Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Prima, maar dan moet je je vraag er wel bijzetten.....nou , omdat dit draadje 1 post per jaar heeft ,zal ik ook even wat plaatsen
ik heb hier nog een oude PDP 40 motor liggen , (6,5cc meen ik )
heeft nog zeer veel compressie ,en die zal ik na een schoonmaak beurt zeker even gaan testen .
verwacht na een paar jaar wel weer een antwoord![]()
Prima, maar dan moet je je vraag er wel bijzetten.....![]()
....niet zo snel reageren !! , dat zou pas over 1 of 2 jaar moeten gebeuren
antwoord ,mag ook een opmerking zijn![]()
.....ik heb hier nog een oud PDP 40 blok liggen , (6,5cc meen ik )
heeft nog zeer veel compressie ,en die zal ik na een schoonmaak beurt zeker even gaan testen .
verwacht na een paar jaar wel weer een antwoord....
PDP staat voor Perry Directional Porting, een boost principe, vergelijkbaar met het Schnuerle systeem. Het is een marketing kreet ( NIEUW!!! Nu met........).Dit is GEEN PDP motor maar een HB motor. De letters PDP aan de zijkant zijn mogelijk de initialen van een eerdere eigenaar. Er is namelijk een periode geweest dat je je initialen in de motor behuizing kon laten graveren. Mogelijk heeft de eigenaar het ook zelf gedaan maar dan wel erg netjes!
HB staat voor Helmut Bernhardt, die eerst de Veco .19 en Veco .61 in licentie bouwde. Het originele Veco ontwerp van Clarence Lee is nog heel herkenbaar in de HB's.HB is voor zo ver ik weet van oorsprong een Duitse modelmotor fabrikant.
Dit is inderdaad een goede procedure.Dat de motor nu nog veel compressie lijkt te hebben zegt niets. Hij zit waarschijnlijk vol met wonderolie wat lekker vergomd is en dus veel weerstand opleverd.
Ga hem eerst maar eens goed schoon maken maar pas wel op bij het uit elkaar halen. Weest voorzichtig en forceer niets. De motor zal vrijwel zeker een zuigerveer hebben. Wanneer je die eraf haalt weest dan extra voorzichtig. Ze zijn van gietijzer en breken heel makkelijk, vooral een al langer gebruikte zuigerveer breekt makkelijk.
Laat alle delen zo veel mogelijk in peterolie of methanol goed weken. Dan komt alles wat makkelijker los. Wanneer je methanol gebruikt zorg dan voor een goed luchtdichte container om te voorkomen dat de methanol vocht uit de lucht "opzuigt". Laat de motor enkele dagen "weken". Gebruik daarna handschoenen want de methanol wordt door je huid opgenomen wat vervelende gevolgen kan hebben. Vooral wanneer je langdurig met de methanol in aanraking komt.
Maak alles lekker vet met dunne (naaimachine) olie en zet de motor daarna weer voorzichtig in elkaar.
Niet helemaal. Dit is een motor met een combinatie ( gewone omkeer + PDP) spoeling en heeft een kamzuiger. Juist dit type motor levert een relatief hoog koppel bij een laag toerental. De grootste prop voor deze .40 is een 11x6. Niet boven de 11.000 toeren laten komen. Deze motoren zijn, voorzien van een voldoende grote (want dat was vroeger het manco) demper, een stuk stiller dan de huidige snellopende exemplaren.Wanneer je ook dat gelukt is kan je de motor een keer doorspoelen met wat brandstof en daarna de motor proberen te starten. Het vermogen zal je wat tegen kunnen vallen want het is een al een oude motor. Ze draaien relatief hoge toeren maar met kleinere props (max. 10x6). Een grote prop gebruiken om het toerental te drukken zal averechts werken. Je zal veel te veel vermogen verliezen en de motor zal niet lekker draaien. Hij kan dan ook vrij snel oververhit raken.
Ja, dat is een lastig ding. Troost je, de originele, plastic Perry carburateur was al even lastig af te stellen.Ik zie net dat er een Webra schuif carburateur op zit. Dit waren in hun tijd behoorlijk geavanceerde dingen die vrij lastig af te stellen zijn. Wanneer je het eenmaal door hebt valt het wel mee maar het blijft "fingerspitzengefühl". Wanneer je de carburateur uit elkaar haalt let dan heel goed op hoe hij in elkaar zit. Als je hem verkeerd in elkaar zet zal je er veel problemen mee krijgen en zal je dat ding vrij snel gaan vervloeken. :evil:
Succes!
Kijk zo leer ik nog steeds. Ondanks dat ik al meer dan 30 jaar "aan modelvliegen doe" wist ik dit niet.PDP staat voor Perry Directional Porting, een boost principe, vergelijkbaar met het Schnuerle systeem. Het is een marketing kreet ( NIEUW!!! Nu met........)......