Hoi allemaal,
ik wilde me eerst niet moeien, maar ga het toch even doen.
Volgens mij heeft iedereen hier voor een stuk gelijk en voor een stuk ongelijk. Beide partijen hebben hun voor-en nadelen.
Enerzijds hebben we de 3D piloten. Meestal hebben zij maar 1 GROOT toestel bij waar ze dan 5 keer op een dag mee vliegen. Zo'n groot toestel valt op waardoor het lijkt alsof dat toestel "er al weer hangt". Zeker als zij dan ook nog alleen willen vliegen.
Anderzijds heeft ook Theo voor een groot stuk gelijk. Zelf vergelijk ik me dikwijls met Theo omdat we beiden mensen zijn die naar een show gaan met VELE kleine/speciale dingen. Wij vliegen misschien wel 10 of 20 keer op een show of fly-inn, maar door de "kleine grootte" vallen we niet zo op ...
Maar, er moet me wel iets van het hart. Tot mijn spijt worden mensen zoals Theo (en ik dus ook) jammer genoeg idd door de "groten" meestal denigrerend bekeken als wij komen fun hebben met onze depron-elapor-fun-rare-toestanden. En dat is dus mis. Wij zijn mensen die met weinig proberen veel te doen. En dat dat dan meestal klein of onbenullig lijkt is een verkeerde perceptie, want voor ons betekent dat evenveel als een kist van 3 a 4 m spanwijdte...
Persoonlijk kijk ik op naar mensen die dingen uitproberen ! Vliegtuigen of "dingen" maken die niet gemaakt zijn om te vliegen, en die dan toch in de lucht krijgen is een echte prestatie. Voor ons... Meestal niet voor de anderen.
Als ik naar de "show" van Posterholt kijk van 2008, dan was ik zeer bedroefd. Dat heb ik ook aan de organisatie gemeld en men kon me enkel hun begrip tonen. Toen ik vorig jaar probeerde te vliegen met de "vliegende auto" werd ik in de rij steeds verder naar achter geschoven omdat er toch nog telkens één 3D toestel bij moest volgens de vluchtleider... En dat was dus mega verkeerd. Want ook ik verdien het om daar te vliegen.
Ik heb niks tegen de 3D piloten, maar als je het aan het publiek gaat vragen, dan vragen zij VARIATIE. Dus iedere piloot moet kunnen vliegen, maar dan a.u.b (zoals Vosje ook al zei) geen 10 3D bakken na mekaar. Gooi er eens wat anders tussen, dat mag zelfs een beginneling zijn.
Mijn pa en ik organiseren al shows van in het jaar 1979 (!!!). Bij ons heeft de nadruk altijd gelegen op het laten zien aan het publiek wat de hobby inhoudt. Daarom mocht bij ons altijd IEDEREEN vliegen, groot en klein, goedkoop en duur. Stel je maar eens voor : een leerling van 8 jaar oud, nog aan een leerlingkabel die voor een publiek van 1000 man mag vliegen ! Er is niks mooier...
Nog een anekdote : Dit weekend op de vliegshow in Denderleeuw. Er stonden 10 jets. Ik stond er met een elapor Parkfun Scout. Mensen kwamen me vragen hoeveel een jet kostte. Als ik dan zei "5000 EUR", dan kropen ze snel weg "wat is me dat voor een dure hobby". Maar dan zei ik "tsk tsk tsk, kijk naar dit toestel. Compleet voor 170 EUR". En je zag ze terug gaan glunderen. Ik kan niet benadrukken hoeveel mensen mij dit weekend hebben uitgevraagd naar dat toestelletje en waar ze het konden kopen.
Een show of fly-inn doe je enkel mee voor 2 redenen : Ten eerste om je vrienden en collega piloten te zien en bij te babbelen en bij te leren. En ten tweede voor het publiek !!! Zij zijn de mensen die ten eerste geld in het laatje brengen en ten tweede potentiele nieuwe leden zijn voor de organiserende club !
Dus daarom : volgens mij moet iedereen proberen de andere gewoon te aanvaarden en met elkaar samen te denken aan een "fantastische voorstelling" voor het publiek .
Wow, zo werd dit toch nog een lang epistel, waarvoor mijn excuses. Maar dat gevoel wilde ik toch even kwijt !
En nu : vliegen potjandorie !
Groetjes,
Davy