Extreme Flight Extra 88,5" Electro "Bouw"verslag

Probleem is de breedte van de zij planten. Zou je die de volledige hoogte maken dan torderen ze veeeeeeel minder.
Maar aan de kant van de motor heb ik die hoogte niet om de zo breed te maken.
Ik had hem overigens al aangepast, hij zou nu zo moeten worden:
EF%20Extra%20059.jpg

(maar dan aan alle 4 de kanten)

Hier zie ik voor torsie wel nog iets nut in:
EF%20Extra%20060.jpg

(maar dan links en rechts)

Eens?

En die 110mm met 30mm spacers? Aluminium/koolstof buisjes met een boutje er doorheen?
De motor komt aan de binnenkant.
Dan zou ik de mount op spacers moeten monteren...
 
Toch zou ik een Mount bij HC bestellen :) Ik heb hem ook op de edge en die is er erg stil door geworden. Veel minder werking in de ophanging en dus stiller.
 
Dat kan altijd nog. Ik laat de motorbox van de extra zoveel mogelijk intact.

Ik heb net met een doosje, deksel, 4 stukjes depron en een beetje tape de 1e situatie nagebootst, en niet gelet op hoe stijf het word maar enkel op welke manie het depron buigt. Er tordeerd niks, het is enkel een zijwaartse buiging, waarin die koolstof/triplex sandwich al erg stijf is. De A vind ik de mooiste oplossing, en ik denk dat ik hem niet zo ver naar achter hoef laten doorgaan waardoor het in gewicht scheelt.

Al deze moeite is trouwens omdat ik nogsteeds met het idee van thrustvectoring speel. Ik wil eerst een tijdje ermee vliegen maar op enig moment is dat een doel. Niet met de huidige mount, maar een variatie erop.

Hier de laatste tekening, volgens mij veel steviger en stijfer dan nodig...:?
EF%20Extra%20062.jpg
 
Zou alleen die 'A' aan de bovenkant wat breder maken dat die ook totaan de hoek van de motordome komt, zo staat ie ook in verbinding met de 'A' aan de zijkant.
 
2 echte foto's voor het idee

EF%20Extra%20063.jpg


Daar bovenin is wel erg weinig ruimte.
met de breedte van 30mm en 3mm hoog gaat het waarschijnlijk nog net. anders word het schuren.

En met de kap erop.

EF%20Extra%20064.jpg


Hier nog niet met bouten vast, net wel gedaan en dat scheelde nog heel iets.

Zou alleen die 'A' aan de bovenkant wat breder maken dat die ook totaan de hoek van de motordome komt, zo staat ie ook in verbinding met de 'A' aan de zijkant.
Aan de zijkant zit het ook niet helemaal in de hoek, ik heb iets ruimte nodig voor de inslagmoer.

(foto's met mobiel, krijg de geheugenkaart van de camera nog steeds niet werkend. En de vlekken zijn epoxie, papiertje lag onder de mengbeker gister.)
 
Op deze manier maak je het je zelf wel moeilijk om de motor as in het midden te krijgen. met een front montage is dat heel makelijk , gewoon midden op het kruis wat EF er op gezet heeft. Ik heb nu de hacker A60 motor mount en draai de propellor montage af, zodat deze in het meegeleverde kogellager past voor nog meer sterkte. ik heb de bovenste plank ook niet gemonteerd.

als je het gewicht wilt weten, laat het dan maar horen.

Bart,
 
Op deze manier maak je het je zelf wel moeilijk om de motor as in het midden te krijgen.
Nee juist niet, die box zit precies in het midden, en is links 5mm langer.
Als ik de zijkanten even lang hou dan is voorin exaxt het zelfde zeistelling als achterin en zit ie ook in het midden.

Het enige is dat die boven en onderaan een beetje schuin moeten zijn, erg simpel te tekenen en maken.

Gewicht, graag! :D
Foto's ook! :D

De 'andersom prop meenemer' als lagerhouder gebruiken had ik ook al van van der vecht als tip mee gekregen. Goed mogelijk dat ik het ook zo ga doen.

(en nu ga ik zagen)
 
Laatst bewerkt:
de motor mount weegt 160 gram ( inc. 4 boutjes, backplate met kogellager) en is heel stevig en stug.
heb hem nog alleen maar in een test opsteling gehad, mijn AXI is nog steeds onder weg, van een tripje naar AXI Motors. Dus moet nog even wachten. De nieuw hyperion accu is net binnen gekomen ( vervangen onder garantie ).

Bart,
 
Thanx.

Gister avond tot laat aan het schuren en vijlen geweest. Maar ik ben best tevreden.
Nog niet helemaal klaar, daar waar ze aan elkaar moeten moet het nog bijgevijld worden.

Maar het is echt zeer stijf materiaal, de latten had ook gekund.
Alleen paste het maar nauwelijks uit het materiaal, dat was ruim berekend voor die rechte. Nu heb ik het wel erg dit bij de rand moeten gebruiken wat de kans groter maakt dat het koolstof los komt van het hout Maar het lijkt goed te gaan.

Motorschot:

EF%20Extra%20066.jpg


EF%20Extra%20067.jpg


Vergeleken met het origineel.
EF%20Extra%20068.jpg


Lijkt mij genoeg koeling.
EF%20Extra%20069.jpg


A
EF%20Extra%20065.jpg


AAAA
EF%20Extra%20070.jpg


Totaal, 5 onderdelen met nog wat papier en tape erop, 82g
 
Laatst bewerkt:
Ben bang dat de 4 voordere lijmpunten niet lang zullen houden.

Je hat beter de 4 A's iets langer kunnen maken en het motorschot er 4 keer in gelijmd .

Mvg Johan
 
Snap ik, bovenaan kon het niet breder (moet mischien nog smaller), de rest op zich wel.
Ze hadden langer kunnen doorgaan, zodat je aan bijde kanten een hoek hebt, ook niet ver maar dat is niet nodig. Maar daar is het nu te laat voor.

Met een mat of met roovings over de hoek kan ik de verbinding nog verbeteren. Of een driehoek lijstje aan de binnenkant.
En dat was ik dan ook van plan.
 
Even in elkaar gezet.

EF%20Extra%20071.jpg


EF%20Extra%20072.jpg


Hij komt nog iets hoger als hij echt vast zou zitten.
EF%20Extra%20073.jpg


Ziet er naar uit dat ik hem morgen in elkaar lijm.
 
Als je de lijmpunten goed verstevigt, dan maak je hier wel een aardige kans mee denk ik:)
 
Die neus is wel stijf... :mrgreen:
Zit nog gewoon in elkaar gelijmd, niks verstevigd. Er komt nog een matje over de voorkant bij elke verbinding.

Zwaartepunt even beken, das toch wel redelijk achterlijk.
Waarschijnlijk gaan de accu's door het oude motorschot heen op een plankje tot vlak achter de motor.
 
heb het bij mij weer in elkaar zitten, iets zwaarder (100 gram),
waarscheinlijk moet ik het zwartepunt nog goed leggen.
heb motor kabels vn af de regelaar vernieuwd ( zijn nu 6 quadraat) ,
waren te kort doordat de motor is omgedraait. Ik heb aan de accu kant de
kabels van de regelaar verkort, en heb de accukabels die de accu's in serie
zet ook nog verkort. Nu nog goed weer in het weekend. :-(

motormountnew2.jpg


motormountnew1.jpg


bart,
 
Mooie foto's.

Mijn regelaar komt onder de motor denk ik, krijgt ie de lucht uit het gat daarvoor.
En de accu's zullen door het gat heen moeten voor het zwaartepunt, word alleen lastig vastmaken.

Heb jij de accu inc een plankje met een boutje vast?
 
Om nando's eerdere vraag te beantwoorden.. een motorbok wordt hoofzakelijk op 2 manieren belast, een torderende belasting en een treklast.

Als je nu naar die metalen versie kijkt, daar wordt met name de trek-belasting overal of door metaal gedaan of door een schroefverbinding.

Bij jou wordt de gehele trekbelasting over 4 relatief kleine lijmvlakjes gespreid.

Ik zou dan ook niet matjes om de hoeken doen, maar driehoekslatjes inlijmen aan de binnenkant.

Je hebt die steun erg netjes gemaakt, maar ik zie het voordeel niet tov. een conventionele steun en vrees wel nadelen.

Die metalen versie is wel 20 gram lichter te krijgen en heeft nog 1 klein voordeel; hij werkt mee aan de koeling.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top