PH_AJH,
Nou dat wil ik dus voorkomen,een hele berg zwevers.
Daarom ben ik nu even opzoek naar een knappe zwever voor de wat rustigere avonden.
Misschien volgend jaar (hoop dat het thuisfront dit niet leest

) wil ik dan wel een zwever erbij hebben voor als er wat meer wind staat.
De Simprop Excel Competition is zeker een leuke, maar ik zoek toch echt iets wat een minimale span heeft van 2.8 mtr, maar zit zit toch te denken
aan een 3.2 of een 3.5 mtr span.
Jorn, Ik had die Last Down inderdaad ook al gezien. Zat toch nog heel erg te twijvelen.
Maar waarschijnlijk is dat toch niet helemaal wat ik zoek.
Dutchy,Dat er een compromis moet komen ben ik wel achter,en er is altijd baas boven baas.
Maar rond de 300 a 400 euro moet je toch eigenlijk wel een knappe thermieker kunnen kopen. (er zijn al wat goeie gepasseerd

)
Maar waarom koos jij voor die Blizzard ? Heeft dat een specifieke rede of vond je het gewoon een leuke zwever ?
René
Nou, dat heeft diverse redenen.
Allereerst zat ik met hetzelfde dillema als wat jij nu hebt

Ook de Last Down is voorbij gekomen.
De Thermik Dream van Topmodel had ook de revue gepasseerd (ook een mooi model

)
Ik had voorgenomen om gewoon eens 1 fatsoenlijke grote zwever te nemen voor thermiekvliegen die me ook met een vario gewoon de kop niet zou kosten.
Er is legio brol te koop voor weinûg en op den duur ben je daar simpelweg duurder mee uit dan wanneer je hem eens 1 keertje wat verder uit je broek laat hangen.
Last Down, leuk ding en helemaal niets tot weinig mis mee maar niet mijn ding en de Reichard Blizzard schatte ik destijds gewoon hoger in voor het doel wat ik voor ogen had.
Namelijk het (hopelijk) maken van lange thermiekvluchten met een 'full house' zwever en bij gebrek aan thermiek toch ook nog lekker kunnen vliegen.
De Last Down vliegt best goed maar is m.i. nét ff iets te 'all round'.
Nu is het ook zo dat waar ik vlieg het lijkt alsof ik maar 3 dagen per jaar windstilte heb

en overwegend windkracht 3-5 en juist daarom heb ik gekozen voor een iets zwaardere kist zodat ik, zoals Bart reeds schreef, ook wat makkelijker tegen de wind in kan steken mocht het nodig zijn.
Maar ook dat is vrij relatief en ook erg afhankelijk van het profiel (want mijn Fox van 675 gram steekt puur op profiel nog goed tegen de wind in bij 5 Bft).
Keerzijde daarvan is dat ik ondanks het lichte gewicht best een sterke thermiekbel moet hebben wil ik lekker kunnen stijgen.
Dus o.a. daar kom je weer met dat eerdergenoemde 'compromis'.
Elk voordeel heb zijn nadeel, gezien je maar 4 krachten hebt bij vliegtuigen (lift, zwaartekracht, weerstand, voortstuwing) betekend dat er bij meer gewicht (zwaartekracht) meer lift nodig is om te kunnen blijven vliegen (stabiele toestand te creëeren).
Omdat bij een zwever de kracht voortstuwing niet voortkomt uit een motor maar door 'snelheid' wordt gegenereert (daalhoek ofwel glijhoek geeft snelheid) houdt dit simpelweg in dat bij vergelijkbaar vleugelprofiel c.q. spanwijdte een zwaardere kist sneller moet vliegen om meer lift te kunnen creëeren.
Ergo, zware kisten vliegen overwegend sneller en vallen sneller uit de lucht

Maar goed, bovenstaand is een beetje doemdenkerig.
Wil ik iets anders of nog meer thermiekend dan kan ik de Cirrus nog eens pakken.
Afijn, terugkomend op je vraag waarom ik voor de Blizzard had gekozen;
1) de afmetingen t.o.v. de prijs (ik had geen zin om bijv. 500 euro uit te geven voor alleen de kist).
2) Hoewel dit ondanks zijn afmetingen toch geschaard kan worden onder maar de 'hogere middenklasse' is Reichard toch een bewezen goed merk.
3) Hij komt niet vaak voor en je leest er weinig over en ik hou niet van eenheidsworst ennûh.....hij is gewoon groot hé

4) Op het moment van kiezen was hij in deze prijsklasse de beste keuze.
Blizzard
PLANEUR ELECTRIQUE RC BLIZZARD REICHARD
Er is een praktische reden om voor thermiekvliegen een grote zwever te kopen; je wil dan hoog kunnen doorstijgen, en een groot model blijf je dan beter zien dan een klein. Een drie meter zwever is, ook op hoogte, gewoon twee maal zo zichtbaar als een 1.50 meter...
Op het duin is een model eigenlijk nooit zo ver bij je vandaan dat dat een rol speelt.
De grotere zwevers moeten het allemaal wat meer van snelheid hebben, met floaters zoals de Riser (en andere, veelal Amerikaanse modellen met relatief brede vleugels en veel oppervlak) krijg je inderdaad problemen als er wat meer wind staat, je moet eerder een bel verlaten omdat je anders niet meer terug kan steken. Met schaalzwevers en F3J achtige toestellen kan je wat dat betreft wat verder gaan, die glijden beter, vooral ook tegen de wind in.
^^ Wat hij zei
