motor hb 61 PDP

ik zoek een oude motor of onderdelen voor een motor hb 61 pdp mag ook hb 61 zijn
het is een oude motor en onderdelen zijn niet nieuw meer te krijgen
wie kan mij helpen
 
Hallo,

Uw bericht is reeds van 1 jaar terug.
Toch wil ik even reageren.
Eerstens de vraag met welke plug deze het best lopen. Ik ben op dit moment met deze motor aan het experimenteren. Ik heb er zo ver ik kan bekijken in ieder geval 2 + losse onderdelen zoals cabarateurs en assen. Normaliter zweer ik bij OS motoren. Maar deze + de passie voor het modelvliegen heb ik uit de erfenis (bij het overlijden van mijn vader) verkregen. Nu had ik nog een super air die ik opgeknapt heb.Het idee was om hier een 10cc motor op te zetten. Aangezien ik hier niet speciaal een nieuwe voor wilde kopen ben ik nu dus met de HB61 pdp aan het dokteren.

Wat heeft u voor onderdelen nodig. Wellicht kunnen we een en ander ruilen. Alles wat ik heb aan HB61PDP in ruil voor een (.61) ??

m.vr.gr. Marc Schaepers
 
nou , omdat dit draadje 1 post per jaar heeft ,zal ik ook even wat plaatsen :mrgreen:

ik heb hier nog een oud PDP 40 blok liggen , (6,5cc meen ik )
heeft nog zeer veel compressie ,en die zal ik na een schoonmaak beurt zeker even gaan testen .

verwacht na een paar jaar wel weer een antwoord ;)

IMG_1195.jpg


IMG_1196.jpg
 
nou , omdat dit draadje 1 post per jaar heeft ,zal ik ook even wat plaatsen :mrgreen:

ik heb hier nog een oude PDP 40 motor liggen , (6,5cc meen ik )
heeft nog zeer veel compressie ,en die zal ik na een schoonmaak beurt zeker even gaan testen .

verwacht na een paar jaar wel weer een antwoord ;)
Prima, maar dan moet je je vraag er wel bijzetten.....:rolleyes:
 
.....ik heb hier nog een oud PDP 40 blok liggen , (6,5cc meen ik )
heeft nog zeer veel compressie ,en die zal ik na een schoonmaak beurt zeker even gaan testen .

verwacht na een paar jaar wel weer een antwoord ;)....

Beste Junkie, ik kon geen jaar wachten hoor.;)
Dit is GEEN PDP motor maar een HB motor. De letters PDP aan de zijkant zijn mogelijk de initialen van een eerdere eigenaar. Er is namelijk een periode geweest dat je je initialen in de motor behuizing kon laten graveren. Mogelijk heeft de eigenaar het ook zelf gedaan maar dan wel erg netjes!
HB is voor zo ver ik weet van oorsprong een Duitse modelmotor fabrikant. Die fabriek is al lange tijd geleden gestopt. Een Amerikaanse firma (Model Engine Corporation of America) heeft voor zover ik weet de zaak overgenomen maar of zij onder dezelfde naam (HB) nog motoren maken weet ik niet.

Dat de motor nu nog veel compressie lijkt te hebben zegt niets. Hij zit waarschijnlijk vol met wonderolie wat lekker vergomd is en dus veel weerstand opleverd.
Ga hem eerst maar eens goed schoon maken maar pas wel op bij het uit elkaar halen. Weest voorzichtig en forceer niets. De motor zal vrijwel zeker een zuigerveer hebben. Wanneer je die eraf haalt weest dan extra voorzichtig. Ze zijn van gietijzer en breken heel makkelijk, vooral een al langer gebruikte zuigerveer breekt makkelijk.
Laat alle delen zo veel mogelijk in peterolie of methanol goed weken. Dan komt alles wat makkelijker los. Wanneer je methanol gebruikt zorg dan voor een goed luchtdichte container om te voorkomen dat de methanol vocht uit de lucht "opzuigt". Laat de motor enkele dagen "weken". Gebruik daarna handschoenen want de methanol wordt door je huid opgenomen wat vervelende gevolgen kan hebben. Vooral wanneer je langdurig met de methanol in aanraking komt.
Maak alles lekker vet met dunne (naaimachine) olie en zet de motor daarna weer voorzichtig in elkaar. Wanneer je ook dat gelukt is kan je de motor een keer doorspoelen met wat brandstof en daarna de motor proberen te starten. Het vermogen zal je wat tegen kunnen vallen want het is een al een oude motor. Ze draaien relatief hoge toeren maar met kleinere props (max. 10x6). Een grote prop gebruiken om het toerental te drukken zal averechts werken. Je zal veel te veel vermogen verliezen en de motor zal niet lekker draaien. Hij kan dan ook vrij snel oververhit raken.

Ik zie net dat er een Webra schuif carburateur op zit. Dit waren in hun tijd behoorlijk geavanceerde dingen die vrij lastig af te stellen zijn. Wanneer je het eenmaal door hebt valt het wel mee maar het blijft "fingerspitzengefühl". Wanneer je de carburateur uit elkaar haalt let dan heel goed op hoe hij in elkaar zit. Als je hem verkeerd in elkaar zet zal je er veel problemen mee krijgen en zal je dat ding vrij snel gaan vervloeken. :evil:
Succes!
 
Laatst bewerkt:
En zeker als je 'm 180 graden verkeerd om monteerd zoals op de foto... ;-)

Geweldige carburateurs, die Dynamix dingen.
Het buitenste messing busje in die carburateur had wel altijd de neiging om te gaan verdraaien. Daarom is het raadzaam om aan de buitenkant van het carburateurhuis een gaatje te boren met een klemschroefje erop zodat het busje op z'n plaats blijft. Ook weer niet te hard aandraaien ivm vervorming. Want dan kan de binnenste ronde stift met luchtspleet niet meer vrijuit schuiven.

Veel plezier ermee!
 
Dit is GEEN PDP motor maar een HB motor. De letters PDP aan de zijkant zijn mogelijk de initialen van een eerdere eigenaar. Er is namelijk een periode geweest dat je je initialen in de motor behuizing kon laten graveren. Mogelijk heeft de eigenaar het ook zelf gedaan maar dan wel erg netjes!
PDP staat voor Perry Directional Porting, een boost principe, vergelijkbaar met het Schnuerle systeem. Het is een marketing kreet ( NIEUW!!! Nu met........).
HB is voor zo ver ik weet van oorsprong een Duitse modelmotor fabrikant.
HB staat voor Helmut Bernhardt, die eerst de Veco .19 en Veco .61 in licentie bouwde. Het originele Veco ontwerp van Clarence Lee is nog heel herkenbaar in de HB's.
Graupner heeft zijn producten lange tijd in het leveringsprogramma gehad. Het mechaniek van de eerste Graupner heli (de Twin Jet) werd ook door HB gebouwd.

Dat de motor nu nog veel compressie lijkt te hebben zegt niets. Hij zit waarschijnlijk vol met wonderolie wat lekker vergomd is en dus veel weerstand opleverd.
Ga hem eerst maar eens goed schoon maken maar pas wel op bij het uit elkaar halen. Weest voorzichtig en forceer niets. De motor zal vrijwel zeker een zuigerveer hebben. Wanneer je die eraf haalt weest dan extra voorzichtig. Ze zijn van gietijzer en breken heel makkelijk, vooral een al langer gebruikte zuigerveer breekt makkelijk.
Laat alle delen zo veel mogelijk in peterolie of methanol goed weken. Dan komt alles wat makkelijker los. Wanneer je methanol gebruikt zorg dan voor een goed luchtdichte container om te voorkomen dat de methanol vocht uit de lucht "opzuigt". Laat de motor enkele dagen "weken". Gebruik daarna handschoenen want de methanol wordt door je huid opgenomen wat vervelende gevolgen kan hebben. Vooral wanneer je langdurig met de methanol in aanraking komt.
Maak alles lekker vet met dunne (naaimachine) olie en zet de motor daarna weer voorzichtig in elkaar.
Dit is inderdaad een goede procedure.
De zuiger en cilinder kun je schoonmaken met heel fijne staalwol. Alle geel/bruine verkleuring weg halen, dat is gum en maakt dat de boel plakt en daar z'n warmte niet kwijt kan.
Draaiend, haaks op de bewegings richting van de zuiger. De microkrasjes lopen dan rondom de zuiger en idem in de cilinder. NOOIT in de lengterichting, want dan kan de motor nooit meer opnieuw inlopen.
Overigens, ga er maar vanuit dat de lagers inmiddels het tijdelijke ook voor het eeuwige hebben verwisseld. Meteen vervangen! Doe je dat niet, dan kun je de motor na een uurtje draaien vaak alsnog voorgoed afschrijven.
Wanneer je ook dat gelukt is kan je de motor een keer doorspoelen met wat brandstof en daarna de motor proberen te starten. Het vermogen zal je wat tegen kunnen vallen want het is een al een oude motor. Ze draaien relatief hoge toeren maar met kleinere props (max. 10x6). Een grote prop gebruiken om het toerental te drukken zal averechts werken. Je zal veel te veel vermogen verliezen en de motor zal niet lekker draaien. Hij kan dan ook vrij snel oververhit raken.
Niet helemaal. Dit is een motor met een combinatie ( gewone omkeer + PDP) spoeling en heeft een kamzuiger. Juist dit type motor levert een relatief hoog koppel bij een laag toerental. De grootste prop voor deze .40 is een 11x6. Niet boven de 11.000 toeren laten komen. Deze motoren zijn, voorzien van een voldoende grote (want dat was vroeger het manco) demper, een stuk stiller dan de huidige snellopende exemplaren.

Ik zie net dat er een Webra schuif carburateur op zit. Dit waren in hun tijd behoorlijk geavanceerde dingen die vrij lastig af te stellen zijn. Wanneer je het eenmaal door hebt valt het wel mee maar het blijft "fingerspitzengefühl". Wanneer je de carburateur uit elkaar haalt let dan heel goed op hoe hij in elkaar zit. Als je hem verkeerd in elkaar zet zal je er veel problemen mee krijgen en zal je dat ding vrij snel gaan vervloeken. :evil:
Succes!
Ja, dat is een lastig ding. Troost je, de originele, plastic Perry carburateur was al even lastig af te stellen.

11x6 prop, 20% wonderolie/5% nitro brandstof en een ENYA 3 plug, dan zou 'ie het nog goed moeten doen.
 
PDP staat voor Perry Directional Porting, een boost principe, vergelijkbaar met het Schnuerle systeem. Het is een marketing kreet ( NIEUW!!! Nu met........)......
Kijk zo leer ik nog steeds. Ondanks dat ik al meer dan 30 jaar "aan modelvliegen doe" wist ik dit niet.
Zoals je uitlegt klopt dan mij idee over het vermogen ook niet helemaal. Hij is dus een beetje te vergelijken met de Webra 40 Blackhead? Die heeft ook een kam op de zuiger en draaide ook een iets lager toerental dan bijvoorbeeld de Enya 40. Toch draaide mijn Webra 40 Blackhead vrolijk tot wel 14000 toeren met een Kavan 10x6 prop erop. Je kent ze wel, zo'n "kauwgom prop". Veel herrie, veel toeren, weinig stuwkracht. :oops:
De Webra Dynamix carburateur is een lastig ding. Dat lastige zit hem vooral in de vele afstellingen. Niet alleen de hoofd sproeier en de stationair sproeier. Je kan ook de positie van de spraybar instellen en de hoeveelheid extra brandstof die de acceleratie pomp inspuit.
Heb je eenmaal de juiste instelling dan werkt hij uitstekend en zal vaak afregelen niet nodig zijn. Zelfs op een moderne motor kan deze carburateur nog prima presteren.
Die Perry carburateur was eenvoudiger maar bij die dingen is vooral de stationair instelling vreselijk lastig. Het verschil tussen te arm en te rijk is halve milimeter werk. Ik ben wel eens een halve middag bezig geweest om zo'n kreng goed te krijgen. De volgende vliegdag had de eigenaar de zaak goed schoon gemaakt en daarbij was de afstelling veranderd. Een ander is toen weer een tijd bezig geweest want ik had er de moed niet meer voor. Maar ook hier, eenmaal goed afgesteld werkt de carburateur prima!
 
Laatst bewerkt:
Nou ik zal ook ff reageren mischien krijg ik na 5 jaren wel antwoord, ik ben nu bezig met een HB .61 een Webra .40 en een oude Hornlein motor in te draaien. Het probleem wat ik heb bij die Webra is de afstelling, het is de schuifcarb die op die HB motor zit. Ik krijg hem niet goed afgesteld volgas slaat hij net niet en soms wel af, ik heb de hoofd naald al afgesteld. Maar hoe werkt het met die ander kant waar alleen die ronde afstelring zit, hoe ver moet hij open of dicht gezet worden. Tevens zoek ik nog een goede carb voor die HB .61 ik heb de verkeerde carb erop zitten, wie kan mij helpen. Deze motor heeft achter op het carterdeksel een pomp zitten, hoe werkt dit dan? Als iemand iets weet ik hoor ik het graag.

Grt.
 
Origineel hoort er een Perry of een HB carburateur op.
Beiden zijn sterk verwant.
De Perry is van kunststof, de HB is van aluminium.

De pomp achterop is een Perry membraan pomp. Deze werkt op de wissende druk in het carter. De schokgolven worden doorgegeven via een membraan aan een complex maar zeer schrander pompsysteem.
Wees voorzichtig met deze pomp. Niets insteken! Schroevendraaier of draad, want dan gaat de zaak stuk. Spoelen doe je met methanol.. in een potje.
Het membraan heeft geen eeuwig leven...

De pomp geeft een grotere brandstofopbrengst door aan de carburateur.
Daarmee heb je dan een grotere carburateur nodig, grotere doorlaat dan de standaard voor de HB. Eentje die weer net wat beter adem haalt.
Met die set-up heeft de motor flink meer pep.

Leukste combinatie is de PDP + pomp + resonatie.

Voor zijn tijd een beul, thans volledig achterhaald. Maar dat geeft niet.
Met een goed lopende heb je veel plezier in huis... Dorstig doet de combinatie wel vermoedenl!

Ook voor de HB is er standaard schuifcarburateur... ofwel Schiebevergasser.

Nieuw zijn de Perry's nog verkrijgbaar....

Enige info: Perry Pumps - Carbs

Nog beter is een conversie vaar een moderne OS .61 carburateur.
Deze zijn immers altijd goed af te stellen.
Belangrijk is dan wel de hals-maten op elkaar afgestemd te krijgen.

Ik bezit 3x HB .61. (nieuw) 1 ervan is een PDP. Deze moet ooit op een Kwik-Fly III komen.
Heb er een Macs Quiet Pipe + headers voor liggen (via Sheldon Hobbies USA).

Ook een Schiebevergasser heb ik, maar daar is mee geprutst.
De ooit ontvangene correspondeerde niet met het nummer van het doosje...
Het is moeizaam zoeken naar de juiste onderdelen.... Wellicht... als ik de juiste maten heb, kan ik deze ook aanpassen....

Dan heb ik nog een vraag:
Heb voor de HB .61 een VECO pomp liggen. Deze past echter niet. Dat wist ik tevoren... maar heb nooit een de bijbehorende HB uitgave te pakken kunnen krijgen. De Veco-pomp is mogelijk passend te maken in de draaibank.
Zou jij wellicht voor mij de maten kunnen meten?

Gezochte maten: Diameter gat in het pomphuis voor de membraan opening. (De drijfstang komt daar langs...) Wat je werkelijk ziet is een zwart plastic geperforeerd bescherm-schot.
Dan de diameter van het pomphuis (deel dat in de motor steekt)
De diepte van het pomphuis, gemeten van de flens... zonder pakking.... de zaak moet niet tegen de kruktap aan komen...

De pomp is overigens demontabel. Het plastic binnendeel is in het huis geschroefd.
Het zaakje is natuurlijk met moed, beleid, trouw en bijzonder gereedschap los te werken. (vast een plaatje met twee pennetjes)
Maar ja... eens stuk is altijd stuk...
 
Dubbeldekker. Van scratch? Of een mooie kit... of een restauratie [emoji846] scratch zit je met de typische wik vleugelbouw met de voorgeschaafde profiellatten.
Wordt het een bouwdraadje?
 
Back
Top