 besteld,kleine aanpassing van
de prop meenemer en dan past deze door de meegeleverde kogellager.

Ik had de xoar 23x10 op mijn axi 5345/14 gezet en had nog steeds het
probleem dat hij op 1/3 gas en dan snel varieren een raar geluid
produceerd. Ik vermoed nu dat het toch door de flex in de motor komt. De
motor + prop en spinnen konden bij mij aardig op en neer zonder dat de
motorsteun ook maar iets bewoog.

Getallen zijn wel goed met die Xoar
6500 tpm ( 10s G3)
~13 kg bij 105 A ( Dit was met volle accu's, en de menz was gemeten
met 1/2 legen accu's 110 A, menze had dus ook ~13kg, mijn unster ging
niet verder dan 12.5kg, heb dus maar een ander gekocht tot 25kg )

Maar dit is 4 kw totaal.

Ik ga de 24x10 nog proberen maar wacht daar zeker mee tot de A60
motorsteun erop zit. en het ziet er niet naar uit dat dit weekend dat hij de
maiden gaat vliegen (regen).

Bart,
 
ha! fijn draadje om in de zmiezen te houden. Twijfel zelf nog over de Yak of de Extra van EF.

De keuze was bij mij al snel op EF gevallen, dan is het idd yak of extra, en binnenkort ook edge:D
Word hij electro of benzine?

Johan, dankje.

Bart, ik houd natuurlijk jou draadje in de gaten. En dat zijn hele mooie getallen.:yes:
Ik zal iig minder vermogen hebben..

Dit lijstje is van een motor die ongeveer gelijk is aan de mijne wat betreft gewicht, kv en dimensies, zal alleen wat beter gebouwd zijn. (Ik zal ook wat foto's plaatsen van het verlijmen van de magneten...)
http://www.scorpionsystem.com/files/i1,164_data_chart.htm
een 22X12 op 10s zal het moeten worden, een APC-E heb ik hier liggen in dat formaat. Als ik ergens ga bestellen waar ze xoar hebben (of een ander merk houte E prop in die maat) dan komt er een mee.


Ik zit ook veel te kijken naar verschillende regelaars. 12S 100A minimaal, hoewel ik nu op 10 vlieg is de 12S optie wel prettig om te hebben en meer dan 100A is ook niet erg, zeker op piek.
En dan natuurlijk een lage prijs.

TURNIGY Sentilon, 100A 12S ) voor 90€ op de deurmat.
Scorpion Commander 50V 130A 164€
Castle Creations 110hv 12S 110A volgens hun 170€ . Maar daar kan je volgens mij niet direct bestellen. De goedkoopst die ik vond in de uk was 210€ of 215 bij e-flight
Jeti Spin99 90A 12s 169€ bv. bij Aerobertics.be

De turnigy die ik heb (versie 2 geloof ik) ging erg snel stuk, 1e keer dat ik heb gebruikte in een testopstelling. En ze hebben meestal een raar geluidje bij snel gasgeven. Ik heb er niet alle vertrouwen in, wat toch wel mag bij zoon kist.
De scorpion spreekt me het meest aan, 130A is wel lekker veel, en de goedkoopste na de tgy.
De 90A van de spin99 is wat krap.
Heeft iemand nog een rede om een bepaalde esc te nemen?
 
Laatst bewerkt:
Ik ben zeer tevreden over de Jeti, Heb er nog een op voorraad zelfs.
Op mij 58" extra ging ik tot 115A , op 5s, dit betekent niet dat dit ook voor
10s werkt. Schakelspanning zijn hoog dus de verliesen ook ( correct me if I
am wrong ). Maar in de 58" wordt hij nauwelijks gekoeld en op mijn 88" ,
zeer behoorlijk gekoeld.

De specs van die regelaar zijn toch echt anders dan men op veel plaatsen leest.
Kijk hier maar eens
Hacker Master Spin 99 Opto ESC - HACESC90OA
de zelfde regelaar van hacker ( die staan bekent om hen terug houdendheid met hun motoren)

99A continue, 109 pulserend, ik denk dat met goed koeling meer mogelijk is
( heb ik dus nog geen ervaring mee) . Ik zal uiteindelijk tot 120A max gaan
als het nodig is, en blijf lekker op 10s :-) Meer dan genoeg vermogen,
mischien de 5500 mAh G3's maar dat is het dan ook.

Bart,
 
Dat is een MASTER spin 99, er zijn wat verschillen tussen die en de normale spin99 geloof ik (oa rem, maar ik kan mij ook vergissen.) Jeti Spin 99 Opto ESC - JETISpin99 op dezelfde site. En daar ook 99/109 idd.
Ik zeg bij motoren ook altijd dat de spec's duidelijker moeten, bij esc's is dat net zo.
Hackerbrushless - Superior Motors for Electric R/C Models! hier staat een "tijd" bij, 2,2Ah 90A en das best veel. Ik weet van andere reg's dat piek (<5 sec) ook wel eens het dubbele kan zijn :eek: bij F5B toestellen bv.

(btw, 'superior motors', waar halen ze het lef vandaan...)
 
Als ik dat adres onder aan die pagina zie dan lijkt het me een amerikaanse sitebeheerder. Dat zegt al genoeg denk ik. Zelfs hun WC papier zullen ze waarschijnlijk superior vinden :rolleyes:
 
Ik heb trouwens een kabeltje doorgebrand... Beetje vreemd.
Het kabeltje was om de servo direct op 2s lipo te proberen, was een servo verlengkabel met de rode onderbroken en een extra kabel aan de zwarte, aan de rode kabel aan de servo kant een stekker voor een lipo en de zwarte die naar de ontvanger en servo gaat ook een verbinding naar de lipo. De gele signaal kabel ging gewoon van de ontvanger naar de servo.
De ontvanger werd gewoon met een bec gevoed op 6V.
Volgens mij moet dat zo kloppen...

Simpel tekeningetje,
servo%20voeding.jpg

Met een losse 6v voeding naar de ontvanger.

Ik snap er niks van, enige logische verklaring die ik me kan bedenken is dat er een gaatje in het krimpkous zat en dat ik dus kortsluiting had, alles was aan elkaar gesmolten na een paar seconden maar de servo was niet warm. En doet het gelukkig ook nog.

Of heel mss dat de servo echt enkel 7,4V aankan, en dus niet een volle 2s lipo (8,4), DYMOND DS 9900 BB MG digital/coreless
Maar dan verwacht ik eerder een kapotte servo, niet de kabel.
 
Tjha ik kan ook geen direct antwoord geven op je vraag, maar 2 * lifepo zou direct werken, gebruik ze zelf ook. 8.4 volt op 7.4 volt servo is toch wel veel, heb je het niet op internet kunnen vinden of ben je echt de eerste.

Bart
 
Nou, iedereen heeft het over 2s lipo, maar echt goede gemeten info (over spanningen) kan ik niet vinden.

Ik ga er gewoon vanuit dat ik het niet goed geïsoleerd heb en maak een nieuw kabeltje. Ik moet er alleen nog een aantal ergens vandaan halen. Ik heb nog maar 1 fatsoenlijke verlengkabel en geen female's meer. Ik heb er minstens 2 nodig voor de hoogteroeren en 2 voor de ailerons.
 
Nieuw kabeltje gemaakt,
EF%20Extra%20046.jpg


Eerst met een hxt 500 getest, mag eigelijk niet op 2s maar heb ik al eens gedaan met een shocky, zolang het werkt is het geweldig, maar het gaat snel stuk.
EF%20Extra%20047.jpg


En dat werkte goed.

Toen de D9900 in een hoogteroer,
EF%20Extra%20048.jpg


:D
Ook dat ging goed!
ERG goed... zeer snel en sterk. Dat maakt toch wel een verschil.
Tot nu toe doen de 9900 wat ik er van verwacht, het is mg dus er is iets speling maar niet meer dan een hitec volgens mij.
Resolutie en middestelling lijkt gewoon goed, hitec of beter maar geen jr of futaba als ik met de trim heen en weer ga op max resolutie ik denk niet dat het in zoon 3D kist echt te merken is, en slecht kan ik het zeker niet noemen.


De servo kabel was al ingekort.
EF%20Extra%20045.jpg
 
De keuze was bij mij al snel op EF gevallen, dan is het idd yak of extra, en binnenkort ook edge:D
Word hij electro of benzine?

Ik wist niet dat er een Edge aan zit te komen. Goed om te weten, want dan wacht ik nog heel even :D

Hij wordt sowieso benzine. Ik heb er al een DA-50 voor liggen.
 
De Zippy Flightmax zijn weer in stock, en zien er toch wel verleidelijk uit.
Eigenlijk moet ik een regelaar kopen, maar ik zou liever 2X 5s 5000 30C flightmax hebben.
Dan heb ik in 1 keer 3 vliegtuigen beter vliegen inc deze Extra.
En die 3600 kokam sloop ik wel als ik ze hierin zou gebruiken...

Hier een lijstje die ik had gemaakt ter vergelijk met de G3.
Code:
type	mAh	C×Ah	g	$
G3 vx	4200	147	1122	337
G3 vx	5000	175	1490	387
G3 cx	5000	125	1242	327
FM 25C	5000	125	1256	190
FM 30C	5000	150	1300	215
C×Ah is de max continu stroom volgens de fabrikant. Prijs is per 2, per stuk verzonden en gewicht van 10s.

Maargoed, ik kan het geld maar 1 keer uitgeven, en zonder regelaar geen vliegende Extra.
Mss zo wat in het te koop deel zetten...
 
Laatst bewerkt:
Weer een update,

Motor verlijmd, 24uurs r&g epoxie.

EF%20Extra%20049.jpg


Wat extra lijm.
EF%20Extra%20050.jpg


Hier ook, maar ik heb geen foto nadat het is gebeurt.
EF%20Extra%20051.jpg


uitslag vol
EF%20Extra%20052.jpg


Alleen gaan dan de kabels wat los. Ik heb de nieuwe servo hevel al getekend, moet alleen nog bepalen hoeveel graden of mm hij naar achter komt. Verder ook geen groot probleem, maar ik wil het iets strakker hebben dan dat het nu is.


EF%20Extra%20053.jpg


Close-up.
EF%20Extra%20054.jpg


Bedrading gedaan, alles werkt nu.
EF%20Extra%20055.jpg


Close-up van de antennes.
EF%20Extra%20056.jpg



Ik heb vorige week een formulier bij hobbycity ingevuld over de kapotte regelaar (turnigy 100hv sentilon, V3.1) maar nog niet aan toe gekomen hem ook op te sturen.
Ik kreeg vandaag bericht van de douane, maar verwacht helemaal geen pakket, het komt van ene lin xiangju wat volgens mij hobbycity is.
Heel vreemd, eigenlijk is de regelaar het enige wat ik me kan voorstellen. Hoewel ook dat eigenlijk niet kan zonder dat zei die van mij hebben ontvangen.
Het bedrag iig gelijk overgemaakt (9,87€) dus ik zal het binnenkort wel zien.
 
Nando,

Ik heb mijn identieke motor op dezelfde manier verlijmd. 30 vluchten intussen op mijn sebart katana 120 met no problemos.

Stefan
 
Ik kreeg vandaag bericht van de douane, maar verwacht helemaal geen pakket, het komt van ene lin xiangju wat volgens mij hobbycity is.
Het was een rekening van iets dat meer dan een maand geleden ontvangen is, wist niet dat dat mogelijk was.


https://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8921
Is weer in stock bij hobbycity, toch wel redelijk wat goede dingen er over gehoord en gelezen (en dan heb ik ik het niet over de recensies op de site).
Vandaag of morgen maar een bestelling doen dan.
Over een maand moet hij al vliegen.:o
 
Dat is het probleem niet, er is geen auto...

Maargoed, hij gaat mee naar het modelvliegkamp, dat moet wel lukken.
 
Rode?

Iig is de regelaar besteld, de dure verzend methode (scheelde 12€) dus het zal er snel zijn. Alleen wel veel kans op een nieuw briefje van de douane.
 
Back
Top