Zo, het is even 6 maanden stil geweest, ook de bouw heeft even stilgelegen, maar er wordt weer hard gewerkt, dus hier weer een update.
De motormount is op maat gezaagd en de pijpjes opnieuw getapt. Behalve de 4 schroeven in beeld, zitten er ook nog 4 in de pijpjes, dwars door de firewall heen.
Soms zie je er niet aan af hoeveel werk iets is geweest om te maken. Dit geldt zeker voor de neuswieldeuren. Deze zijn niet alleen krom, maar ook nog eens getordeerd. Omdat ik geen ervaring heb met glasmatjes, heb ik het uiteindelijk gewoon van laagjes hout gemaakt. Nouja gewoon, hier zit echt weken werk in. De eerste laagjes zijn ruitsgewijs ingezaagd en gevuld met epoxy, krom op laten drogen en een nieuwe laag er op. Als laatste een balsa laagje wat mooi geschuurd kon worden. Daarna was het uitkienen waar de scharnieren moesten komen en onder welke hoek. De deuren worden uiteindelijk bediend door servo's die aangestuurd worden door een geardoor-sequencer. Al met al heel veel geklooi, maar het resultaat mag er zijn.
Daarna is er een begin gemaakt met de pneumatiek voor het landingsgestel en is de stuurservo voor het neuswiel geplaatst.
De canopy is op maat gemaakt. En na al dat harde werk werd het eens tijd om de T-34 op zijn eigen benen te laten staan. is altijd een leuk moment in de bouw, omdat je dan voor het eerst een echt idee krijgt hoe hij gaat worden.
Nu is het schuren en plamuren en dan moet er een toplaag op. Ik ben daar nog steeds niet helemaal uit. Folie verkleurt na loop van tijd en wordt niet zo strak. Glassen heb ik geen ervaring mee en wordt zwaar.
Ik zoek een tussenweg. Zoiets als eerst een porievuller, dan een dikke laag G4 / epoxy of zoiets er op rollen, schuren, en dan spuiten? Iemand suggesties?