BYM
Forum veteraan
Nou, heel verhaal, hallo allemaal, ik ben Mike uit Zaanstad, en ben sinds enkele dagen naast piloot ook kapitein 
Afgelopen zondag heb ik namenlijk van een kennis (Bart Dijkstra) zijn duikboot overgenomen, zijnde de Robbe U-2540.
Het leuke hieraan is dat dit de U-boot is die Lex Verkuijl heeft gebouwd, dus het bouwverslag heeft iedereen al eens een keertje kunnen lezen
Momenteel ben ik de accu's een opfris aan het geven, ik ben ze aan het laden met 0,1C (LiPo term, ik laad dus met 10% van de capaciteit,
in dit geval zijn het 6V 4Ah accu's dus ik laadt met 400mAh. Deze accu's zijn per twee in serie gezet dus geeft dat 12V.
Voor het ontladen heb ik nog niet bedacht hoe ik dat ga doen .... Misschien mijn 12V boormachine eraan hangen ofzo
(De diehards kunnen hierop reageren door te zeggen dat ik gewoon geen stof op mijn boot mag laten komen en maar vaak moet gaan varen
)
De zender accu is een 1800mAh 9,6V stickpack, deze heeft ook de nodige laad cycli nodig om weer tot volle power te komen.
Voor de zekerheid heb ik er wel eentje bijbesteld want of ik hem weer volledig tot leven kan wekken ....
Alleen lastig dat dat een NiCd pack is, want die moet je eerst ontladen alvorens je hem weer op kan laden ......
Inmiddels heb ik de TX accu een uur lang geladen op 2Ah, en was hij gevuld tot, jawel, 2Ah.
Nu ga ik hem weer ontladen met 2Ah, tot 0,10 Volt is achtergebleven in de accu.
Dat is dan de eerste volle laad en ontlaadcycli ..
Tot zover de stroombronnen .....
De duikboot zelf heeft ook wat mankementjes...
Zo heb ik het idee dat de ontvangerantenne draad los is, hij doet soms een beetje zenuwachtig overkomen, een range check heb ik overigens nog niet uitgevoerd.
Ik heb onder de commandotoren een grijs draadje zien liggen, met een soort van splitterstekkertje eraan en dat splitterstekkertje ligt los onder de commandotoren ...
Aangezien dit grijze draadje hetzelfde draad is wat ook uit de ontvanger vandaan komt, en in de romp zelf volledig tot de voorkant doorloopt heb ik het vermoeden dat dit de antennedraad betreft.
Ik zou alleen jammer genoeg niet weten hoe ik de commandotoren kan verwijderen dus dat moet even wachten tot 12 september, dan hoop ik dat Lex me kan vertellen hoe dat open moet zodat die stekker geplugd kan worden .
Als dan toch de commandotoren verwijderd kan worden, kan ik meteen kijken om een klodder lijm op de rudderhorn te plakken, die de geschutskoepels rond laat draaien.
Dit is een kunststof exemplaar, gelijmd op een koperen pijpje wat de as is van de achterste geschutkoepel, en ik vermoed dat als je aan de geschutskoepel draait dat de kracht te groot is voor de lijm waarmee dat hoorntje vastzat...
[edit]
Net even gekeken, in het gat achter de voorste geschutskoepel zie ik een boutje zitten, zou daar de commandotoren mee vastzitten, zou mooi zijn want dan kan ik dit probleem zelf proberen verhelpen
Een nadeeltje, ik heb enkelt 5min epoxy in huis...
[/edit]
De voorste duikroeren blijken soms ook een beetje een eigen leventje te leiden, want ze schuren over de romp heen op het moment dat je ze in klapt.
Kennelijk is het de bedoeling dat ze van stand veranderen zodra je de inklap stand activeert, echter heb ik het idee dat ze daardoor soms een beetje blijven hangen.
Dit gaat als volgt.
De duikroeren staan in een neutrale en uitgeklapte stand.
De inklapstand wordt geactiveerd middels de rode schakelaar op de zender, waarna automatisch een tikkeltje stijgen lijkt te worden gegeven.
Het inklappen vindt plaats.
Het laatste soms direct, en soms met enige vertraging.
OMgekeerd, dus uitklappen, gaat met hetzelfde probleem gepaard soms.
Is er trouwens een manier om er een soort van vertraging in te maken, zodat ze schaal in en uit klappen, want als ze inklappen ziet dat er zo katapult achtig uit
Ook de zender moet ik nog een beetje wijs uit worden, want, en ik ga voor het gemak even van links naar rechts, westerse lees en schrijfstijlwijze zeg maar, de eerste twee schakelaars begrijp ik.
De eerste (rood) schakelaar is voor periscoop up en down.
De tweede (rood) schakelaar is om de duikroeren in en uit te klappen.
De derde (wit) schakelaar is voor [doet niks ....?]
De vierde (zwart) schakelaar produceert een geluid uit het tekrack, maar er gebeurt niks? Is dit om de dichtgeschroefde compressieruimte op druk te brengen soms? If yes, then heel vernuftig!
De vijfde (zwart) schakelaar reversed het stuurroer alleen maar, en volgens mij blijven de motoren draaien in de ene stand, maar worden in de andere stand steeds bij volledige uitslag een van de motoren uitgeschakeld.
Momenteel ligt echter een van de microswitches los naast de controlhorn van de roerservo, dus dat moet nog even gefixeerd worden.
De grote ronde draaiknop is volgens mij om traploos de ballast tank vol te laten lopen, tot een bepaalde stand bereikt is en dan stopt dat ook?
Tot zover mijn bevindingen, is iets meer tekst geworden dan ik verwacht had
Mocht iemand op of aanmerkingen dan verneem ik die graag

Afgelopen zondag heb ik namenlijk van een kennis (Bart Dijkstra) zijn duikboot overgenomen, zijnde de Robbe U-2540.
Het leuke hieraan is dat dit de U-boot is die Lex Verkuijl heeft gebouwd, dus het bouwverslag heeft iedereen al eens een keertje kunnen lezen

Momenteel ben ik de accu's een opfris aan het geven, ik ben ze aan het laden met 0,1C (LiPo term, ik laad dus met 10% van de capaciteit,
in dit geval zijn het 6V 4Ah accu's dus ik laadt met 400mAh. Deze accu's zijn per twee in serie gezet dus geeft dat 12V.
Voor het ontladen heb ik nog niet bedacht hoe ik dat ga doen .... Misschien mijn 12V boormachine eraan hangen ofzo

(De diehards kunnen hierop reageren door te zeggen dat ik gewoon geen stof op mijn boot mag laten komen en maar vaak moet gaan varen

De zender accu is een 1800mAh 9,6V stickpack, deze heeft ook de nodige laad cycli nodig om weer tot volle power te komen.
Voor de zekerheid heb ik er wel eentje bijbesteld want of ik hem weer volledig tot leven kan wekken ....

Alleen lastig dat dat een NiCd pack is, want die moet je eerst ontladen alvorens je hem weer op kan laden ......
Inmiddels heb ik de TX accu een uur lang geladen op 2Ah, en was hij gevuld tot, jawel, 2Ah.
Nu ga ik hem weer ontladen met 2Ah, tot 0,10 Volt is achtergebleven in de accu.
Dat is dan de eerste volle laad en ontlaadcycli ..
Tot zover de stroombronnen .....
De duikboot zelf heeft ook wat mankementjes...
Zo heb ik het idee dat de ontvangerantenne draad los is, hij doet soms een beetje zenuwachtig overkomen, een range check heb ik overigens nog niet uitgevoerd.
Ik heb onder de commandotoren een grijs draadje zien liggen, met een soort van splitterstekkertje eraan en dat splitterstekkertje ligt los onder de commandotoren ...
Aangezien dit grijze draadje hetzelfde draad is wat ook uit de ontvanger vandaan komt, en in de romp zelf volledig tot de voorkant doorloopt heb ik het vermoeden dat dit de antennedraad betreft.
Ik zou alleen jammer genoeg niet weten hoe ik de commandotoren kan verwijderen dus dat moet even wachten tot 12 september, dan hoop ik dat Lex me kan vertellen hoe dat open moet zodat die stekker geplugd kan worden .
Als dan toch de commandotoren verwijderd kan worden, kan ik meteen kijken om een klodder lijm op de rudderhorn te plakken, die de geschutskoepels rond laat draaien.
Dit is een kunststof exemplaar, gelijmd op een koperen pijpje wat de as is van de achterste geschutkoepel, en ik vermoed dat als je aan de geschutskoepel draait dat de kracht te groot is voor de lijm waarmee dat hoorntje vastzat...
[edit]
Net even gekeken, in het gat achter de voorste geschutskoepel zie ik een boutje zitten, zou daar de commandotoren mee vastzitten, zou mooi zijn want dan kan ik dit probleem zelf proberen verhelpen

Een nadeeltje, ik heb enkelt 5min epoxy in huis...
[/edit]
De voorste duikroeren blijken soms ook een beetje een eigen leventje te leiden, want ze schuren over de romp heen op het moment dat je ze in klapt.
Kennelijk is het de bedoeling dat ze van stand veranderen zodra je de inklap stand activeert, echter heb ik het idee dat ze daardoor soms een beetje blijven hangen.
Dit gaat als volgt.
De duikroeren staan in een neutrale en uitgeklapte stand.
De inklapstand wordt geactiveerd middels de rode schakelaar op de zender, waarna automatisch een tikkeltje stijgen lijkt te worden gegeven.
Het inklappen vindt plaats.
Het laatste soms direct, en soms met enige vertraging.
OMgekeerd, dus uitklappen, gaat met hetzelfde probleem gepaard soms.
Is er trouwens een manier om er een soort van vertraging in te maken, zodat ze schaal in en uit klappen, want als ze inklappen ziet dat er zo katapult achtig uit

Ook de zender moet ik nog een beetje wijs uit worden, want, en ik ga voor het gemak even van links naar rechts, westerse lees en schrijfstijlwijze zeg maar, de eerste twee schakelaars begrijp ik.

De eerste (rood) schakelaar is voor periscoop up en down.
De tweede (rood) schakelaar is om de duikroeren in en uit te klappen.
De derde (wit) schakelaar is voor [doet niks ....?]
De vierde (zwart) schakelaar produceert een geluid uit het tekrack, maar er gebeurt niks? Is dit om de dichtgeschroefde compressieruimte op druk te brengen soms? If yes, then heel vernuftig!
De vijfde (zwart) schakelaar reversed het stuurroer alleen maar, en volgens mij blijven de motoren draaien in de ene stand, maar worden in de andere stand steeds bij volledige uitslag een van de motoren uitgeschakeld.
Momenteel ligt echter een van de microswitches los naast de controlhorn van de roerservo, dus dat moet nog even gefixeerd worden.
De grote ronde draaiknop is volgens mij om traploos de ballast tank vol te laten lopen, tot een bepaalde stand bereikt is en dan stopt dat ook?
Tot zover mijn bevindingen, is iets meer tekst geworden dan ik verwacht had

Mocht iemand op of aanmerkingen dan verneem ik die graag

Laatst bewerkt: