De nieuwe Formost

Gisteren is hij binnen gekomen de nieuwe Formost.
15 september was hij bij de douane.
Gelijk de vleugel open gesneden tot mijn verbazing het ziet er beter uit.
Maar ik neem geen risico en ga hem versterken zo als in het draadje van Berto.
De piloot die het overleefd heeft heeft al weer plaats genomen ook al ging dit toch wel een beetje aarselend hij hield gelukkig zijn mond en werd er zonder pardon gewoon weer in geplakt.
Als servo,s ga ik dit keer graupner c5077 gebruiken Van Rene en Henk heb ik een ecu gekregen bedankt
Een tank en hopper ligt klaar
De motor moet nog even verder getest worden met ecu de temperatuur sensor komt morgen binnen denk ik want die was stuk.
IK heb er wel weer zi,n in
Gr Gerrit JAn
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hee Gerrit Jan,

gefeliciteerd met je nieuwe Formost en laten we deze nu wel eens een paar jaar zien rondvliegen.

Bouw ze.

Grt,
Berto.
 
De nieuweren lijken inderdaad beter en steviger dan de oudere versies. Heb je weer een witte?

Ga je de vleugels ook compleet indekken en alle shearwebs aanbrengen?
 
indekken

De nieuweren lijken inderdaad beter en steviger dan de oudere versies. Heb je weer een witte?

Ga je de vleugels ook compleet indekken en alle shearwebs aanbrengen?


Ja ik ga de vleugels indekken
en alle shearwebs aan brengen.


Waarom heb je je formost in de verkoop op uit gekeken?
 
Waarom heb je je formost in de verkoop op uit gekeken?
Dat wa szeker wel een mooie voor je gewest maar de huidige zal vast al wel in bestelling hebben gestaan.


Ik weet wel dat als je de kist zo uitvoerd als ik had gedaan dan hoef je niet meer bang te zijn voor loswapperende vleugels ;-)
 
ecu

deze ecu ga ik binnen kort verder testen kijken of hij bruik baar is voor de kj 66
Het is een auto start maar ik ga hand matig starten voor lopig .

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zolang je de parameters erin krijgt zoals je wilt moet dat werken :) Of hij goed met manual start werkt weet ik niet.

Mijn formost mag weg omdat ik een andere motor voor de vision wil als de huidige niet meer goed gaat werken. Dan heb ik liever een P80 voor de vision dan een goede formost.

Btw, ik vraag me af of mijn formost een 8kg ook probleemloos aan kan. Als ik zie hoe hard ik er nu mee kan gooien zonder problemen dan moet dat wel lukken denk ik.
 
vision

Dus de vision vind je beter vliegen.

Je moet proberen de hoorzaak te vinden stuk lopen lagers.
Is het smering, koeling, of worden de kogels niet in alle gevallen goed in de baan geduwd.
Loopt het voorste of het achterste lager er uit.
is de temperatuur in je tunnel te hoog ? vraag of martin een keer kijken wil zo door gaan zou ik niet doen .
 
Vision is meer een f16 qua uiterlijk en ook qua vliegen. Hij vliegt minder makkelijk en is een betere trainer voor een lastige schaal kist. De formost vliegt te makkelijk eigenlijk ;)

De turbine loopt qua lagers nu prima maar er blijft veel olie achter in het achterste lager waardoor deze moeilijk loopt als hij koud is. Ik moet steeds spoelen voor ik hem kan starten. Hij loopt ook wat heet volgas, 750 egt. 110k doet hij op 680 oid. Nu is het even wachten op een compressor maar dat is mijn fout :) Btw, ik denk dat de brandstof ring niet 100% open is en dat hij daardoor heet loopt. Zoek ik later nog uit.
 
Hallo Gerrit Jan

Gefelictieerd met je nieuwe aanwinst

en bouw ze

groet Martin
 
ecu

De ecu [top jet turbines]
De temperatuur voeler is van morgen binnen gekomen. [digitech]
Omdat ik toch wel erg benieuwd was of de ecu nu zou werken gelijk maar geprobeerd.
Hij deed het probleem loos 3keer gestart niets aan de hand.

ik heb hand matig de starter bediend.

de starter spanning kun je instellen . is ook wel handig .

De begin spanning starten pomp kun je in stellen ook de snelheid van het verhogen pomp spanning naar stationair

De pomp gaat draaien als de temperatuur die je ingesteld heb is bereikt.

Bij het bereiken van het stationaire toeren tal heb je controle op je stick.

acceleratie is in te stellen.

maximale pomp spanning is in te stellen.

2 of 1 puls per omwenteling is in te stellen.

je kunt terug naar fabrieks setting

gr Gerrit Jan





.
 
Laatst bewerkt:
@Gerrit


Bedankt voor je PBtje, fijn dat u weer een jet heeft gekocht en misschien kun je die boor voor de vleugelbuis lenen van Berto, dan weet u zeker dat dat goed zit.

Ik blijf je draadje volgen hier.


Gr Japiooooooooooo
 
Mooi dat de ecu goed werkt. Dat instellen van 1 of 2 pulsen per rotatie is enorm handig, dat zie je op weinig ecu's denk ik. Ik moet steeds een omvormer voor een opto sensor bouwen :(

Kan je de ecu echt op manual instellen? Hij wacht dus puur op een goede temp en geeft dan pas kero, meer regelt hij niet? Mooi systeem :)
 
ecu

Mooi dat de ecu goed werkt. Dat instellen van 1 of 2 pulsen per rotatie is enorm handig, dat zie je op weinig ecu's denk ik. Ik moet steeds een omvormer voor een opto sensor bouwen :(

Kan je de ecu echt op manual instellen? Hij wacht dus puur op een goede temp en geeft dan pas kero, meer regelt hij niet? Mooi systeem :)

Nee de ecu is niet manual instel baar .

Maar handmatig geeft geen problemen je moet er wel iets gevoel bij hebben hoe het werkt.
de starter er op niet te snel laten draaien pas wanneer je merkt dat er brandstof gepompt word het toeren tal wat verhogen als die niet op gaat lopen bij 20k gas kraan dicht en hij toert zelfstandig op naar 32 k en je heb hem op de stick.
Ik heb er geen gas ventiel of brandstof ventiel tussen gehad het gloeien heb ik laag gezet en zelf ontstoken.
in al de gevallen starte hij koel op. en wie weet ga ik het wel helemaal weer automatische doen . handmatig heb ik het gedaan om geen problemen met ventielen pluggen en startmotor die slipt of blijft hangen te hebben lekker simpel niet waar en toch veilig ik start ook wel eens met een vaartregelaar het accu pakket heb ik zo aan gepast dat ik niet hoger kan dan 100k bij volle accu eigen gemaakte pomp er op en testen maar
gr Gerrit Jan
 
Laatst bewerkt:
ecu

Nee de ecu is niet manual instel baar .

Maar handmatig geeft geen problemen je moet er wel iets gevoel bij hebben hoe het werkt.
de starter er op niet te snel laten draaien pas wanneer je merkt dat er brandstof gepompt word het toeren tal wat verhogen als die niet op gaat lopen bij 20k gas kraan dicht en hij toert zelfstandig op naar 32 k en je heb hem op de stick.
Ik heb er geen gas ventiel of brandstof ventiel tussen gehad het gloeien heb ik laag gezet en zelf ontstoken.
in al de gevallen starte hij koel op. en wie weet ga ik het wel helemaal weer automatische doen . handmatig heb ik het gedaan om geen problemen met ventielen pluggen en startmotor die slipt of blijft hangen te hebben lekker simpel niet waar en toch veilig ik start ook wel eens met een vaartregelaar het accu pakket heb ik zo aan gepast dat ik niet hoger kan dan 100k bij volle accu eigen gemaakte pomp er op en testen maar
gr Gerrit Jan

Hallo Gerritjan, ja dat is goed nieuws dat je er wat mee kunt,Leuk te horen dat we je zo hebben kunnen helpen met deze nieuwe ecu .Het is ook nog een voordeel dat je eenvoudig kunt primen zonder de ontvanger een reset te geven bij een 2e keer primen.
Ga zo door met je testen .
gr Rene
ps morgen zie ik je wel maar weet niet exact hoelaat ,moet eerst nog een nieuwe laptop ophalen.
 
formost

In middels ben ik begonnen met de bouw formost.
de vleugels zijn open gemaakt en versterkt.
Het was nodig want er waren wat schotjes in de hoofd ligger die gebarsten waren.
De vleugel pen komt er ook langer in te zitten.
Het is even wachten op de servo,s.
De gehele vleugel wordt met een 25 grams mat gelamineerd.
De motor bevesteging is gefreesd even als tank en voor poot spant.
Dus het gaat de goede kant op.
gr Gerrit Jan
 
Laatst bewerkt:
formost kj66

De servo,s zijn binnen ds 821 digitaal kogelgelagerd is het geworden ziet er goed uit 5kg bij 4.8 volt kon het niet laten om even het deksel te openen en een kijkje te nemen naar tandwielen en elektronica . Voor 15 euro niet slecht .
hoogte roer gaan er twee op .
rolroeren links rechts en rem flaps .
richtings roer daar gaan 3001 futaba op heb ik nog over gehouden na het brandje.

De kj 66ers heb ik nog even getest 1 met o ring voor de andere zonder.
Met O ring liep prima maar het lager zat vast na het af koelen spinner iets los gedraaid en hij draaide gelijk weer controle lagers niets aan te zien misschien O ring iets te strak.
de motor heb ik met ecu laten draaien tot 110k temperatuur erg laag
motor loopt bij 18k zelfstandig met een temperatuur van 480 graden.
De motor zonder O ring laten draaien zonder ecu met vaart regelaar tot ongeveer 95k
probleem loos.
Ik draai nu met Mobil DTE oil light turbine olie de kogels zien er glimmend uit met tweetact olie zag je er een blauwe gloed over.
binnen kort ga ik deze motor testen met ecu dit is mijn laats gemaakte motor ik heb hem in elkaar gezet ter controle 1 keer open gemaakt geen probleem kunnen ontdekken. Een van de twee gaat in de formost. Ik ben nog een proef aan het doen met zelf vermaakte lagers roestvaste 608 de eerste 10 liter heb ik er door gedraaid ik ben er nog niet ontevreden over. later hier over meer.
gr Gerrit Jan
 
formost

De formost is bij na vlieg klaar
Terwijl op het forum veel moois voor bij kwam ben ik rustig verder gegaan met de bouw.
De vleugels zijn versterkt en ingedekt met een 25 grams glas mat.
Er is een wat langere pijp in de vleugel geschoven.
Dus dat gaat niet meer stuk.
Op wat kleine dingen na is de formost vlieg klaar.
En dan maar open dat deze wat langer mee gaat, aan de vlieg prestatie,s van de formost zal het niet liggen want die vliegt goed.

met vriendelijke groet Gerrit Jan.
 
Back
Top