Gister eindelijk de extra weer eens gevlogen. Ik had een nieuwe prop binnen, metts-electric 24x10. (houten electro prop)
Eerst een meting gedaan, 94A 3,3KW. Maar die accu (10s 5000 30C flightmax opgebouwd uit 2 5s accu's) is nu een paar seizoenen oud en vind het niet zo prettig meer, zeker als ze niet helemaal vol meer zijn.
De Sukhoi .50 doet bijna net zoveel stroom (85-90 geloof ik) met de helft van deze accu maar daar heeft veel meer power (relatief), en dus geef ik veel korter/minder volgas.
Hij vloog lekker met de nieuwe prop, met nog wel iets minder vermogen dan ik zou willen.
Maar voor deze hoeveelheid vermogen is het wel prettig dat hij niet teveel spoed heeft, ik kon prima hooveren/harrier(-rollen) enz.
Alleen horizontaal volgas was er geen snelheid, en verticaal (dus) ook niet.
Ik zit nu naar een nieuwe accu te kijken, misschien nanotech 4000 45C. Vooral de sukhoi kan wel wat minder gewicht gebruiken. (wil daar nog zwaardere rol-servo's in doen) En nu had ik ook maar 3200mah gebruikt, en waren de accu's al best warm.
Zwaartepunt mag ook nog wel iets naar achter. Nu zitten de accu's nog geen centimeter achter de motor zal ze volgende keer naar achter doen. Maar lichtere accs (100-150g) maakt het mss weet te staartlastig.
Ik wil ook de staalkabels naar het rudder nog vervangen met Dynema. Moet er nog even iets moois voor verzinnen wat betreft aansturing. Hierdoor komt het cg terug naar voren.
Motor werd de 1e 2 vluchten behoorlijk warm, maar zoonbeetje alle lucht die er voor in komt hoeft totaal niet langs de motor. Dus voor de 3e vlucht de grote gaten dicht getaped en dat deed al wat, Motor was niet zo warm als eerder (terwijl ik 30sec langer vloog). Een mooie geleiding erlang zal nog beter zijn.
Maar tijdens de 3e vlucht op enig moment wel een 'tak' geluid gehoord, Direct geland en alles ens bekeken, en bedacht dat het wel eens de rudder kan zijn die tegen he hoogteroer aan komt. (kabels slap bij veel uitslag, moet ik nog fixen)
Verder gevlogen en niks meer gehoord, alleen tegen het einde van de vlucht 1 keer heel kort een out of sync geluidje uit de motor. (Bij een heftige beweging, en plots gas gebruik)
4e vlucht stijg ik op, ga verticaal en met een 8 punts rol gevolgd door enkele rollen en daarbij hoor je de motor (ophanging) resoneren. Geland en daar was duidelijk zichtbaar dat het triplex van zichzelf los is gegaan bij het 1e spand.
(en ik denk dat hier ook de oorzaak ligt van de vorige problemen)
Ik ga weer wat nieuws tekenen, en laten frezen door willy swart. Zal waarschijnlijk glasvezel worden en een totaal ander ontwerp dan nu. Maar blijft waarschijnlijk wel aan de voorkant opgehangen.
Foto's volgen.