De nieuwe Formost

Erg leuk om te lezen Gerrit..

Hoeveel van die turbines maak je nou eigenlijk? Heb je ook ergens een draadje met de bouw van zo'n ding? Gewoon uit nieuwsgierigheid hoor..

groeten,

Maarten

draadje

nee een draadje met hoe bouw je zo iets nee dat heb ik niet je kunt op dit forom wel veel informatie vinden hoe een turbine op gebouwd is en hoe bepaalde onderdelen gemaakt worden hoe veel turbine.s ik maak ik heb er 3 waar ik probeer het beste van te maken gewoon leuk om te doen.

Hoeveel van die turbines maak je nou eigenlijk? Heb je ook ergens een draadje met de bouw van zo'n ding? Gewoon uit nieuwsgierigheid hoor..

groeten,

Maarten

janken lagers

Ik ben een stuk in de goede richting .
Bij het op toeren hoor ik af en toe tot 70k een geluid wat duid op het niet lekker lopen van de lagers. bij het af toeren hoor je geen vreemd geluid meer of je moet het super snel doen.
Wat ik gedaan heb is aan de buiten ringen van de lagers een zoeker gemaakt.
het is duidelijk beter. ik zal nog even kijken of er nog iets aan het ballanceren gedaan kan worden. vroeger vloog ik er zo mee maar nu moet het maar eens perfect.
het kan zijn dat het achterste lager nog blijft hangen er is mij al eens verteld dat de as eerst naar achter gaat en bij 70 k ongeveer naar voren wie weet ga ik ook even naar kijken

De voor spanning lagers heb ik nog geen goed gevoel bij van daar dat ik golf ringen 0.2 en 0.3 besteld heb . ik voel af en toe een lichte trilling en dat wil ik er uit hebben .
de voor spanning wat minder versterkt de trilling dus wat meer voor spanning en het moet er uit zijn. en nog maar eens balanceren.
Gr Gerrit Jan

Zie dan had ik het toch goed toen ik uw turbine hoorde/zag draaien afgelopen Dinsdag in Nunspeet, bij het draaien had ik mijn hand op de tafel en voelde een lichte trilling bij het aftoeren, ik denk ergens tussen de 25 K en 10K, ik wilde niks zeggen maar nu heb ik een bevestiging. Trouwens was best leuk u eens live ontmoet te hebben u moet eens naar een meeting komen, is best leuk, ma ja dat heb ik afgelopen dinsdag ook al gezegt.

Gr Japiooooooooooooooooooooooooo

Laatst bewerkt:

groeten,

Maarten

Hoi Maarten,

Zoek even hier op het forum en je zult draadjes tegenkomen waar je veel aan hebt incl foto's en volledige info van hoe of wat.

Gr Japioooooooooooooooo

Hoi Maarten,

Zoek even hier op het forum en je zult draadjes tegenkomen waar je veel aan hebt incl foto's en volledige info van hoe of wat.

Gr Japioooooooooooooooo

Sorry was inderdaad een beetje lui maar ik kon niet echt snel iets vinden hier:(.
ik heb ondertussen wel een mooie thread gevonden op rcgroups..

Ik was niet van plan er zelf een te bouwen of zo maar het techneutenbloed gaat er toch sneller van stromen van al die techniek.

En een mooie thread over een axiale turbine..

Maarten

Laatst bewerkt door een moderator:
hoi Gertjan
is het een snerpent geluit rond de 80k rpm dan moet je je voor spanning verhogen
bij dat gebiet gaat je as schuiven als je teweinig voor spanning heb probeer maar
ik heb het ook gehad
gr Limme

lagers

Hallo Limme.
Het zit hem zo als je melde in het schuiven van de as dat had ik eindelijk door. rond de 80k.
De tunnel polijsten en de lager buiten ringen van een iets betere zoeker voor zien bracht al verbetering . iets meer voor spanning zal ik binnen kort proberen . mocht het nog niet helemaal naar de zin zijn. Tussen de 80k en 120k was het allemaal oke . gr Gerrit Jan.

Hoi Geritjan
ik kan niet onder de 5kg voor spanning
anders gaat me as schuiven bij 80k rpm
komt omdat ik geen kj 66 heb
ik heb een andere ngv druk verhouding
GR Limme

turbine

Gisteren motor 2 getest met meer geknepen uit laat.
temperatuur ongeveer 100 graden om hoog was minder dan 400 graden 32k en net iets meer dan 500 graden bij 118k
is nu 500 graden bij 32 k en net over de 600 graden bij 118k
full

Welke in de formost komt motor 1 of 2 hoop ik zaterdag duidelijkheid in te krijgen .
Ik zal posten wat nu het verschil in stuw is met geknepen uit laat of wat ruimere .
Motor 2 is nu ook voor zien van o ring en ik ben er wel tevreden over.
Bij een erg koele motor word het in je ketel wel een lekkere zooi om dat de olie niet verbrand
full

met geknepen uit laat is het nu schoon.
gr Gerrit Jan Een goed en gezond 2010 met mooie vluchten

motor 2

Van middag had ik even tijd om de motoren te testen.

motor 1 115k 6.5kg ongeveer.
motor 2 115k 6.4 kg ongeveer met geknepen uit laat 7.7 kg 118k 8kg ongeveer temperatuur laag . trilling geen . snerpend jankend geluid niet hoor baar

Dus motor 2 gaat in de formost met 110k, stuw druk ongeveer 7kg .

GR Gerrit Jan

de motor is ingebouwd

full

full

Starten doe ik voor lopig hand matig .
met 1 servo kan ik de pomp spanning af zetten en de brandstof toevoer sluiten.

Om er voor te zorgen dat de hall sensor een goed signaal op pikt is hij buiten de print gebracht

turbine testen

Hoi Gerritjan ,lekker opgeschoten.en de turbine loopt nog mooi op je nieuwe lagers dus dat is mooi goedkoop je turbines testen.
verder hoop ik dat de tj regeling is te gebruiken.
verder ziet het er weer puik uit ,gewoon doorgaan dat doen wij ook .
binnen kort ook maar weer eens afspreken voor de nieuwe te testen,is deze beter dan kun je mischien beter ook een nieuwe bestellen.
De toestellen staan nu in de winterstalling dus wil wel weer eens gaan ...brullen met die spullen.
groetjes Rene.

Haha, geweldig :yes:

Heb je er al mee gevlogen zo?
En zo ja, volgens mij krijg je hem nooit stil met de restdruk van de turbine of wel?
Je zal hem echt moeten uitschakelen nu.

wel mooi

De foto heb ik geplukt van het web.
Met mijn formost gaat het goed hij is vlieg klaar.
Ik wacht voor de eerste vlucht op 10 plus
Gr Gerrit jan

10 plus? zoals dat nu gaat gat dat nog even duren vrees ik :-(

Temperatuur is voor mijn F15 maiden minder belangrijk, ik wacht alleen op een goed veld (zal dus ook wel pas ergens bij 10 plus zijn :-( ).

Alvast succes gewenst met de maiden.

Grt,
Berto.

Back