Top Flite T-34 Mentor schaal 1/5. EERSTE VLUCHT FOTO'S

Dus.. goedkoper en even zwaar en meer vermogen. Ik zou het wel weten :)

Nou ik ook!

Oh wacht, dit gaat over mijn kist.... kortom; de kogel is door de kerk; elektro it is!

Ik ga dit eens op mn gemak uitzoeken, maar wat je zegt; er is genoeg info te vinden op de fora wereldwijd. En of het genoeg power kan leveren, daar twijfel ik niet aan.

web.jpg
 
Top Flite adverteert de Mentor met een startgewicht van 4.5 tor 6.5 kilo. In de praktijk blijkt ie vaak veel zwaarder uit te komen door de retracts en het glassen. Meestal wegen ze rond de 8 kilo. Ik denk dat ik dus maar voor een 8 cellen set-up ga. Met 6 cellen zou misschien wel kunnen, maar met 8 cellen half gas vlieg je ook weer langer. Ik moet wel minimaal 10 minuten vliegtijd halen. Ik weet van andere modellen dat de berekeningen van de elektro-set-ups vaak veel te ruim zijn. Al mijn elektro-modellen gaan ongelimiteerd vertikaal. Dat hoeft bij deze niet, 80 graden is genoeg ;-). Vliegtijd is belangrijker.

Ik heb al een beetje gemeten en 2 x 4 cellen kan ik makkelijk kwijt. Als het zwaartepunt het toe laat, komen ze tegen de firewall aan. Ik moet dan nog even kijken hoe ik dat vast ga zetten en of er een luik moet komen voor het makkelijk wisselen.

Qua bouw zijn de LiPo's voorlopig het enige waar ik rekening mee moet houden. De motor, regelaar en prop, kan ik de ochtend voor de maiden nog inbouwen ;-) Dan heb ik nog even de tijd om dat te fine-tunen.
 
De bouw van de T-34 gaat gestaag door. Momenteel veel aan het uitvogelen hoe de neuswieldeuren open en dicht moeten. Zodra er een definitief ontwerp is, volgen de foto's.

De motor is wel binnen. Toch voor "iets" meer vermogen gekozen dan de rekenvoorbeelden hier boven. Het is deze geworden:

web.png


Ik hoop niet dat het te veel overkill is, maar volgens de beschrijving zou ie precies voldoen voor een 80 inch warbird.

Ook meteen de motor mount er bij besteld, maar deze is ongeveer 3 cm te lang. Weet iemand hoe je dit op maat maakt? Er zit aan beide kanten van de buisjes schroefdraad. of kun je deze "stand off mounts" ook van 5 cm kopen. (zoek eigenlijk van 54mm)

web.jpg
 
Als ie helemaal hol is verder, gewoon afzagen en met een tapsetje nieuw draad in tappen. Die koop je bij de bouwmarkt (het tapsetje) voor iets van 10~15 euro, en het tappen stelt niet zoveel voor.

Als ie niet helemaal hol is verder, eerst met een boormachine het gaatje dieper boren, en dan afzagen.
 
Zo, het is even 6 maanden stil geweest, ook de bouw heeft even stilgelegen, maar er wordt weer hard gewerkt, dus hier weer een update.

De motormount is op maat gezaagd en de pijpjes opnieuw getapt. Behalve de 4 schroeven in beeld, zitten er ook nog 4 in de pijpjes, dwars door de firewall heen.

web.jpg



Soms zie je er niet aan af hoeveel werk iets is geweest om te maken. Dit geldt zeker voor de neuswieldeuren. Deze zijn niet alleen krom, maar ook nog eens getordeerd. Omdat ik geen ervaring heb met glasmatjes, heb ik het uiteindelijk gewoon van laagjes hout gemaakt. Nouja gewoon, hier zit echt weken werk in. De eerste laagjes zijn ruitsgewijs ingezaagd en gevuld met epoxy, krom op laten drogen en een nieuwe laag er op. Als laatste een balsa laagje wat mooi geschuurd kon worden. Daarna was het uitkienen waar de scharnieren moesten komen en onder welke hoek. De deuren worden uiteindelijk bediend door servo's die aangestuurd worden door een geardoor-sequencer. Al met al heel veel geklooi, maar het resultaat mag er zijn.




web.jpg



web.jpg



web.jpg



web.jpg



Daarna is er een begin gemaakt met de pneumatiek voor het landingsgestel en is de stuurservo voor het neuswiel geplaatst.

web.jpg


web.jpg


web.jpg


web.jpg


De canopy is op maat gemaakt. En na al dat harde werk werd het eens tijd om de T-34 op zijn eigen benen te laten staan. is altijd een leuk moment in de bouw, omdat je dan voor het eerst een echt idee krijgt hoe hij gaat worden.

web.jpg



web.jpg


Nu is het schuren en plamuren en dan moet er een toplaag op. Ik ben daar nog steeds niet helemaal uit. Folie verkleurt na loop van tijd en wordt niet zo strak. Glassen heb ik geen ervaring mee en wordt zwaar.

Ik zoek een tussenweg. Zoiets als eerst een porievuller, dan een dikke laag G4 / epoxy of zoiets er op rollen, schuren, en dan spuiten? Iemand suggesties?
 
Hoi Chielles,

Indrukwekkend stukje werk en een leuk bouwdraadje om te lezen.
Ik ben wel benieuwd naar hoe het afgewerkt gaat worden, zou het niet mogelijk zijn om met een twee-componenten lak te kunnen werken (van De IJssel coatings bijv.).
Zelf gebruik ik dit om m'n vliegtuig(en) brandstof-proof te maken, verkrijgbaar in verschillende kleuren.
 
Mooi hoor!
Glassen is imho de beste afwerking voor dergelijke kit, en wat is zwaar?
Hoeveel gewicht heb je al bespaard door er een elektromotor in te zetten?
En verder is het niet moeilijk hoor. Er zijn hier genoeg draadjes waarin het uitgebreid beschreven wordt.
 
Gisteren de cockpit even losjes gepast en dat ziet er goed uit. Ik heb de cockpit-kit los gekocht en het viel me toch wel tegen hoeveel werk het was om hier wat van te maken, maar het is gelukt.

web.jpg


web.jpg



De bovenkant van drie schotten moesten worden weggehaald om de cockpit er in te laten zakken. Onder het middelste zwarte kapje komt daarom nog een dwarsbalk om de romp stevig te houden. Daarvoor komt het tweede instrumenten paneel.

In het electro forum heb ik even een balletje opgegooid om er achter te komen wat de beste set-up is met deze motor en 8 cellen. Vooral de prop maakt een hoop verschil.

set-up-hulp-gevraagd-voor-8kg-schaal-kist

Vooralsnog denk ik aan een 17x10 APC, maar of dit nu de meest efficiënte is voor deze kist weet ik niet. Iemand nog suggesties?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Om het Robart systeem op te pompen, zit er een ventiel dat lijkt op een autobandenventiel.

web.jpg


Met een verloopstukje er op kun je het dan oppompen met de fietspomp:

web.jpg


Maar dat lukt dus niet.

Met een ander verloopstukje kan er een stuk slang aan, maar hoe sluit ik daar een fietspomp op aan? Of gaat dat alleen met een echte Robart handpomp?

web.jpg
 
Misschien met zo'n "naald" waarmee je ook een voetbal enzo kan oppompen? Dan kan je een gewone fietspomp gebruiken.
 
Even een update:

Alles is in de grondverf gezet.

web.jpg



web.jpg


En daarna alles gespoten met de hulp van een aardige buurman.

web.jpg


Het resultaat mag er zijn :

web.jpg


Nu is het wachten op de LiPo's en de ESC uit Hong Kong. Beide zijn erg gevraagd en hebben een lange levertijd.

Ondertussen mooi de tijd om alle bedrading op maat te maken en de stickers te plakken.
 
Dat ziet er goed uit hoor! Ik mis nog wel in dit draadje hoe je de balsa sheeting hebt afgewerkt, in de 25 grams glasmat gezet neem ik aan?

succes met de afwerking,
Michiel
 
Oh ja, dat heb ik ook nog gedaan. Hij is uiteindelijk niet geglassed om gewicht en een hoop werk te besparen. Op aanraden van de modelwinkel hebben we iets nieuws geprobeerd; 5 keer in de porienvuller. Hierdoor is een hele harde laag ontstaan en daarna gewoon er overheen met goede verf. Het is niet zo sterk als glas natuurlijk, maar wel een stuk lichter. De meeste schade ontstaat altijd bij het vervoeren van de kist, dus maak ik er een hoes omheen voor het vervoer. Vooralsnog ben ik erg tevreden over het resultaat. Het voelt sterker aan dan je zou denken.
 
Op aanraden van de modelwinkel hebben we iets nieuws geprobeerd; 5 keer in de porienvuller. Hierdoor is een hele harde laag ontstaan en daarna gewoon er overheen met goede verf. Het is niet zo sterk als glas natuurlijk, maar wel een stuk lichter.

Ik hoop dat het sterk genoeg zal zijn. Dat het hard genoeg is geloof ik wel, maar glasmat met G4/epoxy zorgt niet alleen voor een keihard oppervlak. De glasmat geeft ook nog eens extra sterkte aan de houtconstructie (en dat geldt bijvoorbeeld ook voor folie). Het houdt de boel als het ware bij elkaar. En vergis je niet in de krachten die op een dergelijk groot toestel komen te staan tijdens een vlucht. De kans op barsten/scheuren in de structuur is volgens mij zeer wel aanwezig. Als het mijn toestel was geweest had ik in ieder geval de romp en vleugels in de glasmat gezet.

Groeten,

Geert
 
Back
Top