Fly-in posterholt 23 aug. 2009

Let op, niet dat ik het die mannen niet gun, maar als ze aan die prop midden boven dat veld hangen met het kielvlak op 50 cm van de grond kun je met een kleine slowflyer niks meer, zelfs met mijn easytandem of mijn hercules is het dan niet meer mogelijk om veilig en verantwoordt te vliegen. Met mijn kleine pylonracertjes misschien nog wel, kan ik ze gebruiken als palen waar ik dan omheen kan racen..................

als ze zo lekker aan de prop willen hangen 50 cm boven de grond hebben ze niet veel ruimte nodig dan reserveren we gewoon een hoekje aan de kant van het veld kunnen ze hun ding doen en de andere hebben de ruimte om te vliegen :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

gr. jacques
 
aan alle piloten die willen komen !!!!!

De meeste piloten zullen wel rond 9 a 10 uur aan komen.
Daar dat het inderdaad om een FLY-IN gaat ,mag natuurlijk iedereen vliegen naar zijn eigen ding.
Maar om problemen te verkomen zal ik namens de club proberen het 1 en het ander in goede banen te leiden.
Dus mijn voor stel is om rond 11:00 uur een piloten briefing te houden ,op zowel zaterdag en zondag.

Zoals ik al een ander piloot gemaild heb , ik vindt het knap om 3D te kunnen vliegen , maar 10 achter elkaar.
Ik weet ook dat het moeilijk is om dan met medere samen te vliegen , maar ja , we willen allemaal vliegen dus zullen we dit ook duidelijk bespreken tijdens de piloten briefing.

Ik hoop dat de verder discussie nu wel voldoende is besproken , en dat we laten zijn wat samen werking in de modelbouw is.

Ik zie 1 ieder ,dit weekeinde In Posterholt.

gr vosje ;)
 
is het niet zo dat een fun vliegdag een showwaarde heeft van nul, en men dus vliegt voor eigen fun en niet voor het niet of nauwelijks aanwezige publiek?

bij de clubs waar ik lid ben is een showdag een kwestie van laten zien en gezien worden.. een funvliegdag een dag gezellig samen wat klooien en vliegen..
 
dus zullen we dit ook duidelijk bespreken tijdens de piloten briefing.

Hm, misschien handig om toch hier nu even neer te zetten wat dan de bedoeling is, dat kan sommige mensen vele honderden km's rijden besparen misschien?:)
 
Hm, misschien handig om toch hier nu even neer te zetten wat dan de bedoeling is, dat kan sommige mensen vele honderden km's rijden besparen misschien?:)

Mensen, wat een discussie over een hoop zaken die me toch wel duidelijk lijken...

Lijkt me logisch dat een fly-inn zoveel mogelijk 'vrij vliegen' is, en er dus vaak meerdere toestellen in de lucht zitten.

Als je er van uit gaat dat je per-se alleen wilt vliegen, en dan ook nog meerdere keren per dag denk ik dat je niet naar een fly-inn moet gaan. 't is per slot van rekening geen vliegshow.

Een enkele solo-vlucht lijkt me niet lastig te regelen, zelfs in onderling overleg zonder vluchtleiding niet, maar allemaal een aantal keer solo vliegen per dag lijkt me geen reeele wens, zeker niet als 't druk wordt.

Ik vind 't ondanks mn 3.40m span geen punt als er meerdere toestellen in de lucht zijn, als er niet zoals op een show een paar jaar geleden een of ander rasantje meent dat 'ie achter me aan moet jagen :evil:

Als iedereen goed oplet lijkt het me dat het in de praktijk geen enkel probleem moet zijn, en bij drukte moet iedereen net zoals op een gewone vliegdag wat water bij de wijn doen - dus niet constant met een heli midden boven 't veld, met een 3D kist aan de prop, met een speedkist low-passes op 1 meter, met een stel schuimpjes boven de baan dwarrelen, zwevers wegschieten, hoogteroeren verliezen (oh, da was ik)..

Als je alleen wilt vliegen lijkt 't me sowieso een beetje raar dat je een plek opzoekt waar juist heel veel mensen komen om te vliegen :rolleyes:

Maaaarrrr, ik kom vooral voor de gezelligheid, dus als het te druk is blijf ik voor al die geweldige eenzame showvliegers die dan toch op een fly-inn alleen willen vliegen graag aan de grond hoor - vier ik op 'n andere manier wel een feestje..:celebrate:

Tot laters!
 
Sjonge wat een geneuzel om een paar mensen die alleen willen vliegen..........

Ik heb dit jaar zelf een midd-air gehad en heb met grote moeite mijn kist op het veld kunnen krijgen met 1 stabilo en een vleugel die voor 75% gaten kaas was, dus ik weet waar ik over praat......

Ik ben dit jaar al naar zeker 10 flyin's geweest en nergens was het een probleem om meer dan 4x te kunnen vliegen mocht ik dag gewild hebben.

Ok OK op eentje na dan, deze was de flyin van Jens in belgie, nou geloof mij. ik heb 2x gevlogen en buiten dat alleen maar naar de andere gekeken. ja het nivo in belgie ligt echt een stuk hoger......

Ik heb niet meer gevlogen omdat er gewoon weg teveel piloten waren 30+
Nou heb ik zo het idee dat dat hier echt het geval niet is.

En als de regel gaat gelden geen solo vlucht zou dat erg jammer zijn.
Het valt bij mij niet echt als gast vrij.....

Ik weet niet of er turbine kisten gaan komen maar daar wil ik echt niet samen mee in de lucht zijn, het snelheids verschil is gewoon te groot.

Als een piloot met 3mtr + kist zijn kunsten wil laten zien kijk ik daar graag naar.
ik zet er mijn kist zelfs voor aan de grond om te kunnen kijken
 
ik zet er mijn kist zelfs voor aan de grond om te kunnen kijken

Dat is niet nodig natuurlijk:)

Sowieso ontstaan er hier discussies die in de praktijk gewoon goed gaan, en de mensen die het meeste problemen zien, die zijn er komend weekend niet eens bij:rolleyes: (zijn ook vaak dezelfde mensen)

Neem voorbeelden als de Fly-in Tilburg of Venray vorige week, daar ging het ook automatisch goed, als iemand effe 5 minuutjes (ik vlieg zelf meestal 5/6 minuten, dat vind ik lang zat) alleen wil vliegen (3 vluchtjes op een dag) dan moet dat volgens mij best ergens in te plannen zijn, dat is namelijk bij nog geen enkele fly-in een probleem geweest.

Het wordt pas vervelend als er straks meer dan 80 piloten in de wachtrij staan, maar ik denk dat we even realistisch moeten zijn, die zijn er dit weekend niet;)
 
Alex, dat ben ik niet geheel met je eens. In Venray verschillende malen gehad dat ik op jou moest wachten. Elke keer als ik in de pits mijn model vliegklaar maakte en naar het veld wilde lopen hoorde ik die motor van jou starten en moest ik maar weer wachten totdat jij klaar was, samen vliegen was geen optie omdat je het gehele veld gebruikte en het ook nog eens nodig vond om met 2 personen dat model te begeleiden over het veld, soms leek het wel alsof jullie gezellig een hondje an het uitlaten waren. Zelfs na de landing bleef je vrij lang op het veld staan voordat je de spullen naar de kant bracht.
John daar en tegen deed dit veel beter, hij gaf duidelijk aan dat hij wilde vliegen. Ook heb ik en keer met hem samen gevlogen, dat ging perfect, ik bleef laag en hij zat iets hoger. Hij kwam ook bij de paaltjes staan die op het veld stonden terwijl jij daar achter in het hoekje bijna midden op het veld stond.
 
Hoi allemaal,

ik wilde me eerst niet moeien, maar ga het toch even doen.

Volgens mij heeft iedereen hier voor een stuk gelijk en voor een stuk ongelijk. Beide partijen hebben hun voor-en nadelen.

Enerzijds hebben we de 3D piloten. Meestal hebben zij maar 1 GROOT toestel bij waar ze dan 5 keer op een dag mee vliegen. Zo'n groot toestel valt op waardoor het lijkt alsof dat toestel "er al weer hangt". Zeker als zij dan ook nog alleen willen vliegen.

Anderzijds heeft ook Theo voor een groot stuk gelijk. Zelf vergelijk ik me dikwijls met Theo omdat we beiden mensen zijn die naar een show gaan met VELE kleine/speciale dingen. Wij vliegen misschien wel 10 of 20 keer op een show of fly-inn, maar door de "kleine grootte" vallen we niet zo op ...

Maar, er moet me wel iets van het hart. Tot mijn spijt worden mensen zoals Theo (en ik dus ook) jammer genoeg idd door de "groten" meestal denigrerend bekeken als wij komen fun hebben met onze depron-elapor-fun-rare-toestanden. En dat is dus mis. Wij zijn mensen die met weinig proberen veel te doen. En dat dat dan meestal klein of onbenullig lijkt is een verkeerde perceptie, want voor ons betekent dat evenveel als een kist van 3 a 4 m spanwijdte...

Persoonlijk kijk ik op naar mensen die dingen uitproberen ! Vliegtuigen of "dingen" maken die niet gemaakt zijn om te vliegen, en die dan toch in de lucht krijgen is een echte prestatie. Voor ons... Meestal niet voor de anderen.

Als ik naar de "show" van Posterholt kijk van 2008, dan was ik zeer bedroefd. Dat heb ik ook aan de organisatie gemeld en men kon me enkel hun begrip tonen. Toen ik vorig jaar probeerde te vliegen met de "vliegende auto" werd ik in de rij steeds verder naar achter geschoven omdat er toch nog telkens één 3D toestel bij moest volgens de vluchtleider... En dat was dus mega verkeerd. Want ook ik verdien het om daar te vliegen.

Ik heb niks tegen de 3D piloten, maar als je het aan het publiek gaat vragen, dan vragen zij VARIATIE. Dus iedere piloot moet kunnen vliegen, maar dan a.u.b (zoals Vosje ook al zei) geen 10 3D bakken na mekaar. Gooi er eens wat anders tussen, dat mag zelfs een beginneling zijn.

Mijn pa en ik organiseren al shows van in het jaar 1979 (!!!). Bij ons heeft de nadruk altijd gelegen op het laten zien aan het publiek wat de hobby inhoudt. Daarom mocht bij ons altijd IEDEREEN vliegen, groot en klein, goedkoop en duur. Stel je maar eens voor : een leerling van 8 jaar oud, nog aan een leerlingkabel die voor een publiek van 1000 man mag vliegen ! Er is niks mooier...

Nog een anekdote : Dit weekend op de vliegshow in Denderleeuw. Er stonden 10 jets. Ik stond er met een elapor Parkfun Scout. Mensen kwamen me vragen hoeveel een jet kostte. Als ik dan zei "5000 EUR", dan kropen ze snel weg "wat is me dat voor een dure hobby". Maar dan zei ik "tsk tsk tsk, kijk naar dit toestel. Compleet voor 170 EUR". En je zag ze terug gaan glunderen. Ik kan niet benadrukken hoeveel mensen mij dit weekend hebben uitgevraagd naar dat toestelletje en waar ze het konden kopen.

Een show of fly-inn doe je enkel mee voor 2 redenen : Ten eerste om je vrienden en collega piloten te zien en bij te babbelen en bij te leren. En ten tweede voor het publiek !!! Zij zijn de mensen die ten eerste geld in het laatje brengen en ten tweede potentiele nieuwe leden zijn voor de organiserende club !

Dus daarom : volgens mij moet iedereen proberen de andere gewoon te aanvaarden en met elkaar samen te denken aan een "fantastische voorstelling" voor het publiek .

Wow, zo werd dit toch nog een lang epistel, waarvoor mijn excuses. Maar dat gevoel wilde ik toch even kwijt !

En nu : vliegen potjandorie ! :-)

Groetjes,

Davy
 
ben ik blij dat wij in onze club een ander concept hanteren.

wij doen een show. maar we bouwen die op met eigen leden en gastpiloten die we zelf uitnodigen.

op deze manier krijgt het publiek de variatie die het wil. wij zorgen voor de kwaliteit, en de piloten zijn gelukkig dat ze meer kunnen vliegen door een beperkte kwantiteit.

nu heb ik ook al wel eens de komentaar gekregen dat we arrogant zijn niet iedereen de kans te geven om te komen vliegen, maar lees dan terug het eerste, we willen het publiek geven wat ze wil.

Tisselt is voor mij het schoolvoorbeeld van een show dat zijn doel voorbij geschoten is door zijn eigen succes. een goedkope kamping met gratis eten en drinken op zaterdag.

Om nu Davy als voorbeeld te nemen, hij vliegt mooie "simpele" toestellen, maar in elke club heb je wel iemand die zoiets ook vliegt, dus onze keuze is dan meteen gevallen op die eigen leden. Zo krijgt het publiek ook weer eens wat anders te zien. Show bezoekers zijn meestal dezelfde, daarom moeten de piloten dat nog niet zijn.

een fly-inn is leuk maar meestal niet voor het publiek. zoals je aanhaalt krijg je meestal een verzadiging van dezelfde soort toestellen.

Voor alles moet een mogelijkheid zijn, we doen het allemaal voor onze hobby dus we houden het beter gezellig. Wie met elkaar wil wedijveren gaat naar een wedstrijd.

vliegen ? tis donker, bouwen kun je nog maar daar is het te warm voor.
 
Alex, dat ben ik niet geheel met je eens. In Venray verschillende malen gehad dat ik op jou moest wachten.

Als dat al zo is, dan had je dat natuurlijk ook even kunnen overleggen met me ter plekke, maar gezien het aantal vluchten dat ik die dag heb gemaakt (3 of 4) en het feit dat ik in Venray na 14.00 niet meer heb gevlogen, verwacht ik dat dat reuze meevalt;)

samen vliegen was geen optie omdat je het gehele veld gebruikte

Daar is dat veld toch voor? Maar zoals ik net zei; als jij gewoon even overlegt met me dat jij ook wilt vliegen en/of laag over het veld wilt overkomen (of wat je bedoeling ook was) dan houd ik daar gewoon rekening mee, heel simpel.

het ook nog eens nodig vond om met 2 personen dat model te begeleiden over het veld, soms leek het wel alsof jullie gezellig een hondje an het uitlaten waren. Zelfs na de landing bleef je vrij lang op het veld staan voordat je de spullen naar de kant bracht.

Dit vind ik buitengewoon onsympathiek van je; op 1 vlucht na haalde ik mijn model direct van de grasbaan af (alleen). De vlucht die jij bedoelt ben ik mijn linkerwiel verloren, waardoor het model niet meer over de grond kon rollen, neem je het mij nu kwaliijk dat ik een kist van 3.2 meter en 21kg niet in mijn eentje kan tillen? Toch wel een hele rare uitspraak van jou Theo....
 
Laatst bewerkt:
Als ze nu eens echt vloeiend 3D lieten zien met veel kunsten... (zoals bij die bank/verzekerings tv reclame)
Prophangen is vaak t enige belangrijke kunstje met veel rook...
 
niet altijd hoor.

Zeer zeker niet nee, wel minimaal 1x per vluchtje, maar dat lijkt me niet echt hinderlijk..... (maar ik ben Niek ook nog nooit tegenkomen op shows/fly-ins)

Ik ken ook die reclame niet Niek? (linkje?)
 
Het is simpel: wil je veel vliegen, ga dan je lokale club en vlieg daar zoveel je wil. Wil je alles wat er bij een show bijkrijgt, ga dan naar de show, maar hou er rekening mee dat je daar minder kan vliegen.

Op onze fly-in zijn er ongeveer 40piloten. Dat komt er op neer dat iedereen ongeveer 2X of misschien 3x kunnen vliegen... So be it. We leggen de grens op 40 zodat iedereen toch meerdere keren zou kunnen vliegen. Maar ik denk dat voor een evenement 2 of 3x toch moet volstaan.
 
Back
Top