Superstock RZ defect geleverd?

  • Topicstarter Topicstarter Marijnvdzaag
  • Startdatum Startdatum
M

Marijnvdzaag

Guest
Ik heb net een Tamiya Superstock RZ binnengekregen en hem in mijn TT-01 gemonteerd met tandwielen 22 en 61 (en originele regelaar TEU 101 BK). Ik testte hem eventjes en er ging heel eventjes iets draaien en vervolgens bleef de boel stil. Sturen werkte gewoon en het ledje op de regelaar reageerde normaal op de throttle van de zender, maar er draaide dus niks.

Ik haalde de motor er weer uit en testte de elektronica apart. Af en toe heel eventjes zacht draaien, net als aan het begin, was het resultaat. Standaardmotor eraan: draait normaal (oei, hij klonk wel versleten trouwens... haha). Superstock eraan: er gebeurde haast niks. Na hem met de hand een beetje aangedraaid te hebben, ging hij uiteindelijk wel goed draaien. Zou het gewoon nieuwigheid zijn? Ik heb hem netjes in de auto gebouwd (trouwens even goed gecontroleerd of alles soepel draaide zonder motor. Piepklein steentje uit differentiaal gehaald...).

Nu draait steeds het stuur naar links als ik aan het gassen ben, net als wanneer ik een slecht accupack gebruik. Daarnaast merkte ik dat het veel zwaarder is om het motortje met de hand rond te draaien dan bij de silvercan het geval was. edit: het ding rijdt wel minder ver uit, maar dat is niet zo merkbaar door de hogere topsnelheid.

Mijn vraag: is bovenstaande (inclusief dat de motor veel zwaarder met de hand draait dan de originele) normaal, vreemd óf een duidelijk teken dat ik hem direct moet terugsturen naar Conrad? Of duidt het meer op een probleem met de regelaar?

edit: ik heb er maar een stukje mee gereden. De snelheidsverbetering is erg gaaf, maar af en toe stuurt hij vanzelf. Dit gebeurt altijd bij vol gas achteruit vanuit stilstand en soms vooruit. Ik heb zelf een accupack geknutseld van 6 Ansmann 2700mah AA's, geluidskabel en tape. Zouden die cellen misschien het extra stroomverbruik niet kunnen leveren? (lijkt me vreemd, eerlijk gezegd).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Die regelaar trekt een superstock bij veel mensen wel. Gewoon goed in de gaten houden dat hij niet te warm wordt. Soms zit er een mindere tussen die inderdaad het stroomverbruik van een Superstock niet aankan.

Ik denk dat de oorzaak in je accupakket zit. AA's zijn cellen met een hoge capaciteit, maar kunnen geen grote stroompieken leveren. Als je volgas geeft vanuit stilstand, vraag je een behoorlijk hoge stroompiek, die de AA cellen niet kunnen leveren. Hun spanning zakt in elkaar, de ontvanger krijgt geen voldoende spanning en verliest even signaal. De stuurservo gaat dan in een willekeurige stand staan.
 
Kijk eens naar de borstels van de motor. Zitten deze goed tegen de collector aan? Is het eerste wat mij tebinnen schiet bij je verhaal.
 
De borstels zitten er goed tegenaan en ja... ik vrees toch dat Zjeraar gelijk heeft wat betreft de accu. Ik denk alleen dat het in plaats van de AA's zelf eerder de verbinding ertussen is, wat het probleem geeft. Nou heb ik dat, vind ik zelf, heel netjes gedaan met vrij veel koperdraad strak tegen de polen aan (misschien moet ik er eens een topic over maken), maar een officieel racingpack zit natuurlijk nog wel wat steviger in elkaar...
Ik gok dat de zes verbindingen bij elkaar te veel weerstand geven, of toch de AA's net te weinig kunnen leveren. Het is trouwens mogelijk er nog een pack parallel aan te schakelen, lijkt me leuk om te testen maar ik ga wel even naar een modelbouwwinkel.

Bedankt.
 
Ja, een pack bestaande uit Sub-C cellen kan gewoon grotere stroompieken leveren. En een SuperStock vraagt echt ferm wat stroom bij het aanlopen. Heb ik zelf gemerkt toen ik een simpele (niet vertimede) 17 turns motor wel aan de praat kreeg met een regelbare voeding (0-30V max 3A) en de SuperStock (vast vertimed) niet op gang wou komen, zelfs niet als ik wat meehielp.

Alleen weet ik dan nog steeds geen antwoord op het eerste deel van je verhaal (motor die maar eventjes draait)

Het antwoord op de vraag waarom een SuperStock manueel veel zwaarder draait dan een silver-can is niet moeilijk. De SuperStock heeft veel krachtiger magneten. Je voelt hem echt van punt naar punt 'klikken'
 
De borstels zitten er goed tegenaan en ja... ik vrees toch dat Zjeraar gelijk heeft wat betreft de accu. Ik denk alleen dat het in plaats van de AA's zelf eerder de verbinding ertussen is, wat het probleem geeft. Nou heb ik dat, vind ik zelf, heel netjes gedaan met vrij veel koperdraad strak tegen de polen aan (misschien moet ik er eens een topic over maken), maar een officieel racingpack zit natuurlijk nog wel wat steviger in elkaar...
Ik gok dat de zes verbindingen bij elkaar te veel weerstand geven, of toch de AA's net te weinig kunnen leveren. Het is trouwens mogelijk er nog een pack parallel aan te schakelen, lijkt me leuk om te testen maar ik ga wel even naar een modelbouwwinkel.

Bedankt.

Dus je hebt een accu gemaakt van AA cellen oftewel Penlites? De Sanyo twi-cell waar we vroeger mee vlogen kon een keer 8 ampere doen en dan hield het echt wel op! ook dan zakte de spanning al behoorlijk.
Pak eens een degelijke accu en probeer hem eens op de motor.
 
Dus je hebt een accu gemaakt van AA cellen oftewel Penlites?

Yep :cool: Ik startte deze hobby met een 2Ah NiCd-pack van een tientje, maar maakte al vrij snel dit custom Ansmann-AA-pack :p en ik kan je vertellen dat het een fikse verbetering gaf in zowel snelheid als runtijd. Dat NiCd-pack was blijkbaar brakker dan brak, dus ik heb veel lol gehad van mijn geknutsel. Wist ik veel dat een superstock voor die AA's te veel was...
Bedankt.
 
een SuperStock vraagt echt ferm wat stroom bij het aanlopen.
Logisch eigenlijk, want het ding (RZ, R van Revolutions/rpm) is getuned voor topsnelheid, niet zozeer voor torque.

Alleen weet ik dan nog steeds geen antwoord op het eerste deel van je verhaal (motor die maar eventjes draait)
De motor begint te draaien, maar de stroom valt meteen daarna even weg door de te grote vraag? Makes sense.

Het antwoord op de vraag waarom een SuperStock manueel veel zwaarder draait dan een silver-can is niet moeilijk. De SuperStock heeft veel krachtiger magneten. Je voelt hem echt van punt naar punt 'klikken'
Jep, snap ik nu ook.

Dingen zijn op hun plaats gevallen, erg fijn.
 
Ik heb verschillende ervaringen over deze combinatie motor+ESC gelezen en ze waren allemaal positief.
Daarnaast dacht ik dat áls de ESC niet sterk genoeg was, hij het wel even goed zou doen, maar uiteindelijk te heet worden en afslaan. Dat is niet wat gebeurde.

Tja, het blijft natuurlijk gespeculeer zo...

Aangezien ik zelf de boel niet kan testen (behalve een tweede accupack maken en parallel aan de ander zetten voor verdubbeling van de maximale stroomsterkte, dat heb ik gedaan maar gaf geen verschil), heb ik de auto ingeleverd bij Hobma. Ze zoeken voor me uit wat het probleem is. Ze hebben het druk, maar als ik het spul terugheb zal ik even laten horen wat de diagnose is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
In mijn Swift gebruik ik tegenwoordig indoor ook de RZ met de TEU101BK en dat gaat voorlopig prima.

Een 2de pack AA parallel zetten zal nog niet voldoende zijn. Zoals al meerdere malen gezegd is, heb je gewoon een goed Sub-C pack nodig die wel voldoende stroom kan leveren. AA cellen zijn leuk voor in je zender of voor een model wat bijna geen stroom vraag maar voor een TT-01 met een 540 motor niet voldoende.
 
Ik heb weken met een superstock TZ op een teu101bk gereden. Gaat perfect.
Kon accu na accu doorrijden en nooit wat mee gehad. Gewoon altijd vanuit stilstand vol optrekken en afremmen, driften heel lang stuk volluit rijden ging allemaal goed. hij werd wel warm, maar niet zo erg dat je je vingers verbrande

Ik reed met een LRP 4600 (te koop) en Xcell 4300 accu......
Kon je gewoon even half uur mee rijden of langer
 
AA cellen zijn leuk voor in je zender of voor een model wat bijna geen stroom vraag maar voor een TT-01 met een 540 motor niet voldoende.

Zeg, wie is hier nou de ervaringsdeskundige? :p Mijn TT-01 met standaardmotor ging als een tierelier met 6 AA's, ook toen ik de gears veranderde van 19+61 naar 22+58. Of noem je een standaardmotor geen 540-motor? ;) Het zal trouwens vast wel uitmaken WELKE AA's je gebruikt. Inferieure celletjes van weet ik veel welk merk zullen vast waardeloze performance geven, net als slechte C-cellen trouwens... (let wel: ik zeg niet dat er geen verschil is in stroomsterkte die de twee maten kunnen geven, dus dat hoef je niet meer aan te vechten)

Dat een verdubbeling van dat pack (6+6 parallel) nog steeds niet genoeg stroom levert voor een Superstock zou dan natuurlijk nog wel kunnen. Toch verwachtte ik dan verschil te zien tussen het enkele pack en de dubbeldekker, maar de auto reageerde exact gelijk. Geen bewijs whatsoever, maar het maakte het voor mij aannemelijk dat het probleem niet daar lag.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zeg, wie is hier nou de ervaringsdeskundige?

Als jij dat was had je niet hier hoeven te komen met je vraag !

Als je de motor uit de auto haalt en direct op de accu zet moet die vol gaan. Doet die dat niet, kijk dan of dat een koolborstel blijft hangen. Dat kun je doen door zachtjes aan het draadje van de koolborstel te trekken ( een heel klein beetje) de borstel moet dan vrij naar achter kunnen bewegen en naar voren. Als beide borstels dat doen zou de motor, als het anker niet kapot is, moeten draaien als je er een accu tegenaan houd op de plus en de min. Een Tamiya motor die std uit de doos kapot is is iets wat je zelden tot nooit tegenkomt.
Wat wel zou kunnen is dat de motor van hoogte op harde grond gevallen is waarbij de magneet los is gegaan van de can.
 
Als jij dat was had je niet hier hoeven te komen met je vraag !

Pasqual had het over de combinatie AA's + TT-01 + 540-motor (die niet zou werken volgens hem). Ja, op dat gebied ben ik toch echt ervaringsdeskundige, dus ga nou niet roepen dat ik hier zit te liegen.

Daarnaast is het wel waar dat de symptomen gelijk zijn aan de symptomen die ik eerst had met mijn brakke NiCd-pack.

Verder, dat waren nuttige tips. Ik kwam er niet op de motor direct aan de accu te zetten.
Maar intussen is het chassis en de elektronica dus bij de modelbouwboer, en helaas duurt het naar verwachting een week voor ze ermee klaar zijn. Toch bedankt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nee dat is waar wij hebben ook geen ervaring met deze dingen. Nu je het zegt bij mij doen ook al me motoren moeilijk. ;) Moet ik elke keer langs de modelbouwboer om het te laten uitzoeken ;)

Maar goed dat je zelf het probleem hebt gevonden. :rolleyes:

Ik zeg nergens dat het niet werkt. AA cellen zijn gewoon niet geschikt/voldoende om 540 motoren te voeden. Dat het deels werkt bij jou is jou geluk maar maakt je nog geen ervaringsdeskundige. Want met die andere 540 motor (De RZ is namelijk ook een 540 motor) heb je het nog niet aan de praat gekregen. Zelf zou ik dan ook nooit AA cellen als accu gebruiken met 540 motoren omdat zoals al gezegd niet geschikt zijn en de gewenste stroom niet of moeilijk kunnen leveren en de spanning te ver inzakt en je de problemen krijgt die je nu hebt. Waarschijnlijk als je de overstap had gemaakt naar goede Sub-C cellen met de standaard motor had je nog harder gelopen omdat die spanning minder inzakt wat resulteert in meer snelheid/trekkracht.

Ik haalde de motor er weer uit en testte de elektronica apart. Af en toe heel eventjes zacht draaien, net als aan het begin, was het resultaat.

Superstock eraan: er gebeurde haast niks. Na hem met de hand een beetje aangedraaid te hebben, ging hij uiteindelijk wel goed draaien.

Nu draait steeds het stuur naar links als ik aan het gassen ben, net als wanneer ik een slecht accupack gebruik.

Alles wat je vertelt geeft gewoon aan dat de motor werkt en dat de accu het niet aan kan. Als het aan de motor lag had het stuur ook gewoon normaal gefunctioneerd. Maar door dat de motor te veel stroom trekt krijgt zowel de motor als de ontvanger de weinig spanning en gaat de ontvanger dingen doen die hij niet moet doen.

Dus ja als je een sub-c pack had geprobeerd was je probleem waarschijnlijk al opgelost. Nu moet je wachten tot ze tijd hebben en ben bang dat ze tot exact de zelfde conclusie komen dat de AA cellen niet geschikt zijn.
 
Ik hoop het, dat zal waarschijnlijk het minst geld kosten :rolleyes:
Ik heb trouwens eerst bij de winkel gevraagd of ik heel even met een accu daar kon uitproberen, maar dat ging helaas niet.
 
Back
Top