Extreme Flight Extra 88,5" Electro "Bouw"verslag

Ook niet zozeer rpm, tempratuur.

Zodra je met electro begint moet je brandstof vergeten, daar gelden totaal andere dingen.

Je motor moet niet te warm worden tijdens een vlucht, wat te warm is hangt ook van de motor af, scorpion's kunnen een wat hogere tempratuur hebben dan een tgy bv.

Zolang je niet bij absurd hoge toeren komt waarbij hij gewoon stuk gaat en hij niet te warm word kun je spanning en stroom buiten beschouwing laten, daar kan hij niet stuk door gaan. Accu en regelaar wel, dus meten blijft belangrijk. En houd ook rekening met de buiten temperatuur, of meerdere vluchten snel achter elkaar. Als je in de winter een kist voor het eerst probeert moet die max temperatuur wat lager zijn. En als je meerdere vluchten direct achter elkaar wilt kunnen doen ook.

Leuk voorbeelt, 82A (continu! 3minuuten lang) alsof het niks is, >1200W bijna dubbele opgegeven vermogen Hobbycity Online R/C Hobby Store : TURNIGY 50-45 890kv Brushless Outrunner (Eq:4010) $35.95
Toestel zit voor op de neus van een pylonracer, 190Km/u wind er direct tegen aan, blijft koel, doet het al heel lang goed.
 
Laatst bewerkt:
Om het weer over mijn 88,5" Extra te hebben... ;)

Ik kreeg gister een brief van de douane, De regelaar is dus in Nederland. Op de site van hongkong post kan ik nog steeds niks zien.
Iemand een idee van de kosten van 200$ uit hongkong?
 
Oke, zat ik ook rond te gokken...

Accu is ook besteld, 30C 5000 flightmax 5s 2x, in 2 bestellingen.
Nu maar hopen dat die binnen 2 weken er zijn, kans is klein, :(.
 
Het hangt er een beetje vanaf of ze ook van 200 dollar uitgaan.

Mijn accu's waren destijds iets meer dan dat bedrag en ik had het ook netjes 100% op de buitenkant laten zetten, en toch nam men voor de berekening een geschat bedrag wat lager was, het exacte getal weet ik zo niet meer uit m'n hoofd, maar was 160 dollar geloof ik. Daarover moest ik in totaal zo'n 40 euro bijbetalen.
 
Er stond ~$71 op de verpakking, Ik kreeg een brief waarin ze vragen lijst met wat er in zit en hoeveel dat koste. Ik heb hun heel netje het juiste bedrag gegeven, leek me wel zo verstandig. Dus straks voor $205 betalen.:(
 
Dank voor het aanbod, misschien dat we dat met een iets kleinere prop nog even kunnen proberen.

Ik denk wel dat het gaat lukken om hem voor vrijdag af te hebben, ik ga iig eerst de angel repareren, echt geen zin in, maar morgen dwing ik mezelf gewoon eraan te bouwen.

To do list:
Motormount verstevigen
Motor monteren
Regelaar monteren
accu montage maken
wielen en wielkappen plaatsen
Staartwiel maken (in eerste instantie gewoon de originele en niet sturend)
De alternatieve Cockpitkap montage afmaken.
1 extra goudcontact eraan solderen zodat 1 accu servo's en ontvanger voed.

Zow, das nog best een lijst...:mad:

Morgen ga ik druk met de angel bezig, en als die moet drogen begin ik aan de extra.
 
Vandaag 2 dingen die ze wilde bezorgen, maar het lijkt er niet op dat voor 1 van de 2 betaald moest worden.
1 word morgen opnieuw geprobeerd en 1 kan ik morgen na 1uur ophalen.

De douane doet er weer lekker lang over, en zonder regelaar geen maiden. :(
 
Laatst bewerkt:
FU^#& T%^$+(@&

Net de motor voor het eerst echt gemonteerd, ik draai hem rond en ik voel wat aanlopen, dus ik kijk of de bel scheef is oid, maar alles lijkt gewoon goed.
Blijkt dit erin te zitten:
EF%20Extra%20077.jpg

(is m3)

Schade:
EF%20Extra%20078.jpg



Echt zin om verder te bouwen heeft het niet...
Minstens 1 draadje door, en een hoop half. Dus sluiting tussen die draadjes.

Dit had ik al gedaan,

Het ziet er redelijk lelijk uit op de foto, in het echt is het een stuk mooier.

Voor:
EF%20Extra%20074.jpg


Tijdens het drogen:
EF%20Extra%20075.jpg


Resultaat:
EF%20Extra%20076.jpg


En het solderen is ook gedaan.

To do list:
Motor monteren
Regelaar monteren
accu montage maken
wielen en wielkappen plaatsen
Staartwiel maken (in eerste instantie gewoon de originele en niet sturend)
De alternatieve Cockpitkap montage afmaken.
Nieuwe motor kopen :nooo:

Afbouwen kan nog makkelijk vandaag, maar waarschijnlijk is de regelaar er niet. En deze motor is stuk...
 
> Dus sluiting tussen die draadjes.

Wat ik de laatste weken gelezen heb zit het volgens mij zo in elkaar als hieronder beschreven.

Dit hoeft volgens mij, dus geen probleem te zijn, 1 motor draad wordt door meerder koper draden op gebouwt, om de efficiency van het vullen van de lege ruimte hoog te houden. ( hoe dikker de draden deste meer lucht tussen de draden )

Kijk maar eens bij scorpion, daar staat het gewoon vermeld : bv 30-Strand 0.29mm

Weet alleen niet hoe je het kunt meten of je kortsluiting hebt in 1 motor draad of dat je kortsluiting hebt tussen twee moto draden.

Is dit correct?

Bart,
 
Ja, maar er is er ook minstens 1 door. Dat betekend dat het niet helemaal gelijk meer is.

Ik zou nog de motor kunnen laten draaien en de 3 spanningen meten, maar ik kan mij niet voorstellen dat er geen afwijking is.

Het is ook niet zo dat de motor niks meer doet, ik denk dat hij het nog wel doet, maar ik wil tegen de max van wat hij kan aanzitten, anders heb ik er niks aan.

( hoe dikker de draden deste meer lucht tussen de draden )
Dit is trouwens niet waar, als je een ruimte met cirkels vult maakt de diameter niks uit, percentage lucht is altijd het zelfde (ik dacht 10% minimaal).
Alleen verschillende diameters of vierkant draad helpt.
 
Ik was ff naar de kapper en een pakketje ophalen, morgen word de regelaar opnieuw aangeboden, 44€.

Toch een beetje blij...
 
indien de motor bijvoorbeeld 20 wikkelingen heeft met 3 draden parallel kan het heel goed weinig tot niets uitmaken dat er een draad kapot is. indien er in een van de wikkelingen kortsluiting zit binnen dezelfde wikkeling is er ook geen meetbaar verschil qua prestatie.
 
Hij heeft niet gevlogen op kamp. De towerpro motor die ik nog had waren de montage gaten te erg verschillend, m5 ipv m4 en verder uit elkaar.
Dus eerst een nieuwe tgy sk bestellen.

De accu is wel binnen, afgelopen woensdag geloof ik. Das toch lekker snel.
En zonder extra kosten.

@Jan scholten, natuurlijk maakt het wat uit als je 1/3 van je koper van 1 van je fase mist... (jou voorbeeld). Ik wil die motor tot het maximale gebruiken, anders is hij nutteloos. als er weinig tot geen verschil te merken was, waarom zat dat draadje er dan in?
Dat laatste klopt wel, maar als op meerdere plekken een aantal draden tegen elkaar aan komen zou ik dat niet verwachten.
 
nando,
zo, maar een idee
Een paar dagen geleden dacht ik nog aan jou motorsteun en had het idee dat je om de hoeken te verstevigen, toch het verkeerde weefsel hebt gebruikt. Je gebruikt daar koolstof weefsel. Het probleem van koolstof is als het kapot gaat breekt het en vliegt de motor steun uitelkaar. Als je hier kevlar (aramide) weefsel opzet ( kan nog altijd er overheen) kan het bijna niet uitekaar getrokken worden ( Trekkracht van breken van kevlar is vele malen hoger als koolstof , kevlar heeft alleen meer rek als koolstof ). De epoxy os al kapot maar kevlar zorgt in iederegeval voor dat de motor dan aan je vliegtuig blijft zitten.


Bart,
 
Nouwja, zonder enige versteviging ben ik er van overtuigd (door hard te trekken en de ervaring die ik heb met hout/koolstof met die epoxie) dat hij het zou houden. Ook die snap/tipspin met stijfe/zware prop moest hij kunnen. Nu met dat koolstof eraan kan ik er aan hangen, no way dat dat breekt.
Mijn zeer beperkte ervaring met kevlar zorgt ervoor dat ik er niet aan begin, te specialistisch. Lastig op de juiste maat te krijgen en goed te verlijmen, dit was heel makkelijk. Nogmaals, nauwelijks ervaring maar simpelweg in stukjes van 4X2,5 knippen met een normale schaar, rolmesje, of mes is er volgens mij niet bij. En de 30min en of de 30min epoxie echt 'grip' heeft op kevlar?

De allermeest optimale, ultieme, perfecte motorsteun is het niet. En zal ik ook nooit maken.
Hij is meer dan stevig zat, en niet super zwaar.
En iedereen die hem tot nu toe in z'n handen heeft gehad (toch minstens 15 modelbouwers) was het met me eens.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top