Robbe U-2540

Discussie in 'Duikboten' gestart door BYM, 2 sep 2009.

  1. BYM

    BYM Forum veteraan

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    7.424
    Locatie:
    Zaandam
    Nou, heel verhaal, hallo allemaal, ik ben Mike uit Zaanstad, en ben sinds enkele dagen naast piloot ook kapitein :D

    Afgelopen zondag heb ik namenlijk van een kennis (Bart Dijkstra) zijn duikboot overgenomen, zijnde de Robbe U-2540.

    Het leuke hieraan is dat dit de U-boot is die Lex Verkuijl heeft gebouwd, dus het bouwverslag heeft iedereen al eens een keertje kunnen lezen :)

    Momenteel ben ik de accu's een opfris aan het geven, ik ben ze aan het laden met 0,1C (LiPo term, ik laad dus met 10% van de capaciteit,
    in dit geval zijn het 6V 4Ah accu's dus ik laadt met 400mAh. Deze accu's zijn per twee in serie gezet dus geeft dat 12V.

    Voor het ontladen heb ik nog niet bedacht hoe ik dat ga doen .... Misschien mijn 12V boormachine eraan hangen ofzo :confused:
    (De diehards kunnen hierop reageren door te zeggen dat ik gewoon geen stof op mijn boot mag laten komen en maar vaak moet gaan varen :) )

    De zender accu is een 1800mAh 9,6V stickpack, deze heeft ook de nodige laad cycli nodig om weer tot volle power te komen.
    Voor de zekerheid heb ik er wel eentje bijbesteld want of ik hem weer volledig tot leven kan wekken .... ;)

    Alleen lastig dat dat een NiCd pack is, want die moet je eerst ontladen alvorens je hem weer op kan laden ......

    Inmiddels heb ik de TX accu een uur lang geladen op 2Ah, en was hij gevuld tot, jawel, 2Ah.
    Nu ga ik hem weer ontladen met 2Ah, tot 0,10 Volt is achtergebleven in de accu.
    Dat is dan de eerste volle laad en ontlaadcycli ..

    Tot zover de stroombronnen .....



    De duikboot zelf heeft ook wat mankementjes...

    Zo heb ik het idee dat de ontvangerantenne draad los is, hij doet soms een beetje zenuwachtig overkomen, een range check heb ik overigens nog niet uitgevoerd.
    Ik heb onder de commandotoren een grijs draadje zien liggen, met een soort van splitterstekkertje eraan en dat splitterstekkertje ligt los onder de commandotoren ...

    Aangezien dit grijze draadje hetzelfde draad is wat ook uit de ontvanger vandaan komt, en in de romp zelf volledig tot de voorkant doorloopt heb ik het vermoeden dat dit de antennedraad betreft.

    Ik zou alleen jammer genoeg niet weten hoe ik de commandotoren kan verwijderen dus dat moet even wachten tot 12 september, dan hoop ik dat Lex me kan vertellen hoe dat open moet zodat die stekker geplugd kan worden .


    Als dan toch de commandotoren verwijderd kan worden, kan ik meteen kijken om een klodder lijm op de rudderhorn te plakken, die de geschutskoepels rond laat draaien.
    Dit is een kunststof exemplaar, gelijmd op een koperen pijpje wat de as is van de achterste geschutkoepel, en ik vermoed dat als je aan de geschutskoepel draait dat de kracht te groot is voor de lijm waarmee dat hoorntje vastzat...

    [edit]

    Net even gekeken, in het gat achter de voorste geschutskoepel zie ik een boutje zitten, zou daar de commandotoren mee vastzitten, zou mooi zijn want dan kan ik dit probleem zelf proberen verhelpen :yes:
    Een nadeeltje, ik heb enkelt 5min epoxy in huis...

    [/edit]


    De voorste duikroeren blijken soms ook een beetje een eigen leventje te leiden, want ze schuren over de romp heen op het moment dat je ze in klapt.
    Kennelijk is het de bedoeling dat ze van stand veranderen zodra je de inklap stand activeert, echter heb ik het idee dat ze daardoor soms een beetje blijven hangen.

    Dit gaat als volgt.

    De duikroeren staan in een neutrale en uitgeklapte stand.
    De inklapstand wordt geactiveerd middels de rode schakelaar op de zender, waarna automatisch een tikkeltje stijgen lijkt te worden gegeven.
    Het inklappen vindt plaats.

    Het laatste soms direct, en soms met enige vertraging.
    OMgekeerd, dus uitklappen, gaat met hetzelfde probleem gepaard soms.

    Is er trouwens een manier om er een soort van vertraging in te maken, zodat ze schaal in en uit klappen, want als ze inklappen ziet dat er zo katapult achtig uit :p


    Ook de zender moet ik nog een beetje wijs uit worden, want, en ik ga voor het gemak even van links naar rechts, westerse lees en schrijfstijlwijze zeg maar, de eerste twee schakelaars begrijp ik.

    [​IMG]

    De eerste (rood) schakelaar is voor periscoop up en down.

    De tweede (rood) schakelaar is om de duikroeren in en uit te klappen.

    De derde (wit) schakelaar is voor [doet niks ....?]

    De vierde (zwart) schakelaar produceert een geluid uit het tekrack, maar er gebeurt niks? Is dit om de dichtgeschroefde compressieruimte op druk te brengen soms? If yes, then heel vernuftig!

    De vijfde (zwart) schakelaar reversed het stuurroer alleen maar, en volgens mij blijven de motoren draaien in de ene stand, maar worden in de andere stand steeds bij volledige uitslag een van de motoren uitgeschakeld.
    Momenteel ligt echter een van de microswitches los naast de controlhorn van de roerservo, dus dat moet nog even gefixeerd worden.

    De grote ronde draaiknop is volgens mij om traploos de ballast tank vol te laten lopen, tot een bepaalde stand bereikt is en dan stopt dat ook?

    Tot zover mijn bevindingen, is iets meer tekst geworden dan ik verwacht had ;)

    Mocht iemand op of aanmerkingen dan verneem ik die graag :)
     
    Laatst bewerkt: 2 sep 2009
  2. Kippetje75

    Kippetje75

    Lid geworden:
    5 sep 2008
    Berichten:
    283
    Locatie:
    Midden Limburg
    Hoi Mike
    Ik zou zeker Lex eens vragen voor info over je nieuwe aanwinst.
    Die kan je zeker nog de in en outs van de boot vertellen.
    Alleen denk ik dat Lex destijds zijn zender er niet bij verkocht heeft.
    Lex heeft volgens mij een computerzender.
    dus kan het zijn dat Bart veranderingen heeft aan gebracht.
    (ik heb recentelijk het bouwverslag in de MBA nog eens nagelezen wat trouwens zeer intersant was)
     
  3. BYM

    BYM Forum veteraan

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    7.424
    Locatie:
    Zaandam

    De bedoeling is ook om 12 september te meeten met (o.a.) Lex, om zodoende een helderder beeld te krijgen van de U2540.
    Al moet ik zeggen, ik ben technisch aangelegd, en het bouwverslag verheldert al een heleboel, maar first hand info is altijd prettiger ;)

    Ik denk dat Lex deze zender erbij verkocht heeft, als je kijkt naar de draaiknop voor de ballasttank bediening, en het logotje erachter, geloof ik niet dat Bart (no offence) dit gecreeerd heeft ....
     
  4. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Mike,

    Zo, de buit is binnen dus ... ! :-D

    Klopt helemaal.

    Ook hier, tien punten!

    Daar zit in het doosje in de boeg een schakelaar die het schakelpunt van dit automatisch nulstellen aktiveert. Die zou mogelijk wat afgestelt moeten worden. Als de roeren na het uitklappen niet sturen, tikje naar voren trekken, dan zouden ze het wel moeten doen. (makke die ik af en toe ook al had) In de boot zelf zit een servotester die die neutrale stand aan de servo aanstuurt, die is makkelijk in te stellen. (al weet ik effe niet meer waar die precis zit, maar dat zien we de 12e wel)

    Witte schakelaar: weet ik eigenlijk ook niet meer, zou ik de zender even open voor moeten zien.

    De twee zwarte schakelaars zijn servo-reverse schakelaars op het roer en op het gas. (ik dacht links gas en rechts roer) Ik had die zender voor meerdere modellen toen, en steeds omstekkeren vond ik lastig.

    De draaiknop is inderdaad voor de aansturing van een balasttank. Alleen heeft dit bij deze boot alleen de functie van ballasttank vol - balasttank leeg. Een proportionele regeling zit er niet op, die schaalverdeling heb ik gemaakt voor de tank in de Walrus.

    (Dus ja, die zender was van mij en heb ik er toen ook bij verkocht. Ik meen dat Bart er al wel een nieuwe accu in gezet heeft.)
     
    Laatst bewerkt: 2 sep 2009
  5. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Moest even broeden, maar het is weer boven gekomen:

    De witte schakelaar had ik voor het schakelen van de verlichting de ene kant op, en 'iets anders' de andere kant op. Wat dat laatste is borrelt nog ergens in m'n onderbewuste ben ik bang .... ;) Zou ook zomaar niets kunnen wezen :confused:

    De servotester voor de neutraalstand duikroeren zit voorin het techrek onder de duiktank-elektronica. met een korte dikke zwarte 'stift' om de stand in te stellen.
     
    Laatst bewerkt: 2 sep 2009
  6. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo

    wat de accu's aangaat

    waarom ontladen ??????
    als de boot lange tijd heeft stil gestaan dan zou dat nodig kunnen zijn maar anders is dat laden/ontladen reeds meer dan een eeuw niet meer nodig
    nicad's zijn in de loop der jaren zo verbeterd dat deze sycli niet meer hoeven

    groetjes raf
     
  7. BYM

    BYM Forum veteraan

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    7.424
    Locatie:
    Zaandam


    Jaja, de buit is binnen ja :)
    Lekker gevoel, in een klote week als deze.
    Maar dat is een ander verhaal.

    Bedankt voor je feedback, ik ga kijken wat ik er zelf al aan kan gaan doen.
    Betreft de zwarte schakelaars, opgehelderd, is dus een reverse stand.

    De TX accu geeft nu al 1400Mah af na ontlading, dus ik geloof dat ik die wel weer goed ga krijgen, de 12V blokken zitten geladen, en staan te popelen ontladen te worden op de 12e, mij benieuwen!
    Duurt alleen wel een uurtje of 8 tot 10 voor ik die vol heb, wat duurt dat PB laden lang :(

    Bart had inderdaad twee 6V 4Ah accu's bijgekocht, maar geen TX accu :)
    Die moet ik nog samenvoegen. Ga ik een dezer dagen doen.

    Ik ben ff leeg, zie morgen wel weer verder.

    Je overdrijft lekker met je eeuw :D:rolling:

    (Oude?) nicad's vinden het fijn ontladen te worden alvorens opgeladen te worden.
    Zo is het nu eenmaal ...
    De NiCad uit deze zender is gok ik toch al een jaartje of 5 oud, dus is zeker geen "moderne" NiCad ;)


    Nimh's daarentegen vinden het prettig regelmatig opgeladen te worden.
    Zo heb ik een paar 4500mAh pakketten die geen drol meer waard zijn, omdat ik ze een ruim half jaar heb laten liggen zonder actie te ondernemen a la tussentijds bijladen.

    Hoe ik nou met PB accu's om moet gaan, geen flauw idee.
    Ik doe maar gewoon alsof ik blind ben en laad ze op zodra ik vermoedt dat ze leeg zijn :confused:
     
  8. BYM

    BYM Forum veteraan

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    7.424
    Locatie:
    Zaandam
    RAF feli trouwens ;)
    Op naar de volgende 53 :)
     
  9. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo bym

    zet aub je naam eens onder je posting's dat doen we allemaal
    daar we elkaar haast allemaal kennen omdat het onderwater wereldje niet zo groot is en het antwoord wat makkelijker

    bedank voor de felicitatie en zeker op naar de 54 al wil ik de 100 halen hahahaha

    wat lood accu's aangaat die kan je het beste aan een druppel lader hangen
    conrad verkoopt deze en ze zijn niet duur
    ik noem ze "aansluiten en vergeten laders"want ze doen alles zelf en dat is best lekker handig

    ik ben nu over gestapt op nicelsulfyde accu's
    opladen en weg leggen
    en na 5 maanden in je zender steken en ze zijn nog steeds vol
    een test gedaan met de powerpeak en na 2 maanden kon ik in een geladen paket nog maar 120 Mamp bijladen
    deze cellen hebben dus een heeeeeeeeel kleine zelf ontlading

    groetjes raf
     
  10. tiger1gek

    tiger1gek

    Lid geworden:
    21 mei 2009
    Berichten:
    423
    Locatie:
    Almere
    Hoi Raf

    Kan ik uit de laatste topic uitmaken dat je weer een jaar ouder bent geworden .
    Zoja Van Harte en vele gezonde en duikboot jaren .
    mvg Fred
     
  11. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo fred bedankt en ja ik ben weer een jaartje ouder
    groetjes raf
     
  12. Kippetje75

    Kippetje75

    Lid geworden:
    5 sep 2008
    Berichten:
    283
    Locatie:
    Midden Limburg
    @Raf

    Nog gefeliciteerd
    En nog vele jaren.
     
  13. BYM

    BYM Forum veteraan

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    7.424
    Locatie:
    Zaandam
    @RAF
    Kijk eens hoe met het verder doet alhier op het forum, mijn naam staat al aan het begin van een posting, en de blauwe balk onder mijn bericht betekent "einde bericht - over"

    Het is een informele aangelegenheid, geen brief of iets dergelijks ;)

    Goed, nu weer ontopic ;) :D

    Ik heb een grote verscheidenheid aan laders.

    Ultramat 14, Ultramat 14 plus, Robbe infinity, ook nog een tweetal druppelladers voor zender/accu combinaties, en tot slot verscheidene druppelladers voor zowel mijn 1:1 auto en motorfiets. Een ervan, zo'n PB lader, is in te stellen voor 2, 6 of 12V, speciaal voor loodgel accu's.
    IOk heb ze echter met mijn Ultramat 14 plus geladen, daar zit een speciaal PB programma op, in ik meen 20 uur tijd heeft hij ze volgeprutteld :)


    Ik heb gisteravond de stoute schroevendraaier opgepakt en de commandotoren losgehaald.
    Dit omdat het licht het niet deed, en zoals ik eerder al schreef, de geschutskoepels niet wilden bewegen.
    Eenmal gedemonteerd was goed te zien waar het euvel aan lag, de as waar de eerste koepel mee wordt aangedreven liep enigsinds zwaar, en het controlhoorntje was gescheurd waardoor van klemming geen sprake meer was.

    [​IMG]

    Mijn opzet was om dit algeheel te verbeteren, want een functie die niet werkt kan natuurlijk niet....
    Ik had uit mijn 1:10 elektro onroad racersperiode nog soldeerlippen liggen van racepacks, dus al gauw ontstond het idee daar iets mee te doen.
    Ik was gisteren eerder op de dag al een tijdje met de soldeerbout in de weer geweest, dus zodoende dat ik hieraan dacht.

    [​IMG]

    Na een korte tijd in mijn garage doorgebracht te hebben kwam ik met dit tot resultaat:
    (gelukkig kwam ik nog een oud potje S39 tegen :worship:)

    [​IMG]


    En na montage van deze nieuwe controlhoorn ziet het er nu zo uit :

    [​IMG]







    Ik irriteerde me eraan dat ik de binnenkant van de boot steeds in de buitenkant moest schuiven om dingetjes te kunnen testen, en aangezien de stekkers van een monitor kabel (15 polig) gebruikt zijn had ik een monitor verlengkabel geprobeerd echter die bleek a) veels te lang en b) ook nog eens te stug.
    Daar moest een kortere soepele kabel voor in de plaats komen!
    Hieronder is dus het resultaat van de eerdere soldeerbout sessie van gisteren te zien

    [​IMG]


    En zo ziet het stukje huisvlijt er uit als het niet gebruikt wordt :)


    [​IMG]










    Inmiddels is de zender accu al een keer of 6 volledig ontladen en weer opgeladen, en zijn de cellen erin weer in een puike conditie, ze waren gewoon een beetje lui geworden ...
    Ik krijg er nu met ontladen een knappe 1600Mah uit, dus ik vindt het prima zo :thumbsup:


    De verlichting in de commandotoren waar ik eerder al over schreef, die blijkt het gewoon te doen, kwestie van een beetje rommelen met de stekkertjes vlak onder de commandotoren. Ik vermoed dat dat gewoon lichtjes gecorrodeerd is.
     
    Laatst bewerkt: 5 sep 2009
  14. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Ziet er goed uit BYM :thumbsup:

    Deze even in het Noordzeekanaal een proefvaart laten maken? :D

    Waar ga je deze in het water gooien? (en wanneer?)
     
  15. BYM

    BYM Forum veteraan

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    7.424
    Locatie:
    Zaandam


    Hahaha, nou als het helder water zou zijn dan zou ik dat wel doen ja, maar ik ga er niet zo zonder meer mee in het buitenwater varen, zwembad only :)

    12 september (zie in duikboten forum de aankondiging voor de meeting in Hasselft (ov) )is mijn eerste proefvaart met dit schip, en daarna gaan er nog een aantal keren komen op vrijdagmiddagen dat ik ermee ga varen hier in de zaanstreek.

    Wordt tijdig aangekondigd, just wait and see :)
     
  16. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Leuk, met z'n allen naar Zaangolf. Kan-ie van de glijbaan? :rolling:

    Zonder gekke geit, ziet er allemaal puik uit. Goed bezig. :thumbsup:
     
  17. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo mike

    ik zou een investering doen in nieuwe koppelingen
    die rode die gaan steeds stuk als de winkels dicht zijn
    en dan is een vaarweekeinde zo verpest

    groetjes raf
     
  18. BYM

    BYM Forum veteraan

    Lid geworden:
    19 dec 2004
    Berichten:
    7.424
    Locatie:
    Zaandam

    Ja dit is wat steviger en kan een stootje hebben, de zwakste schakel is nu verplaatst richting servo :p



    Het enige wat ik nu nog moet doen is een microswitch vastzetten die een motor uitschakelt tijdens het bedienen van het roer.
    Weet alleen nog ff niet goed in welke stand dat ding gezeten heeft, en welke lijm ik ga gebruiken.Liefst een enigsinds vullend materiaal, denk wel dat ik het beste epoxoplast ga gebruiken


    @RAF

    Goeie tip :yes:

    Zal op zich niet zo'n heel erge vaart lopen, maar ik zal de as diameter even opmeten en bij een quartell binnnenstappen voor metalen versies van de week. Ik ga aankomende week weer beginnen met werken dus dan ben weer in het land zogezegd :) dus dan heb ik ze in ieder geval voor de 12e in huis :)
     
  19. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo mike


    het probleem met deze koppelingen is dat ze gemakt zijn om druk te verdragen
    dwz de schroeven in vooruit
    als je nu ergens met je prop tegen aan komt of een plastie zakje dat de dierenliefhebbers in het water keilen zodat je prop blokeerd en de as krijgt een rukje achteruit dan is de koppeling stuk want die tussen stukjes zijn echt heel dun in de originele koppelingen
    gewoon hervaring met de zaken daar ik er reeds een paar jaar mee vaar
    gewoon graupner van die zwarte is voldoende metaal vraag onderhoud en maakt soms lawaai

    groetjes raf
     
  20. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Mijn ervaring is dat die koppelingen het in de U2540 goed doen. In de U-31, waar de belasting veel groter is weer niet, maar dat is een ander verhaal. Wil je echt zeker zijn kun je ze natuurlijk vervangen, of wachten tot (áls) ze kapot gaan. In de U-31 heb ik de koppeling vervangen door een klauwkoppeling van Conrad. Die is stukken sterker en bijna net zo lang als de rode 'lamellen' koppeling. En door het rubber tussendeel geruisloos.
     

Deel Deze Pagina