Elektro of brandstof heli?

  • Topicstarter Topicstarter J. van Groningen
  • Startdatum Startdatum
, maar de mensen die electro vliegen , schrijven hier wel vaak dingen als , motor kapot , regelaar cut-out , uitgebrandt , storing etc .
het lijkt wel alsof de industrie voornamelij op zoek is naar vermogen , en duurzaamheid wat minder belangrijk is .
echt zonde , want het prijskaartje van de gemiddelde vliegklare grote heli is ook errug omhooggegaan .
mvg ferry

Ik denk dat het vooral mensen zijn die op de grens aan het spelen zijn met de elektronica. Of gewoon low budget spul.

Heb eigenlijk nog nooit problemen gehad met ESCs en de hele mik mak. Bij ons op de club ook niet.

Een 500 size heli op 6S zal pieken tot ong. 70A. Normaal gezien moeten die outrage X25's het goed doen. Je draait geen governor? Vlakke curves? Welke verhouding? Alles loopt soepel? Hoeveel mah per min?

@Bert: Die 'meelopers' moeten het zelf weten natuurlijk. Maar als je vaak vliegt zit je zo aan de 300 a 400 cycles per jaar. Dat elektrovlieger vaker wat veranderen past wel een beetje in het plaatje. Zijn toch vaak wat jongere luitjes, gewend aan elektronica en USB sticks. Die steken ook elke 6 maanden een nieuw pci-e ( of wat is nog sneller? ;) ) kaartje erin. Bij nitro/brandstof valt er niet zoveel te verbeteren. Behalve CC en %.
 
Haha, Barrrrt, wou je zeggen dat ik een ouwe lul ben:p?

Euh, nou ehhh, ja, eigenlijk wel een beetje:shock:

Tel jij je cycles? Ik hou in elk geval van de ontvangeraccu's de cycles bij (BID chip), en ik kom voor mijn eigen heli's op ongeveer 30, 35, soms 40 per jaar. Iedere cycle staat voor een vliegmiddag. (en dan ben ik 26 weken per jaar absoluut de hele week vrij, maar met het nederlandse weer kóm ik gewoon niet aan meer)
Ik denk dan als ik dan op die 3 tot 400 vluchten uit zou moeten komen, dat ik dan óf heel veel hele korte "huppeltjes" moet maken, of echt zo afschuwelijk veel moet vliegen dat ik het niet leuk meer ga vinden.... à propos, over hoeveel pakketten verdeel jij die 3 à 400 cycli? 2? 3? en hoe lang gaan ze bij jou dan mee? (gewoon uit nieusgierigheid)

True, bij brandstof kun je zelf niet zo heel veel veranderen. Hoewel ik dat, als ik wat wil veranderen, niet met het nitropercentage zou doen, eerder met een aangepaste uitlaat, of modificeren van spoelpoorten, andere vorm van de verbrandingskamer, ander type carburateur, dat soort dingen. Nu zijn de motoren van een dusdanig niveau dat je zelf moeilijk vermogenswinst haalt, maar 20 jaar geleden heb ik nog wel eens een oude HB van binnen dusdanig gemodificeerd, dat de heli die eerst niet eens los wilde komen, opeens goed te vliegen was. Maar dat je zelf niet veel kan veranderen, wil niet zeggen dat de fabrikanten dat niet doen....

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Haha nee hoor Bert, maar als ik kijk naar een jochie van 10. Daar is elektro helemaal natuurlijk. Nitro? Zit dat ook in mn PS3? ;)

Normaal houd ik de cycles bij in excel en nu automatisch via het laden thuis (ook op de pc). Tel ik de laadbeurten naderhand van de club bij op.

Momenteel heb ik voor de logo 1 pack. 10S. Die krijgt dus alles te verduren. Nu op 29 cycles. Op 1 jaar haal ik 300 vluchten (van rond de 6min) makkelijk dan. Dan schat ik dat per jaar het pack wel op zal zijn. Met 2 packs zou ik dus 2 jaar kunnen vliegen. ( 1 zo'n pack=300 euro, 1 euro per vlucht ).

Verder heb ik de 450 nog met 3 lipootjes van 3S2200. Die tel ik wat minder nauwkeurig. Met de kleine neem ik die 3 gewoon mee. Als ik wat langer op de club blijf dan laad ik ze daar weer. Anders weer thuis. Nu rond de 18 cycles elk, dus ong 60 in totaal. Het outrage pakketje verwacht ik rond de 100 vluchten. De Zip en FP minimaal het dubbele. Het zijn vluchten van 3:50 ( gem prijs pack 50 euro ).

Wat je zegt qua brandstof, true kunt er nog wat aan tunen. Maar zo zie je maar weer, had ik niet eens aangedacht! Het is echt wat je ligt en wat je kent.

Heb ook een 600ESP gehad en daar ging een pakket rond de 40 a 50 vluchten mee. Prijzig dus! ( ging wel om zippy's maar dan nog ). De XLE op 12S was ook wel relatief lief voor de packs. Denk dat daar minimaal 200 mee te halen viel. Met een 'nieuwe' zal 300 geen probleem zijn.

Gaat hier ook weer op, hoe ga je vliegen? Heb wel een voordeel, ik vlieg met stabi dus heb minder toeren nodig om het boeltje lekker snel te houden. Nu op de logo oefen ik met 2080 rpm, voor een 60 size redelijk normaal. Motortje kakt ampe(niet) in. Wil eigenlijk ook eens rond de 1900 proberen. Met de 90 size vloog ik 99% van de tijd 1600 toeren. Dat spaart alles.

Voor mij meteen een heel groot voordeel, elektro is veelzijdiger. Op 1600 toeren met een koppel van hier tot ginder of 1900 het maakt allemaal niet uit. Belangrijkste is eigenlijk een goede match van het aantal S en welke size heli. Dan heb je uiteindelijk een betrouwbare heli die niet je packs op eet alsof het niets is.

Wat Eric W zegt, hoe langer je gaat vliegen hoe beter je collective management zal worden. Ik merk dit ook steeds meer en daardoor spaar je natuurlijk ook alles. Maar bij elektro blijft high voltage nog steeds erg lonen. Kost in het begin wat meer, maar je variabele kosten zakken enorm.

Jezus.. wat zit ik weer te lulllen/tikken....:sleepy:
 
Hee Barrrt, ik snapte 'm wel:)

Als ik het dus goed begrijp, dan is het pakket van je Logo nog maar ongeveer 1 maand oud? Gewoon, uitgaand van dat je 300 vluchten in het jaar denkt te maken, en geen rekening houdend met dat je waarschijnlijk in de zomer meer vliegt dan in de winter?

En die drie pakketjes van je 450, hoe oud zijn die?

Want nogmaals, ik vind 300 vluchten per heli per jaar al heel erg veel, als je rekent dat je nog meer heli's hebt, ben je wel heel erg veel aan het vliegen.

Ik dacht altijd dat ik heel erg veel vloog, en helemaal dat sinds ik les geef, de heli's erg veel tijd in de lucht doorbrengen. Totdat ik het vanwege het onderhoud bij ging houden. Dat valt erg tegen, als je de cijfers eens goed onder de loep neemt. Ondanks uitschieters tijdens hele drukke middagen, blijken bij mij de lesheli's 's zomers maar gemiddeld ongeveer 2 uur (6 à 7 lessen) per week te draaien, in de winter beduidend minder, terwijl de uitschieters wel meer dan 3.5 uur in een middag zijn.

Ik geloof best dat je in de zomer makkelijk 40 tot 50 vluchtjes per maand draait, maar 300 vluchten op jaarbasis, houd in dat je ook in de winter bijvoorbeeld iedere zaterdag en iedere zondag minstens met die Logo 3 vluchtjes maakt. En dan tussendoor nog wat vluchtjes met die 450. Bij mij zijn dan meestal de vingers al te koud en stijf om nog goed te vliegen:D

Ik geloof best dat je veel vliegt, daar gaat het niet om, maar nogmaals, ik ben zelf de helft van het jaar vrij, ga heel regelmatig s'middags "effe vliegen" (45 minuten vliegtijd in een uurtje op het veld, incluis opbouwen en weer demonteren, lang leve de brandstof!!!!) maar ik haal dergelijke vliegtijden nauwelijks.

Groet, Bert
 
Hee Bert, nog ff snel. Gem 2,3 keer vliegen (logo) per keer dat ik ga. Laat ik gem. 3 keer per week gaan vliegen. Neem dan van de 52 weken er 44 dat ik wel ga vliegen. Denk dat ik dit jaar wel minder in de winter ga, en wat meer indoor ga knallen met de 450. Afgelopen winter wel erg die hard ;)

Heb mezelf ook voorgenomen om alleen met de logo te vliegen als ik echt iets verbeteren/oefenen wil. Anders pak ik de 450 als het echt alleen om de ontspanning/fun gaat. Verwacht dus wel dat ik met dat hyperion pakketje een tijdje vooruit kan. Wil ook wel eens zo'n zippy R 3700 proberen voor de grap. Fractie van de kosten, vraag me echt af hoe die zich zouden houden.

De 3 pakketjes van de 450... Goede vraag... Heb het 450je nu zo'n 2 maanden denk ik. Pakketjes ook ong. Maar goed, bij jou is 1 vlucht, laten we nemen 15 min. Bij mij dus 6 min met de logo of 3:40 met de 450. Denk dat jij meer vlieguren zal maken ;)

p.s ben erg benieuwd naar de mini stabi voor de 450! indoor.. OEI OEI :P geheel off topic ;)
 
Haha Barrrt, dan is het bij jullie blijkbaar toch vaker goed vliegweer!
(of ik ben iedere keer aan het werk als het in nederland goed weer is, dat kan ook)

Qua uren zal het inderdaad wel wat anders liggen, ja
Lessen beschouw ik voor mezelf niet echt als vliegtijd, de leerling vliegt hoofdzakelijk, een les is 15 minuten plus het van en naar het startvierkant hooveren, zeg 18 minuten per les.

Als ik voor mezelf vlieg, kan het varieren van 6 minuten tot ruim 20 per vlucht, hang een beetje van de drukte en m'n humeur af.

Kom tegenwoordig in die 26 weken per jaar dat ik thuis ben aan ongeveer 30 uur met de BO (nieuw en dus de favoriete machine), een uurtje of 15~25 met de cobra, en de lesheli draait zo zijn gemiddelde 30~40 uurtjes per jaar.

En om het "on-topic" te maken: brandstofkosten op jaarbasis totaal voor de beide Benzine heli's ongeveer 70 à 80 Euro (schat ik, hou het niet bij)
en de lesheli zal ongeveer voor 150 Euro verbruiken (heb het niet per heli bijgehouden, alleen voor de totale vliegschool, dus ik schat het aan de hand van de uren). Pin me er niet op vast, maar het zal niet echt veel schelen.

Kan iedere LiPo vlieger zelf zijn kosten mee vergelijken (dat bedoel ik met "on-topic")

Groet, Bert

PS: om an te sluiten op jouw off-topic: ik kick juist op zónder paddel én zónder V-stabi ;)
 
Laatst bewerkt:
bert , ik kan dus nu niet meer die test doen ivm ik nu twee brakke lipos heb en nog niet meteen nieuwe ga halen .
feit is wel dat ik die 4 minuten continu max belast , ik heb ooit 1600 mah eruit gevlogen , dat was 100% stickbangen , volle bak , de hele vlucht dooddrukken .
als jy minder vluchtjes maakt dan bart zegd niet veel , aangezien jy ellenlange vluchten maakt . [zeker tov barrttt] we zouden niet over vluchten moeten praten , maar over draaiuren , aangezien ik mn protos maar 4min uitlaat en mn mpxlv91 soms wel 11 minuten haal , maar meestal 9 minuten .
dat is wel een noemenswaardig verschil , en dus de term 'vluchtje ' nvt maakt .

wat bij mij op dit moment de druppel voor methanol is , is dat ik 2 90ers methanol heb , en 1 daarvan al op 200 vluchten van 9 minuten staat , en ik slechts 1 motorlager heb vervangen , dat spreekt mij enorm aan ; morgen wil ik 8 vluchten doen , en ik kan er gerust op zijn dat ik geen matteriaalpech heb oid .

ericw ; dus een protos afbeulen met een 100% vlakke curve is gewoon weten dat je lipo moe wordt begrijp ik ? of kan ik een lipo aanschaffen die er tegen kan ?
mss een tip voor mij voor de beste lipo ? wat is nu het beste wat er te koop is ?
want ik dacht idd dat flightpower nog 'da shit' was , maar niet dus . . . ik zit dan ook qua leeftijd tussen barrrt en bert in :]
mvg ferry
 
Hee Ferro,

als jij met vier minuten volle bak "stickbangen" maar 1600 mAh eruit haalt, dan hoef je geeneens die test te doen, dan vlieg je een gemiddelde stroom onder extreme belastingen van ongeveer 10 C, en dan komt op zijn best de maximale piek op ongeveer 20 a 25 C. Dat zou je pakket uit moeten houden volgens de specs.

Of Flightpower nu wel of niet "da shit" zouden zijn, ze mogen toch op zijn minst wel daadwerkelijk kunnen doen wat er op staat dat ze volgens de fabrikant kunnen hebben, toch?

Wat die curves, percentages en tandwielen betreft, daarvoor reikt mijn kennis van E-heli's niet ver genoeg, maar als jij een accu maximaal belast (dwz zo hard als dat je motor/regelaar/vliegstijl toelaten) en je trekt gemiddeld 10 C, dan kun je best iets verzinnen waardoor je accu langer meegaat, maar blijft het een feit dat die accu niet kan wat de fabrikant belooft. Want 10 C blijft 10 C, en dat is ruim onder de max toegestane continue belasting. Lijkt mij....

Groet, Bert
 
Nog 1 keer; een gemiddelde is van nul en generlei belang. Het gaat om piekstromen.

Of hij de 125A, lijkt mij ook sterk, maar zeker bij kwalitatief mindere lipo's (zoals Flightpower en kennelijk ook Outrage) hoef moet je die burstwaarders helemaal niet willen halen.

Dat is het hele probleem wat een typische brandstofvlieger niet begrijpt aan electro. Bij electro is er geen vaste waarheid. Je kunt uit een 20c lipo ook 60c halen kortstondig, alleen kost je dat uiteindelijk levensduur.

Die opgegeven specs zijn gekozen op zo'n manier dat er een balans is tussen gebruik en cycles, het is geen absolute waarde.

Het is ook praktisch onmogelijk dat je met hard 3d stickbangen je packs continu belast, als dat zo zou zijn zouden zaken als een throttle-curve of governor niet nodig zijn. Afhankelijk van de beweging die de heli maakt, varieert de belasting.

Daarom is het perfect mogelijk om gemiddeld maar met 10C te vliegen, en toch je 25C accu's relatief snel te zien slijten.

Tweede punt; electro is zeker ook niet heilig. De doorgebrande ESC, loskomende magneten, te warm wordende spullen, te snel slijtende lipo's, alles komt bij elke club wel eens voorbij denk ik.

Dat komt voornamelijk door 2 redenen:
1) 'goedkoop spul'. Als je een HC regelaar koopt van 40A en daar 40A doorheen gaat jagen, gaat ie kapot. Die je dat bij een duurdere betere regelaar, is er niets aan de hand.
2) 'het uiterste eruit willen halen'. Zoals al eerder aangegeven; bij een brandstofmotor kan dat wel, ook met grenzen, maar een brandstofmotor geeft het aan al voordat je gaat vliegen, als je er teveel van vraagt (bv. te arm afstelt). Een electromotor heeft dat minder, die kun je prima overbelasten, maar niet te lang.

Men gaat de grenzen steeds verder verleggen, de toerentallen moeten hoger en de heli moet nog abrubter kunnen bewegen etc. Daarmee zoekt men continu de grenzen op van wat het spul kan. Zodra je grenzen op gaat zoeken, gaan er spullen kapot.
 
ik snap je wel hezik , maaaarrr , waar het mij hierin om gaat is , dat ik dus een dusdanig overbemeten lipo en regelaar dacht te hebben , dat ik veilig zat en met mn 2 lipo's gewoon gezamelijk 250 of 300 vluchtjes voor de boeg had . niet dus , nou , dat blijkt uit jullie verhaal zn redenen te hebben , maar als je al niet meer van de specs kan uitgaan , dan rest als enig ijkpunt zijnde andermans ervaringen.
maargoed , ik ga dus uitzoeken welke lipos het goed schijnen te doen , en daar dan 2 van te bestellen.
mvg ferry
 
Ik vrees dat als je van het hardere vliegwerk met een heli bent, dat 250~300 wel te optimistisch is..
 
Ik heb geen idee wat nu de beste lipo is voor jouw/onze manier van afbeulen...
Dat schommeld alle kanten op.
Op het moment worden de Hyperion's bijvoorbeeld weer gehyped, omdat je die op 5C kan laden, en ze een heel lage interne weerstand hebben.
Ik ben er niet zo gevoelig voor eigenlijk voor alle hypes, Flightpower en Outrage zijn beide kwaliteitslipo's, maar anderen zweren weer bij zippy's.
En zo zijn er nog veel meer die schijnbaar voldoen aan de verwachtingen.

Volgens mij is de enige manier om langer met je cellen te doen, ze zo min mogelijk overbelasten.
Ze moeten dus koel blijven...heet ervanaf halen is gewoon een groot probleem.
Dus je moet naar mijn mening het Amperage tijdens een vlucht, en de interne weerstand van je cellen zo laag mogelijk zien te krijgen.
Een zo hoog mogelijk voltage en een optimale gearing?.
Voor de Protos ga ik misschien binnenkort toch eens een 14T proberen of evt. een andere motor (kora)

Ik vlieg nu zelf een aantal maanden 90 size nitro, en Ik vind de betrouwbaarheid van welke lipo dan ook, technisch nog niet te vergelijken met de stabiliteit van een Nitro motor.
Ik ben er erg mee verrast in positieve zin tot nu toe.

Ik hoop dat electro en met name lipo's er nog een voordeel bijkrijgt in de nabije toekomst...
Betrouwbaarheid, voorspelbaarheid, gebruikerseenvoud.
Het gaat nog te makkelijk fout, tegen een hoge prijs.
Een crash, temperatuurswisseling, of gewoon een wat suf momentje kost je soms in een flits een half seizoen brandstof.
Dus als de prijs wat zakt, en ik met een stabiele setup dezelfde betrouwbaarheid uit die cellen kan halen.
Dan ga ik echt niet meer lopen sjouwen met een kist met Nitro spullen.
Persoonlijk vind ik dat er nog wel een weg te gaan is.

Eric
 
Laatst bewerkt:
Euh, Hezik,

Even voor de duidelijkheid: Ik ben niet alleen maar een "typische brandstofvlieger", ik ben ook iemand met een HBO technische opleiding, en werkzaam in de techniek. Daardoor weet ik als geen ander wat piekbelastingen inhouden, zowel mechanisch, als electrisch, en meer nog, wat de invloed is van een mechanische piekbelasting op een electrische aandrijving.

Laten we even wel zijn: Een 500 klasse heli is ontworpen om met een 500 W motor goed te vliegen, wat in de praktijk inhoud, dat er ongeveer 250 W
(orde van grootte, geen exact gegeven) nodig is om een hoovervlucht in stand te houden. bij 22 V is dat ongeveer 11.5 A, ofwel ongeveer 4.5 C

Als je dan een gemiddelde stroom vliegt van 10 C met een vermeldde vliegstil van "alles uit de kast" houd dat gewoon statistisch in, dat de pieken niet veel hoger KUNNEN zijn als ongeveer 20~25 C

Dit komt redelijk overeen met wat Barrrrt als ervaringswaarde geeft: een 500 piekt volgens hem op ongeveer 70 A, wat net even boven de 25 C zit.

Ook met zo'n kleine heli doen de servo's er een bepaalde tijd over om naar hun stand te lopen; dit houd in dat de belasting van de motor zich niet als een stap opbouwd, maar als een (vrij steile) talud. Alleen al dit feit maakt dat de absolute top van de piekbelasting zeer sterk begrensd word.
Deze 25 C, of de licht hogere 70 A die Barrrt noemt, zullen echt de max zijn, en liggen dus ruim binnen wat volgens de accuspecs zou moeten kunnen.

De continuebelasting van een acuu word begrensd door de maximaal toegelaten warmteontwikkeling in de accu als geheel, en je mag gerust de gemiddelde belasting aan deze continue belasting gelijkstellen. De piekbelasting word begrensd door de afzonderlijke stroomvoerende componenten, en binnen bepaalde grenzen, mag een accu belast worden met een alternerende maximum piekbelasting, zolang in de tijd gezien, de gemiddelde belasting niet boven de continue belasting uit komt. Heel theoretisch blijft dan de belasting binnen de perken. Pas als de accu bijvoorbeeld in de buurt van de maximaal toegestane ontladingsgraad komt, gaat dit wat scheef lopen, doordat mogelijk de inwendige weerstand (dus warmteontwikkeling) anders kan gaan worden. Aangezien Ferro de accus maar voor ongeveer 60~70% leeg trok, ZOU dit probleemloos moeten kunnen. Dat het niet gaat, daaruit blijkt alleen maar, dat blijkbaar nog niet alle LiPo's al zo ver uitontwikkeld zijn als we wel zouden willen.
 
In andere bewoording hetzelfde als wat ik zojuist ook zei..
De getallen waar we mee rekenen en voorgeschoteld krijgen in de diverse spec's komen gewoon nog niet overeen met de werkelijkheid.
Als die betrouwbaarheid er wel komt, meer hufterproof zeg maar en de nu al betere prestaties van electro buiten beschouwing gelaten worden...
Dan zou het voordeel van een Nitro aandrijving alleen nog maar een gevoelskwestie zijn.
 
ja , ik ben het helemaal met je eens eric . ze ontwikkelen vooral de specs hoger , de power en gewichts winst die de laatste jaren spectaculair zijn gehaald is mooi , maar het beter maken van het concept , daar hebben ze denk ik weinig baat bij .
ik verbaas me er eigenlijk over dat mijn heli dus die packs op heeft gevreten .

ik koop een electroheli waarvan ik hoor dat hij een kanon is met 'next gen' power [want dat is het tov de trex serie ] , koop daarbij de lipo's waarvan ik op forums [feb'09] lees dat het de beste voor de protos zijn , maar je kunt de power niet gebruiken omdat dat je lipo vermoord .
ben ik nou teveel brandstofman om dit te begrijpen ?

en eric ,je vliegd nu voor het eerst brandstof omdat je altyd electro vloog ? nou , dan kun je zomaar omslaan , want idd , een nitro is andere koek , en die smaakt mij voorlopig nog prima :]


edit ; ja brutus lees t nu pas , de lipos zijn mss wel fijn ontwikkeld om er veel van te kopen , en daar houden de fabrikanten wel van .maar je er zijn tenslotte ook patenten op de wereld , die ervoor zorgen dat bepaalde energiebronnen gewoon niet ontwikkeld MOGEN worden .
 
Laatst bewerkt:
Ik heb toch de laatste tijd best veel negatiefs over Outrage gehoord, namelijk dat ze overgestapt zijn op een wat goedkopere fabriek. Dit heeft tot gevolg gehad dat de kwaliteit wat achteruit is gegaan.
 
Ik heb toch de laatste tijd best veel negatiefs over Outrage gehoord, namelijk dat ze overgestapt zijn op een wat goedkopere fabriek. Dit heeft tot gevolg gehad dat de kwaliteit wat achteruit is gegaan.

Zoiets heb ik ook gehoord, ik dacht dat vooral de X25's daar nu vandaan kwamen. Was te vergelijken met de zippy R...

In mijn ogen is elektro veel betrouwbaarder dan nitro, maar goed mijn steekproef is natuurlijk een lokaalclubje van 120 man met 10 heli's. Ook de vliegtuigjes doen het prima op elektro. Geen gekke dingen, los van een timing die niet 100% staat.

@ferro: Bad luck! Zo'n Outrage is niet meer geweldig. Als zelfs een Flightpower beter is... tja ;) Maar op 6S is die heli prima voor de packs. Ben wel nieuwsgierig naar je gearing. Op de club is er ook iemand met een protos en als die 100% draaide, ging het veels te hard ( rond de 3000 toeren ). Dit was een standaard protos setup, ideaal voor met een gov. maar zonder niet echt.

Wat wel jammer genoeg de realiteit is, de waardes op een pack kloppen natuurlijk niet. Ik zeg natuurlijk, zoiets kun je een beetje verwachten. Dat is ook zo met een nitro motortje. Die x pk uit zoveel cc haal je alleen bij optimale omstandigheden. Zo ook voor lipo's en de cremepjes voor de vrouw, in het lab.

Ik ken zelfs een paar gasten die de lipo telkens en opnieuw helemaal leeg vliegen! En dat al vele cycles ( rond de 110 ) achter elkaar! Het is dan wel in een vliegtuig, maar dat maakt niet uit. Verder dan 80% is funest, toch gaat het bij hem weer goed. En het zijn gewoon hele normale flightmax's van HK. Ik vlieg ook m'n lipo's tot 60 a 65% leeg, op de club laad ik ze met 1.7C, thuis rustig met 1C of 0.5C.

Uiteindelijk blijf ik wel erbij, voor mij zou nitro onbetaalbaar zijn, slecht voor mn humeur met al het gedoe ( starten kreng! Je starter is te licht! Te koud, plug kapot, verzopen, motortje uit, hij doet t niet etc ). Als ze daar weer staan de rommelen, doe ik ff de lipo 'pats' biep biep biep biep en party time!
 
Back
Top