Haha nee hoor Bert, maar als ik kijk naar een jochie van 10. Daar is elektro helemaal natuurlijk. Nitro? Zit dat ook in mn PS3?
Normaal houd ik de cycles bij in excel en nu automatisch via het laden thuis (ook op de pc). Tel ik de laadbeurten naderhand van de club bij op.
Momenteel heb ik voor de logo 1 pack. 10S. Die krijgt dus alles te verduren. Nu op 29 cycles. Op 1 jaar haal ik 300 vluchten (van rond de 6min) makkelijk dan. Dan schat ik dat per jaar het pack wel op zal zijn. Met 2 packs zou ik dus 2 jaar kunnen vliegen. ( 1 zo'n pack=300 euro, 1 euro per vlucht ).
Verder heb ik de 450 nog met 3 lipootjes van 3S2200. Die tel ik wat minder nauwkeurig. Met de kleine neem ik die 3 gewoon mee. Als ik wat langer op de club blijf dan laad ik ze daar weer. Anders weer thuis. Nu rond de 18 cycles elk, dus ong 60 in totaal. Het outrage pakketje verwacht ik rond de 100 vluchten. De Zip en FP minimaal het dubbele. Het zijn vluchten van 3:50 ( gem prijs pack 50 euro ).
Wat je zegt qua brandstof, true kunt er nog wat aan tunen. Maar zo zie je maar weer, had ik niet eens aangedacht! Het is echt wat je ligt en wat je kent.
Heb ook een 600ESP gehad en daar ging een pakket rond de 40 a 50 vluchten mee. Prijzig dus! ( ging wel om zippy's maar dan nog ). De XLE op 12S was ook wel relatief lief voor de packs. Denk dat daar minimaal 200 mee te halen viel. Met een 'nieuwe' zal 300 geen probleem zijn.
Gaat hier ook weer op, hoe ga je vliegen? Heb wel een voordeel, ik vlieg met stabi dus heb minder toeren nodig om het boeltje lekker snel te houden. Nu op de logo oefen ik met 2080 rpm, voor een 60 size redelijk normaal. Motortje kakt ampe(niet) in. Wil eigenlijk ook eens rond de 1900 proberen. Met de 90 size vloog ik 99% van de tijd 1600 toeren. Dat spaart alles.
Voor mij meteen een heel groot voordeel, elektro is veelzijdiger. Op 1600 toeren met een koppel van hier tot ginder of 1900 het maakt allemaal niet uit. Belangrijkste is eigenlijk een goede match van het aantal S en welke size heli. Dan heb je uiteindelijk een betrouwbare heli die niet je packs op eet alsof het niets is.
Wat Eric W zegt, hoe langer je gaat vliegen hoe beter je collective management zal worden. Ik merk dit ook steeds meer en daardoor spaar je natuurlijk ook alles. Maar bij elektro blijft high voltage nog steeds erg lonen. Kost in het begin wat meer, maar je variabele kosten zakken enorm.
Jezus.. wat zit ik weer te lulllen/tikken....:sleepy: