Servo keuze benzine heli

Hallo,

Ik ga binnenkort beginnen aan een Vario benzine heli en nu had ik het idee om daar de Hitec HS645MG in te gebruiken, 4x op de tuimelschijf.
Is dacht ik een sterke servo en uitgevoerd met metalen tandwielen en daarbij ook nog redelijk geprijsd.
Of is er een betere keuze te maken in ongeveer de zelfde prijsklasse van rond de 50 euro.
Wat vinden de benzine heli experts?

M.v.g.
Ruud.
 
Laatst bewerkt:
Hoi,

Hitec heeft niet zo'n goede reputatie in de trillende benzine heli's van Vario.
Breuk van smd verbindingen, koperbanen, solderingen.
Neem nou gewoon de door Vario geadviseerde Futaba 9206, daar breken alleen de
tandwielen bij een crash, en voor 7,- doen ze het weer.

Nadat we ongeveer 10 Vario Trainers, Acrobatic's, en Mechanieken voor Bell230/430/Airwolf/Puma met 9206 hebben opgebouwd,
nog nooit problemen ondervonden.

Met een beetje internet speurwerk voor ca 80,-85,- in huis.
Dus voor 120,-/140,- meer heb je echt een betere set-up.
 
Zijn natuurlijk zeer goede servo's alleen mogen ze enkel op 4,8 volt.

Ik gebruik lipo accu's voor de servo's en dan kom ik via een Emcotec DPSI uit op 5,5V en dat is niet toegelaten volgens de website van Futaba.

-Ruud-
 
4 (i.p.v. 3) servo's op tuimelschijf zullen elkaar tegenwerken. Zoals een tafel met 4 poten nooit goed kan staan, en een tafel met 3 poten wel.
 
Wat Ron schrijft is waar. 4 servo's in 90 graden aan een tuimelschijf zorgt voor tegenwerken van de servo's. E.e.a. heeft te maken met het feit dat niet alle 4 de links van de servo's aan de tuimelschijf in 1 vlak kunnen blijven staan door geometrisch problemen aan de uiteinden van de pitch. Bij 3 punts aansturing bestaat dat probleem niet omdat drie punten altijd een vlak vormen. De tuimelschijf staat dan niet recht maar in ieder geval werken de servo's elkaar niet tegen.

Dit tegenwerken van de servo's is als de heli goed is afgesteld maar een heel klein beetje. Vanwege dit tegenwerken wordt er door Vario ook analoge servo's aangeraden in 4 punts aansturing met 4 servo's. Digitale servo's centreren beter en zullen zich meer verzetten dan hun analoge broeders als ze uit hun positie worden gedwongen door een andere servo. Dit levert hoger stroomverbruik en slijtage op.

Ik heb zelf ook 4 keer 9206 in mijn Vario Acrobat gehad en dat werkte prima.
 
Laatst bewerkt:
bij 4 servos , heb je wel veeel meer kans om de heli heel aan de grond te zetten mocht er 1 kapot gaan .
ik heb een aantal varios gehad , waarvan 1 ook 4 servos had , en geen binding of tegenwerking bemerkt .
 
bij 4 servos , heb je wel veeel meer kans om de heli heel aan de grond te zetten mocht er 1 kapot gaan .
ik heb een aantal varios gehad , waarvan 1 ook 4 servos had , en geen binding of tegenwerking bemerkt .

Dat had ik ook vaak gelezen en ik heb dat getest door gewoon 1 servo uit de ontvanger te trekken (op de grond) maar de stilstaande servo belemmerde de beweging van de andere servo's behoorlijk. In de lucht reageert e.e.a. natuurlijk anders omdat de tuimelschijf dan belast wordt door de rotor. Ik had mijn twijfels of dit vliegbaar was.
 
Hoi allemaal,

Ben voor Topicstarter aan het zoeken naar een alternatief voor de Futaba 9206 die wel op 6V werkt. Dus ca 9-10kg analoog, 6Volt. Maar lukt nog niet echt.

Hij komt zelf met de Hitec HS645MG, dat snap ik, gezien prijs en specificaties.
Deze hebben we vaker gezien bij diverse (af te stellen) heli's .
Echter met matige resultaten, defecten en storingen.

Wie heeft wel positive ervaringen met deze HS645MG in Offroadauto's of Benzine Heli's?

Andere alternatieven?
 
De S9206 kun je, ondanks Futaba's verhalen, gewoon op 6v zetten.

Sowieso zijn ze ooit gemaakt om op een 4 cellen NiCD of NiMH te werken, wat volgeladen iets meer dan 6V levert.

Futaba doet dat wel meer, zo mogen bv. officieel de 9202's of 9150's ook niet op 6v, alleen gebruikt de hele wereld ze wel op die manier, zonder problemen.

Er zijn wel vliegtuigvliegers met benzinetoestellen die tevreden zijn over de Hitec 645MG.
 
De S9206 kun je, ondanks Futaba's verhalen, gewoon op 6v zetten.

Sowieso zijn ze ooit gemaakt om op een 4 cellen NiCD of NiMH te werken, wat volgeladen iets meer dan 6V levert.

Futaba doet dat wel meer, zo mogen bv. officieel de 9202's of 9150's ook niet op 6v, alleen gebruikt de hele wereld ze wel op die manier, zonder problemen.

Er zijn wel vliegtuigvliegers met benzinetoestellen die tevreden zijn over de Hitec 645MG.

Henri,

5 x 1,2V is 6 Volt echter geladen gaan we richting 7,0-7,2V. Dat vinden ze niet fijn.
Dus mischien wel 6 Volt maar geen 5 cellen nicd/nimh.
Helaas komen bij Heli's nogal wat trillingen voor die direct doorgegeven worden aan de
servo's, dit integenstelling bij vliegtuigen.
Vandaar dat bij benzineheli's vaak zware buggy-servo's worden gebruikt.
Hitec's houden niet van een trillende pijnbank.
 
Dat is waarom Futaba er 4.8 volt bij zet. Ze bedoelen 4 cellen, en dus geen 5. 5 cellen gaan geladen inderdaad richting de 7.5 volt. DAT mag dus niet.

Maar ik noemde 4 cellen als voorbeeld, wat dus wel mag, en dan zit je ook al aan 6v (1.2v is de nominale spanning). Je kunt dus rustig 6v op die servo's zetten (maar dan dus wel echt 6v, niet een accu die als nominale spanning 6v heeft).

In dit geval is het al helemaal een non-probleem, want topicstarter gebruikt een lipo met dpsi, waar 5.5 volt uitkomt.

Die servo mag, ook van futaba, gewoon op 5.5 volt gezet worden. Nogmaals de 4.8v die futaba vermeld, moet je lezen als '4 cellen NiMh/NiCD'. Dat komt ook op en boven 5.5v uit, dus mag een lipo met DPSI ook.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mogelijk is deze Hyperion HP-DS20x-TMD servo iets voor je. 9.5Kg, 0.13s/60graden bij 6.0 Volt en Hyperion schrijft dat deze servo's direct aan 2 cellen A123 (LiFePO4) = 6.6V nominaal kunnen, zonder regelaar dus.

Zelf heb ik de HP-DS20x-SMD (sneller maar minder sterk dan de HP-DS20x-TMD) op een Outrage 550 gezet om deze servo's eens te proberen.

Tot nu toe nog zeer tevreden maar ik heb ze pas een paar vluchten gebruikt dus kan er nog niet heel veel van zeggen.

Een hele mooie feature (zeker met 4 servo setup) is het kunnen programmeren van de servo's via een USB kabeltje. Je kunt dan het 0 punt exact programmeren in de servo en dus zorgen dat je servo hevels exact 90 graden staan. Dan kan alle subtrim in je zender dus op 0 staan.
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de vele tips etc.

Ik gebruik de DPSI Micro en daar wordt de spanning naar de ontvanger en servo's keurig op 5,5, volt gehouden ongeacht de spanning van de lipo die vol 8,4 volt is dacht ik.
Dus ik ben ook niet bang om de 9206 te gebruiken op 5,5 V. Een net geladen 4 cellen pakket komt daar ook aan dacht ik.

V.w.b. de 645, die gebruik ik al jaren in mijn grote benzine vliegtuigen en naar volle tevredenheid. Dacht dat daar de servo's toch ook wel aan aardig belast worden en aan wat trillingen worden bloot gesteld. En wat mij zo opvalt is dat de hele kleine spelling die de 645 heeft bij aanvang (metal gear) na vele vluchten niet echt veel meer wordt.

Maar goed ik heb geen evaring met het gebruik van de 645 in een benzine heli.

Airmartin schrijft:
Deze hebben we vaker gezien bij diverse (af te stellen) heli's .
Echter met matige resultaten, defecten en storingen.

Waar bestonden die storingen uit? Het niet meer centreren o.i.d.?

Goed ik zoek nog even verder en bedankt voor de goede ideeen enzo.
-Ruud-
 
Dank voor de tip, ziet er veel belovend uit. Zeker dat laatste wat je schrijft is een mooie Feature waar je bij 4 punts aansturing dankbaar gebruik van kan maken.

-Ruud-





Mogelijk is deze Hyperion HP-DS20x-TMD servo iets voor je. 9.5Kg, 0.13s/60graden bij 6.0 Volt en Hyperion schrijft dat deze servo's direct aan 2 cellen A123 (LiFePO4) = 6.6V nominaal kunnen, zonder regelaar dus.

Zelf heb ik de HP-DS20x-SMD (sneller maar minder sterk dan de HP-DS20x-TMD) op een Outrage 550 gezet om deze servo's eens te proberen.

Tot nu toe nog zeer tevreden maar ik heb ze pas een paar vluchten gebruikt dus kan er nog niet heel veel van zeggen.

Een hele mooie feature (zeker met 4 servo setup) is het kunnen programmeren van de servo's via een USB kabeltje. Je kunt dan het 0 punt exact programmeren in de servo en dus zorgen dat je servo hevels exact 90 graden staan. Dan kan alle subtrim in je zender dus op 0 staan.
 
Airmartin schrijft:
Deze hebben we vaker gezien bij diverse (af te stellen) heli's .
Echter met matige resultaten, defecten en storingen.

Waar bestonden die storingen uit? Het niet meer centreren o.i.d.?

Ruud-

O.a. uit het niet synchroon lopen van de 4 servo's en ze vreten elkaar op.

Martin.
 
Dat is op zich wel bijzonder, niet dat ik er aan twijfel, jullie zijn de kenners, maar juist de Hitecs staan er om bekend dat ze af-fabriek een vrij ruime 'deadband' hebben.

Sowieso zijn de hitecs programmeerbaar op dat vlak. Je zou er dus voor kunnen kiezen om 1 van de 4 servo's wat ruimer in te stellen, dan kunnen ze elkaar niet meer 'opeten'. (3 punten definieren een vlak, dus de 4e servo is de 'probleemveroorzaker')

Hoe dan ook, als ik heli zou gaan vliegen en deze vraag had, zou ik Martin's oorspronkelijke advies volgen, oftewel de Futaba S9206 pakken. Komt waarschijnlijk ook omdat ik weet wie het zegt en weet dat die geen onzin praat :)
 
Henri,

Leer me eens wat. Wat is deadband?

Wij kregen die tuimelschijf maar niet synchroon omhoog.
Moet erbij zeggen dat het 2x gebruikte heli betrof die niet (nooit)
goed was afgesteld en de servo's al redelijk te lijden hadden gehad.
 
Back
Top