Top Flite T-34 Mentor schaal 1/5. EERSTE VLUCHT FOTO'S

En mooie motoren zo`n Laser.


Henri, je vergeet nog een degelijke akkulader en het feit dat Lipo`s minder lang mee gaan dan een brandstofmotor.

Denk dus dat op de lange duur een benzinemotor toch voordeliger uitvalt.
 
Op de lange duur valt een brandstofmotor zeker weten niet goedkoper uit.

Lader heb je gelijk in, maar dat zie ik meer als algemene investering. Ik bedoel, tel je bij die brandstofmotor ook de brandstofpomp, schoonmaakmiddelen, plugsleutel, gloeiplugdriver, etc mee?

Ik noemde electro meer als plagend grapje, maar nu ik begrijp dat dat voor Topicstarter toch wel een optie is, zou ik als ik hem was niet langer meer twijfelen.

Een benzinemotor zou qua kosten misschien lager of gelijk uitkomen, maar dan reken je niet mee dat na een jaartje goed doorvliegen, je toestel eruit ziet alsof het 10e hands is en recht van de vuilnisbelt komt. Toevallig van de week nog mijn oude Derwisj uit de motteballen getrokken, wat ziet dat eruit zeg.. schandalig gewoon. Wil ik er iets in verlijmen, moet ie eerst een jaar in de ontvetter. En dan te bedenken dat die kist elke vliegdag schoongemaakt werd, kostte mij een half uur per dag.

Accu's gaan zeker 150 cycli mee, voordat ze vervangen moeten worden. Dat is dus grofweg 1 euro per vlucht. Met methanol kun je dat al helemaal vergeten, reken dan op 2 of 3 euro per vlucht, als ik schoonmaakmiddelen etc niet meereken. Met benzine red je dat waarschijnlijk wel, maar dan blijf je met alle nadelen zitten.

Voordelen electro:

- Goedkoper of even duur
- betrouwbaarder
- minder trillingen
- geen uitval
- geen verbruiksstoffen meer
- je kist blijft schoner/mooier
- minder gereedschap nodig voor een dagje vliegen

Als ik kijk naar mijn WindS, die is nu 285 vluchten oud en ziet er nog uit alsof ie gister uit de doos kwam. Kijk ik naar mijn Derwisj, die is grofweg 500 vluchten oud, en zelfs diegene die 'm gratis kon krijgen, wilde 'm niet meer.

Ik heb nu nog 1 brandstofmodel, ook een schaalmodel, de Cessna 182. Vlieg er nooit meer mee, vanwege de brandstofrommel.

Echt, als je het een overweging waard vind, niet twijfelen maar voor electro gaan!
 
Hoezo, ik ken geen enkel 1:1 toestel wat zulke geluiden maakt.. er is niets schaal aan.
 
Henri weet precies hoe een Laser 150 en 200V klinken. Ik heb er in Utrecht veel mee rond gevlogen. Mijn eerste jaar F3A-C met de Laser twin gedaan. Super motoren gewoon. Was altijd een echte motorliefhebber.
Vorig jaar een kunstvluchttoestel electrisch uitgevoerd. Daarna nooit meer brandstof aangeraakt en inmiddels mijn laastste methanol motor (laser-300v) verkocht. Als het je om het vliegen zelf gaat is brandstof inferieur.
 
Vorig jaar een kunstvluchttoestel electrisch uitgevoerd
Als het je om het vliegen zelf gaat is brandstof inferieur.

Dat ben ik met je eens, echter het gaat hier niet om een kunstvlucht model, da's een andere tak van sport :rolleyes:

En het gaat hier niet alleen om het vliegen maar het realisme van de kist tijdens de vlucht

Bij een schaalkist wil je je geluid zo echt mogelijk laten klinken, en dan ben je met brandstof naar mijn mening beter af dan met Electro

(soundmodules daar gelaten ;))

Groeten, Ralf
 
Mee eens, de beleving bij een schaalkist met brandstofmotor is anders/beter. De vraag is natuurlijk wat de topicstarter wenst. Deze vorm van realisme in zijn kist of zorgeloos rondvliegen.
 
Chielles, ik zou met de aanschaf van de motor zo lang mogelijk wachten. In ieder geval tot het moment dat je weet hoeveel gewicht er voorin nodig is. De Saito 20 is een lichte motor, mogelijk kom je tot de conclusie dat je makkelijk 1,5 kg voorin kwijt kan. Ik heb zelf een Saito 36 in gebruik (op een F3A kist). Deze lijkt mij beter bij deze kist passen dan een zo'n lichte 20cc motor.
 
Hallo heren,

Ja je kunt er mee wachten met het kopen van de motor, maar dan zou ik wel gaan kijken hoe je uit gaat komen met je zwarte punt door met lood met het gewicht van de motor waarvan je denkt het te gaan worden of je een beetje uit komt, kan je altijd nog even schuiven met de spullen.
Zou jammer zijn dat lood moet toe voegen om op te zwarte punt te komen.

Je hoeft natuurlijk niet de besturing in te bouwen zoals de tekening aan geeft.

Groet Jan.
 
Hoop goede ideeën mensen! Die Laser motoren zijn idd ook erg mooi. Ik ben ook een grote fan van het 4-takt geluid. Een echte T-34 klinkt natuurlijk anders, maar het is nog altijd beter dan 2-takt.

Ja elektro. Ik heb er al eens over nagedacht, maar had altijd het idee dat het heel erg duur zou worden. Hezik rekent even snel 320 euro uit, dat klinkt op het eerste gezicht niet slecht. Daar komt dan ook nog een lader bij want ik heb een lader die tot 6 cellen gaat (BC6) en aan 1 LiPo pakket heb je niet genoeg, je moet er minimaal 2 hebben om te kunnen vliegen tijdens het laden. Die Zippy pakketten zijn erg betaalbaar, maar ook vaak uitverkocht, maar daar zou ik wel achteraan kunnen gaan.

Ik moet zeggen dat ik nu toch wel naar elektro neig. Het zwaartepunt is ook goed te regelen door met de LiPo's te schuiven. Het enige is weer dat geluid, maar als het heel erg stoort kan dar er zelfs nog artificieel in gemaakt worden. (je weet wel, met boxen)

Ik vlieg al mijn modellen elektrisch en de betrouwbaarheid is top natuurlijk.

Wat mij heet meeste tegen staat is het uitzoeken van de perfecte set-up, zowel qua performance als financieel. het is makkelijk om gewoon een 200 Watt kitje van Kontronik, Hacker of Plettenberg te bestellen, maar dan ben je dus wel de hoofdprijs kwijt. Dat Chinese spul van de laatste tijd (zoals Turnigy, scorpion en Zippy) maken het een stuk betaalbaarder en zijn kwalitatief ook niet slecht.

Ik heb voor andere modellen, ook heli's, vaak de beste set-up genomen die andere mensen al hadden uitgeprobeerd en op een forum hadden gezet. Nu moet ik het zelf doen. Dat ik 200 watt per kg nodig heb snap ik nog, het aantal Lipo's en welke regelaar ook. Maar welke motor met hoeveel omwikkelingen en welke prop daar dan bij hoort. Dat blijft toch hogere wiskunde. Zelfs met een MotrocCalc programmaatje is dat lastig omdat ik niet weet hoeveel m/s het toestel gaat vliegen.

Gelukkig is er een hoop know-how op dit forum, dus ik denk dat ik er wel uit kom. Zoals ik zei, ik zal eens een post op het elektro gedeelte zetten en kijken wat de experts er van denken.

@Hezik, ik weet dat jij er ook veel verstand van hebt. Was die set-up die je als voorbeeld gaf ergens op gebaseerd? Of was her alleen een snel voorbeeld voor de kosten?

Ik heb nog even de tijd, dus ik kan alles rustig uitvogelen. Het plaatsen van de elektromotor wordt alleen maar makkelijker en het steekt niet uit de cowling.
 
deze weleens doorgenomen? Magic numbers for modelers... - WattFlyer RC Electric Flight Forums - Discuss radio control eflight

het probleem is dat je ergens een keuze moet maken, want er zijn heel veel combinaties mogelijk.
De diameter van je propellor volgt uit de schaal van je vliegtuig. Het toerental kun je deels zelf bepalen door een motor te kopen met de juiste KV waarde.
Een Turnigy SK motor zou prima moeten zijn, alleen zou ik voor de zekerheid de motor niet meer dan 80% belasten.
 
Chielles, ik zou even voorzichtig zijn met de grote Turnigy motoren. Ze hebben nogal last van loskomende mageneten volgens diverse personen in de recensies op de HC site.

HobbyKing Online R/C Hobby Store : TGY AerodriveXp SK Series 63-64 230Kv / 3150W $59.15
Die problemen doen zich vooral voor wanneer je de motor volledig belast.
Regelmatig zetten mensen ook een pakket met heel veel cellen op een motor met een wat hoger KV, en dan draait de motor meer toeren dan goed is voor em.

edit: het is met meerdere types al voorgekomen dat de magneten loskwamen. Bij de volgende batch was het toen gefixt. Deze motoren zijn nu out of stock en hopelijk is de volgende lading dus wel goed.
 
Laatst bewerkt:
De turnigy SK's zijn het punt van loskomende magneten wel voorbij. Zoals ze nu geleverd worden, doen ze niets onder voor bv. Hacker.

Wat je er voor setup op moet zetten, is natuurlijk ook afhankelijk van het gewenste vlieggedrag.

Ik zit even naar de specs te kijken, 2m span bij grofweg 5kg. Normaliter zouden ze er een .61 - .91 2takt of .91 - 120 4takt opzetten.

Dan lijkt mij een 12 cell setup totale overkill. Sterker nog ik denk dat je met 6 of 8 cellen uit zou kunnen.

een ongelimiteerd verticaal setup, op basis van 8 cellen, vergelijkbaar met een 1.20 tweetakt:

HobbyKing Online R/C Hobby Store : TGY AerodriveXp SK Series 50-65 270Kv / 2100W $53.19 36 euro

HobbyKing Online R/C Hobby Store : TURNIGY Plush 80A w/ UBEC Speed Controller $54.54 38 euro

HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 5000mAh 4S 20C Lipo Pack $39.95 (2 van nodig) 110 (voor 2 maal een 8 cellen pakket!)

Totaal kosten setup: 36 + 38 + 110 = 184 euro, en dat is dus al inclusief 2 aandrijfaccu's. Vliegtijden ruim boven de 10 minuten zijn hiermee zeker haalbaar.

Met deze motor vloog Bert van der Vecht de laatste F3A-B wedstrijd nog de 1e plek in de B. Deze setup zou ietwat overkill kunnen zijn voor deze kist.

Een andere setup dan, vergelijkbaar met een .91, wellicht beter passend voor deze kist:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : TGY AerodriveXp SK Series 50-65 380Kv / 1820w $39.95 28 euro

Zelfde regelaar als setup hierboven.

HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 5000mAh 6S 20C Lipo Pack $59.99 82 euro (voor 2 packs)

Totaal kosten setup: 28 + 38 + 82 = 148 euro, inclusief 2 aandrijfpacks (!!)

Dan, een lader:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : G.T.Power A8 8Cell balancer/Charger $79.99

tot 8 cellen te laden, wat dus meer dan genoeg is. Kosten: 55 euro.

Je hebt dan allemaal spullen die prima werken, die ook al door meerdere mensen (ook in Nederland en op dit forum) succesvol gebruikt worden.

Resumerend, een ongelimiteerde setup inclusief 2 accu packs en een lader kost je dan dus 239 euro. Daar koop je de brandstofmotor nog niet eens voor.

Een gewoon prima vliegende setup kost je dan 203 euro.

Diegenen die nu nog willen beweren dat brandstof goedkoper is, wens ik veel succes :)

Qua gewicht, ik zou voor de 6s setup gaan:

motor: 430 gram
regelaar: 91 gram
lipo's: 793 gram

totaal: 1314 gram.

Vergelijkbaar gewicht setup met laser 150:
tank, slangen, clunk, vulaansluiting: 80 gram
motor: 835 gram
gasservo: 40 gram
motorsteun: 100 gram

totaal: 1055.

Let op.. nu lijkt het alsof de electro-setup veel zwaarder is, echter bovenstaande is met lege tank. Als je 400cc brandstof meeneemt, zit je qua take-off gewicht met brandstof al 100 gram hoger. Daarbij heb ik nog niet meegerekend dat een brandstofprop en spinner fors zwaarder zijn dan een electroprop en spinner (scheelt zo weer 50 gram).

Dus.. goedkoper en even zwaar en meer vermogen. Ik zou het wel weten :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tsja, ach, jij vind het repareren van schades door oa. uitgevallen motoren dan ook leuk.. dat vind niet iedereen, zeker niet van een net nieuw gebouwde bouwdoos..
 
Hezik, even een vraagje;


Nou heeft Top Flite ook de Mustang met een span van 2,14 meter.
Volgens mij ongeveer hetzelfde gewicht enz.

Zal voor deze kist dezelfde setup gelden ?
 
Ik weet het niet, waarschijnlijk wel.

Die 8s setup is voldoende om met een grofweg 4kg wegend toestel, vol F3A te vliegen bij windkracht 5. Voor F3A is meer vermogen nodig dan voor 3D. Met een 5kg toestel zal het nog ongelimiteerd verticaal gaan.

Ik zou eerst kijken naar welke prop je wilt hebben. Ik kan mij voorstellen dat je voor een mustang liever een iets kleinere prop met meer spoed wil hebben, dat die met meer snelheid gevlogen zou worden dan deze Mentor.

Gewoon goed rondkijken op fora naar mensen die met gelijksoortige toestellen vliegen, en kijken wat die er op zetten. Electro is inmiddels al zo populair dat je voor bijna elk toestel wel al mensen kunt vinden die er een electro-setup op gezet hebben.

Je zou ook kunnen kijken naar welke adviezen andere fabrikanten die een dergelijk toestel uitbrengen, geven.
 
Back
Top