En nog een Charter

Die scharnieren zijn prima, CA scharnieren zijn ook goed.

Voor die scharnieren heb je een stukje gereedschap waarmee je sleuven kunt maken in het midden van de achterlijst, maar met een beetje opletten en een goed mesje lukt dit ook wel.

Verlijmen van die scharnieren kan met vele lijmsoorten. Voor het verlijmen de scharnieren lichtjes opruwen met schuurpapier. Je kunt ze lijmen met CA (superlijm), Epoxy, 'bruislijm', en zelfs witte houtlijm.

Na het lijmen/drogen even goed aan de roeren trekken of ze ook echt vastzitten.

Bij deze scharnieren is het nuttig en zinvol om ze te borgen. Dat kan bv. door een speld door de achterlijst en het scharnier te prikken, en deze aan beide kanten af te knippen. Andere manier is een klein gaatje voorboren en daar een sate-prikkertje doorsteken.

Let op dat je de scharnieren pas gaat doen NA het folieën.

Het leggen van het glasmatje; knip van een schuursponsje een klein reepje af. Maak epoxy aan volgens opgave van de fabrikant. Dep met het schuursponsje in de epoxy en dep dan het stuk vleugel waar de glasmat komt te liggen. Breng zo zuinig mogelijk epoxy aan.

Daarna de glasmat er overheen leggen, je zult zien dat de epoxy erin trekt. Op plekken waar het er niet intrekt, nog even nadeppen met epoxy.

Daarna een paar vellen keukenpapier er strak op duwen en weer weghalen, zo haal je de overtollige epoxy weg. Het is niet de bedoeling dat de hele handel glimt van de epoxy.
 
@ Hezik: thx voor de snelle reactie. die scharnieren moeten gaan lukken. Wat ik alleen niet snap is dat de scharnieren na het folieen erin gezet moeten worden. Lijmen zal dan nog wel lukken. Hoe borg je de scharnieren dan als er folie overheen zit? Door de folie boren?

Mat aanbrengen gaat denk ik ook wel lukken. Kan ik dat gewoon bij quartel in Pijnacker kopen of kan ik beter naar een polyester mannetje.

@ Ron: volgens mij hadden de oude charters wel tipverdraaiing. Bij deze ben ik in ieder geval in de bouwbeschijving niets tegengekomen.

Groeten,

Freek
 
Ik heb ff gegoogled op polyesters en epoxy. Kwam polyservice tegen uit Amsterdam en Nieuwerkerk a/d IJssel. Daar leveren ze epoxy + harder en 25 gram/m2 glasvezelmat, speciaal geschikt voor modelbouw volgens de site. Volgens mij ben ik de naam polyservice hier op het forum al een keer tegengekomen.

Die ga ik dus bestellen/halen. Gaat om Poly-Pox THV 500 en Glasweefsel 25:


Alles op het gebied van kunstharsen, glasvezels, kitten, lijmen en coatings in de webwinkel van Poly-Service. Poly-Pox THV 500 1 kg epoxyhars

Alles op het gebied van kunstharsen, glasvezels, kitten, lijmen en coatings in de webwinkel van Poly-Service. Glasweefsel 25

Groeten,
Freek
 
Waar wil je dat voor gaan gebruiken???

En ja, oa ik bestel ook m`n spulletjes weleens bij Polyservice voor het glassen.
 
Voor het verstevigen van de vleugel. Mogelijk ook voor de binnenkant van de motorruimte

Gr,
Freek
 
Ok, ik persoonlijk ben van mening dat het verstevigen van de vleugel geen must is (maar daar zal wel weer veel reaktie op komen ;-) ).

Wil je dat toch doen koop dan een klein stukje glasmat (of ik kan je wat opsturen) en pas dat toe in samenwerking met 5min epoxy (daar hoef je niet zo`n hele pot voor te kopen).

Net als de binnenzijde van de motorruimte, gewoon insmeren met 5minj epoxy en klaar daar hoeft geen glasmat voor bij te zitten.
 
Met een potje G4 en een stukje 25 gr mat uit de modelbouw winkel ben je beter af .

G4 is goed voor de ruimte waar de tank geplaatst word en het motorschot en ook het matje kan je daar goed mee op de vleugel krijgen .;)

Ga je voor Epoxy met harder moet je een goede E-weegschaal hebben die elke gram aan geeft .

Mvg Johan
 
Of ipv G4 kan je ook PS100 gebruiken welke je ook by Polyservice kan bestellen.
 
Hallo allemaal.

De huis tuin en keuken sterkteleer is zeker van toepassing op een balsa vliegtuigvleugel.
Je moet inderdaad goed onderscheid maken tussen sterkte en stijfheid.
In mijn voormalige werk (ingenieur WTB) heb ik veel constructies ontworpen in staal.
Maar als je dan een 10 mm dikke stalen plaat FE360 verving door een 5mm plaat Hardox500 (4 maal hogere rekgrens aan Fe360) was deze wel 2 maal zo sterk maar had maar 1/8 van de stijfheid!!!
Dit had grote invloed op de constructie.
Vaak bleek ook dat een slappe flexibele constructie grotere klappen kan verdragen dan een stijvere constructie.
Nu werk ik ook wel eens met alluminium.
Het bekende vliegtuig aluminium (volveredeld en vol-hard) is veel sterker als normaal alluminium(legering).
Full scale vliegtuigen zijn op veel plaatsen gemaakt van plaat minder als 1 mm dik!
Dan moet je dus wel de stijfheid in verhouding houden met de sterkte!

Terug naar onze houten vleugel.
De hoofdligger bestaat dus in feite uit 2 grenen latten die op trek en druk belast worden.
Het is een soort "vakwerkconstructie" of "space-frame" voor de kenners.
De shearwebbing houdt de liggers op hun plaats en zorgt ervoor dat de latten niet kunnen knikken onder druk. (al zorgen de ribben hier ook wel voor)
Lange dunne latten zijn erg knikgevoelig.
(vooral dunne balsa latten weet ik helaas goed uit ervaring ;))

We kennen 3 soorten shearwebbing:
1) een soort I profiel met de webbing in de midden (dus tussen de liggers).
Lichte toename sterkte. (bij balsa hoofdliggers wel enorme toename)
Lichte toename stijfheid
lichte toename torsie stijfheid.
2) soort C profiel dus "open box" voor de kenners. (aan 1 zijde van de liggers dus)
Ongeveer gelijk aan bovenstaand.
3) Doos profiel door 2 lagen shear webbing aan beide zijden van de liggers.
Dit geeft een enorme toename van vooral de torsie stijfheid.
(een doosconstruktie is net als een ronde buis extreem torsiestijf)

Ik denk dat Robbe gelijk heeft dat voor normaal vliegen de vleugel flexibeler en dus beter crashbestendig is zonder shearwebbing.
Onze schuimpjes zijn ook zo crashbestendig omdat ze flexibel zijn, niet omdat ze zo sterk zijn.
Bij extreme G-krachten gaat zo'n vleugel wel sneller vervormen en is ook iets minder sterk.
Wil je dus aerobatics doen dan is shear webbing aan te bevelen.

De keuze is dus afhankelijk van de vliegstijl van de piloot.
(veel crashen of veel gek vliegen :-D).

Nog even terug komend op mijn opmerking balsa hoofdliggers.
Een clubgenoot gebruikt in lichte kistjes balsa hoofdliggers, het gaat (ook tot mijn verbazing) erg goed.
Ik heb zelf hoofdliggers gemaakt van balsa met een koolstof kern en ga dit ook in mijn volgende model doen.
(ik heb nog geen crash test gedaan maar dat komt vanzelf wel denk ik)
Klein model met normaal 4x4 mm grenen hoofdliggers.
Ik neem dan 2 strookjes 4x2 balsa.
In het midden een groefje 0,5 mm diep maken (nog experimenteren hoe dat het beste gaat).
dan op elkaar lijmen met een 1mm rond staafje koolstof ertussen.
Het koolstof heeft een gigantische treksterkte en goede druk sterkte.
Het balsa zorgt voor de stijfheid van de ligger en om hem goed in te bouwen.
lijmen.
schuren
folie bekleding.
Die punten zijn ondoenlijk met een kleine koolstof ligger maar makkelijk met een balsa ligger met koolstof kern.

Groeten Willem
 
Laatst bewerkt:
@ Berto: bedankt voor het aanbod. Ik heb ook nog even het draadje van Biwi gelezen:
kan-g4-ook-ipv-epoxy-gebruikt-worden

En toch besloten de raad van Johan op te volgen. G4 met een 25 grams glasmat. Blijft natuurlijk proberen wat bevalt. Anders ga ik richting de 5 min epoxy of ps100.

Het verslag gaat vanaf nu denk ik in een wat rustiger tempo. Ik ben weer "bij". Ik ben denk ik niet zo'n rappe bouwer als Bob de Bouwer of Stef110.

Groeten,
Freek
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De keuze is dus afhankelijk van de vliegstijl van de piloot.
(veel crashen of veel gek vliegen :-D).

Dan weet ik wel welke stijl ik ga aannemen :cool:

De liggers bij de Charter zijn overigens van balsa, niet van grenen

Groeten,

Freek
 
Misschien ten overvloede maar de PS100 is geen Epoxy maar net als de G4 een 1 component (okee de 2de component is lucht voordat mensen daar weer overvallen ;-) ) product.

Dus of je G4 of PS100 gebruikt maar geen verschil (althans bij mijn weten ;-) ).


Ook met liggers van balsa kan er zonder glasmat wel gevlogen worden, tuurlijk je moet de kist niet voor 3d gebruiken maar daar is die ook niet voor.
Ikzelf heb ook een trainer z`n vleugel zien breken terwijl die toch verstevigd was met glasmat, hij breekt dan daar gewoon net naast.

Maar ja volgas aanduiken en vol up trekken dat werkt niet :nooo:
En dat zal jouw Charter waarschijnlijk ook niet houden met zo`n glasmatje in het midden en balsavleugels.


Maar het kan verder geen kwaad om het wel te doen ;-)
 
Hallo Freek

Je doet het prima hoor, het gaat goed zo.
Toen ik mijn berich mailde had ik per ongeluk een flink aantal psotings overgeslagen en dus niet gelezen.
Ik zie op de foto's dat bij de Charter er inderdaad forse balsa liggers zijn en geen dunne grenen of vuren liggers.
Ik zie ook dat de neus netjes ingedekt is.
Door het toepassen van shearwebbing heb je van de vleugelo neus dus een soort koker gemaakt.
Een gesloten koker is erg stijf en erg torsiestijf.
Nerf richting is minder belangrijk voor een koker (maar voor de specialisten, het sterkste zij zijn 2 lagen haaks op elkaar onder 45 graden van de langsliggers).

Ga zo door, bouw netjes en neem de tijd want hoe netter je bouwt hoe sterker het wordt en hoe beter hij zal vliegen.

Succes Willem
 
Ok, ik persoonlijk ben van mening dat het verstevigen van de vleugel geen must is (maar daar zal wel weer veel reaktie op komen ;-) ).

Ik begin erachter te komen dat er vrij veel discussiepunten zitten in zo'n charter. Ik ben nog niet begonnen over de motor .....

@ Willem: thx

Freek
 
vrij veel discussiepunten .....

Volgens mij (ik heb er niet zoveel verstand van) bouw je hartstikke netjes hoor!

En overigens: over de minst belangrijke dingen is de meeste discussie... Niemand zal erover discussieren of er een vleugel op moet bijvoorbeeld... Hoe minder belangrijk, hoe meer iedereen zijn mening erover heeft, en vaak is de mening slechts wat men zelf heeft gezien. Mensen zijn altijd geneigd de dingen die ze zelf doen (of hebben gedaan) het beste te vinden.

Ga zo door ;-)
 
Back
Top