Extreme Flight Extra 88,5" Electro "Bouw"verslag

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door nando, 24 mei 2009.

  1. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Zo ziet de motor er trouwens uit.

    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    Het is lastig te zien, en ik kan het dus ook niet met zekerheid zeggen, maar volgens mij zijn de magneten met zwarte lijm gelijmt en dat laat ik dan maar zo.
    Om hem verder uit elkaar te halen moeten de boutjes uit de buitenkant, ik heb daar niet niet de juiste imbus voor (tussen 2 en 2,5 in).
     
  2. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Hey, dat is mooi, zo met dat extra lager.
    Wist dat ze het bij de hele grote motoren (80mm) al eens verandert hadden, maar nu dus ook bij de 63ér. Goed om te weten.

    Succes met de afmontage, groet,
    Gerben
     
  3. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Zow, lange tijd geen update, maar gisteravond ben ik er weer mee verder gegaan.

    En vandaag heeft hij gevlogen!

    Eindelijk...

    Met de kleinere prop, 22X12, 90A en een goede 3,3 KW
    Motor word wel warm maar niet heet en kan volgens mij nog meer hebben.

    Kist vliegt erg goed, ik heb er 2 vluchten mee gedaan en Robin 1. Ongelovelijk neurtaal, mss moet er 1 of 2% bij maar dat kan ik nu nog niet zeggen.
    voelt erg licht aan, Torqt makkelijk, doet eigenlijk alles wel goed wat ik ermee geprobeert heb op 1 ding na, maar dat komt nogwel. (waarbij de vliegrichting 90• verandert tijdens een halve rol)

    De maiden en 2e vlucht zijn gefilmd, komt nog online.
     
    Laatst bewerkt: 24 jul 2010
  4. calmatosport

    calmatosport

    Lid geworden:
    16 okt 2007
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Delft
    Hehe, eindelijk actie!
    Gefeliciteerd met de maiden!

    Bedoel je die vierkant die derk op de laatste wedstrijd indoor aan het vliegen was? Die FT ook in zijn AM had. Mijn yak wil dat ook niet, het voelt misschien als een shockflyer, maar dat is ie nog niet he ;)
    De extra vliegt super strak, ik ben benieuwd hoe jij er straks mee gaat 3D'en.
     
  5. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    De sukhoi .50 en 140 van sebart doen dat wel. Een shochflyer kun je geen enkele kist mee vergelijken, het heeft gewoon teveel massa en het tempo is gewoon anders.
    En volgens mij was donatas de 1e die hem in een am heeft verwerkt, z'n 2009 routine die hij al in 2008 deed, oa tijdens de 1e nl wallhalla.

    De 1e 2 vluchten waren al erg leuk, als ik de kist een beetje ken kan het alleen maar beter worden.
     
  6. Fready'

    Fready'

    Lid geworden:
    9 aug 2007
    Berichten:
    70
    Locatie:
    Oostrozebeke
    Dag Nando!

    Kheb nu wel heel het draadje niet gelezen maar heb je iets speciaals ingesteld in uw regelaar?

    extreme-flight-78-extra-2

    Mijne is opgefikt met een hacker A60-22s
    Kheb intussen een nieuwe maar durf mijn motor niet doen draaien hehe.

    die regelaar werkte wel perfect met de turnigy motor die er op gestaan heeft.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  7. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Wat versta je onder speciaal? Ik heb hem gewoon ingesteld zoals ik hem wou hebben en zo doet hij het. (wel wat uitgeprint en op de prog kaart geplakt want de originele stikker klopte niet.) Ga nog wel naar andere timing, rem instellingen, enz kijken, gewoon om te proberen.
    Wel heb ik er extra op gelet dat de kabels tussen de regelaar en accu kort konden blijven en hij voldoende koeling krijgt. De kabel is in totaal inc stekkers zoon 20-25cm van printplaat tot printplaat De kabel naar de motor is wel verlengt.
    De regelaar heeft ooit al op 5s en een tgy motor gewerkt, en hij is even uitgeprobeert met een hyperion motor op 8s. Alles ging erg goed.
     
  8. Fready'

    Fready'

    Lid geworden:
    9 aug 2007
    Berichten:
    70
    Locatie:
    Oostrozebeke
    [​IMG]


    Dit is het plaatje bij mijn regelaar

    Start mode op (2) soft mss very soft
    Timing ga ik op (7) 22.50 zetten

    En voor de rest tja... dat ik het niet zou weten zoveel verstand van regelaars heb ik niet als het op grote motoren komt.

    motor type?
    Load?

    Ben van plan een 80-90A te trekken op 10s

    Sorry dat ik een beetje offtopic begin maar bij mij reageren er toch niet veel :) maar zou iemand de instellingen weten voor een hacker A60-22s?

    En zou er iemand weten waarom mijn andere dan opgefikt is (toeval of iets verkeerd ingesteld?) Ik trok 50A gaf een beetje meer gas en WOEF regelaar in vuur en vlam. ( in totaal mss 20sec gedraaid dus aan niet voldoende koeling zou ik niet durven denken)
     
  9. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Ik za mijn instellibgen hier wel posten, wat betreft motor type enz. heb ik gewoon de manual over genomen.

    De reden waarom een regelaar in eens is vlammen op gaat kun je denk ik niet in de instellingen vinden.
    Sluiting tussen 2 motor draden, 1 die los gaat, motor die vastloopt, dat soort dingen denk ik aan. Maar dat zal hier niet het geval zijn neem ik aan.

    En als de condensatoren kapot gaan te lange kabels tussen reg en accu.
     
  10. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Gister eindelijk de extra weer eens gevlogen. Ik had een nieuwe prop binnen, metts-electric 24x10. (houten electro prop)
    Eerst een meting gedaan, 94A 3,3KW. Maar die accu (10s 5000 30C flightmax opgebouwd uit 2 5s accu's) is nu een paar seizoenen oud en vind het niet zo prettig meer, zeker als ze niet helemaal vol meer zijn.
    De Sukhoi .50 doet bijna net zoveel stroom (85-90 geloof ik) met de helft van deze accu maar daar heeft veel meer power (relatief), en dus geef ik veel korter/minder volgas.

    Hij vloog lekker met de nieuwe prop, met nog wel iets minder vermogen dan ik zou willen.
    Maar voor deze hoeveelheid vermogen is het wel prettig dat hij niet teveel spoed heeft, ik kon prima hooveren/harrier(-rollen) enz.
    Alleen horizontaal volgas was er geen snelheid, en verticaal (dus) ook niet.

    Ik zit nu naar een nieuwe accu te kijken, misschien nanotech 4000 45C. Vooral de sukhoi kan wel wat minder gewicht gebruiken. (wil daar nog zwaardere rol-servo's in doen) En nu had ik ook maar 3200mah gebruikt, en waren de accu's al best warm.
    Zwaartepunt mag ook nog wel iets naar achter. Nu zitten de accu's nog geen centimeter achter de motor zal ze volgende keer naar achter doen. Maar lichtere accs (100-150g) maakt het mss weet te staartlastig.
    Ik wil ook de staalkabels naar het rudder nog vervangen met Dynema. Moet er nog even iets moois voor verzinnen wat betreft aansturing. Hierdoor komt het cg terug naar voren.

    Motor werd de 1e 2 vluchten behoorlijk warm, maar zoonbeetje alle lucht die er voor in komt hoeft totaal niet langs de motor. Dus voor de 3e vlucht de grote gaten dicht getaped en dat deed al wat, Motor was niet zo warm als eerder (terwijl ik 30sec langer vloog). Een mooie geleiding erlang zal nog beter zijn.

    Maar tijdens de 3e vlucht op enig moment wel een 'tak' geluid gehoord, Direct geland en alles ens bekeken, en bedacht dat het wel eens de rudder kan zijn die tegen he hoogteroer aan komt. (kabels slap bij veel uitslag, moet ik nog fixen)
    Verder gevlogen en niks meer gehoord, alleen tegen het einde van de vlucht 1 keer heel kort een out of sync geluidje uit de motor. (Bij een heftige beweging, en plots gas gebruik)

    4e vlucht stijg ik op, ga verticaal en met een 8 punts rol gevolgd door enkele rollen en daarbij hoor je de motor (ophanging) resoneren. Geland en daar was duidelijk zichtbaar dat het triplex van zichzelf los is gegaan bij het 1e spand.
    (en ik denk dat hier ook de oorzaak ligt van de vorige problemen)

    Ik ga weer wat nieuws tekenen, en laten frezen door willy swart. Zal waarschijnlijk glasvezel worden en een totaal ander ontwerp dan nu. Maar blijft waarschijnlijk wel aan de voorkant opgehangen.
    Foto's volgen.
     
    Laatst bewerkt: 24 apr 2011
  11. fabianvzwol

    fabianvzwol

    Lid geworden:
    26 jun 2006
    Berichten:
    3.451
    Locatie:
    Ulvenhout
    hoe bevallen de d9900 servo's jouw eigenlijk? Hoe is de nulstelling vergeleken met een hitec?
     
  12. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Tja, ik heb nooit grote hi-end Hitec's gehad dus ik ken het niet vergelijken. Ik heb iig geen problemen met de nulstelling. Maar ik was laatst bij hangaar en hij had net 5 9900's terug met een verschrikkelijke nulstelling.

    Wel lijkt er een klein beetje speling op rol te zitten. Moet het nog eens goed bekijken.


    Op dit moment is hij niet vlieglkaar, een stukje van mijn motorschot is kapot gegaan. Ik ben bijna klaar met een nieuwe tekenen, welke gefreesd word. Maar dit alles duurt nog even.
    Ik had sterker hout moeten gebruiken ipv het liteply, het is gesplits. (overigens best wel te reparen maar ik wil graag een nieuwe. Met goed houd en een andere constructie. )
     
  13. fabianvzwol

    fabianvzwol

    Lid geworden:
    26 jun 2006
    Berichten:
    3.451
    Locatie:
    Ulvenhout
    hmzz, klinkt wel aardig. Het scheelt namelijk een goede €200 aan servos (ipv Hitec 7954SH) voor de 78" extra waarvoor ik wil gaan sparen. Beiden werken direct op 2S lipo, maar de hitecs zijn gewoon 2 keer zo duur..
     
  14. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Hmmm... ik dacht dat ik al gereageerd had.

    De hitec 7955 werkt ook op 2s lipo direct, en is sneller dan de 7954.
    Goede servo's zijn gewoon super belangrijk, als je het geld er voor hebt zou ik niet besparen.
     
  15. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Ondertussen naar de speling gekeken, er is toch wel heel iets in de servo's op rol. Zeker niets schrikbarends, maar het is geen jr wat dat betreft en volgens mij had hij dit niet toen hij nieuw was.

    Tekening voor het motor montage systeem af. Hoewel het altijd nog kan veranderen.

    Paar foto's:
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De reden dat hij niet bovenaan zit is omdat daar geen ruimte is vooraan. Zijkanten zijn 3mm, en zou uit goed stevig vliegtuig triplex gemaakt worden, voorkant is (nu) 6mm, materiaal(en) moet ik nog over nadenken. (koolstof op de render, maar willy en ik hebben niet veel koolstof dat groot genoeg is.)
     
  16. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Grote tekenfout gemaakt, ik heb de doos waarop hij gemonteerd moet worden die al uit mijn toestel komt 130mm getekend, terweil het 147,75 moet zijn... Ik ga binnenkort een nieuwe tekenen.

    Maar willy heeft een erg mooie motorbox voor me gefreesd! de zeikanten 3mm (goed)triplex en de voorkant 2X 3mm GFK. Das erg stevig maar wel een beetje aan de zware kant...
    [​IMG]

    Hij weegt 190g (de vorige 120) En is ook veel steviger. De 2 gfk voorplaten wegen ongeveer 95g en de zijkanten samen dus ook.
    Nu heeft hij het 3mm triplex op, en ik denk dat 2,5mm ook prima moet gaan. Dus dat word het, en de voorkant zit ik nu sterk aan 2mm gfk/2mm triplex/2mm gfk sandwich. Hoewel hij wel zat 3mm gfk heeft.
    Scheelt allemaal iets, en deze is wel erg sterk...
     
  17. Willy Swart

    Willy Swart

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Voorst
    Bomvrij denk ik :)
     
  18. Daniël

    Daniël

    Lid geworden:
    9 nov 2003
    Berichten:
    1.163
    Locatie:
    Scheemda
    Mooi gemaakt. Ben erg benieuwd als dit sterk genoeg is. Heb zelf CARF 2,10 meter staan waar ik nog een motormount voor moet maken. Aangezien het gewicht ongeveer hetzelfde zal zijn heb ik nu een richtlijn

    Mvg,
     
  19. lespinoy

    lespinoy

    Lid geworden:
    27 okt 2004
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    belgie
    Ziet er goed uit!
     
  20. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Tekening is bijna af, depron spul klopt nog niet en er zitten nog wel wat meer dingen die ik nog moet nakijken.

    [​IMG]
    Dit is wel allemaal nog 3mm, wat bijna weer binnen is, maar ik zit toch erg aan 2,5 te denken.
     

Deel Deze Pagina