Bouwverslag 1:200 Bismarck

Hallo Raf.

Ook van mij een vraag, degene van wie ik de G4 heb gekocht adviseerde mij om eerst de romp zo glad mogelijk te schuren, en daarna pas G4 te gebruiken. Uit jou verhaal eerder in dit forum begrijp ik dat niet nodig is. Nu twijfel ik of ik het wel goed begrepen heb jou verhaal. Dus eerst de romp strak maken of eerst in de G4 zetten?
Ik heb namelijk nogal veel vertrouwen in jouw deskundigheid.
groet

Kois
 
Hallo Raf.

Ook van mij een vraag, degene van wie ik de G4 heb gekocht adviseerde mij om eerst de romp zo glad mogelijk te schuren, en daarna pas G4 te gebruiken. Uit jou verhaal eerder in dit forum begrijp ik dat niet nodig is. Nu twijfel ik of ik het wel goed begrepen heb jou verhaal. Dus eerst de romp strak maken of eerst in de G4 zetten?
Ik heb namelijk nogal veel vertrouwen in jouw deskundigheid.
groet

Kois
eerst glad maken lijkt mij het beste.
 
hallo skip

ik gebruik motip spuit bussen ?????
dus ik zou het niet weten met wat je het er zou moeten op zetten anders
indien je een compressor hebt met een serieuze verf spuit er op zou ik het daar mee doen
ik heb reeds dikwijls gepost dat ik motip spuit bussen gebruik en dus met een borsteltje heb ik helemaal geen hervaring
alleen de G4 en de polyester doe ik met een borstel

groetjes raf
 
hallo


het probleem is dat ik gewoon ben om rompen te bouwen en er hier en deel mensen zitten voor wie het de eerste keer is

er zijn een paar zaken die voor een ervaren modelbouwer gewoon lijken en voor een beginner die denkt er niet aan

we zijn reeds tegen gekomen
1 de spanten aan de boeg niet afgeschuint (moeten met een lange plank met schuur papier op in vorm geschuurt worden)
2 de latjes wel op maar niet onderling verlijmt (G4 is in dit geval de enige redding )
3 de latjes sluiten niet mooi aan (opvullen met ofwel kneedbaar hout of een papje van schuurstof en witte houtlijm)
4 het vergeten boren van de as gaten (een heel dure lange boor kopen en de kiel dubbelen aan twee kanten waar de as in het midden komt en dan op boren)
5 het los uit de hand bouwen van de romp(een dikke meubelplaat aan schaffen en van in het begin alles daar op vast zetten (zie christine))
6 een kromme romp (eerst nummer 5 oplossen en dan kijken waar ze krom is en door het opnieuw lijmen van nieuwe latjes de romp terug recht proberen te krijgen)
7 de romp eerst ruw opschuren en stof vrij maken
daarna G4 er ruim op zetten (niet uit de grote pot werken en de rest niet terug gieten)
als de G4 droog is kan er met plamuren begonnen worden ( yacht plamuur gebruiken en niet van die auto plamuur want die zuigt water aan )

na de eerste schuur beurt die met groffe korrel mag gebeuren de romp daar waar nodig is terug plamuren (ik heb een laagje van 1 mm dik om heel mijn rompen glad te krijgen)
daarna spuit plamuur zetten in een lischte kleur
en kijken waar je nog moet bij plamuren dit kan op de spuitplamuur zonder probleem

dit moet je schuren met 800 en water heeeeeeeeeeel veel water maar je mag niet meer door de G4 heen schuren want hout moet je droog schuren anders krijgt je romp kuren
en kan als nog krom trekken
daarom de lichte kleur spuit plamuur dan zie je waar je veel wegneemt
als je denkt dat ze glad is er een volgende laag spuit plamuur over zetten liefst in een andere kleur (donker rood bestaat ook)
als je nu deze laag weer opschuurt zie je waar het grijs doorkomt en moet je stoppen met daar te schuren
alles netjes opdrogen en de romp af vegen met een keukenrol papiertje want dat pluist niet
dan kan je de eerste laag primer aan brengen en liever 6 keer dun dan 1 keer dik want een loper is funest om weg te werken

succes er mee

groetjes raf
 
Hallo Raf & Danny,

Voor mij is het inderdaad de eerste keer dat ik een romp bouw. En daarom ook hartelijk dank voor de uitgebreide informatie.

groet.

Kois
 
hallo skip

ik gebruik motip spuit bussen ?????
dus ik zou het niet weten met wat je het er zou moeten op zetten anders
indien je een compressor hebt met een serieuze verf spuit er op zou ik het daar mee doen
ik heb reeds dikwijls gepost dat ik motip spuit bussen gebruik en dus met een borsteltje heb ik helemaal geen hervaring
alleen de G4 en de polyester doe ik met een borstel

groetjes raf

Bedankt voor het advies Raf.

Skip67.
 
citaat:raf

dit moet je schuren met 800 en water heeeeeeeeeeel veel water maar je mag niet meer door de G4 heen schuren want hout moet je droog schuren anders krijgt je romp kuren.

raf,
Waarom met veel water schuren,want aan de andere kant zeg je weer "hout moet je droog schuren,(de mijne wordt een showmodel)want ander krijg je romp kuren.En mijn andere vraag is, waanneer kan je de romp met heeeeeeeeeeele fijne staalwol doen.

Groet,

Skip.
 
halo skip


alles lezen dan heeft het wel zin

als je de romp met G4 in schilderd een paar lagen dan is je hout geseald en dus is je romp eigenlijk water dicht
als je dan gaat plamuren moet je weer gaan schuren maar niet door de G4 laag heen
want dan kruipt het water in je hout
en hout dat nat wordt zet uit daardoor scheurt de G4 laag verder en als je blijft verder schuren zet het hout nog meer uit
snap je het plaatje

waaromveel water
als je aan het schuren gaat moet je op passen voor krassen
deze worden gemaakt door schuur stof dus eigen lijk het weg geschuurde materiaal
door nu veel water te gebruiken spoelt dat steeds weg en schuur je steeds zonder krassen
en als er geen krassen zijn moet je er ook weer geen spuit plamuur over heen zetten die je dan weer moet schuren

als je de laatste laag spuit plamuur hebt gezet en de romp is strak zonder bulten en kuilen dan kan je met heeeeeeel fijne staal wol er over heen gaan
dit is eigen lijk geen schuren maar eerder polieren want je mag NIET drukken op de staal wol maar lichtjes rondjes draaien en zo heel de romp doen
ik stop als er een vlieg op de romp land dat ze op haar kl*ten slaat zo glad zijn mijn rompen

groetjes raf
 
Wel messing maar nog steeds geen 42 en 44

Ja,

Weer 4 deeltjes binnen met de eerste messing etsdeeltjes. Ziet er goed uit en nog niet al te moeilijk qua fijnheid en buigen.

Maar nog steeds 42 en 44 niet ontvangen. Bellen maar weer, want ik zou deze ontbrekende deeltjes binnen 1 a anderhalve week hebben. Dat beloofde men 4 weken geleden. Is een soort aan het lijntje houden, beloven en niet waarmaken. Met het afschrijven van het geld zijn ze noooooooooit te laat, raar he...
 
Ook ik heb de delen 46 tot en met 49 ontvangen en helaas de onderdelen 212 en 213 nog niet, maar ik geef de moed niet zo gauw op want ook al duurde het wat lang af en toe ik heb wel alles gehad tot nu toe.
 
Laatst bewerkt:
Maar nog steeds 42 en 44 niet ontvangen. Bellen maar weer...

Ik voel me inmiddels ook behoorlijk teleurgesteld. Van de delen 42 t/m 45 heb ik nog niets ontvangen. Nabestelling evenmin.
Bij het laatste telefoongesprek werd gesteld dat die delen er waarschijnlijk niet meer waren en dus nieuw gemaakt moesten worden bij de fabriek. Dat kon dan wel een tijdje duren, werd me gezegd, ofwel ´bel maar niet meer´.
De lol gaat er op die manier wel een beetje af.
 
Ik heb een paar maanden geleden om extra romp latjes gevraagd omdat ik er een paar verknald had en bang was dat ik tekort kwam.
Gisteren binnen gekregen en hoefde er niet extra voor te betalen.
Het duurt meestal lang als je zo alle reacties bekijk maar het komt toch allemaal goed.
Het is natuurlijk ook de vraag bij wie de schuld ligt dat het zo lang duurt, hun zijn weer afhankelijk van of de fabriek of een andere toeleverancier.
Ga er vanuit dat ze hun best doen om de belofte na te komen.
Hebben we straks allemaal een mooi bootje staan toch?
 
Mevrouw Kastje en de heer Muur

Ook ik heb gebeld en kreeg een aardige mevrouw Kastje aan de telefoon.
Ze zijn 42 aan het nabestellen... Hoe lang het nog ging duren dat wist ze niet.
En voor de onjuiste delen die bij afl. 44 zaten wist meneer Muur een oplossing.
Of ik die maar wilde bellen. Alleen die was alleen bereikbaar op maandag tussen 16.00 en 19.00 uur. Dat ik 208 en 209 dubbel had zag ik verkeerd. 212 en 213 zijn gewoon dezelfde ofzo. Dacht het niet aan de afbeeldingen te zien. Is iets met een kluitje en riet.
 
ik heb ook deel 47

zit maar weinig in 2 koperen plaatjes.

ik koop de handel los by de boekhandel en heb zover ik weet geen geprobleemen gehad.

de boekhandel heeft ze zolang er een koper is.
 
de boekhandel heeft ze zolang er een koper is.

De lokale boekhandel hier heeft vanaf dag 1 geweigerd dit product te leveren, aangekondigd met een groot plakkaat bij de ingang.
Het leek daarom toen verstandig gewoon zelf een overeenkomst te sluiten met een (naar ik meende) serieuze leverancier. Op dit moment moet ik mij afvragen of de producent in Frankrijk bereid is om voor één of hooguit een paar mensen in Nederland een viertal pakketjes opnieuw in productie te nemen.

Serieuze vraag: als iemand één of alle pakketten 42, 43, 44 en/of 45 over heeft, laat me dat dan even weten? Hopelijk kunnen we dan zaken doen.
 
otto wat de houten delen en papier betreft kan ik kopieren en dan kan je hetzelf of een ander uit hout zagen.

en dan kan je ook verder.
 
Een vraagje daar jullie al een stuk verder gevorderd zijn met de bouw:
Zit het dek uiteindelijk gevat tussen de opstaande rand van de tweede beplanking, of rust het op de kopse kant ervan?
Kwestie van al preventief wat te schuren.
 
Back
Top